Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
hier weer een noob vraag, maar volgens mij is het forum hier voor.

Is het mogelijk om te ontwasemen zonder de airco/kachel aan? Ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden en kies dan voor stoelverwarming ipv de verwarming in auto aan te zetten.

Mijn ramen beslaan alleen altijd na 30 minuten. Nu wil ik deze ontwasemen maar dan zonder airco of verwarming aan (dus dat de getallen van de verwarming licht grijs blijven ipv wit). Is dit mogelijk?

Thanks!!

Op manual met alleen de ventilator aan misschien?

Anders ramen ff open 😁
 
  • Like
Reactions: kingofcontradi
In de app zie ik bij mijn oplaad statistieken vrijwel alles bij overig staat (naast suc). Dit zou thuis moeten zijn. Hoe krijg ik dit goed?
Je verbruikt al maar de helft van een ICE en je wil nog minder. De voorwaarde voor een EV voor mijzelf was dat ik niet zou inboeten op comfort. Ik zit graag zonder jas, muts, sjaal en handschoenen in de auto. Is veiliger ook.

Nog een tip. Zet je type wagen in je footer, dan kunnen we gericht antwoorden. Bv ifv of je een warmtepomp hebt of niet.
 
  • Like
Reactions: kingofcontradi
Je verbruikt al maar de helft van een ICE en je wil nog minder. De voorwaarde voor een EV voor mijzelf was dat ik niet zou inboeten op comfort. Ik zit graag zonder jas, muts, sjaal en handschoenen in de auto. Is veiliger ook.

Nog een tip. Zet je type wagen in je footer, dan kunnen we gericht antwoorden. Bv ifv of je een warmtepomp hebt of niet.
verkeerde post gequote, je reageert op de spartanen mail van @kingofcontradi.
daar reageer ik ook verder op:
Pas op met condens, dat is niet alleen slecht voor het zicht. Wat ik alleen bij temperaturen van rond 20 graden en zon vaak doe is kachel uit, alle ramen op een klein kiertje, verder altijd gewoon airco aan, dat ding heb je niet voor niks (betaald). Enige uitzondering is het “niet halen van de volgende laadstop”, dan scheelt het misschien net genoeg om niet met 70/km de snelweg over te hoeven 🤣🤣🤣
 
  • Like
Reactions: kingofcontradi
Tip: Probeer eens airco constant aan en CV als bijverwarming. Wij hebben de CV hooguit 2 dagen per jaar nodig voor warmte en doen hem daarom nog niet de deur uit. Overigens scheelt het wel dat we in Nederland op de factuur salderen en dan kom je met 30 panelen een heel eind (en ja zomers laden we toch netjes overdag evenals alle grootverbruikers). Gaskosten voor 52 m3 (eigenlijk grotendeels vastrecht) 280 euro en electra 161 euro (ja, voor 1 jaar, dus incl verwarmen, autoladen.) en dan hebben we 2x een 1.5 kw buiten-unit met een COP van 3 en een 700 IR paneel op de badkamer. je moet de airco onder de 10 graden buitentemp wel 24/7 laten draaien want als je muren een keer koud zijn krijg je de de boel zonder CV pas in enkele dagen weer op temperatuur En dat kost echt meer energie dan m gewoon niet uitzetten (‘s nachts twee graden omlaag is soms nog wel safe, maar vooral niet doen als het buiten rond het vriespunt is, omdat-ie dan vanwege de-icing toch al af en toe even uitgaat)
Omdat ik destijds voor vloerverwarming heb gekozen en dit een grote massa is die moet opgewarmd worden kan ik niet constant schakelen met CV. Mijn thermostaat in de living staat constant op 20°C en als ik het graag wat warmer heb op de avond, dan verwarm ik bij met mijn airco. Moest ik alleen wonen, was de keuze snel gemaakt en zou ik mijn vloerverwarming laten afstaan en enkel verwarmen als ik thuis ben maar dat is momenteel geen optie :) En idd zoals je zegt, eens de koude in de muren zit heb je te veel energie nodig om de ruimte op te warmen.
Ik heb jaren aan het experimenteren geweest met mijn vloerverwarming. Warmer overdag, kouder in de nacht, enkel overdag verwarmen, ... De beste en goedkoopste oplossing is een constante temperatuur met deze verwarming.
 
Omdat ik destijds voor vloerverwarming heb gekozen en dit een grote massa is die moet opgewarmd worden kan ik niet constant schakelen met CV. Mijn thermostaat in de living staat constant op 20°C en als ik het graag wat warmer heb op de avond, dan verwarm ik bij met mijn airco. Moest ik alleen wonen, was de keuze snel gemaakt en zou ik mijn vloerverwarming laten afstaan en enkel verwarmen als ik thuis ben maar dat is momenteel geen optie :) En idd zoals je zegt, eens de koude in de muren zit heb je te veel energie nodig om de ruimte op te warmen.
Ik heb jaren aan het experimenteren geweest met mijn vloerverwarming. Warmer overdag, kouder in de nacht, enkel overdag verwarmen, ... De beste en goedkoopste oplossing is een constante temperatuur met deze verwarming.
Het grote probleem met warmtepompen. Wij hebben veel ruimtes die pas sporadisch opgewarmd worden (met hoogrendement gasketel).
Ik win veel meer én financieel én voor het klimaat door daar de verwarming uit te zetten als we er niet zijn dan met over te schakelen naar een warmtepomp.
Situatie wordt pas rendabel als er geen gascentrales meer nodig zijn. Als er ooit groene elektriciteit in overschot is, maakt het voor het milieu niets uit of ik 24/7 opwarm of enkel bij gebruik. Rest nog het financiele plaatje, maar de prijsstijgingen voor gas zullen dat tegen dan ook wel positief kleuren.
 
Gelaagd glas inslaan met n lifehammer is wel n uitdaging hoor. Je zult echt meerdere keren en op verschillende plekken hard moeten slaan en waarschijnlijk de ruit alsnog uit de sponning moeten duwen.

Beste advies bij te water raken met de auto is nog altijd de ramen direct allemaal openen, dat lukt in het water vaak ook nog prima de eerste minuut/minuten.
 
In de begin jaren kon ik nog wat met deze houding van de verzekeraars.
Nu we een aantal jaren verder zijn en de statistieken aantonen dat diefstal nihil is (inbraken heb ik niet paraat maar zal ook wel meevallen?) mogen ze het beleid toch wel iets aanpassen wat mij betreft......

In 2019 kon ik met excl. BTW & juiste verzekeraar aanvullende eisen overigens voorkomen, zal nu niet veel anders zijn verwacht ik.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
In de begin jaren kon ik nog wat met deze houding van de verzekeraars.
Nu we een aantal jaren verder zijn en de statistieken aantonen dat diefstal nihil is (inbraken heb ik niet paraat maar zal ook wel meevallen?) mogen ze het beleid toch wel iets aanpassen wat mij betreft......

In 2019 kon ik met excl. BTW & juiste verzekeraar aanvullende eisen overigens voorkomen, zal nu niet veel anders zijn verwacht ik.

Mee eens.

Ik heb hem bij ABN verzekerd en betaal nog geen 70 euro p/m (MY LR). Ze wilden een certificaat anders zou er bij diefstal een eigen risico van 2 procent ofzo op nieuwwaarde gelden wat neer zou komen op geen 2000 euro. Heb dat voor lief genomen en gewoon daar verzekerd aangezien zoals je zelf al aangeeft risico op diefstal bijna nihil is.