Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
image.jpg


Deze Keba een jaar geleden opgehangen. Nu een andere gekocht zomder vaste kabel i.v.m. Tweede electrische auto (type 1).
Als er iemand nog op zoek is naar een Keba met vaste kabe?
 
Vanavond wou ik om te testen eens bij mijn schoonbroer laden op een 230V-pries in zijn garage.
Rood lichtje op de UMC begint te knipperen en dus als een felle haal ik mijn fase/neuter-wisselaar boven... opnieuw het rode lichtje :confused:
Dan maar de pries eronder proberen... hetzelfde (zowel met als zonder de fase/neuter-wisselaar). Andere kant van de garage weer hetzelfde probleem.

In totaal heb ik dus zijn 5 stopcontacten geprobeerd en geen enkele werkte.

Dan viel mijne frank, hij zal toch geen 3X230V binnen krijgen zeker?
Wat blijkt; hij krijgt 1x230V 63A binnen (Neuter is dus aanwezig) :confused::confused::confused:

Wat kan hier het probleem zijn?

Volgend jaar gaan ze bij ons in de straat werken en dat zou mijn uitvalsbasis worden...
 
Het is niet omdat er een 1-fasige aansluiting is dat er geen neuterprobleem kan zijn. Om dat met zekerheid te weten, zou je de spanning moeten meten tussen aarde en elk van de fasedraden. Die zou voor een draad 230V moeten bedragen en voor de andere ongeveer 0V. Een andere Mogelijkheid is dat er geen aarding is of een aarding die een te grote weerstand heeft t.o.v. de nulgeleider of een te groot spanningsverschil vertoont t.o.v. de nulgeleider.
Als je nameet: eerst spanning meten en pas als die voldoende klein is, de weerstand. Anders gaat je multimeter eraan.
 
Last edited:
Het is niet omdat er een 1-fasige aansluiting is dat er geen neuterprobleem kan zijn. Om dat met zekerheid te weten, zou je de spanning moeten meten tussen aarde en elk van de fasedraden. Die zou voor een draad 230V moeten bedragen en voor de andere ongeveer 0V. Een andere Mogelijkheid is dat er geen aarding is of een aarding die een te grote weerstand heeft t.o.v. de nulgeleider of een te groot spanningsverschil vertoont t.o.v. de nulgeleider.
Als je nameet: eerst spanning meten en pas als die voldoende klein is, de weerstand. Anders gaat je multimeter eraan.

Inderdaad, dat ga ik eens nameten. (hij zal denken, hier is hij weer)
 
Pff kost enige tijd om door dit topic heen te worstelen (heb zelfs delen overgeslagen).

Ik overweeg sterk om een Hager oplossing te installeren. De XEV120 als 'laadpaal' en de XEV304 als 'intelligentie' in de meterkast.
Deze laatste laad ik verzwaren naar 3x35[A] en de XEV achter een B type aardlek en 3x32[A] afgezekerd. YMVK 5x 10[mm]2 ondanks de geringe lengte (12 [m]).
Halverwege december krijgen we 45 zonnepanelen die 10.000 kW per jaar leveren. Nu hoor lees ik dat je het laadpunt (3x32[A]) af zou mogen zekeren terwijl de hoofdzekering lager is (3x 25[A])
Dit natuurlijk gecombineerd met intelligentie (XEV304) die de laadstroom beperkt als er in huis meer gevraagd wordt.
Toch durf ik dit niet aan, omdat:
1) Dit een verhoogde kans geeft op warmte ontwikkeling en dus brand, lekker bij het laden tijdens het slapen
2) NEN1010 wel een richtlijn is waarvan afgeweken mag worden. Maar hoe denkt de verzekeraar daar over als je huis in brand vliegt en bij controle blijkt dat je zwaarder afgekeerd hebt dan je hoofdaansluiting?

Waarom Hager? Groot in de installatiebranche en in Domotica. Naar mijn verwachting een goede keuze richting de toekomst.

Alleen,.........waarom heb ik hier dan nog niks over de Hager oplossing gehoord?

Voor 12 december moet de meterkast aangepast en klaar zijn i.v.m. de zonnepanelen. Op mijn Tesla P85D moet ik helaas nog tot eind maart wachten.
 
Pff kost enige tijd om door dit topic heen te worstelen (heb zelfs delen overgeslagen).

Ik overweeg sterk om een Hager oplossing te installeren. De XEV120 als 'laadpaal' en de XEV304 als 'intelligentie' in de meterkast.
Deze laatste laad ik verzwaren naar 3x35[A] en de XEV achter een B type aardlek en 3x32[A] afgezekerd. YMVK 5x 10[mm]2 ondanks de geringe lengte (12 [m]).
Halverwege december krijgen we 45 zonnepanelen die 10.000 kW per jaar leveren. Nu hoor lees ik dat je het laadpunt (3x32[A]) af zou mogen zekeren terwijl de hoofdzekering lager is (3x 25[A])
Dit natuurlijk gecombineerd met intelligentie (XEV304) die de laadstroom beperkt als er in huis meer gevraagd wordt.
Toch durf ik dit niet aan, omdat:
1) Dit een verhoogde kans geeft op warmte ontwikkeling en dus brand, lekker bij het laden tijdens het slapen
2) NEN1010 wel een richtlijn is waarvan afgeweken mag worden. Maar hoe denkt de verzekeraar daar over als je huis in brand vliegt en bij controle blijkt dat je zwaarder afgekeerd hebt dan je hoofdaansluiting?

Waarom Hager? Groot in de installatiebranche en in Domotica. Naar mijn verwachting een goede keuze richting de toekomst.

Alleen,.........waarom heb ik hier dan nog niks over de Hager oplossing gehoord?

Voor 12 december moet de meterkast aangepast en klaar zijn i.v.m. de zonnepanelen. Op mijn Tesla P85D moet ik helaas nog tot eind maart wachten.
Ik denk dat de prijs de interesse in de Hager nogal getemperd heeft, veel mensen zullen de meerprijs voor smart laden er niet voor over hebben.
Over de 32 amp zekering: je bekabeling is dik genoeg, het laadstation is berekend voor 32A, ik zie het warmteontwikkelingsprobleem niet. Sowieso zal het geen issue zijn terwijl je ligt te slapen, want dan heb je geen zonnestroom en loopt alles door het op 25A afgezekerde hoofdnet.
Zwaarder afzekeren dan de hoofdaansluiting maakt niet uit, zolang als de bekabeling en installatie erop berekend is.

Zorg er wel voor dat je een competente installateur in de arm neemt die ervaring heeft met deze Hager smart Charging installatie, want anders heb je straks wel kans op brandgevaar...

- - - Updated - - -

Installeert men speciaal voor mij een 400V/32A aansluiting in de parkeergarage op kantoor, blijkt dat het een 4-pin wall outlet is - terwijl mijn tesla lader 5 pins heeft.. Bestaat er een verloopstekker die ik kan kopen hiervoor?
Nee, je mist namelijk de neutraal of neuter... De vijfde pin...
 
Na vele offertes te hebben opgevraagd uitgekomen bij Flow Charging. Installeren ook bij KLM, McDonalds etc.
Hebben net een EV Box geinstalleerd na verzwaring door Liander. Erg goede service, snelle installatie in 2 stappen (eerst nieuwe aardlek voor 3 fasen) en prijs voor laadpaal en installatie die niet in verhouding staat tot andere offertes. Duurste offerte was 1600 euro! meer dan deze. Verschil was wel dat dat voor een ICU Box is maar ik zie daar het nut niet van in. andere offertes met zelfde laadpaal kwamen minimaal 400 euro duurder uit.
Dus ook in de installatie kosten zitten grote verschillen, met opgemaakte offertes voor doldrieste graafwerkzaamheden terwijl de kabel gewoon door de kelder kon worden getrokken en rechtstreeks buiten op de muur. Nu nog wachten op de auto zodat die er niet alleen voor de show hangt:biggrin:
 
Nee, dat mag echt niet!

Wat mag echt niet, en van wie niet? Een zwaardere zekering voor het laadstation hebben zitten omdat je die voedt met stroom uit twee bronnen (zonnepanelen en het hoofdnet)? Dat is precies het voordeel van het smart charge systeem van Hager. Ik geloof dat Cohere dit ook in ontwikkeling heeft voor de combi met zonnepanelen.
Zolang als je bij de aansluiting aan het hoofdnet de juiste beveiligingen hebt zitten (de Hager XEV304, ws. i.c.m. snelle 25A automaat (die moet er eerder uitgaan dan de hoofdzekeringen zelf bij kortsluiting), en idem bij de zonnepanelen (omvormer + bijv. 16A automaat) dan is het veilig. De zekering van 32A bij het laadstation zit er dan eigenlijk nog maar een beetje voor spek en bonen. Zelfs bij hele felle zon zal het systeem niet veel meer dan 40A totaal kunnen leveren aan de lader. Bij plotselinge sluiting in de lader slaan zowel de 25A als de 16A automaten af (mits de omvormer aan het leveren was), ws. eerder dan de 32A zekeringen van de lader.