Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
90a0c564b46192cbb73c092a1cb1efa9.jpg

Toch weer een volle Outlander getankt [emoji14]
 
Hier thuis een Kaifa DSRM 4.0, een IUNGO P1 splitter, een Energylink van HomeWizard en een LoLo smart 22kW gecapped op 17kW.

Een zelfde opstelling dus, en dit (loadbalancing) werkt zonder problemen. Ik moest wel de eerst ontvangen IUNGO terugsturen, omdat ik niets uit de slave poort kreeg. Was een bekend probleem volgens de mensen van IUNGO. De tweede die ik heb ontvangen werkt perfect. LoLo op de master poort, EnergyLink op de slave poort trouwens..

Dank je wel Erik, ik heb thuis inderdaad precies hetzelfde, een HomeWizard met de EnergyLink waarbij ik de P1 -poort moet delen maar waarbij ik het niet goed aan de praat krijg i.c.m. de lolo en de EnergyLink. Ik heb inderdaad, op aanraden van de monteur van TNM, een IUNGO P1 -poort splitter aan laten rukken maar de EnergyLink werkt inderdaad niet op de slave poort maar wel op de master waarbij de lolo dus niet goed werkt op de slave. Ik begrijp dus dat er twee versies P1 -splitters bestaan van IUNGO. Ik ga morgen gelijk contact zoeken met ze zodat het bij mij ook stabiel gaat werken. Nogmaals dank je wel voor je reactie. Hulde aan jou en het forum. :wink:
 
In de parkeergarage waar ik sinds kort parkeer, kwam ik onderstaande oude krachtstroom wandcontactdoos tegen.

Ik vermoed dat het gaat om 3 fase plus aarde, zonder nul. Klopt dat?
Zo ja, zou ik hier met een JuiceBooster en verloopstuk kunnen laden?
Hoeveel kW levert dat op en zou het veilig zijn?

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Dit is inderdaad de voorloper van de rode vijf polige, en heeft inderdaad een nul en drie fasen.
380 is tegenwoordig al 400v
Mocht het belangrijk zijn, vroeger werden stopcontacten geaard op de Waterleiding maar dat is sinds 15 jaren veranderd door bij alle woningen aardpinnen te slaan.
Het zou misschien wel mogelijk zijnde aarde en nul te verbinden doch ik weet niet of de eigenaar van de garage blij mee zal zijn
 
nog even opmerken dat laden op 3fazes (380/400V) plus aarde niet evident is.

iedere UMC heeft 230V nodig, die haalt men tussen de neuter en F1.

Zonder neuter kan je proberen de blauwe draad (de neuter dus) aan de aarde te koppelen.
Uiteraard altijd eerst meten of er wel degelijk 220/230V zit tussen aarde en de fazes !

Dat zal de UMC groen oplichten en kan je opladen - in zoverre er nergens een aardlekschakelaar is !

Ik heb enkel bij de Tesla-UMC gemeten, daarbij loopt er ongeveer 1 A doorheen de neuter.
Of doorheen de aarding, als je hem aansluit zoals hierboven beschreven.
Een aardlekschakelaar zal dat niet zo leuk vinden.



@Merijn : ik zou eens een schroevendraaier meenemen en dat stopcontact openen :wink:
 
Vraagje aan de mensen hier zonder oprit.

Collega van me is inmiddels ook enthousiast geworden over Tesla. Echter wat m tegenhoudt is dat hij géén eigen oprit heeft en in de woonwijk staan geen publieke laadpalen of ze zijn vaak bezet.

Wel heeft hij parkeerplaatsen voor de deur maar die zijn openbaar (geen garantie dat dezelfde altijd vrij is). Ook loopt er nog een openbare stoep tussen voortuin en parkeerplaats.

Destination charging is onzeker als consultant (wisselende klanten) en er wordt nu dagelijks veel gereden.

Op zich zit Tesla Rotterdam om de hoek met evt een SuC. Maar elke dag daar laden kost natuurlijk ook uiteindelijk wel tijd.

Zijn er mensen die het voor elkaar hebben om voor hun huis op een publieke parkeerplek toch een laadmogelijkheid te plaatsen evt in samenwerking met gemeente? Zijn er andere tips of ideeën evt. voor hem om het thuisladen mogelijk te maken?
 
Vraagje aan de mensen hier zonder oprit.

Collega van me is inmiddels ook enthousiast geworden over Tesla. Echter wat m tegenhoudt is dat hij géén eigen oprit heeft en in de woonwijk staan geen publieke laadpalen of ze zijn vaak bezet.

Wel heeft hij parkeerplaatsen voor de deur maar die zijn openbaar (geen garantie dat dezelfde altijd vrij is). Ook loopt er nog een openbare stoep tussen voortuin en parkeerplaats.

Destination charging is onzeker als consultant (wisselende klanten) en er wordt nu dagelijks veel gereden.

Op zich zit Tesla Rotterdam om de hoek met evt een SuC. Maar elke dag daar laden kost natuurlijk ook uiteindelijk wel tijd.

Zijn er mensen die het voor elkaar hebben om voor hun huis op een publieke parkeerplek toch een laadmogelijkheid te plaatsen evt in samenwerking met gemeente? Zijn er andere tips of ideeën evt. voor hem om het thuisladen mogelijk te maken?

Ik zou hier op kunnen antwoorden, maar ik heb een oprit.:smile:
 
Fantastisch dat je in afwachting van de levering anderen al warm kan maken voor Tesla.

Het probleem met laden op de openbare weg in deze lijkt mij een typisch Nederlands probleem, daar kan ik dan ook niets zinvol over zeggen.

maar wat betreft Destination Charging :
ik heb in het verleden ook wel veel klanten en leveranciers (in België en Duitsland) bezocht, toen er nog niet zoveel SuC's en laadpalen (B.) waren.

Iedere keer dat ik op voorhand vroeg of ik eventueel kon laden, waren de reactie unaniem positief. Ik ben nooit in laad-problemen gekomen.

Uiteraard wel voorzien in een lange verlengkabel (van goede kwaliteit);
en een UMC die geen problemen heeft met neuters etc. (maar dat laatste is dan weer een Belgisch probleem).
 
Wij zijn aan het bekijken wat de beste oplossing is voor bij ons thuis. Onze Tesla heeft een enkele lader en wij rijden doorgaans niet heel veel km's. We doen het laden nu met de UMC in een gewoon 220 V stopcontact, maar met af en toe grote afstanden is dat gewoon niet handig. Nu zou ik graag de Tesla Wall connector installeren maar die komt ooit in de nabije verre toekomst of in de lente. Als tussenoplossing willen we een gewoon industrieel stopcontact op de 3x25A buiten plaatsen, met binnen een schakelaar om hem van de spanning te kunnen halen. Deze vraag is waarschijnlijk al 100 keer gesteld, maar ik waag het er toch maar op: Is het mogelijk om een type 2 kabel rechtstreeks hieraan te hangen? Of moet dat altijd met een UMC kabel? Ik heb het idee dat de lader in de auto de rest regelt. Dus ik vroeg me af waarom zou ik voor de tussentijd een duur laadstation ophangen?
 
Is het mogelijk om een type 2 kabel rechtstreeks hieraan te hangen?

kort antwoord : neen.

voor achtergrondinfo kan je deze eens proberen : IEC 62196 - Wikipedia, the free encyclopedia

het laden van een electrisch wagen verloopt altijd via een intelligent systeem; dat maximale veiligheid moet garanderen.

Aan de zijde van het net is altijd een EVSE controller noodzakelijk; deze zit ofwel in de laadpaal; ofwel in de UMC.

(EVSE:Electric Vehicle Supply Equipment)
 
Last edited:
Vraagje aan de mensen hier zonder oprit / of die mensen kennen die geen oprit hebben :biggrin:

Collega van me is inmiddels ook enthousiast geworden over Tesla. Echter wat m tegenhoudt is dat hij géén eigen oprit heeft en in de woonwijk staan geen publieke laadpalen of ze zijn vaak bezet.

Wel heeft hij parkeerplaatsen voor de deur maar die zijn openbaar (geen garantie dat dezelfde altijd vrij is). Ook loopt er nog een openbare stoep tussen voortuin en parkeerplaats.

Destination charging is onzeker als consultant (wisselende klanten) en er wordt nu dagelijks veel gereden.

Op zich zit Tesla Rotterdam om de hoek met evt een SuC. Maar elke dag daar laden kost natuurlijk ook uiteindelijk wel tijd.

Zijn er mensen die het voor elkaar hebben om voor hun huis op een publieke parkeerplek toch een laadmogelijkheid te plaatsen evt in samenwerking met gemeente? Zijn er andere tips of ideeën evt. voor hem om het thuisladen mogelijk te maken?

Vraag aangepast zodat ik deze mag beantwoorden:wink::

Zijn er in de directe omgeving van woning / werk wel mogelijkheden om te parkeren en te laden, een garage, logistiek bedrijf met rode stekker oid? Als je daar een afspraak mee kan maken dan kun je daar parkeren / laden en daar iets voor vergoeden? Een kennis van me heeft overwogen om een garagebox met stroomaansluiting te kopen op loopafstand van huis...
 
kort antwoord : neen.

voor achtergrondinfo kan je deze eens proberen : IEC 62196 - Wikipedia, the free encyclopedia

het laden van een electrisch wagen verloopt altijd via een intelligent systeem; dat maximale veiligheid moet garanderen.

Aan de zijde van het net is altijd een EVSE controller noodzakelijk; deze zit ofwel in de laadpaal; ofwel in de UMC.

(EVSE:Electric Vehicle Supply Equipment)
Bedankt voor de uitleg. Ik kreeg alleen geen verloopstuk bij die UMC voor het rode stopcontact (tweedehands model S). Daar moet ik dus even achteraan.
 
Vraagje aan de mensen hier zonder oprit.

Collega van me is inmiddels ook enthousiast geworden over Tesla. Echter wat m tegenhoudt is dat hij géén eigen oprit heeft en in de woonwijk staan geen publieke laadpalen of ze zijn vaak bezet.

Wel heeft hij parkeerplaatsen voor de deur maar die zijn openbaar (geen garantie dat dezelfde altijd vrij is). Ook loopt er nog een openbare stoep tussen voortuin en parkeerplaats.

Destination charging is onzeker als consultant (wisselende klanten) en er wordt nu dagelijks veel gereden.

Op zich zit Tesla Rotterdam om de hoek met evt een SuC. Maar elke dag daar laden kost natuurlijk ook uiteindelijk wel tijd.

Zijn er mensen die het voor elkaar hebben om voor hun huis op een publieke parkeerplek toch een laadmogelijkheid te plaatsen evt in samenwerking met gemeente? Zijn er andere tips of ideeën evt. voor hem om het thuisladen mogelijk te maken?

Welke gemeente gaat het om ? Moeten die niet meewerken als je een laadpaal aanvraagt ? Als de beschikbare palen altijd vol zitten lijkt het me een goed argument er nieuwe bij te plaatsen.
Aanvragen kan volgens mij iig via Allego https://openbaarladen.nl/.
Bij een weigerachtige gemeente kan de vereniging elektrische rijders wellicht helpen, die hebben dat soort taken zichzelf juist als doelstelling gesteld.