Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
TPU had ik niet in de voorraad, sorry ;) Twee prototype's in PLA geprint, gratis af te halen in Katwijk aan Zee. Als ze goed passen dan ga ik in PETG of TPU pogingen wagen.

Ik moet de afwerking van het contactvlak nog ietsje mooier maken denk al is de foto lelijker dan het live resultaat...

ccs-afdek.jpg
 
TPU had ik niet in de voorraad, sorry ;) Twee prototype's in PLA geprint, gratis af te halen in Katwijk aan Zee. Als ze goed passen dan ga ik in PETG of TPU pogingen wagen.

Ik moet de afwerking van het contactvlak nog ietsje mooier maken denk al is de foto lelijker dan het live resultaat...

ccs-afdek.jpg

Leuk!
Mocht je nog geen gegadigden hebben dan ben ik wel geïnteresseerd in eentje. Katwijk is niet zo ver vanuit Den Haag.
En anders bestel ik er eentje via3DHubs. : )
 
Back on topic dan:

Hopend op spoedige levering van m'n Model 3 die "op boot 6" zou staan, heb ik helaas besloten m'n bestelde Zappi V2 lader te annuleren. Deze komt nu nl in mei/juni (na eerst januari als leverdatum te hebben gehad) volgens laatste berichten, maar, ook dat zou kunnen uitlopen. Ik wil echter snel op 11 kW/3 fasen kunnen laden, want dat is soms nodig.

Nu wil ik een TWC gaan neerhangen, en deze (tzt) eventueel zelf slim maken.
Iemand al eens zoiets gedaan?

Mijn gedachte is om een Raspberry Pi Zero W te nemen, daar TWCManager op te zetten, deze lichtelijk aan te passen zodat een andere RPi in de meterkast via WiFi het actuele stroomverbruik kan doorgeven. Voeding van de RPi vanuit de TWC (kleine 220->5V USB past in de TWC) en de terugmelding als fake master de TWC terug in kan dan over 1 UTP kabel. Die dan laten lopen naar een waterdichte doos die ik onder de TWC schroef. Volgens mij moet ik dan voor minder dan 100€ klaar zijn.
 
BMijn gedachte is om een Raspberry Pi Zero W te nemen, daar TWCManager op te zetten, deze lichtelijk aan te passen zodat een andere RPi in de meterkast via WiFi het actuele stroomverbruik kan doorgeven.
Ik heb zelf bovenstaande gecombineerd.

Een sensor box in mijn meterkast aangesloten op een RPI Zero W met een RS485 interface.
Buiten heb ik twee Smart EVSE modules in Slave mode en een tweede RPI Zero W die zich voordoet als Smart EVSE master. Deze tweede RPI haalt (in mijn geval via WiFi) gegevens over het actuele totale stroomverbruik op bij de eerste RPI en gebruikt deze om de twee Smart EVSE modules aan te sturen.

Behalve de maximale laadstroom bijsturen, heb ik er ook nog wat logica in zitten die, als op lader 1 daadwerkelijk geladen wordt, een fase van lader 2 afgekoppeld wordt. Dus ik heb ofwel één 1 fase lader en één 2 fasen lader owel één drie fasen lader.

In de software die op de PIs draait heb ik een API geïmplementeerd, die zo'n beetje het OBDII protocol gebruikt. Dat stelt mij in staat om met behulp van Torque Pro elk moment de status uit te lezen met mijn telefoon (zie screenshot)

Bovenste rij:
Aansluit status lader 1
Aangevraagde status lader 1
Aansluit status lader 2
Aangevraagde status lader 2

Tweede rij:
Toegewezen current lader 1
Aangevraagde current lader 1
Toegewezen current lader 2
Aangevraagde current lader 2

Derde rij:
Totale amps over drie fasen volgens RPI in meterkast
Amps over fase 1 volgens RPI in meterkast
Amps over fase 2 volgens RPI in meterkast
Amps over fase 3 volgens RPI in meterkast

Vierde rij:
Totale amps over drie fasen volgens RPI in lader
Amps over fase 1 volgens RPI in lader
Amps over fase 2 volgens RPI in lader
Amps over fase 3 volgens RPI in lader

Vijfde rij:
Status ophalen verbruik (OK: data is actueel, NEW: nieuwe data beschikbaar, OLD: data is verouderd)
Watts op lader 1
Watts op lader 1 + 2
Watts op lader 2

Ook kan ik de maximale belasting van de fasen (hieronder 24 a) met stappen van 1 ampere verhogen of verlagen. Verder nog wat knopjes om te testen. Al met al een leuk hobby projectje.

upload_2019-3-18_8-17-45.png
 

Zeker!

Ik heb zelf bovenstaande gecombineerd.

Een sensor box in mijn meterkast aangesloten op een RPI Zero W met een RS485 interface.
Buiten heb ik twee Smart EVSE modules in Slave mode en een tweede RPI Zero W die zich voordoet als Smart EVSE master. Deze tweede RPI haalt (in mijn geval via WiFi) gegevens over het actuele totale stroomverbruik op bij de eerste RPI en gebruikt deze om de twee Smart EVSE modules aan te sturen.

Ik kan via een vriend de TWC overnemen (die hij via mijn referal zou moeten krijgen), en anders koop ik die via Tesla (kosten na aftrek BTW nagenoeg gelijk). Ben niet zo op zoek naar zelfbouw, wel naar uitbreiding.

Heb al een modbus uitleesbare MID meter hangen op de laadpaal groep zodat ik die load kan meten, en via P1 poort lees ik nu al alle fases uit op een gewone RPI; daarmee zou ik gemakkelijk moeten kunnen berekenen wat er beschikbaar is voor de laadpaal.

fases.jpg

Nu durf ik het wel aan om hem unbalanced aan te sluiten, maar als we straks naar inductie-koken gaan, wordt het wel krapper als tegelijk de Quooker even aanspringt. En wil gewoon kunnen inpluggen, zonder ooit rekening te hoeven houden met load in huis.

Vandaar de TWCManager oplossing op een RPi Zero W, verder nagenoeg gelijk aan jouw oplossing. Mooi hobbyprojectje voor in de zomer dadelijk.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Leuk project idd.
Heb al een modbus uitleesbare MID meter hangen op de laadpaal groep zodat ik die load kan meten, en via P1 poort lees ik nu al alle fases uit op een gewone RPI; daarmee zou ik gemakkelijk moeten kunnen berekenen wat er beschikbaar is voor de laadpaal.
De huidige load heb je niet eens nodig om je lader smart te maken. Je hoeft alleen maar de huidige belasting van je fasen te weten en, als die te hoog is, de geadverteerde current af te knijpen.

Overigens denk ik dat, als je toch een data kabel van je meterkast naar je laadpaal trekt, je het ook met één PI af zou moeten kunnen. Ik overweeg om die kabel alsnog te trekken (mijn hoofdkabel moet ook nog ondergronds :oops:) en zo niet afhankelijk te zijn van de WiFi verbinding.