Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zo'n gesplitste opstelling wordt trouwens meer en meer gevraagd. Een andere klant loste het nog strakker op met de socket in een uitsparing in de muur en een afdekplaatje:
IMG_0893_(640_x_480).jpg
 
De enige manier om in de toekomst sneller dan 11 kW te laden is als je een DC-laadstation (+/- 5000€).

...

Over de huidige VOB 2.5 zal je geen 32 A kunnen afnemen, dus 230 V x 32 A is niet mogelijk. Hiervoor moet je ook de geleiders verzwaren naar 4 mm².
Voor 3 fase 16 A is de 2.5 mm² wel voldoende, maar je hebt geen geleiders voor de 2e en 3e fase. Sowieso moet er dus iets aangepast worden aan de geleiders richting je garage als je hoger dan 230 V x 13 A wil uitkomen (=gewoon stopcontact).
Afhankelijk van de afstand is het zelfs wenselijk, ook omdat je de geleiders continue zal belasten door je auto gedurende enkele uren op te laden.

Dag Wim,

Bedankt voor je feedback.

Kan je me aub meer info geven over die laadstations op gelijkstroom, welke leverancierd, website, ... ? Stel nu dat ik deze zou installeren wat is dan het maximale laadvermogen van de Tesla Model 3 en Model S? Online lees ik dat de Tesla Model 3 kan laden tot 150 kW bij snelladers (175 kW - 350 kW) en tot 50 kW bij andere DC-laders. Tegelijk lees ik dat je zelfs bij een vermogen van 400V x 40A maar beperkt kunt omvormen naar DC waardoor je even goed kunt laden via AC aan 22 kW, of klopt dit niet? Met andere woorden ik ga ervan uit dat thuis laden tegen 50 kW een utopie blijft?

Dus ik begrijp dat mochten er 3 elektriciteitsdraden liggen richting de garage dan was 400V x 16A mogelijk geweest maar omdat er nu maar 1 draad loopt van 2.5 mm3 is het sowieso beperkt tot 230V x 16A. Met andere worden dit wordt niet alleen de vloer openbreken in de keuken maar ook onze klinkers waaronder de kabel ligt richting de garage. Tenzij de geleiders perfect onder de keukenkasten mogen liggen richting de achtertuin, dan moeten enkel de klinkers in de achtertuin opengebroken worden. Ik vraag mij dan af of het geen optie is van de huidige 2.5mm3 kabel gewoon te laten liggen voor de stopcontacten in de garage en dan gewoon 3 nieuwe geleiders laten leggen voor de krachtstroom en dan meteen kiezen voor een aderdikte van 10mm3. Ik heb begrepen dat een laadpunt afzonderlijk moet afgezekerd worden dus er gaat sowieso een kabel moeten komen tussen de verdeelkast en de garage.

Ik heb in ieder geval een lokale firma gecontacteerd om de situatie eens te komen inschatten en om te zien welke mijn opties zijn.
 
Gabriel,
ik heb zelf eens prijs gevraagd bij een leverancier uit China. De 11 kW versie zit, zonder invoertaxen, op 3.000€, de 20 kW-versie rond 5.000€. Let wel: zo'n DC-lader kan niet slim aangestuurd worden en heeft voor het halen van de nominale vermogen vermoedelijk evengoed een 3x400V aansluiting nodig. Denk ik.
Een foto van je meterkast met de hoofdzekering en de daarop zichtbare verbindingen van inkomende en uitgaande geleiders zou helpen om advies te kunnen geven.
 
Beste allen
Misschien dat mijn vraagje niet helemaal in dit draadje past; indien dit zo zou zijn, sorry daarvoor.
We vertrekken binnen een week richting Spanje, en nu laat de huiseigenaar weten dat er bij hem maar 7A beschikbaar is wat, volgens hem, te weinig zou zijn om de auto te laden omdat een Tesla minstens 10A nodig heeft.
Klopt dit?
Ik weet niet waar hij zijn info vandaag haalt (is een ICE-rijder), maar gezien ik er waarschijnlijk maar even veel van afweet als hij, wou ik toch eens polsen bij jullie of dit zou kloppen?
Bedankt voor het antwoord!
 
En niet in een model 3 rijden, en niet thuis eten. ;) Je bent vaak langer dan 6 uur per avond en nacht thuis. ;)

Il ben ongeveer 4 avonden per week weg van 6:00 tot 23:00 en leg veel kilometers af. Als ik alle nachten kan laden zal 11 kW voldoende moeten zijn en ik woon op zo’n 10 km van de superchargers die in Zolder staan dus dat moet wel lukken. Ben er alleen nog niet uit of het de Model 3, Model S of zelfs de Porsche Taycan zal worden en die laatste 2 hebben een grotere accu en zouden 22 kW laden ondersteunen.
 
Gabriel,
ik heb zelf eens prijs gevraagd bij een leverancier uit China. De 11 kW versie zit, zonder invoertaxen, op 3.000€, de 20 kW-versie rond 5.000€. Let wel: zo'n DC-lader kan niet slim aangestuurd worden en heeft voor het halen van de nominale vermogen vermoedelijk evengoed een 3x400V aansluiting nodig. Denk ik.
Een foto van je meterkast met de hoofdzekering en de daarop zichtbare verbindingen van inkomende en uitgaande geleiders zou helpen om advies te kunnen geven.

In mijn meter en van mijn meter naar de verdeelkast lopen 4 kabels. Voor zover ik weet kan ik mits een aanvraag en een aanpassing van mijn meter naar 400V kunnen gaan.

Ben veel op de baan, ik werk als ICT consultant en ‘s avonds werk ik aan auto’s en zit ik momenteel met 4 avonden in de week training. De krachtstroom heb ik sowieso nodig voor een compressor en andere machines waarvoor ik krachtstroom nodig heb.

Ik heb een beetje schrik dat ik een Tesla Model 3 of Model S bestel en dat dan achteraf zou blijken dat het een PITA met dat laden. Ik wil geen tijd verliezen door dagelijks te moeten gaan laden aan een (super)charger. Ik leg per dag ongeveer 250 kilometers af. In het weekend wat minder. Ik vraag me af of dit in de winter geen probleem zal geven. In theorie zou het moeten lukken met laden tussen 0:00 en 6:00 aan 11 kW, dit geeft 65 km/u en dan is in principe 5 uur laden voldoende.
 
Ik hèb al een Maxem sinds 2015 en dat is maar goed ook met de 18000kWh die ik er doorheen fik elk jaar.
Ik zit op 15.000 kWh afgelopen jaar, zonder Maxem op een 3x25A aansluiting. Mijn zekeringen zijn er nog nooit uitgegaan door mijn TWC. Gewoon een kwestie van beginnen met laden om 23:00 uur en die enkele keer dat ik wel overdag met 11 kW moest laden (2x voorgekomen dit jaar) geen zware verbruikers erbij aan zetten.
 
Ik zit op 15.000 kWh afgelopen jaar, zonder Maxem op een 3x25A aansluiting. Mijn zekeringen zijn er nog nooit uitgegaan door mijn TWC. Gewoon een kwestie van beginnen met laden om 23:00 uur en die enkele keer dat ik wel overdag met 11 kW moest laden (2x voorgekomen dit jaar) geen zware verbruikers erbij aan zetten.


Stekker Jip gewoon als ik thuis kon. Dan is de Kookplaat (inductie) aan 2 ovens en soms de wasmachine. Tot nu toe. Niets eruit geklapt ofzo. Heb misschien geluk. Hoop ik zo te houden.
 
Hi all, inmiddels heb ik ook een M3 in bestelling staan.

Vervolg is nu installatie laadpunt thuis. Via mijn werkgever krijg ik de abonnementskosten vergoed en een bedrag per kwh, bij afname via Eneco. Ik ben dus in een portaal van Eneco gezet. Kan nu kiezen tussen 2 laadpunten: de ICU Eve Mini of de EV-Box Homeline. Nu vroeg ik me af of hier veel verschillen in zitten?

Ik kan eigenlijk vrij weinig vinden hierover, behalve dat de EV-box in meerdere kleuren leverbaar is en de ICU alleen in wit. Online en op forums ook al even gezocht tussen beiden maar kan weinig vinden in vergelijking tot elkaar. Iemand tips welke van de 2 aan te bevelen is? - Neig momenteel naar de ICU Eve Mini.
 
Niet de EVbox nemen! De ICU Eve mini laat zich loadbalancen indien nodig voor zover ik weet. EVbox is gewoon een dom ding dat laadt op 3x32 A (of wat de auto wil, in jouw geval 16 A per fase). De EVbox is ook een groot, lomp ding. Hier hangt er eentje naast een Zappi, waar de Zappi elegant en een stuk kleiner is en een stuk intelligenter.