Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt dat wordt ook vermeld op de site van Tesla: Tesla Opladen | Tesla Motors Nederland
Staat vermeld in het plaatje met de Model S in de garage.

Hmm, heb ondertussen een Model S in mijn garage maar nog bijlange geen HPWC… .o_O
Hopelijk zijn hiervoor ook geen 300.000 voorbestellingen… .
Ga eens 'informeren' in Gent volgende week bij de opening van het SeC. ;)
 
Dank Nexus. Even doorgebladerd, en heb nu ook niet meteen begrepen of ie "slim" is (i.e. weet hoeveel stroom ie in totaal, voor alle wagens, op een zeker tijdstip, in functie van vaatwas/droger etc., mag nemen zonder ons een romantisch kaarslicht-interludium te bezorgen). Als dat niet het geval zou zijn, dan heeft (behoudens voor wie nu al 2 of meer Tesla's heeft) die Wall Connector toch niet veel toegevoegde waarde?
 
Volgens mij werkt het zo @Carl : de master stel je in op het maximaal amperage dat je wil gebruiken om de Tesla's gezamenlijk op te laden. De slaves verbind je aan de master (daisy chained met kabeltje). De master stuurt de slaves aan v.w.b. het vermogen dat ze aan de individuele auto's leveren. Dat wordt dus onderling verdeeld. Maar het totale maximale vermogen (in de master) stel je in met dipswitches, dat is dus niet variabel (zoals bij een slimme laadoplossing).

Verder vraag ik me af of je ook andere auto's dan Tesla (met Type2) kan laden.
 
Nou ja, hij is mooi, past bij de Tesla en goedkoper dan de gemiddelde laadpaal.

Hoort eigenlijk in het public draadje, maar hier is een leuke foto van destination chargers. Zo gaan we ze hier ook zien. Naarmate andere fabrikanten aanschuiven kunnen deze ook laden en zal het aantal nog veel sneller kunnen groeien.

Schermafdruk 2016-04-13 18.19.01.png
 
Filmpjes van installatie en de load sharing functie:
Installation Guides - TESLA Wall Connector

Als die load sharing functie (onderling verdelen van vermogen tussen de HPWC's) nu ook nog aangestuurd zou kunnen worden door de meterkast (totaal beschikbare vermogen voor alle HPWC's) zou dat helemaal perfect zijn, maar zo werkt dat denk ik niet.

Bij Keba (P30) werkt het zo wel, je kunt de master dynamisch aansturen, vervolgens worden de slaves daar op aangepast.
 
Niet echt gelukkig naar mijn smaak, als de HPWC geen 'empathie' zou hebben voor de andere grootgebruikers in huis, en daar dus geen voorrang aan zou verlenen. Dan ontsnapt 90% van het nut van het dingetje me (vergeleken met een gewone rode of blauwe stekker). Enfin, we zien wel als ie eenmaal te lande is!
 
Zit ook al maanden te wachten op de levering in België van de HPWC.
Voor mij geen probleem dat hij volle bak alles naar zich toetrekt. Ik krijg genoeg power binnen zodat alles netjes naast elkaar kan draaien.
Hou er rekening mee dat waarschijnlijk in 2018 de nettarieven anders zullen berekend worden. Belangrijk hierbij zal zijn hoe zwaar je aansluitvermogen is... Waarbij uiteraard een hoger vermogen een hogere prijs zal betekenen.
 
Heeft Belgie een keer iets beter geregeld dan Nederland, doen ze het weer teniet!
Het hele 'schaarste'-denken is natuurlijk achterhaald en remt de (duurzame) economie.
Vergelijk het maar met de verdienmodellen van internettoegang, kabel- en satelliettelevisie en (mobiele) telefonie. Daar moet ook nog een hoop gebeuren om de drempels voor flexibel gebruik te verlagen.
 
Hou er rekening mee dat waarschijnlijk in 2018 de nettarieven anders zullen berekend worden. Belangrijk hierbij zal zijn hoe zwaar je aansluitvermogen is... Waarbij uiteraard een hoger vermogen een hogere prijs zal betekenen.

Serieus? Linkje naar meer info?
Destijds heb ik mijn aansluiting verzwaard naar 3x 64A om de Roadster te kunnen laden aan 1x 64A. Vandaag heb ik een MS met single lader dus gebruik ik nog maximaal 3x 16A. Straks moet ik dit nog gaan terugschroeven.. Vooruitgang...
 
Serieus? Linkje naar meer info?
Destijds heb ik mijn aansluiting verzwaard naar 3x 64A om de Roadster te kunnen laden aan 1x 64A. Vandaag heb ik een MS met single lader dus gebruik ik nog maximaal 3x 16A. Straks moet ik dit nog gaan terugschroeven.. Vooruitgang...

Was 1,5 jaar geleden een onderdeel van een uitgebreid antwoord van Eandis op een vraag die ik hen stelde.
Nog niet officieel dus, maar wel al publiek geheim. (net zoals prosumentenvergoeding er al jaren zat aan te komen)