Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
In veel gevallen loont het om uit te zoeken wie de aanbieder van de desbetreffende landpaal is en hun eigen laadpas te gebruiken.
Als je een laadpas gebruikt (bijvoorbeeld die van anwb) waarmee je overal kan opladen dan betaal je vaak een duurder tarief.
Voorbeeld; laadpaal die ik gebruik bij ons in de wijk is van Vattenfall waar ik met een Vattenfall pas voor 31 cent per kw oplaad. Als ik een andere pas gebruik, die van Shell bijvoorbeeld, dan moet ik 55 cent per kw opladen. Verschillen zijn vaak echt groot.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Na wat onderzoek te hebben gedaan, heb ik me zojuist aangemeld voor de Vattenfal-app. Het lijkt erop dat de tarieven van Vattenval bij hun eigen EV-laadpunten het meest redelijk zijn die ik kon vinden (afgezien van die van Tesla). Het verbaast me dat deze markt echt het "Energie wild west" is. Stel je voor dat tankstations 4 of 5 euro per liter rekenen? Dat zou nooit gebeuren. Aan de andere kant zijn er al die kleine EV-laadproviders die dubbel of soms meer rekenen voor elektriciteit onder het valse voorwendsel van "duurzaamheid". Ze rekenen erop dat mensen die leaseauto's van hun bedrijf gebruiken gewoon niet omkijken naar hoeveel ze betalen voor energie of dat mensen gewoon onwetend zijn...
 
…En op laadpalen die niet van hen zijn, onzinnig duur.
Ik zou er een schell recharge en een plugsurfing bij nemen. Zo goed als overal aanvaardbare prijs en bij roaming niet zo veel duurder.

Dat geldt voor elke aanbieder.
Shell recharge (55 cent) en plugsurfing (45 -65 cent) zijn vaak de duurste aanbieders hier in NL dus niet echt een goede tip ;)

@LogitechY, Ik zie dat je in Amsterdam woont? Check greenflux eens, app heet "Charge Assist". Bij meeste laadpallen kan je voor 32 cent opladen in 020.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
als je altijd op straatladen bent aangewezen heeft het uiteraard WEL zin laadpassen te vergelijken. Als je thuis tegen een normaal tarief (ik nog 3 jaar a24 cent/kwh maar eigenlijk grotendeels op zonnestroom die gratis is) kunt laden sta je zo zelden aan een vreemde paal dat het om een paar euro per jaar kan gaan in de vergelijking. Ik heb t even nagegaan en sinds ik thuis kan laden (2019)heb ik nog geen 10x onvermijdbaar aan een paal van een andere provider gestaan. Op vakantieadressen in het zuiden en bij overnachtingen onderweg daarheen kan ik altijd laden (anders boek ik niet). Uiteraard reken ik dat tegen een genereus tarief af (35 cent afgelopen vakantie)
 
Dat geldt voor elke aanbieder.
Shell recharge (55 cent) en plugsurfing (45 -65 cent) zijn vaak de duurste aanbieders hier in NL dus niet echt een goede tip ;)

@LogitechY, Ik zie dat je in Amsterdam woont? Check greenflux eens, app heet "Charge Assist". Bij meeste laadpallen kan je voor 32 cent opladen in 020.
In Nederland heeft hij al de goedkoopste (Vattenfall). In België toont Greenflux heel veel laders, maar steeds: geen prijs gevonden. Ze tonen alle laders van zelfstandigen die met belastingaftrek een lader op hun oprit gezet hebben, maar waar je in de praktijk mogelijks niet kan laden omdat de eigenaar op de oprit staat.

Voor die paar keer dat hij elders moet laden loont het niet volgens mij om nog x kaarten te bestellen. Met die twee die ik vernoemde kan je zowat overal laden zonder nadenken, aan inderdaad een paar cent meer.

Naast de superladers (op reis), laad ik enkel elders dan thuis als het mij goed uitkomt. Bijvoorbeeld voor de goeie parkeerplaats of omdat er een lader ter beschikking is en ik dan niet moet SuC-en op de terugweg. En dan komt het niet op 1 of 2 euro.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hbrink and Nick-m
Sinds gisteren in de inventory zijn er geen kortingen meer.
De modeljaren zijn ook gewijzigd van 2023 naar 2024. Is er dan ook iets veranderd aan de wagen? Of is het gewoon een commerciële verantwoording om de kortingen achterwege te laten?
 
Ik heb onlangs een 2023 Model Y gekocht. De banden waren in slechte staat, dus ik heb nieuwe Hankook Ventus S1 EVO3 banden gekocht met het geluidsreducerende schuim erin. Kan ik de banden in elke garage installeren of is er speciale expertise nodig om de geluidsreducerende banden te installeren en de Tesla TPMS (bandenspanningscontrolesensoren) aan te sluiten?
 
Ik heb een M3 LR 2019 met premium connectivity. Gisteren had ik nog connectie, nooit problemen gehad. Maar vandaag opeens de hele dag geen verbinding meer. Een soft reset via de 2 knippen op het stuur leverde niks op. Iemand een idee wat te doen?
Het was tijdens het rijden?

(toelichting -> als je bv thuis in de buurt van een -gekoppelde/slechte- wifi verbinding bent kan dit een reden zijn waarom er geen verbinding met SIM gemaakt wordt)
 
Ik heb onlangs een 2023 Model Y gekocht. De banden waren in slechte staat, dus ik heb nieuwe Hankook Ventus S1 EVO3 banden gekocht met het geluidsreducerende schuim erin. Kan ik de banden in elke garage installeren of is er speciale expertise nodig om de geluidsreducerende banden te installeren en de Tesla TPMS (bandenspanningscontrolesensoren) aan te sluiten?
Elke bandenboer kan dat. Schuim vraagt geen speciale expertise.
 
  • Like
Reactions: LogitechY
Mijn zoon is net thuisgekomen na een vriend in Amsterdam te hebben ontmoet en ontdekte dat een man dichtbij hem had geparkeerd en onze Tesla Y aan de rechter onderkant in de plastic bumper vlakbij het wiel had bekrast. Het lijkt erop dat er wat verf is afgekomen (zie foto’s). Weet je wat mijn opties zijn? Hij heeft het kentekennummer van de andere auto niet genomen, dus als ik een verzekeringszaak start, wordt het waarschijnlijk als mijn eigen schuld beschouwd? Of misschien is het beter om het te repareren zonder de verzekering erbij te betrekken?

IMG_4793.jpeg


IMG_4792.jpeg
 
Mijn zoon is net thuisgekomen na een vriend in Amsterdam te hebben ontmoet en ontdekte dat een man dichtbij hem had geparkeerd en onze Tesla Y aan de rechter onderkant in de plastic bumper vlakbij het wiel had bekrast. Het lijkt erop dat er wat verf is afgekomen (zie foto’s). Weet je wat mijn opties zijn? Hij heeft het kentekennummer van de andere auto niet genomen, dus als ik een verzekeringszaak start, wordt het waarschijnlijk als mijn eigen schuld beschouwd? Of misschien is het beter om het te repareren zonder de verzekering erbij te betrekken?

View attachment 984244

View attachment 984246
Stand Sentry mode niet aan? Wellicht kun je dan nog iets op de beelden zien…..
 
Hoi allemaal,

Zal vast ergens hier op het forum staan maar heb een beginners vraag en krijg het echt nergens gevonden. Heb de model y al een jaar. Top auto.

Vraag:
Hoe kan ik stoelverwarming aanpassen, zonder dat de airco aangaat. Stel de airco staat uit, hoe kan ik dus de stoelverwarming aanzetten waarbij de airco uitblijft.

Via stemcommando gaat bij mij heel lastig. Dan gaan alle achterstoelen op stand 3 (ik heb Brabants accent)