Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor de uitleg. Ik kreeg alleen geen verloopstuk bij die UMC voor het rode stopcontact (tweedehands model S). Daar moet ik dus even achteraan.

tweedehands, en geen rode adaptor ?
kijk dan ook even na of de Titanium-plaat gemonteerd is (ter bescherming van de batterij) én de kabelboom vervangen is (laden op 16A /32A ipv 13A / 26A)
alle drie aanpassingen aan de classics waarvoor de eigenaar zelf het initiatief moest nemen en naar een SeC gaan.
 
tweedehands, en geen rode adaptor ?
kijk dan ook even na of de Titanium-plaat gemonteerd is (ter bescherming van de batterij) én de kabelboom vervangen is (laden op 16A /32A ipv 13A / 26A)
alle drie aanpassingen aan de classics waarvoor de eigenaar zelf het initiatief moest nemen en naar een SeC gaan.

Niet helemaal. Als je voor een officiële beurt langskomt, doen ze het ook. En meer - er komen regelmatig TSBs voorbij.
 
tweedehands, en geen rode adaptor ?
kijk dan ook even na of de Titanium-plaat gemonteerd is (ter bescherming van de batterij) én de kabelboom vervangen is (laden op 16A /32A ipv 13A / 26A)
alle drie aanpassingen aan de classics waarvoor de eigenaar zelf het initiatief moest nemen en naar een SeC gaan.
Misschien wel een blauwe adaptor erbij, in het begin mocht je kiezen of je rood of blauw wilde.
 
Welke gemeente gaat het om ? Moeten die niet meewerken als je een laadpaal aanvraagt ? Als de beschikbare palen altijd vol zitten lijkt het me een goed argument er nieuwe bij te plaatsen.
Aanvragen kan volgens mij iig via Allego https://openbaarladen.nl/.
Bij een weigerachtige gemeente kan de vereniging elektrische rijders wellicht helpen, die hebben dat soort taken zichzelf juist als doelstelling gesteld.
Barendrecht
 
Misschien moet ik gewoon nog even goed zoeken in één van de verborgen vakjes. Zo zaten er wel hele fijne handschoenen in het handschoenenkastje. De plaat aan de onderzijde van de auto is in ieder geval wel vervangen door de titanium versie. De kabelboom heb ik niet gecheckt, maar 16 A kan hij laden, dus dat zal ook gedaan zijn.
 



Dank voor jullie reactie!

Ik heb de beheerder gevraagd of hij genegen is het verouderde stopcontact te vervangen door een rode CEE. Als de juiste draden aanwezig zijn, kost dat hooguit een paar tientjes. Nog geen reactie ontvangen. We'll see...


Wat ik eigenlijk niet wist: Kunnen andere EV's ook gebruik maken van een rood 16A CEE stopcontact of levert alleen Tesla een UMC die hiermee kan laden? En hoe zit dat met shuko stopcontacten voor andere EV's?
(Met een zelf gekochte mobiele lader ala JuiceBooster kan iedere EV daarvan natuurlijk gebruik maken, maar dat zullen de meeste EV eigenaren niet doen vanwege de hoge prijs denk ik.)
 
Last edited:
Wat ik eigenlijk niet wist: Kunnen andere EV's ook gebruik maken van een rood 16A CEE stopcontact of levert alleen Tesla een UMC die hiermee kan laden? En hoe zit dat met shuko stopcontacten voor andere EV's?
(Met een zelf gekochte mobiele lader ala JuiceBooster kan iedere EV daarvan natuurlijk gebruik maken, maar dat zullen de meeste EV eigenaren niet doen vanwege de hoge prijs denk ik.)
Nee. Iemand die zowel een Zoe als en Tesla heeft, vertelde mij dat de Zoe niet wil laden via de UMC-oplossing van Tesla. Ik leid eruit af dat de communicatie van UMC niet volgens de standaarden verloopt, terwijl de Juicebooster of mijn fivari-charger die standaarden wel respecteren. Beetje jammer en beetje flauw. Ik vrees dat de destination chargers evenmin bruikbaar zullen zijn voor niet-Tesla's .
De hoge prijs valt nog mee: je hebt zo'n mobiele en flexibele lader voor de prijs van een statisch laadstation genre Keba.
 
Nee. Iemand die zowel een Zoe als en Tesla heeft, vertelde mij dat de Zoe niet wil laden via de UMC-oplossing van Tesla. Ik leid eruit af dat de communicatie van UMC niet volgens de standaarden verloopt, terwijl de Juicebooster of mijn fivari-charger die standaarden wel respecteren. Beetje jammer en beetje flauw. Ik vrees dat de destination chargers evenmin bruikbaar zullen zijn voor niet-Tesla's .
De hoge prijs valt nog mee: je hebt zo'n mobiele en flexibele lader voor de prijs van een statisch laadstation genre Keba.

Volgens mij is het zo dat de ZOE juist helemaal niets lust dat niet van Renault zelf komt , of van leveranciers die om wat voor reden dan ook het predikaat "ZE ready" hebben gekregen.
Destijds nog geprobeerd om met de lader van Volvo (D6) van 220v naar type 2 de ZOE te laden.... maar nee.

Destination chargers die betaald worden door Tesla (en de stroom door de uitbater) zou ik ook alleen voor Tesla's willen zien hoor... of dan in ieder geval alleen voor diegenen die 3 fasen kunnen laden.
Gisteren bij VDV breukelen ALLE laadplekken bezet door Volvo, Mitsubishi en Volkswagen.... allemaal 3 kw laden aan 22 kw palen.... Met Hans nog serieus rustig terug moeten rijden om met tegenwind allebei thuis te geraken...
 
Mijn Zoe laadt perfect aan een Open EVSE zelfgemaakt mobiel laadstation, niet ZE-ready. Ik denk dat nogal wat merk-laders op een subtiele manier niet IEC 62196-conform zijn.
Wat de destination chargers betreft: ik zeg ook niet dat het gratis moet zijn voor de andere EVs. Er zou al lang een uurtarief (met een hogere uurprijs voor de snellere laadpalen) moeten geweest zijn in plaats van een kWh-tarief.
 
Destination chargers die betaald worden door Tesla (en de stroom door de uitbater) zou ik ook alleen voor Tesla's willen zien hoor... of dan in ieder geval alleen voor diegenen die 3 fasen kunnen laden.

Dit is wel de kern. In tegenstelling tot wat men denkt is Tesla er niet op uit om een soort van alleenheerschappij te scheppen voor alleen hun klanten.

Deze laders zullen, net als de SuC's, beschikbaar gaan komen voor andere EV's mits:

Deze EV's voldoen aan de gewenste standaard, d.w.z.

- Range van minimaal 200 mijlen en laden op 135 Kw en hoger op het SuC netwerk (wat in de praktijk de werkende standaard is, ondanks CSS belangen)
- Autofabrikanten betalen mee aan (de verdere uitbouw van en het gebruik van) het netwerk.
- Men doet mee aan prepaid-model (dus gewoon plug and charge, zonder pasjes, zonder afrekenen en zonder kostbare backoffice)

In dat geval kan men dus ook laden aan het Destination Charger Netwerk (met hoofdletters)

De bal ligt dus niet bij Tesla maar bij de automotives.

Voor wat de tekomst betreft moeten we alles richten op die EV's (dus hopelijk ook van andere merken) en het huidige aanbod van overige fabrikanten mag niet het uitgangsount zijn bij de inrichting van de infrastructuur. Wie legt het de beleidsmakers uit?
 
@fivari: de Zoë heeft een aantal firmware updates gehad waardoor hij op veel meer laadpunten kan laden, wellicht eens proberen die test eens opnieuw te doen want grote kans dat hij nu wel op de Tesla UMC kan laden.
Ik weet dat andere auto's met type 2 aansluiting dat die wel met de UMC kunnen laden, ik verwacht dan ook niet dat de UMC zo veel afwijkt van andere mobiele laders en ik gok zelfs dat (bijna) alle auto's hiermee kunnen laden.
 
Gisteren bij VDV breukelen ALLE laadplekken bezet door Volvo, Mitsubishi en Volkswagen.... allemaal 3 kw laden aan 22 kw palen.... Met Hans nog serieus rustig terug moeten rijden om met tegenwind allebei thuis te geraken...

Ons kantoor staat op 300 meter afstand - aan de andere kant van de A2. Met een 22kW paal. Dus mocht je in een voorkomend geval er gebruik van willen maken dan PM ik je even mijn telnummer.
 
Wellicht dat jullie mij hier kunnen helpen, met een technisch laadprobleem thuis. Wij laden al lang met de UMC, daar waren we klaar mee. Onze MS is echter geen BTW/MIA/KIA geval, dus alle kosten worden in privé genomen. Daarbij komt dat ik knutselen leuk vindt, dus er is via marktplaats een oudere EV-Box gekomen. Mooi ding, het is een dubbele uitvoering met Schuko aan de ene zijde, Mennekes aan de andere. 11kW aan de Mennekes kant.

Schijnt bij een Mazda dealer vandaan te komen. Een van de eerste EV-Boxen, dus nog een domme meter.

Nu komt het: er zit een RFID kaartlezer op natuurlijk, maar ik heb geen passen. EV Box beloofde dat ze blanco programmer passen hadden voor heel weinig, maar nu hebben ze ze niet meer. "Model is ruim twee jaar oud meneer, daar verlenen we geen service meer voor" is de strekking van het verhaal.
Ik geef duidelijk aan dat ik prima wil betalen, en dat ik het op zijn zachtst gezegd "bijzonder" vind dat iets dat ruim 2 jaar geleden meer dan €3.000 heeft gekost nu feitelijk waardeloos is door gebrek aan support....

Vervolgens dacht ik dat ik eigenlijk een workaround moet vinden om de RFID te omzeilen: de paal staat op mijn erf, ik ben niet zo bang voor misbruik van mijn laadpunt. Al zou ik nog passen kunnen krijgen, liever gewoon stekker er in steken en laden.

Iemand tips of ideeen hoe ik de RFID kan omzeilen: is die te programmeren naar "vrije" stand, of kan ik hardware-matig kabels doorlussen om de RFID te omzeilen?
 
Heb je een foto van de componenten die er in zitten=
Wellicht dat jullie mij hier kunnen helpen, met een technisch laadprobleem thuis. Wij laden al lang met de UMC, daar waren we klaar mee. Onze MS is echter geen BTW/MIA/KIA geval, dus alle kosten worden in privé genomen. Daarbij komt dat ik knutselen leuk vindt, dus er is via marktplaats een oudere EV-Box gekomen. Mooi ding, het is een dubbele uitvoering met Schuko aan de ene zijde, Mennekes aan de andere. 11kW aan de Mennekes kant.

Schijnt bij een Mazda dealer vandaan te komen. Een van de eerste EV-Boxen, dus nog een domme meter.

Nu komt het: er zit een RFID kaartlezer op natuurlijk, maar ik heb geen passen. EV Box beloofde dat ze blanco programmer passen hadden voor heel weinig, maar nu hebben ze ze niet meer. "Model is ruim twee jaar oud meneer, daar verlenen we geen service meer voor" is de strekking van het verhaal.
Ik geef duidelijk aan dat ik prima wil betalen, en dat ik het op zijn zachtst gezegd "bijzonder" vind dat iets dat ruim 2 jaar geleden meer dan €3.000 heeft gekost nu feitelijk waardeloos is door gebrek aan support....

Vervolgens dacht ik dat ik eigenlijk een workaround moet vinden om de RFID te omzeilen: de paal staat op mijn erf, ik ben niet zo bang voor misbruik van mijn laadpunt. Al zou ik nog passen kunnen krijgen, liever gewoon stekker er in steken en laden.

Iemand tips of ideeen hoe ik de RFID kan omzeilen: is die te programmeren naar "vrije" stand, of kan ik hardware-matig kabels doorlussen om de RFID te omzeilen?
 
De foto's, waarbij ik het volgende opmerk:
- de witte, gele, en bruine draden zijn nergens aangesloten. De bruine en gele zitten "loos" in de behuizing van de rfid-reader, de witte loopt naar beneden maar is nergens aangesloten zoals te zien op de eerste foto.
- Merk of model van de rfid reader kan ik nergens achterhalen.

IMG_1559.JPG
IMG_1560.JPG
 
De foto's, waarbij ik het volgende opmerk:
- de witte, gele, en bruine draden zijn nergens aangesloten. De bruine en gele zitten "loos" in de behuizing van de rfid-reader, de witte loopt naar beneden maar is nergens aangesloten zoals te zien op de eerste foto.
- Merk of model van de rfid reader kan ik nergens achterhalen.

View attachment 103515View attachment 103516

Het feit dat de gele en bruine draad niet zijn aangesloten duidt niet op niet werken van het systeem, echter wellicht een extra feature die de Reader heeft en die jouw laadpaal niet gebruikt. De kleuren vermeldt op de print kloppen in elk geval met de werkelijkheid. De DIP switches zullen ook dienen om met een ander type laadpaal te configureren.
 
Het feit dat de gele en bruine draad niet zijn aangesloten duidt niet op niet werken van het systeem, echter wellicht een extra feature die de Reader heeft en die jouw laadpaal niet gebruikt. De kleuren vermeldt op de print kloppen in elk geval met de werkelijkheid. De DIP switches zullen ook dienen om met een ander type laadpaal te configureren.

Dank Firebird. De vraag was echter of het mogelijk zou zijn met de bestaande configuratie de reader op "altijd aan" te zetten, ofwel middels een "brug" de reader/relais te omzeilen. De informatie/details over de niet aangesloten draden was uitsluitend ter ondersteuning daarvan.