Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Fase 1 wordt als eerste aangesproken, bij het eindigen van de smartpreconditioning wordt van 3F in eens over gegaan naar 1F.
IMG_0901.JPG

Ik meet wel per fase,hierna loopt de stroom nog verder op naar 15A
IMG_0073.PNG
 
Hmm, pas voor het eerst gehad dat de zekering van mijn laadpunt (UMC op 3-fase) eruit lag. Raar. Heeft de auto blijkbaar toch een keer meer dan 16A gepakt.

Wel vreemd, is ergens tussen het stekker aansluiten (want toen nog wel spanning) en de uitgestelde start gebeurd terwijl er geen andere verbruikers op die groep zitten. Snap het nog niet helemaal. Bij toeval checkte ik ca. 10 minuten na de geplande start de app en zag dat hij niet aan het laden was. Had ook geen notificatie dat de lading onderbroken was.

En even offtopic... Wil een moderator de topictitel misschien wijzigen in 'Thuisladen' o.i.d.? Er is nog veel verwarring over de 2 charging topics in deze categorie.
Ik weet niet of je over een thermische camera beschikt, maar anders is het de moeite waard om te bekijken of de zekering heter wordt dan de rest. Als er een draad wat slechter contact maakt en de boel wordt daardoor heet, dan kan de zekering er daardoor ook eerder uitploffen...
 
Ik weet niet of je over een thermische camera beschikt, maar anders is het de moeite waard om te bekijken of de zekering heter wordt dan de rest. Als er een draad wat slechter contact maakt en de boel wordt daardoor heet, dan kan de zekering er daardoor ook eerder uitploffen...

Vorig jaar (na een tip hier op het forum) een Flir One warmtecamera gekocht die je kunt aansluiten op je smartphone. Is redelijk betaalbaar en lekker klein.
Ik heb deze altijd in m'n tas zitten en gebruik m op plekken waar ik niet zeker ben van de elektrische installatie om te checken op warmteontwikkeling.

image.jpeg


Voorbeeld van een foto die ik ermee heb gemaakt:

image.jpeg
 
Gisteren de auto ingestoken in een gewoon buiten stopcontact. Voor het slapen gaan met de warmtecamera toch nog even gecheckt of alles in orde was en kwam toen dit tegen:

image.jpeg


Open gemaakt:

image.jpeg


Blijkbaar zat het buitenstopcontact aangesloten via de lichtschakelaar van de buitenverlichting die geen 3 kW aankan. Het rook al lekker smeulend... :eek:
 
  • Informative
  • Like
Reactions: basvk and Nexus
Gisteren de auto ingestoken in een gewoon buiten stopcontact. Voor het slapen gaan met de warmtecamera toch nog even gecheckt of alles in orde was en kwam toen dit tegen:

View attachment 211612

Open gemaakt:

View attachment 211613

Blijkbaar zat het buitenstopcontact aangesloten via de lichtschakelaar van de buitenverlichting die geen 3 kW aankan. Het rook al lekker smeulend... :eek:
Zo die heeft zich al bewezen, goed van je om te checken.
 
Kun je er ook goed warmte verlies bij gevels mee controleren?

Het is maar een eenvoudige warmtecamera met een lage resolutie dus ligt eraan hoe professioneel je dat wil doen.

Wat voorbeelden:

image.jpeg

Schuifraam dat kiert

image.jpeg

Voordeur die kiert


image.jpeg

Slecht geïsoleerde hoek in ons huis


image.jpeg

Gevel van ons huis


image.jpeg

Muur van een huis dat met grote blokken is gebouwd, waar tussendoor blijkbaar kou naar binnen komt.
 
Ik heb dit cameraatje ook. Het werkt prima, maar ik heb wel op 3 puntjes kritiek:
- batterij is snel leeg en moet via een apart kabeltje opgeladen worden.
- de resolutie van de IR camera is heel erg laag. Dat wordt optisch wat verholpen door het 2e cameraatje wat die lijnen eroverheen tekent maar het blijft een lapmiddel. Je kunt in de bijgaande iphone app door over het beeld te slepen de output van de twee losse camera's vergelijken, dan zie je dat heel duidelijk.
- de absolute temperatuurmeting is onbetrouwbaar (± 5graden). Hij hercalibreert automatisch om de zoveel seconden, dan zie je de temp verspringen om vervolgens vrij snel weer te verlopen. De temperatuurverschillen worden wel accuraat weergegeven. Gebruik die camera dus niet om te bepalen of je kids koorts hebben ;), maar wel om nauwkeurig het temperatuurverschil tussen inkomende en uitgaande CV leiding te meten.

En ja, wil je een camera zonder deze issues dan ben je minimaal het dubbele of zelfs driedubbele kwijt dus ik moet niet zeuren en blij zijn met wat ik heb voor deze prijs. :)

Edit: @robertvg kan sneller typen dan ik.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Tip: Als je voor gebruik van laadvoorziening een aparte aansluiting hebt, betaal je daar vanaf 1 januari verlaagde energiebelasting over. Zelf heb ik op ons kantoor een 3x25 aansluiting die echt alleen door een aantal laadpalen wordt gebruikt. Nu betaal ik over de 1e 10.000 kWh ook het verlaagde tarief wat normaal geldt vanaf 10.000 kWh. Dat scheelt zomaar 7 c/kWh.

Na enig duwen en trekken kreek ik van Greenchoice Zakelijk een formulier waarop je een verklaring kunt geven, daarna wordt dit met terugwerkende kracht ingevoerd:

upload_2017-1-23_14-37-1.png
 
Dit weekend in een huisje in de Ardennen gezeten. De Tesla middels UMC aan een WCD gehangen. Vooraf met multimeter ff gekeken of ik geen last van neuterprbleem zou krijgen. Gelukkig was eea in orde. Toch kreeg ik auto met geen mogelijkheid geladen. Hoewel de UMC een groen lopend lampje liet zien, bleef laadstroom steken op 1A. Aangegeven laadtijd>24uur. Diverse WCD geprobeerd maar overal zelfde resultaat. Kon helaas niet in de meterkast om te kijken of ik daar iets geks zou kunnen zien. Na 1 dagje op deze manier laden was er natuurlijk niks tot nauwelijks iets bijgekomen. En nu het vreemde: ’s ochtends voor het wegrijden wil ik auto-interieur opwarmen via App. Was tenslotte een dikke min 10graden. Vrijwel direct nadat ik op “turn on” heb geklikt, begint de stroom op te lopen naar 16A en wordt er daadwerkelijk geladen. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
 
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij wat richting kan geven.

Ik heb een Tesla 90D gekocht. Tot zover het goede nieuws.

Ik heb een staanplaats in een ondergrondse parkeergarage van een appartementsgebouw. Ik heb geen appartement daar, enkel de staanplaats is van mij. Nu wacht ik al twee maand op nieuws over de mogelijke installatie van een laadpunt op mijn staanplaats. De syndicus van het gebouw is "er mee bezig". Maar het loopt voor geen meter. Deels door een gebrek aan ervaring denk ik. Ik heb alles en iedereen al afgebeld (Eandis, electrabel, bluecorner, etc). allemaal hetzelfde verhaal: oei oei oei. Dat wordt moeilijk want u moet van de gemeenschappelijke delen aftappen. Daar komt bij dat er een meting van het verbruik moet gebeuren. Ofwel geïntegreerd in de laadpaal ofwel via een aparte meter aan het begin van de aftapping van de gemene delen. Uiteraard is de syndicus bang dat ik de liften in het gebouw ga platleggen als ik aan het laden ben. Dus het is een moeizame communicatie.

Hebben jullie ideeën? Iemand in een vergelijkbare situatie en een oplossing gevonden?

Dank
 
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij wat richting kan geven.

Ik heb een Tesla 90D gekocht. Tot zover het goede nieuws.

Ik heb een staanplaats in een ondergrondse parkeergarage van een appartementsgebouw. Ik heb geen appartement daar, enkel de staanplaats is van mij. Nu wacht ik al twee maand op nieuws over de mogelijke installatie van een laadpunt op mijn staanplaats. De syndicus van het gebouw is "er mee bezig". Maar het loopt voor geen meter. Deels door een gebrek aan ervaring denk ik. Ik heb alles en iedereen al afgebeld (Eandis, electrabel, bluecorner, etc). allemaal hetzelfde verhaal: oei oei oei. Dat wordt moeilijk want u moet van de gemeenschappelijke delen aftappen. Daar komt bij dat er een meting van het verbruik moet gebeuren. Ofwel geïntegreerd in de laadpaal ofwel via een aparte meter aan het begin van de aftapping van de gemene delen. Uiteraard is de syndicus bang dat ik de liften in het gebouw ga platleggen als ik aan het laden ben. Dus het is een moeizame communicatie.

Hebben jullie ideeën? Iemand in een vergelijkbare situatie en een oplossing gevonden?

Dank
Een electricien een berekening laten maken of er voldoende capaciteit beschikbaar is?

Vertel hem dat je 3x16A wil hebben op 400V en hij moet jou kunnen vertellen of die capaciteit er is.

Je zal hem dan wel zelf moeten betalen vermoed ik zo maar en ook toegang krijgen tot alle ruimtes met meterkasten e.d.
 
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij wat richting kan geven.

Ik heb een Tesla 90D gekocht. Tot zover het goede nieuws.

Ik heb een staanplaats in een ondergrondse parkeergarage van een appartementsgebouw. Ik heb geen appartement daar, enkel de staanplaats is van mij. Nu wacht ik al twee maand op nieuws over de mogelijke installatie van een laadpunt op mijn staanplaats. De syndicus van het gebouw is "er mee bezig". Maar het loopt voor geen meter. Deels door een gebrek aan ervaring denk ik. Ik heb alles en iedereen al afgebeld (Eandis, electrabel, bluecorner, etc). allemaal hetzelfde verhaal: oei oei oei. Dat wordt moeilijk want u moet van de gemeenschappelijke delen aftappen. Daar komt bij dat er een meting van het verbruik moet gebeuren. Ofwel geïntegreerd in de laadpaal ofwel via een aparte meter aan het begin van de aftapping van de gemene delen. Uiteraard is de syndicus bang dat ik de liften in het gebouw ga platleggen als ik aan het laden ben. Dus het is een moeizame communicatie.

Hebben jullie ideeën? Iemand in een vergelijkbare situatie en een oplossing gevonden?

Dank
Zou in jouw geval niet op de gemeenschappelijke delen aftakken.
Vraag gewoon een EAN-aansluiting en -teller aan en sluit een contract af voor jouw plaats alleen, met een Keba tegen de muur te activeren met een pasje.
Als je eigenaar bent van de parkeerplaats denk ik niet dat men jou kan weigeren een aansluiting aan te vragen.
 
Zou in jouw geval niet op de gemeenschappelijke delen aftakken.
Vraag gewoon een EAN-aansluiting en -teller aan en sluit een contract af voor jouw plaats alleen, met een Keba tegen de muur te activeren met een pasje.
Als je eigenaar bent van de parkeerplaats denk ik niet dat men jou kan weigeren een aansluiting aan te vragen.


Volgens Eandis: geen nieuw EAN nummer voor een niet bewoonbare plaats...