Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Grote kans.. is pijltje boven de "24A" op deze foto..
 

Attachments

  • IMG_3381.jpg
    IMG_3381.jpg
    275.6 KB · Views: 74
Op mijn 3x25 aansluiting heb ik verschillende groepen die hoger afgezekerd zijn. Met beleid gebruiken (je zou het manuele loadbalancing kunnen noemen)
Maar dat is wel verboden, want er moet een factor 1,6 zitten tussen zekeringen die achter elkaar geplaatst worden. Dus als de hoofdzekering 25A is, mag de zekering erachter maximaal 16A zijn volgens de norm.
 
  • Informative
Reactions: Ipe
Maar dat is wel verboden, want er moet een factor 1,6 zitten tussen zekeringen die achter elkaar geplaatst worden. Dus als de hoofdzekering 25A is, mag de zekering erachter maximaal 16A zijn volgens de norm.
NEN 1010 is een richtlijn, het is dus niet verboden maar het is wel erg onverstandig. Als je de TWC met een 25A automaat beschermt en er gaat wat fout zou het ook kunnen dat de hoofdzekering eerder reageert (ook 25A) en het hele huis donker wordt.
Als dat smeltzekeringen zijn, is dat een duur geintje, bij automaten wat minder erg. Het is dus niet gevaarlijk (mits kabeldikte voldoende) maar wel absoluut ongewenst.
 
  • Informative
Reactions: Ipe
Maar dat is wel verboden, want er moet een factor 1,6 zitten tussen zekeringen die achter elkaar geplaatst worden. Dus als de hoofdzekering 25A is, mag de zekering erachter maximaal 16A zijn volgens de norm.
NEN 1010 is een richtlijn, het is dus niet verboden maar het is wel erg onverstandig. Als je de TWC met een 25A automaat beschermt en er gaat wat fout zou het ook kunnen dat de hoofdzekering eerder reageert (ook 25A) en het hele huis donker wordt.
Als dat smeltzekeringen zijn, is dat een duur geintje, bij automaten wat minder erg. Het is dus niet gevaarlijk (mits kabeldikte voldoende) maar wel absoluut ongewenst.
Ze zijn 20 ampère. Die smeltzekeringen houden hetbwel even maar niet eindeloos heb ik inmiddels ervaren. Overigens is het vervangen goedkoop maar het zegeltje duur.
 
Al wel gecontroleerd of je m in de auto niet op 10A hebt staan i.p.v. 16A?

Haha goeie om te checken ja!. Laatste keer kwam ik exact hierachter dat mijn zoon de laadvermogen had aangepast.

Zijn opmerking over waarom de aanpassing gedaan heeft; tja jij bent ook alles aan aanpassen en testen, dus doe ik ook even mijn verandering.

Ik merk dat mijn 6jarige zoon nogal geintereseerd is in de tablet en mogenlijkheden in de tesla, net als zijn vader :eek:
 
  • Like
Reactions: HWS
NEN 1010 is een richtlijn, het is dus niet verboden maar het is wel erg onverstandig

Dit is een (soort van) misverstand. De NEN1010 op zichzelf is dan welliswaar een richtlijn, maar het volgen van de NEN1010 wordt in veel gevallen wel afgedwongen. Zo eisen veel verzekereraars bijvoorbeeld dat aan de NEN1010 wordt voldaan. Ook moeten nieuwe gebouwen voldoen aan de NEN1010 (Bouwbesluit)

Bob4 zegt het al, maar afwijken van de NEN1010 is dus onverstandig. Ik zou daarom wel zo ver willen gaan door te zeggen dat de NEN1010 een verplichting cq. bindend is.

Bijvoorbeeld de eis voor selectiviteit is opgenomen om risicos te voorkomen bij bijvoorbeeld CV-ketels met waakvlam of geisers. Als de stroom uitvalt van de geiser omdat je laadpaal te veel trekt bestaat het risico op gaslekkage. Om die reden hadden CV-ketels vroeger ook een aparte eindgroep. Omdat CV-ketels met waakvlam al jaren niet meer gebruikt worden is die eis vervallen. Een zeker risico bestaat nog steeds bij CV-installaties, maar dan bv. voor het bevriezen van leidingen.

Zelfde gaat natuurlijk ook op voor andere apparaten waarbij er een risico ontstaat als ze zonder spanning komen te staan.

Dus hypothetisch voorbeeld: Jij hebt een 3x25A laadpaal op een 3x25A aansluiting. Je buurman laad zijn auto tijdens jou wintersport op op jouw laadpaal (al dan niet in overleg :)). Hoofdzekering klapt eruit, ketel uit, leiding bevriest en knapt. 't gaat dooien en je laminaat is naar de kloten.. Dan kan je verzekeraar zeggen: Wij betalen niet, je laadpaal is niet conform NEN1010 aangesloten, dus eigen schuld dikke bult.

Persoonlijk zie ik de noodzaak overigens ook niet. Met 11 kW heb je zelfs een 100D in 9 uur volledig opgeladen.
 
  • Like
Reactions: Refie
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet klopt. Het touchscreen werkt gegarandeerd niet op 220 Volt.
De energie voor het touchscreen kan alleen maar uit de 12 Volt accu komen.
Die tekstschrijvers van de handleidingen zijn vertalers, geen techneuten :(
De 12V wordt opgeladen met een 'DC-DC converter' door de hoofdaccu. Dus mogelijk zit die converter ook tussen de AC lader(s) en de 12V?
 
De 12V wordt opgeladen met een 'DC-DC converter' door de hoofdaccu. Dus mogelijk zit die converter ook tussen de AC lader(s) en de 12V?
De 12 volt accu wordt inderdaad uit de grote accu geladen.
Die 12 volt accu zit daar om alle afnemers die 12 Volt of minder gebruiken te voorzien van energie.
Veel computers en andere elektronische circuits draaien op 5 volt. Daar zit zeker ook het touchscreen bij.
Mijn conclusie blijft dat de handleiding van Tesla op dit punt onjuist is.