Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op gebied van veiligheid zit er volgens mij geen enkel verschil tussen UMC, TMC of een andere lader.

TMC bedoel je TWC?

Wel dus diverse verschillen:

- De TWC zit direct op je meterkast. Daar zit dus geen wandcontactdoos tussen.
- De UMC is niet geschikt voor buiten en de TWC wel.
- De TWC heeft in heb begin enkel een zwakstroom verbinding die pas overgaan naar krachtstroom indien de auto dit netjes aangeeft en dus geen gevaar voor elektrocutie
- Elke andere Type 2 lader is qua gedrag gelijk aan de TWC behalve dat er geen kabel aan zit en heeft dus dezelfde veiligheid dat de stekker enkel onder spanning komt zodra er echt een auto aan hangt

Indien een wandcontactdoos buiten op eigen terrein hebt kun je overwegen enkel de UMC te gebruiken maar je wandcontactdoos slijt over tijd en maakt wellicht na veel gebruik minder goed contact. Sommige hebben een mooie semi-permanente plek gemaakt zodat er geen regen op kan vallen en dan lijkt het erg op een TWC.

Ik zou graag de UMC wel mee nemen voor de kritieke gevallen dat je bij snackbar Henk even 5km kan laden om je weg naar een SuC of andere Snellader te kunnen vervolgen mocht dat ooit echt nodig zijn

Als het in op je erfgrens zit of in een gebied waar kinderen spelen zou ik toch niet zo graag een wandcontactdoos blootstellen die continu onder spanning zou staan. Een kinderhandje zou er maar even mee spelen. Ik denk dat je dan heel snel spijt hebt dat je niet voor een veilige TWC/Type2 oplossing hebt gekozen. Simpel op te lossen door natuurlijk vanuit de meterkast een schakelaar er tussen te plaatsen mits je die niet netjes vergeet na gebruik weer uit te schakelen.

Wat betreft je vinger er in steken. die 380/400V krijg je enkel als je twee vingers precies op 2 van de 5 opties weet te prikken want anders is het gewoon 230V :-D
 
  • Like
Reactions: widodh
Wellicht een hele domme vraag, maar in de documentatie van Tesla zie ik dat ik met 3-fase krachtstroom en gebruik van de rode stekker met 11kW kan laden. Met de Tesla Wall Charger is dat (zonder verzwaring van je aansluiting) ongeveer gelijk. Waarom zou ik dan niet gewoon een krachtstroom stekker maken i.p.v. een Tesla wall charger? Kan ik de aansluiting ook nog een keer voor wat anders gebruiken en is nog goedkoper ook.

Maar ik zal wel ergens wat gemist hebben :)

Heh; Ja dus... . ;)

De UMC met rode stekker is eigenlijk ontworpen als mobiele lader, lees "voor sporadisch gebruik".
Gebruik je de UMC dan is de bedoeling dat je na gebruik de stekker uittrekt, en daar zit nou net het probleem; de stekker is niet gemaakt voor dagelijks in- en uitpluggen. Na verloop van tijd komt op de contactdoosklemmen speling door veelvuldig gebruik en ga je slechte contacten krijgen en dus een overgangsweerstand bij contactdoos <-> stekker, gevolg is extra warmlopen van stekkerpennen met mogelijks smelten van je contactdoos, of erger, een brandje als gevolg.
De TWC is 'vast' aangesloten op je zekeringskast en dus qua intens gebruik stukken veiliger.

That's why :cool:
 
Wellicht een hele domme vraag, maar in de documentatie van Tesla zie ik dat ik met 3-fase krachtstroom en gebruik van de rode stekker met 11kW kan laden. Met de Tesla Wall Charger is dat (zonder verzwaring van je aansluiting) ongeveer gelijk. Waarom zou ik dan niet gewoon een krachtstroom stekker maken i.p.v. een Tesla wall charger? Kan ik de aansluiting ook nog een keer voor wat anders gebruiken en is nog goedkoper ook.

Maar ik zal wel ergens wat gemist hebben :)
Ik ben vijf jaar geleden ook zo begonnen omdat ik toch meestal op de zaak aan de stekker hing maar dat werkte bij mij niet omdat de Tesla kabel niet bestand is tegen langdurig gebruik buiten. Heb toen nog wel een nieuwe gekregen van Tesla, omdat het nergens vermeld stond, maar toen thuis toch ook maar een laadpunt aangeschaft.
 
Is het ook mogelijk om een TWC op een rode stekker (11kW) aan te sluiten?
Op die manier houd ik de rode stekker ook beschikbaar voor overige apparatuur en is slechts 1 groep (3-fase) in de meterkast bezet.
Hoe lang mag de kabel van de TWC naar de rode stekker maximaal zijn? Ik schat in dat ik 25m moet overbruggen.
 
Bij een normaal stopcontact heb je 50% kans. Bij een rode stekker dus 150%?
Touché!

Er is overigens (naast de al door Firebird genoemde redenen) nog een ander risico: een rode stekker is niet vergrendeld en er dus door iedereen uit te trekken. En als je dat doet terwijl de auto aan het laden is, is er een grote kans (ik zal geen percentage noemen deze keer...) dat je een steekvlam en mogelijk elektrische schok krijgt. Dat speelt allemaal niet bij een type 2 aansluiting. In de eerste plaats is die vergrendeld, en in de tweede plaats gaat de stroom er onmiddellijk vanaf zodra je de connector een stukje eruit trekt, omdat dat wordt gesignaleerd door de datakabel nog voordat de stroomverbinding wordt verbroken.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Is het ook mogelijk om een TWC op een rode stekker (11kW) aan te sluiten?
Op die manier houd ik de rode stekker ook beschikbaar voor overige apparatuur en is slechts 1 groep (3-fase) in de meterkast bezet.
Hoe lang mag de kabel van de TWC naar de rode stekker maximaal zijn? Ik schat in dat ik 25m moet overbruggen.

Dat ligt aan het vermogen. Je hebt een CEE 16A stekker (klein) en een CEE 32A stekker (groot). Het zou kunnen als je dus met lagere vermogens gaat laden. Echter, om zo'n stekker continu te belasten en dan ook nog eens zeer vaak koppelt en loskoppelt zou ik niet echt adviseren.

Ik zou gewoon eerder een lasdoos plaatsen en de TWC permanent aan de groep koppelen met een aftakking naar een CEE 16A stekker. Zo blijft de TWC aansluiting perfect verbonden en is niet onderhevig aan slijtage.

De lengte is ook weer afhankelijk van het vermogen maar voornamelijk ook de kerndikte. Zie Aantal Amperes en draaddikte van krachtstroomkabels
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Gaston
Is het ook mogelijk om een TWC op een rode stekker (11kW) aan te sluiten?
Op die manier houd ik de rode stekker ook beschikbaar voor overige apparatuur en is slechts 1 groep (3-fase) in de meterkast bezet.
Hoe lang mag de kabel van de TWC naar de rode stekker maximaal zijn? Ik schat in dat ik 25m moet overbruggen.

Gaston, als het een 32A stekker/contactdoos is kan dat perfect, zolang je ook hier weer de stekker niet overmatig gaat uittrekken en her-inpluggen. Het belangrijke is gewoon van een goede verbinding te hebben . Stel dat jouw 32A rode contactdoos al een zwaar leven achter de rug heeft en tig-keer gebruikt geweest is zou ik ook eerder adviseren om de contactdoos te vernieuwen indien je ze permanent voor je Tesla wil gebruiken.
25m kabel tussen stoppenkast en de contactdoos mag geen probleem opleveren zolang je een voldoende zware ( dikke geleiders ) kabel gebruikt. ( 6mm2 of 6 carré genaamd lijkt me wenselijk )

Xavier
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Op vakantie in Italië heb ik in het hotel opgeladen aan een 16A wandcontactdoos. Op de wandcontactdoos staat een schakelaar die de spanning schakelt en de stekker blokkeert.
IMG_8015.jpg


I
 
Op een normaal stopcontact staat 230V. Op een rode stekker staat 380V. Dat is wel een verschil als je je vinger erin steekt! Zo’n rode stekker heet niet voor niets in de volksmond ‘krachtstroom’.

met één vinger zul je bij de rode stekker , net als bij een normaal stopcontact maar 230V voelen.

je hebt al twee vingers nodig die je elk in een faze stopt, tegelijk, voordat je de 380V kan voelen.

ik schrijf tegelijk, want als de ene vinger sneller is dan de andere heb je 230V, en zal de differentieel uitschakelen.

;)
 
Gaston, als het een 32A stekker/contactdoos is kan dat perfect, zolang je ook hier weer de stekker niet overmatig gaat uittrekken en her-inpluggen. Het belangrijke is gewoon van een goede verbinding te hebben . Stel dat jouw 32A rode contactdoos al een zwaar leven achter de rug heeft en tig-keer gebruikt geweest is zou ik ook eerder adviseren om de contactdoos te vernieuwen indien je ze permanent voor je Tesla wil gebruiken.
25m kabel tussen stoppenkast en de contactdoos mag geen probleem opleveren zolang je een voldoende zware ( dikke geleiders ) kabel gebruikt. ( 6mm2 of 6 carré genaamd lijkt me wenselijk )

Xavier
Is inderdaad een 32A rode contactdoos. Hij is niet veel gebruikt en ik ga de stekker misschien 3x per jaar wisselen voor een ander apparaat. Dit lijkt mij persoonlijk veiliger dan dat ik zelf een aftakking ga maken. Dus een 6mm2 kabel x 25m erin is het makkelijkste.
Er zitten overigens 3 ouderwetse smeltzekeringen achter die rode contactdoos. Lijkt me geen probleem voor 11 kW?
 
Vraagje: ik wil zojuist thuis opladen via de TWC maar ik kreeg een foutmelding. Het groene lampje op de TWC brandt continue maar er knippert 4x een rood lampje. Dan stopt het rode lampje even met knipperen en knippert vervolgens weer 4x.

Ik heb opgezocht wat het probleem mogelijk is en het lijkt te maken te hebben met een slechte verbinding tussen de Maxem en de TWC of dat er meerdere TWCs aan de Maxem aangesloten zouden zijn (dit is niet het geval) en dat er maar 1 een master mag zijn.

Wie o wie heeft een snelle oplossing? Of wordt dit een technicien? Ik heb 2 linkerhanden overigens ;)

Dank!
 
  • Like
Reactions: René ZAP
4 x rood = geen Ground gedetecteerd door de TWC, is hij na installatie getest met een auto?

Heeft verder niets met de Maxem te maken denk ik.
Bij aansluiting op een Maxem moet de TWC op slave staan, de Maxem is de master in dat geval.
(Electrotechnici hebben trouwens geen idee van de instellingen van zo’n lader heb ik gemerkt, en even de handleiding lezen is er ook niet bij. Heb al meegemaakt dat er een was ingesteld op 6A en een ander stond in test modus)
 
Last edited:
4 x rood = geen Ground gedetecteerd door de TWC, is hij na installatie getest met een auto?

Hij heeft het twee keer gedaan, nu opeens niet meer.

Heeft verder niets met de Maxem te maken denk ik.
Bij aansluiting op een Maxem moet de TWC op slave staan, de Maxem is de master in dat geval.

Ja, zoiets vond ik ook:

Screen Shot 2018-09-24 at 21.10.24.png


En nu de million dollar question....is het een kwestie van een knopje indrukken of de rotzooi openschoven en bewerken....? Weet je dat?