Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Informative
  • Disagree
Reactions: OttoR and Tazmanian
Goedenavond,
Ik ben sinds gister in het bezit van een model S (2021).

Wanneer ik auto pilot aanzet, gaat deze terug naar de maximaal geldende snelheid. (Als ik 110/120 rij waar je 100 mag, remt deze), hoe blijft deze op constante snelheid?

Of andersom, als een weg 130 is, en deze gaat naar 100>70 (wegwerkzaamheden), dan gaat de auto pilot niet terug naar 100km terwijl dit wel als Max snelheid in het scherm staat.

2: als auto pilot is geactiveerd, en ik doe mijn knipperlicht aan (met FSD uit) om een baan te wisselen, houdt de auto dit tegen. Klopt dit?

3: het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ‘relatief’ en ‘absoluut’ en ‘marge’ doet in het auto pilot menu.. wat stel je hiermee in?

4: er staat mij ook bij dat je ergens in kan stellen wat het daadwerkelijke praktisch rijbereik is, en het ‘fictieve’ rijbereik op het dashboard. Dit kon ik ook niet niet vinden..

Als ik bij ‘energie’ kijk in menu staat het er wel: ‘geschat bereik met huidige rijstijl’ ‘geschat rijbereik met gemiddelde’

5: met knipperlicht aan voor afslaan, gaan er geen dodehoek camera’s aan in het scherm, terwijl dit met achteruit rijden wel is. Met een ‘nieuwe’ model Y was dit wel het geval.. klopt het dat de 2020/2021 generatie dit niet heeft?

(Persoonlijk merk ik dat mijn dodehoeken groot zijn in een drukke binnenstad met bijv afslaan en fietsers op doorgaande weg, vergeleken met mijn vorige auto, ik kijk nu vrij snel tegen de B stijl van de auto)
 
(kon niet editten)
6: hoe activeer ik de verkeer situatie drukte op de kaart? Dit wordt nu niet weergegeven. Ook al ben ik verbonden met een hotspot.. ook ‘kleine’ locale aan de straat laders zie ik niet als ik het kleine ‘power’ tekentje erbij zet. Alleen de tankstation laders etc..
 
Goedenavond,
Ik ben sinds gister in het bezit van een model S (2021).

Wanneer ik auto pilot aanzet, gaat deze terug naar de maximaal geldende snelheid. (Als ik 110/120 rij waar je 100 mag, remt deze), hoe blijft deze op constante snelheid?

Of andersom, als een weg 130 is, en deze gaat naar 100>70 (wegwerkzaamheden), dan gaat de auto pilot niet terug naar 100km terwijl dit wel als Max snelheid in het scherm staat.

2: als auto pilot is geactiveerd, en ik doe mijn knipperlicht aan (met FSD uit) om een baan te wisselen, houdt de auto dit tegen. Klopt dit?

3: het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ‘relatief’ en ‘absoluut’ en ‘marge’ doet in het auto pilot menu.. wat stel je hiermee in?

4: er staat mij ook bij dat je ergens in kan stellen wat het daadwerkelijke praktisch rijbereik is, en het ‘fictieve’ rijbereik op het dashboard. Dit kon ik ook niet niet vinden..

Als ik bij ‘energie’ kijk in menu staat het er wel: ‘geschat bereik met huidige rijstijl’ ‘geschat rijbereik met gemiddelde’

5: met knipperlicht aan voor afslaan, gaan er geen dodehoek camera’s aan in het scherm, terwijl dit met achteruit rijden wel is. Met een ‘nieuwe’ model Y was dit wel het geval.. klopt het dat de 2020/2021 generatie dit niet heeft?

(Persoonlijk merk ik dat mijn dodehoeken groot zijn in een drukke binnenstad met bijv afslaan en fietsers op doorgaande weg, vergeleken met mijn vorige auto, ik kijk nu vrij snel tegen de B stijl van de auto)
Gefeliciteerd. Je zult waarschijnlijk aan best veel dingen moeten wennen.

Ik rij een 2017 MX, ik weet niet in hoeverre de software versies nog verschil maken maar ik kan best we wat beantwoorden.

Wat heb je voor Autopilot? Standaard, EAP of FSD? Dit maakt voor uit voor hoe de reacties zijn.


1. Er is een verschil als je op een autoweg rijdt of op een niet als autoweg geclassificieerde weg.
Als je Cruisecontrol (Hier TACC Traffic aware CC) aanzet door de hendel 1 x naar achteren te trekken dan gaat hij naar de maksimale snelheid plus de extra die jij aan gegeven hebt. Zie vraag 3.
Wil je de snelheid overnemen die je rijdt moet je de hendel naar boven bewegen.
Op autowegen houdt hij in principe de snelheid aan ondanks de snelheidslimieten. Op andere wegen zou hij naar de aangegeven snelheid moeten gaan plus je marge.
Bij wegwerkzaamheden doet mijn X niets, rijdt ie gewoon door omdat bij mij de snelheid limiet van het kaart materiaal lomt en niet van de camera's.

2. Eigenlijk zou je over de lijn moeten kunnen sturen als je je knipperlicht gebruikt. Met standaard AP doet hij het niet zelf maar met EAP en FSD heb je auto lanechange dus knipperlicht aan tikken en een beetje aan het stuur laten weten dat je wakker bent en dan doet ie het zelf.

3. Dit is hoeveel je sneller wilt dan de snelheid limiet. Hier gaat je auto naartoe als je TACC activeert door de hendel naar je toe te trekken en is het maksimum waar AP op niet autowegen op wil rijden. Hij wil niet sneller.

Relatief is volgens mij een percentage, absoluut is bijv 3 km/uur dus 53 of 103 km/uur De setting marge zegt mij niets.

4. Ehh ergens in de setting kun je batterij om schakelen tussen % en km en daar kun je ook kiezen optimistisch en niet haalbaar. Maar ze noemen het anders. :cool:

5. Doet mijn X niet dus weet ik niet

6. Ik heb premium connectivity, als ik op het scherm klik krijg ik rechts een grijze pop-up en daar kan ik het aan en uit klikken net boven de laad mogelijkheden.
De meeste standaard laadpalen kent hij bijn mij ook niet.

Succes
 
Gefeliciteerd. Je zult waarschijnlijk aan best veel dingen moeten wennen.

Ik rij een 2017 MX, ik weet niet in hoeverre de software versies nog verschil maken maar ik kan best we wat beantwoorden.

Wat heb je voor Autopilot? Standaard, EAP of FSD? Dit maakt voor uit voor hoe de reacties zijn.


1. Er is een verschil als je op een autoweg rijdt of op een niet als autoweg geclassificieerde weg.
Als je Cruisecontrol (Hier TACC Traffic aware CC) aanzet door de hendel 1 x naar achteren te trekken dan gaat hij naar de maksimale snelheid plus de extra die jij aan gegeven hebt. Zie vraag 3.
Wil je de snelheid overnemen die je rijdt moet je de hendel naar boven bewegen.
Op autowegen houdt hij in principe de snelheid aan ondanks de snelheidslimieten. Op andere wegen zou hij naar de aangegeven snelheid moeten gaan plus je marge.
Bij wegwerkzaamheden doet mijn X niets, rijdt ie gewoon door omdat bij mij de snelheid limiet van het kaart materiaal lomt en niet van de camera's.

2. Eigenlijk zou je over de lijn moeten kunnen sturen als je je knipperlicht gebruikt. Met standaard AP doet hij het niet zelf maar met EAP en FSD heb je auto lanechange dus knipperlicht aan tikken en een beetje aan het stuur laten weten dat je wakker bent en dan doet ie het zelf.

3. Dit is hoeveel je sneller wilt dan de snelheid limiet. Hier gaat je auto naartoe als je TACC activeert door de hendel naar je toe te trekken en is het maksimum waar AP op niet autowegen op wil rijden. Hij wil niet sneller.

Relatief is volgens mij een percentage, absoluut is bijv 3 km/uur dus 53 of 103 km/uur De setting marge zegt mij niets.

4. Ehh ergens in de setting kun je batterij om schakelen tussen % en km en daar kun je ook kiezen optimistisch en niet haalbaar. Maar ze noemen het anders. :cool:

5. Doet mijn X niet dus weet ik niet

6. Ik heb premium connectivity, als ik op het scherm klik krijg ik rechts een grijze pop-up en daar kan ik het aan en uit klikken net boven de laad mogelijkheden.
De meeste standaard laadpalen kent hij bijn mij ook niet.

Succes
Bedankt, ik heb FSD (standaard meegeleverd, lucky me). Er was een 2023 update beschikbaar. Er was een 2022 geïnstalleerd. De 2023 heb ik geïnstalleerd.. als ik FSD had uitgeschakeld en wilde van baan wisselen. Hield de auto dit gevoelsmatig tegen ook als de knipper aan stond. Heel vreemd. Zal even proberen of dit nu met de update verholpen is.

De percentage of km laten zien kan ik inderdaad kiezen. De optie voor ‘optisch’ en ‘haalbaar’ zie ik hier niet staan. Alleen wanneer ik het ‘energie’ menu open het daadwerkelijk te behalen bereik.

Gezien het een Long range ‘plus’, of ‘maximum range’ zoals het ook weleens heet, model S is, verwacht ik hier niet veel problemen mee qua rijbereik..

Het enige technisch ‘probleem’ wat ik heb is licht rammelende Assen bij maximaal accelereren. Zoals ik op het forum lees is dit een S en X kwaal waar niks aan te doen is bij modellen met adaptieve luchtvering. En altijd terugkomt na vervangen.. en eigenlijk een, ‘leef ermee’ probleem is.

Verder is het wel even wennen inderdaad. Ik kom van een bmw 4 serie (M)coupe.. deze nog wel even gehouden mocht ik het niks vinden. Maar dit waren even dingetjes waar ik tegenaan liep met rijden en even gewenning zal moeten zijn vermoed ik ^_^
 
Bedankt, ik heb FSD (standaard meegeleverd, lucky me). Er was een 2023 update beschikbaar. Er was een 2022 geïnstalleerd. De 2023 heb ik geïnstalleerd.. als ik FSD had uitgeschakeld en wilde van baan wisselen. Hield de auto dit gevoelsmatig tegen ook als de knipper aan stond. Heel vreemd. Zal even proberen of dit nu met de update verholpen is.

De percentage of km laten zien kan ik inderdaad kiezen. De optie voor ‘optisch’ en ‘haalbaar’ zie ik hier niet staan. Alleen wanneer ik het ‘energie’ menu open het daadwerkelijk te behalen bereik.

Gezien het een Long range ‘plus’, of ‘maximum range’ zoals het ook weleens heet, model S is, verwacht ik hier niet veel problemen mee qua rijbereik..

Het enige technisch ‘probleem’ wat ik heb is licht rammelende Assen bij maximaal accelereren. Zoals ik op het forum lees is dit een S en X kwaal waar niks aan te doen is bij modellen met adaptieve luchtvering. En altijd terugkomt na vervangen.. en eigenlijk een, ‘leef ermee’ probleem is.

Verder is het wel even wennen inderdaad. Ik kom van een bmw 4 serie (M)coupe.. deze nog wel even gehouden mocht ik het niks vinden. Maar dit waren even dingetjes waar ik tegenaan liep met rijden en even gewenning zal moeten zijn vermoed ik ^_^
Rammelende steekassen ken ik ook:
Model X aandrijfassen gesloopt.
Als hij nog binnen de garantie is worden ze vervangen. Maar het komt terug inderdaad.


Bij mij kan ik rechts naast het kiezen tussen km en percentage voor rated en ideal range kiezen. (ik weet even niet hoe het in het nederlands aangegeven wordt.)
 
Rammelende steekassen ken ik ook:
Model X aandrijfassen gesloopt.
Als hij nog binnen de garantie is worden ze vervangen. Maar het komt terug inderdaad.


Bij mij kan ik rechts naast het kiezen tussen km en percentage voor rated en ideal range kiezen. (ik weet even niet hoe het in het nederlands aangegeven wordt.)
Ja die post had ik gelezen.
Vorige eigenaar heeft er lekker km’s mee gereden dus ik zit net boven die 80k, zal moeten betalen of gokken op coulance..

Omdat het ‘toch terugkomt’ de twijfel om het te laten vervangen. Of pas doen wanneer het met normaal rijden hoorbaar wordt, of aanmelden bij service en hopen op coulance. Het rammelen is lichtjes. Niet het idee dat er iets compleet wordt gesloopt. (Aan de hand van het geluid).

Vandaar de vraag of ermee doorgereden kan worden als dit geen coulance ding wordt :)
 
Ja die post had ik gelezen.
Vorige eigenaar heeft er lekker km’s mee gereden dus ik zit net boven die 80k, zal moeten betalen of gokken op coulance..

Omdat het ‘toch terugkomt’ de twijfel om het te laten vervangen. Of pas doen wanneer het met normaal rijden hoorbaar wordt, of aanmelden bij service en hopen op coulance. Het rammelen is lichtjes. Niet het idee dat er iets compleet wordt gesloopt. (Aan de hand van het geluid).

Vandaar de vraag of ermee doorgereden kan worden als dit geen coulance ding wordt :)
Ik heb ze dus uit elkaar gehaald en zie nauwelijks slijtage. Daarom heb ik besloten eerst maar eens door te rijden.
Ik zou het wel proberen om nog onder coulance nieuwe te krijgen. Die zouden in ieder geval 80 k langer mee moeten gaan dan die je nu hebt.
 
Goedenavond,
Ik ben sinds gister in het bezit van een model S (2021).

Wanneer ik auto pilot aanzet, gaat deze terug naar de maximaal geldende snelheid. (Als ik 110/120 rij waar je 100 mag, remt deze), hoe blijft deze op constante snelheid?

Of andersom, als een weg 130 is, en deze gaat naar 100>70 (wegwerkzaamheden), dan gaat de auto pilot niet terug naar 100km terwijl dit wel als Max snelheid in het scherm staat.

2: als auto pilot is geactiveerd, en ik doe mijn knipperlicht aan (met FSD uit) om een baan te wisselen, houdt de auto dit tegen. Klopt dit?

3: het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ‘relatief’ en ‘absoluut’ en ‘marge’ doet in het auto pilot menu.. wat stel je hiermee in?

4: er staat mij ook bij dat je ergens in kan stellen wat het daadwerkelijke praktisch rijbereik is, en het ‘fictieve’ rijbereik op het dashboard. Dit kon ik ook niet niet vinden..

Als ik bij ‘energie’ kijk in menu staat het er wel: ‘geschat bereik met huidige rijstijl’ ‘geschat rijbereik met gemiddelde’

5: met knipperlicht aan voor afslaan, gaan er geen dodehoek camera’s aan in het scherm, terwijl dit met achteruit rijden wel is. Met een ‘nieuwe’ model Y was dit wel het geval.. klopt het dat de 2020/2021 generatie dit niet heeft?

(Persoonlijk merk ik dat mijn dodehoeken groot zijn in een drukke binnenstad met bijv afslaan en fietsers op doorgaande weg, vergeleken met mijn vorige auto, ik kijk nu vrij snel tegen de B stijl van de auto)

1) Er spelen hier verschillende dingen:
Waar de snelheid op gaat als je de AP net inschakelt is een instelling. Dat kan zijn de huidige snelheid of de snelheidslimiet.
Met AP is de maximale snelheid die je zelf kunt instellen 150 km/h, dat kan op wegen met gescheiden rijbanen.
Op wegen zonder gescheiden rijbanen is het maximum dat je kunt instellen 10 km/h boven de geldende snelheidslimiet (volgens de auto).
Voor wat betreft het automatisch verlagen van de snelheid als de limiet omlaag gaat, die van mij doet dat alleen om binnen de +10 k/h grens te blijven op wegen zonder gescheiden rijbanen.
Je kunt wel instellen dat je waarschuwingen krijgt als je harder gaat dan een zelf ingestelde grens, maar dacht niet dat de snelheid dan ook wordt aangepast.

2) Met AP wil de auto binnen de lijntjes blijven, ook als je knippert. Alleen als je de auto lane change optie hebt kan het dan ook zelf van baan wisselen. Dat gaat door te knipperen en lichte druk uit te oefenen, Maar de auto gaat pas als het zelf denkt dat het kan, dus ondertussen kan je weerstand voelen.

3) Deze functie heb ik altijd uit staan. Ik dacht dus dat dit alleen een waarschuwing geeft als je harder gaat dan ingesteld ten opzichte van de limiet.

4) Je kunt kiezen tussen lading in % of range in km. De range in km is onder dezelfde aanname als wat wordt gebruikt voor de geadverteerde range. Normaal haal je dit niet met je electrische auto. Dat komt vooral doordat WLTP gebruik maakt van gedeeltelijk stad en snelweg, met een gemiddelde snelheid van iets van 60 km/h.
De enige plek waar ik gezien heb dat je een andere range kunt zien is in de energy grafiek. Daar kan je een voorspelling zien van de range volgens huidige condities.

5) Is dat niet ook een instelling ergens in het menu?

6)) Toevallig net een mail van Tesla ontvangen om premium connectivity te nemen. Live verkeersweergave is alleen met Premium Connectivity te krijgen, het werkt niet met WiFi
 
Last edited:
Ik was afgelopen weekend nog maar voor de tweede maal gaan superchargen.
Ik heb een beetje moeite om in een oogopslag te bepalen waar ik best kan gaan staan. Zeker als er al meerdere mensen geparkeerd staan.

Hoe herken je de verschillende versies en snelheden van SuC's?
* Is het zo dat de V2 (max 150kW) altijd achteraan de parkeerplaats staan, en twee kabels hebben? Een met tesla connector en een met ccs connector.
* En de V3 (max 250kW) staan linksachter maar we "op de lijn" tussen de wagens. Of kan dit anders zijn per locatie? Hebben deze altijd maar 1 kabel met ccs connector?

Heeft het zin om met een Model Y RWD bij een V3 te gaan staan, of kan ik deze snelheden toch niet halen?
Bij een V2 dacht ik begrepen te hebben uit de handleiding dat je best een plaats openlaat indien mogelijk. Is dat bij de V3 ook het geval?
 
Ik was afgelopen weekend nog maar voor de tweede maal gaan superchargen.
Ik heb een beetje moeite om in een oogopslag te bepalen waar ik best kan gaan staan. Zeker als er al meerdere mensen geparkeerd staan.

Hoe herken je de verschillende versies en snelheden van SuC's?
* Is het zo dat de V2 (max 150kW) altijd achteraan de parkeerplaats staan, en twee kabels hebben? Een met tesla connector en een met ccs connector.
* En de V3 (max 250kW) staan linksachter maar we "op de lijn" tussen de wagens. Of kan dit anders zijn per locatie? Hebben deze altijd maar 1 kabel met ccs connector?

Heeft het zin om met een Model Y RWD bij een V3 te gaan staan, of kan ik deze snelheden toch niet halen?
Bij een V2 dacht ik begrepen te hebben uit de handleiding dat je best een plaats openlaat indien mogelijk. Is dat bij de V3 ook het geval?

Als je aan een V3 kan staan, altijd die kiezen. Want dan deel je nooit een stall. En inderdaad een V3 heeft altijd 1 kabel, een V2 heeft er 2. Waar deze zich bevinden bij superchargers is willekeurig, geen gegeven dat die vooraan of achteraan staan.

Model Y RDW kan rond de 170 KW maximale snelheid halen, maar wel bij een V3, bij een V2 rond de 145/150 KW als maximaal.
 
Ik was afgelopen weekend nog maar voor de tweede maal gaan superchargen.
Ik heb een beetje moeite om in een oogopslag te bepalen waar ik best kan gaan staan. Zeker als er al meerdere mensen geparkeerd staan.

Hoe herken je de verschillende versies en snelheden van SuC's?
* Is het zo dat de V2 (max 150kW) altijd achteraan de parkeerplaats staan, en twee kabels hebben? Een met tesla connector en een met ccs connector.
* En de V3 (max 250kW) staan linksachter maar we "op de lijn" tussen de wagens. Of kan dit anders zijn per locatie? Hebben deze altijd maar 1 kabel met ccs connector?

Heeft het zin om met een Model Y RWD bij een V3 te gaan staan, of kan ik deze snelheden toch niet halen?
Bij een V2 dacht ik begrepen te hebben uit de handleiding dat je best een plaats openlaat indien mogelijk. Is dat bij de V3 ook het geval?

Bij V2 deel je dus 150 kW met een ander. Dat is niet altijd de plek ernaast. Hiervoor moet je naar de nummers kijken van de laadplekken. 1a deelt met 1b, meestal is dat de plek ernaast, maar sommige locaties hebben alle a's bij elkaar en ernaast alle b's. Dan moet je even goed opletten.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Ik reed vandaag met ‘navigation on autopilot’ de Tesla zag een knipperend oranje licht (op N weg) om te waarschuwen voor een stoplicht paar 100 meter verderop als verkeerslicht. En wilde remmen, dan toch weer niet, toch weer wel.. tot ik gas gaf om door de twijfel heen te gaan.. tot aantal keer toe..

Op snelwegen worden borden voor bijv gladheid/bruggen ook weleens gezien als stop of snelheidsbord. En merk dat de tesla niet helemaal 100% zeker weet wat die ermee moet doen..

Herkenbaar ? Helemaal vlekkeloos is het (nog) niet.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Wat is de huidige werkwijze om een auto die verkocht is over te dragen naar de account van de nieuwe eigenaar?
Vroeger kon ik dit via de website maar bovenstaande werkwijze lukt niet meer, Ik zie nergens de optie om een auto te verwijderen uit mijn account.
Ik had mijn rdw overschrijving bewijs in de tesla app gezet, op een zaterdag. De maandag was hij gekoppeld
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk