Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
bae394a22b201bbc0b663ed7d8b8671b.jpg

Automaat en aardlekschakelaar. Hier nog niet aangesloten om de wijsneuzen voor te zijn [emoji14]
 
f729997ed87c211a6cc165dd97bfd4e1.jpg


Ja dat vol herken ik. Begin ik hier ook last van te krijgen [emoji15]. Alle losse kabels zijn inmiddels netjes weggewerkt of afgemonteerd trouwens.

Ik zie dat jij een slimme meter hebt van Kaifa en een (domotica)systeempje van IUNGO met een P1 -splitter, ook van IUNGO. Heb ik dat goed? Heb jij ook een slim laadstation? Ik vraag dat omdat ik een soortgelijke opstelling thuis heb, maar nog en probleempje heb om zowel het slimme lolo laadstation en mijn domoticasysteem van Homewizard goed te laten functioneren op één P1 -poort.
 
Ik zie dat jij een slimme meter hebt van Kaifa en een (domotica)systeempje van IUNGO met een P1 -splitter, ook van IUNGO. Heb ik dat goed? Heb jij ook een slim laadstation? Ik vraag dat omdat ik een soortgelijke opstelling thuis heb, maar nog en probleempje heb om zowel het slimme lolo laadstation en mijn domoticasysteem van Homewizard goed te laten functioneren op één P1 -poort.

Goed gezien. Nee, geen slim laadstation. Nog geen behoefte aan doordat ik geen hele grote verbruikers heb s nachts naast t laden.

En met wat herverdelen over de 3 groepen ik evengoed wasmachine, droger en n vaatwasser naast (11kw) laden in gebruik hebben.

Waarom heb jij gekozen voor slim laadstation?
 
Goed gezien. Nee, geen slim laadstation. Nog geen behoefte aan doordat ik geen hele grote verbruikers heb s nachts naast t laden.

En met wat herverdelen over de 3 groepen ik evengoed wasmachine, droger en n vaatwasser naast (11kw) laden in gebruik hebben.

Waarom heb jij gekozen voor slim laadstation?

Omdat ik het graag "hufterproof" wil hebben en niet steeds wil omkijken wat op een bepaald moment de grotere afnemers thuis zijn. Bij ons staan namelijk de (vaat)wasmachines en drogers 's-nacht ook hun werk te doen en het is toch fijn als 's-morgens de accu ook weer vol is zonder dat er een automaat uit gesprongen is omdat er ergens iets teveel stoom is gaan lopen.

Maar waarvoor dan de P1 -splitter? Want ik neem aan dat je nu twee apparaten hebt die de P1 uit willen lezen.
 
Hufterproof begrijp ik.. maar ook bij mij staan die aparten s nachts aan.. ik heb 3X25 en een laadpunt op 11kW. Start automatisch laden om 23:00 uur. Vertrek om pm. 7:00 uur.
Mijn accu is elke ochtend 90% (desnoods 100%) geladen - waarom zou je dan nog een slim laadstation nodig hebben, heb jij stiekem een grotere accu -;) ? (heb er wel over nagedacht, inderdaad om het hufterproof principe).

Omdat ik het graag "hufterproof" wil hebben en niet steeds wil omkijken wat op een bepaald moment de grotere afnemers thuis zijn. Bij ons staan namelijk de (vaat)wasmachines en drogers 's-nacht ook hun werk te doen en het is toch fijn als 's-morgens de accu ook weer vol is zonder dat er een automaat uit gesprongen is omdat er ergens iets teveel stoom is gaan lopen.

Maar waarvoor dan de P1 -splitter? Want ik neem aan dat je nu twee apparaten hebt die de P1 uit willen lezen.
 
Hufterproof begrijp ik.. maar ook bij mij staan die aparten s nachts aan.. ik heb 3X25 en een laadpunt op 11kW. Start automatisch laden om 23:00 uur. Vertrek om pm. 7:00 uur.
Mijn accu is elke ochtend 90% (desnoods 100%) geladen - waarom zou je dan nog een slim laadstation nodig hebben, heb jij stiekem een grotere accu -;) ? (heb er wel over nagedacht, inderdaad om het hufterproof principe).

Ik heb nog niets dan een eindfactuur, maar krijg inderdaad een 90 kWh accu. :wink:
Maar als ik thuis om 23.00 uur ga laden, dan beginnen juist ook onze vaatwasser, wasmachine en droger te draaien, vandaar gewoon iets slims zodat ik daar geen rekening mee hoef te houden en gewoon de stekker er in kan steken waarna de techniek het voor me regelt.

- - - Updated - - -

Die slimme meter komt er wel. Wil m alleen zelf in elkaar knutselen, meer hobby dan dat ik m nu nodig heb. Maar ik zie hier nog wel n tweede EV komen op termijn en dan is slim laden hard nodig met mijn 3x25A aansluiting.

Daar wilde ik het ook op voorbereid hebben want zover zal het bij ons thuis ook wel komen binnen afzienbare tijd. Maar om twee apparaten goed te laten functioneren op één P1 -poort, is nog niet zo eenvoudig, en dat terwijl er bij de DSMR -standaard hier wel in voorzien is. Het lijkt nu erop dat veel van de apparaten die een P1 -poort willen uitlezen ervan uit gaan dat zij de enigste zijn die op de enkele voorhanden P1 -poort worden aangesloten zijn en dus niet met een spitter goed kunnen functioneren wat gewoon moet kunnen. Ik kom dus tot de conclusie dat het voor veel fabrikanten nog (te)nnieuw is en dat ze even iets verder moeten nadenken en ervoor moeten zorgen dat het ook met meerdere apparaten goed gaat functioneren wat nu bij mij helaas niet helemaal het geval is. Ze komen nu met een reactie dat het op een P1 -poort gewoon werkt, als er niet met een splitter gewerkt wordt, en dat dan het andere apparaat wel het probleem zal zijn. Die reactie vind ik dan weer een beetje jammer en vervelend.
 
Ik zie dat jij een slimme meter hebt van Kaifa en een (domotica)systeempje van IUNGO met een P1 -splitter, ook van IUNGO. Heb ik dat goed? Heb jij ook een slim laadstation? Ik vraag dat omdat ik een soortgelijke opstelling thuis heb, maar nog en probleempje heb om zowel het slimme lolo laadstation en mijn domoticasysteem van Homewizard goed te laten functioneren op één P1 -poort.

Hier thuis een Kaifa DSRM 4.0, een IUNGO P1 splitter, een Energylink van HomeWizard en een LoLo smart 22kW gecapped op 17kW.

Een zelfde opstelling dus, en dit (loadbalancing) werkt zonder problemen. Ik moest wel de eerst ontvangen IUNGO terugsturen, omdat ik niets uit de slave poort kreeg. Was een bekend probleem volgens de mensen van IUNGO. De tweede die ik heb ontvangen werkt perfect. LoLo op de master poort, EnergyLink op de slave poort trouwens..