Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens denk ik dat, als je toch een data kabel van je meterkast naar je laadpaal trekt, je het ook met één PI af zou moeten kunnen. Ik overweeg om die kabel alsnog te trekken (mijn hoofdkabel moet ook nog ondergronds :oops:) en zo niet afhankelijk te zijn van de WiFi verbinding.

Zal inderdaad via 1 kunnen, maar het leuke lijkt me juist om het als een soort onafhankelijke add-on te maken die je bij je TWC erbij hangt, waardoor het werkt. WiFi issues ondervangen door zo te maken dat de auto altijd minimaal met 3x6-9A kan laden. Als WiFi eruit ligt, gebruik je de overwaarde van de 3x25 tov de 3 16A groepen (klopt nooit precies, maar WiFi ligt er eigenlijk nooit uit, dus voldoende marge) En anders gebruiken wat je doorkrijgt.


Dat kan je ook gewoon je Tesla instellen om beginnen te laden om 23:00 uur. Scheelt je ook weer zo'n 2 cent per kWh.

Dat klopt normaal, maar het gaat er juist ook om dat ik gewoon altijd kan inpluggen en max kan laden indien nodig. Voor die 3x/jaar dat nodig is om op zaterdagmiddag even snel vol te gooien, terwijl de was draait en we staan te koken, omdat we daarna weg moeten; wil er gewoon niet erover hoeven nadenken.
 
ZWiFi issues ondervangen door zo te maken dat de auto altijd minimaal met 3x6-9A kan laden. Als WiFi eruit ligt, gebruik je de overwaarde van de 3x25 tov de 3 16A groepen (klopt nooit precies, maar WiFi ligt er eigenlijk nooit uit, dus voldoende marge) En anders gebruiken wat je doorkrijgt.
Precies wat ik gedaan heb :)

Maar ...mijn andere EV 'snuffelt' direct na aansluiten even aan de paal, om te bepalen hoeveel stroom hij krijgen kan, om zo te bepalen hoe laat hij met laden moet beginnen om om 06:00 klaar te zijn. Als bij het snuffelen nog 24 ampere wordt geadverteerd en bij het echte laden (door WiFi Problemen) nog maar 6, dan sta je 's ochtends toch raar te kijken.
 
TPU had ik niet in de voorraad, sorry ;) Twee prototype's in PLA geprint, gratis af te halen in Katwijk aan Zee. Als ze goed passen dan ga ik in PETG of TPU pogingen wagen.

Ik moet de afwerking van het contactvlak nog ietsje mooier maken denk al is de foto lelijker dan het live resultaat...

ccs-afdek.jpg
Dag Ton Kuijt, Ik krijg mijn 3 of deze week of de volgende. (net gisteren de rekening betaald). Ook ik moet deze buiten laten staan. Is er nog eentje over? Wil er best ook voor betalen. graag hoor ik . Peter Stringa
 
Ik heb een vraag, weet niet zeker of dit de juiste plek is, over laden aan huis.
Wij hebben een laadpaal van Eneco (aangelegd via vorige werkgever echtgenoot), maar onze energieleverancier is Greenchoice. Nu heb ik een laadpas van The New Motion (bij elke lading opstarttatrief €0,30). Maar ik heb het idee dat dit handiger kan.
Kan iemand mij vertellen of ik direct via Greenchoice een laadpas kan vragen waarbij ik niet steeds een opstarttarief hoef te betalen? Maar ook geen abonnement?
Ik rijd de Tesla zakelijk.
Ik heb moeite om door de bomen het bos te zien...
 
Ik heb een vraag, weet niet zeker of dit de juiste plek is, over laden aan huis.
Wij hebben een laadpaal van Eneco (aangelegd via vorige werkgever echtgenoot), maar onze energieleverancier is Greenchoice. Nu heb ik een laadpas van The New Motion (bij elke lading opstarttatrief €0,30). Maar ik heb het idee dat dit handiger kan.
Kan iemand mij vertellen of ik direct via Greenchoice een laadpas kan vragen waarbij ik niet steeds een opstarttarief hoef te betalen? Maar ook geen abonnement?
Ik rijd de Tesla zakelijk.
Ik heb moeite om door de bomen het bos te zien...
Mijn situatie.Ik koop de auto prive. Van de zomer al voorbereidingen getroffen voor thuisladen bij mijn beide huizen. Tesla Wall Connectors gekocht via Marktplaats. Zelf aan de kabels aangesloten en electriciens gehuurd voor aansluiting aan de krachtgroepen van de stoppenkast. Aanschafprijs voor de twee incl kabels plus kWh meters was € 1400. Daar kwam aanpassing aan de stoppenkasten nog bij. Laadkosten zijn de electriciteitslevering van Qurrent en binnenkort van Pure Energie € 0,17 per kWh. Meer niet. Daarnaast worden de kosten nog lager als de zonnepanelen en opslag komen. De initiele investering is hoog, maar die wordt terugverdiend bij verkoop van de huizen. Dus in feite zijn alleen de verbruikskosten (Qurrent/pure Energie) een punt waar ik naar moet kijken. Geen gedoe met huur of abonnementen. Voor de zakelijke rijder is wel idd een kWh meter tussen de Wall connector en de stoppenkast nodig om de hoeveelheid gebruikte kWh's te kunnen registreren en te verantwoorden.
 
17 cent/kWh is wel echt een goede deal op dit moment, hoe krijg je dat dan voor elkaar? Overal waar ik kijk zit je minimaal op 21 ct/kWh inclusief alle belastingen (voor het deel onder de 10.000 kWh). Vorig jaar was dat nog een stuk lager.
17 cent was bij Qurrent. Maar mijn vast contract liep vier dagen geleden af en ben overgestapt naar Pure Energie, omdat die toch groener blijkt te zijn. De prijs zal wel hoger zijn, maar ik heb nog niet in detail uitgerekend hoeveel hoger. Schatting is idd rond de 21/22 cent incl. Binnenkort panelen en opslag erbij. Dan wordt de prijs toch weer lager, vandaar dat ik het nog niet in detail heb uitgerekend.
 
Proto's gepast, @Merijn bedankt! Ik start een draadje hiervoor. Moet nog ff bedenken hoe ik het het slimst kan aanpakken, maar komt goed denk!

Allereerst nogmaals, ik wil er best voor betalen. Dan: is het mogelijk om ook kapjes te printen voor de steker van de Wall Connector. Ik heb mij een ons gezocht voor dergelijke beschermkapjes, maar los nergens te koop. Ik ga de steker en kabel elke keer via een aangelegde buis onder het trottoir doortrekken als ik moet laden. Heb wel afvoergaatjes in de buis gemaakt, maar weet niet of deze altijd droog zal zijn.
 
In principe kan ik alles printen wat op het printbed van 240x240x280 past dus een kapje moet ook wel lukken, de vraag is alleen: Heeft iemand anders het al gemaakt of moet ik het in CAD ontwerpen? Ik kan het namelijk wel ontwerpen maar ben als IT engineer aartslui en heb liever dat iemand anders het maakt ;) Ik weet dat de Mennekes stekers met rubber afdichting te krijgen zijn, dus lijkt me dat die ook los te verkrijgen moeten zijn?
 
In principe kan ik alles printen wat op het printbed van 240x240x280 past dus een kapje moet ook wel lukken, de vraag is alleen: Heeft iemand anders het al gemaakt of moet ik het in CAD ontwerpen? Ik kan het namelijk wel ontwerpen maar ben als IT engineer aartslui en heb liever dat iemand anders het maakt ;) Ik weet dat de Mennekes stekers met rubber afdichting te krijgen zijn, dus lijkt me dat die ook los te verkrijgen moeten zijn?
Die laatste mogelijkheid heb ik naar zitten kijken; zelfs op Aliexpress, maar niets dus los. Maar ontwerpen van dit soort zaken, heb ik geen kaas gegeten.
 
In principe kan ik alles printen wat op het printbed van 240x240x280 past dus een kapje moet ook wel lukken, de vraag is alleen: Heeft iemand anders het al gemaakt of moet ik het in CAD ontwerpen? Ik kan het namelijk wel ontwerpen maar ben als IT engineer aartslui en heb liever dat iemand anders het maakt ;) Ik weet dat de Mennekes stekers met rubber afdichting te krijgen zijn, dus lijkt me dat die ook los te verkrijgen moeten zijn?
Dat kapje zit toch gewoon op de bij de tesla meegeleverde mennekeskabel! Of ben ik nou blond?
 
  • Love
Reactions: shthpnz
Ben met netbeheerder Stedin in discussie over een secundair allocatiepunt (een 2e meter op dezelfde aansluiting). Zij stellen dat dit alleen mogelijk is als de hoofdverzekeringen bestaan uit automaten en niet uit smelt zekeringen. Zijn er wellicht Stedin klanten hier op het forum actief met een secundair allocatiepunt welke wel gewoon geplaatst is achter smelt zekeringen (je hebt dan geen automaten die je zelf kan herstellen)?
 
Apart verhaal. Vanwege techniek of beleidsmatig?
Tja, die vraag heb ik uit staan. Je krijgt alleen verkopers te spreken die geen technische kennis hebben. Een simpele technische vraag beantwoorden kunnen ze niet. Sta al weken in de wacht.

Hoe dan ook, dan plaatsen ze toch gewoon automaten, als dat nodig is?
Willen ze ook doen, of ik dan even akkoord wil geven 409,- ex btw bovenop de kosten voor het aanleggen van het secundaire allocatiepunt.

Totale offerte is 691,- ex btw voor het eenvoudig kunnen scheiden van mijn zakelijk en prive gebruik. Dat is mij toch echt even te gortig.