Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
2.png

(excuses indien al een keer geplaatst)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Faiz71, FVO and HWS
Afgelopen weekend een Lolo Newmotion op 3 fasen 25A aangesloten met smart meter aansluiting. De Lolo schakelt netjes terug als er teveel stroom gevraagd wordt.
Die aders zo zonder beschermende mantel er omheen kan écht niet. Dat is niet om te mieren n**ken, maar dit is gewoon gevaarlijk. Er gaat een serieuze stroom doorheen, die aders moet je gewoon goed beschermen en dat zijn ze zo niet.

Elektrische codes zoals de NEN zijn er met een reden. Pas aub heel goed op!
 
  • Helpful
Reactions: nico180
@Bob4 afwerking van de kabel (bovenzijde rechter verderler) :eek: kan echt niet.

Die aders zo zonder beschermende mantel er omheen kan écht niet. Dat is niet om te mieren n**ken, maar dit is gewoon gevaarlijk. Er gaat een serieuze stroom doorheen, die aders moet je gewoon goed beschermen en dat zijn ze zo niet.

Elektrische codes zoals de NEN zijn er met een reden. Pas aub heel goed op!

Klopt, heb je helemaal gelijk in Widodh en Refie. Dit zit nu zo omdat ik er nog een extra automaat tussen wil zetten en dan de extra lengte nodig heb. Daarna zie je buiten de verdeler alleen nog maar de grijze mantelbuis. NEN1010 is bekend.

Was alleen een hoop werk om alle kabels goed te krijgen en ik was blij dat alles nu in de meterkast zit (op die ene automaat na) vandaar mijn (iets te) enthousiaste foto.
 
Klopt, heb je helemaal gelijk in Widodh en Refie. Dit zit nu zo omdat ik er nog een extra automaat tussen wil zetten en dan de extra lengte nodig heb. Daarna zie je buiten de verdeler alleen nog maar de grijze mantelbuis. NEN1010 is bekend.

Was alleen een hoop werk om alle kabels goed te krijgen en ik was blij dat alles nu in de meterkast zit (op die ene automaat na) vandaar mijn (iets te) enthousiaste foto.
Helemaal goed! Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)
 
Nog even een tip voor als je een Tesla HPWC gaat installeren.

Nadat boeltje aan de muur hangt even de lader in 'test mode' (=0) opstarten.
Na een succesvolle test is de lader pas operationeel.

De monteur had dit niet gedaan, overtuigd van eigen kunnen + omdat dit dus niet duidelijk in de handleiding staat, en na aansluiten keurig de stroom erop gezet.

Dan doet ie het dus niet. Geeft een vage error melding (knipperende led) welke totaal niet gerelateerd is aan de 'fout'.

Eigenlijk dan ook maar meteen een tip voor Tesla zelf. Zorg voor een fatsoenlijke error code zodat men kan zien dat de 'test mode' nog niet (succesvol) is uitgevoerd oid. En pas de handleiding even aan.
 
Ben bang dat je gelijk hebt Ton. Er is iets mis met mijn lader of installatie.

Ik heb nu al een aantal keren een loopja naar mijn auto/lader moeten maken.
Na een tijdje (5-45min) schiet de lader in error modus. 2x rood knipper.

Volgens de handleiding een 'grounding issue'. Wel gek dat het een tijdje goed lijkt te gaan met laden (ongeveer 50km p/u met 3 fase op 16A) en dan ineens niet meer.

Morgen de installateur toch maar weer teleurstellen dat het niet stabiel werkt allemaal....
 
Ja, daar heb ik het met de installateur nog over gehad. Volgens hem staat deze goed. Switch 1 staat op IT nu, naar beneden dus.

Weet niet of het verstandig is deze zo maar op TN-TT 'te proberen'.

Als je in Nederland woont : op TN-TT zetten.

En vraag eens aan je electrieker of hij wel weet wat dat is.:eek:
Als hij bij mij zou solliciteren; is hij gezakt, vrees ik. o_O

Tip : Wikipedia.
 
Hoe ik het zie stellen ze hier een "laadpunt met vaste kabel" voor. Op het laatste plaatje is de vaste kabel hier een losse kabel geworden.

Ik kan begrijpen dat sommigen zullen zeggen dat het ook gewoon een combo laadpunt + losse kabel kan zijn, maar zo werkt IKEA niet. Daar zou deze oplossing in 4 verpakkingen zitten en de losse laadkabel zou een afzonderlijke kleine handleiding hebben.
 
Vandaag werd de Tesla wall charger geïnstalleerd, samen met een extra kWh-unit en een Maxem. De installateur is er alleen een stuk langer dan normaal mee bezig geweest omdat de Maxem op een of andere manier geen contact met internet kreeg - ondanks dat hij rechtstreeks via ethernet zat aangesloten aan de Ziggo Ubee modem/router. Er wordt nu een nieuwe Maxem opgestuurd in de hoop dat dit het probleem oplost. Voor de veiligheid staat de Tesla lader nu op 10A ingesteld, dus het laden gaat tijdelijk wat langzamer.
 
Last edited:
[..]
Als je een nieuwe Tesla hebt besteld: ze worden tegenwoordig met een 16.5kW lader geleverd, zo snel laden kan alleen als de volle 3x25A beschikbaar is.
Nog even een verlate reactie hierop. Is het ergens te controleren of je S/X 16.5kW aan kan? Ik heb een X90D uit mei dit jaar (voorraadmodel). Het is mij niet duidelijk wanneer Tesla begonnen is met het uitrollen hiervan.
 
Nog even een verlate reactie hierop. Is het ergens te controleren of je S/X 16.5kW aan kan? Ik heb een X90D uit mei dit jaar (voorraadmodel). Het is mij niet duidelijk wanneer Tesla begonnen is met het uitrollen hiervan.

Een telefoontje naar het Tesla SEC en zij vertellen het je.
Waarschijnlijk krijg je dan hetzelfde antwoord als ik: "Uw Model X, geleverd in maart 2017, heeft de upgraded charger (GEN2, geloof ik), maar softwarematig is hij op 16A begrensd. Voor veel euro's kun je die software-lock eraf laten halen".
 
Een telefoontje naar het Tesla SEC en zij vertellen het je.
Waarschijnlijk krijg je dan hetzelfde antwoord als ik: "Uw Model X, geleverd in maart 2017, heeft de upgraded charger (GEN2, geloof ik), maar softwarematig is hij op 16A begrensd. Voor veel euro's kun je die software-lock eraf laten halen".
Lees ik dit goed dat mijn MS van medio 2017 thuis niet meer dan 3x16A kan trekken (en zo strand op een laadsnelheid van 50km/h ?) omdat dat begrensd is door Tesla? Mijn laadpaal is ingesteld op 3x16A op dit moment en dit lijkt wel voldoende maar is toch goed om weten of het sneller zou kunnen of niet.