Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Jazeker. Die heb ik nu zelf in mijn tuin staan. Het zijn de palen die Tesla zelf ook gebruikt op haar parkeerplaatsen. Ze hebben perfect voorgeboorde gaten voor de Tesla lader. In de originle kleur. En voorgeboorde gaten voor hoh 18cm bouten/draadeinden van 16mm.

View attachment 251949

Waar je zelf voor moet zorgen is een betonnen poer. Die vond ik gek genoeg nergens. Dus heb ik die zelf gemaakt. Van een betonnen bloembak 50x50x40. Met ingestorte draadeinden die ik aan de onderzijde voorzien had van plaatjes om uittrekken te voorkomen. Ook een doorvoer voor de kabel mee ingestort. Zodat de draad gewoon binnen in de paal naar de grond geleid kan worden. Je leert wat als je een Tesla aanschaft :)

Wij hebben alu paaltjes van een tuincentrum gebruikt (nubuiten.nl).
Even mbv een emmer in een blokje beton gieten.
View attachment 251942

View attachment 251941

Zoek eens op RVS Brievenbuspaal. Zitten een paar handige paaltjes tussen afhankelijk van je smaak.

Bedankt voor de tips!
 
Met dank aan jullie, nu helemaal klaar en veilig.
Linksonderin nog net het kabeltje te zien dat de smart meter in gaat vanaf de laadpaal.
De Lolo laadpaal kijkt dynamisch of er voldoende stroom beschikbaar is, zoniet dan laadt hij met minder vermogen. Dus kan ik nog steeds laden en inductiekoken zonder dat de hoofdzekering springt.



IMG_2689.JPG
 
Uit die foto's blijkt hoe andere landen toch nog steeds andere gebruiken hebben voor iets universeels als elektriciteit. Bij ons zie je zelden zo'n spaanderplaat achterwand, eerder "betonplex". En onze verdeelborden moeten een deurtje hebben. We onderbreken bij elke monofasige kring gelijktijdig de fase én de nulgeleider (met een 2P-automaat). De nul uit het net wordt bij ons ook afgezekerd door een verzegelde hoofdautomaat en wel met een 4P automaat dus alles of niets, geen enkele automaat per fase dus.
Vreemd dat onze vrienden van Europa dat soort dingen nog niet geharmoniseerd hebben.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Uit die foto's blijkt hoe andere landen toch nog steeds andere gebruiken hebben voor iets universeels als elektriciteit. Bij ons zie je zelden zo'n spaanderplaat achterwand, eerder "betonplex". En onze verdeelborden moeten een deurtje hebben. We onderbreken bij elke monofasige kring gelijktijdig de fase én de nulgeleider (met een 2P-automaat). De nul uit het net wordt bij ons ook afgezekerd door een verzegelde hoofdautomaat en wel met een 4P automaat dus alles of niets, geen enkele automaat per fase dus.
Vreemd dat onze vrienden van Europa dat soort dingen nog niet geharmoniseerd hebben.
Zeker, maar dan moeten bij de harmonisatie andere landen het wel gaan doen zoals we het bij ons in Nederland doen want dat is het beste!:D
(en aangezien elk land er zo over denkt duurt het dus tijden en gaat het heel langzaam. Ik geloof dat we intussen de draadkleuren al enigszins gelijk getrokken hebben).
 
Ik geloof dat we intussen de draadkleuren al enigszins gelijk getrokken hebben).
Jullie hebben voor de aardingsgeleider zelfs helemaal geen kleur, gewoon een blanke "genaakbare" stalen geleider in een buis en verbonden met een soort kroonsteentje... daar verwacht ik een koperen geleider met geel/groene mantel. Harde buizen leggen gebeurt sowieso nog zelden, tegenwoordig is alles "preflex" of "XVB" kabel.
Qua kleuren ligt verder enkel vast dat de blauwe geleider de nulgeleider moet zijn, tenminste als er een nul is.
Bij brand in het bord lijkt jullie spaanderplaat me trouwens niet de veiligste keuze. En deurtjes kunnen helpen het verdeelbord luchtdicht te houden zodat vuur minder kans maakt. Hoewel, een elektrische brand laat zich niet tegenhouden door een deurtje. Het is dan wel middenspanning én off-topic maar ik vind onderstaand filmpje wel een mooi voorbeeld van de kracht van elektriciteit :)

 
  • Informative
Reactions: shoot72
Hatzaaa, afgelopen weekend hebben we onze HPWC gepimpt van 1 x 16A naar 3 fase 25A. De oude 2,5 mm YMVK-as hebben we vervangen door een 4x4mm2 YMVK-as, op 30 meter zijn de verliezen laag. Een Maxem er bij gehangen en de hoofdzekering van C25A wordt niet overbelast. Gebruikt het huis meer dan regelt de Maxem de HPWC terug. Tot nu toe erg tevreden. Het laden gaat nu toch wel even 3-5 keer zo snel.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85 and widodh
Jullie hebben voor de aardingsgeleider zelfs helemaal geen kleur, gewoon een blanke "genaakbare" stalen geleider in een buis en verbonden met een soort kroonsteentje... daar verwacht ik een koperen geleider met geel/groene mantel.
Hoi M603, de blanke aarding op de foto is de aarding naar de kranen en verwarmingen in het huis en geen onderdeel van de elektrische installatie. Wel gekoppeld aan dezelfde aarde hier in de meterkast waar alles groen/geel is :)