Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@NikoLars what you specifically need, is to first confirm you have '400V' if you measure with a volt meter between L1 and L2 on your earth leakage circuit breaker.

This is out of the Tesla Wall Charger manual:

upload_2020-7-20_12-26-7.png


edit: removed the schema with type A earth leakage circuit breaker. See #8824 for an update.
 
Last edited:
@wooter: You got it wrong, AREI requires type B according to Wijziging normering laadpunten | Stagobel which makes sense for the reasons you give. DC leakage current of over 6 mA will cause a type A to fail leading to a possibly deadly situation.

Met ingang van de nieuwe editie van IEC 61851-1 (februari 2017) moeten zowel enkelfasige als driefasige laadpunten beveiligd worden tegen DC-componenten in de foutstroom. De geschikte oplossingen hiervoor zijn de plaatsing stroomopwaarts van een:

  • Aardlekschakelaar type B of
  • Aardlekschakelaar type A met bijkomende apparatuur die uitschakeling van de voeding garandeert in geval van DC-componenten met meer dan 6mA in de foutstroom
 
  • Informative
Reactions: wooter
To add to that, the type B is (only) required if the charge point has no internal DC current leakage detection (Tesla's wall charger does indeed not have this). The type B is required to secure the charger circuit and all UPstream current leakage detectors have to be type B as well, since otherwise these could still be 'blinded' by a DC leakage current. The easiest solution would be to replace the diff on the incoming cable, to avoid having to install multiple type B's.
 
Ga ik even in het Nederlands verder:

Ieder laadpunt wordt afzonderlijk beveiligd met een automaat en aardlekschakelaar. Als een laadstation meerdere laadpunten bevat die gelijktijdig gebruikt kunnen worden en die een gemeenschappelijke aansluiting hebben, moeten de beveiligingen in het laadstation ingebouwd worden. Laadpunten die niet gelijktijdig gebruikt kunnen worden, mogen uitgerust worden met een gemeenschappelijke beveiliging.

  • De aardlekschakelaar 30mA type B voor het laadpunt parallel aftakken na de kWh teller, parallel op de 300mA type A voor de rest van de woning (zie figuur 2).
  • Hoofdbeveiliging 300mA type A vervangen door een 300mA type B en dan in de installatie de 30mA type B specifiek voor het laadpunt.

Hieruit maak ik dus op:
  • Elk laadpunt moet individueel met een aardlekschakelaar type B en een automaat beveiligd worden
  • De aardlekschakelaars type B mogen rechtstreeks op de meterkast aangesloten worden, dus parallel aan een bestaande type A
Bijgevolg is een correct schema dit:
upload_2020-7-20_17-31-53.png
 
Dank je voor de verduidelijking.

Enige waar ik nu mee zit is dat mijn enige laadpunt in de garage is bevestigd. Wilt dit zeggen dat als ik een tweede laadpunt wil maken, ik een tweede keer een kabel moet trekken van meterkast naar garage? Of kan ik vanaf de meterkast een aftakking maken naar de garage, en daar 2 type B aardlekschakelaars voorzien? Dwz een geschatte 20 meter van kabel tussen meterkast en aardlekschakelaars.
 
The easiest solution would be to replace the diff on the incoming cable, to avoid having to install multiple type B's.
Volgens mij is dit dan toch nog noodzakelijk: per onbeveiligd laadpunt is een type B nodig, en alle upstream type A's moeten vervangen worden door B

  • Hoofdbeveiliging 300mA type A vervangen door een 300mA type B en dan in de installatie de 30mA type B specifiek voor het laadpunt.
 
Yes you can. You can buy a Tesla wall charger and set it up anywhere on your property, and run the necessary cable to the electricity meter, install a 4 pole fuse switch, and connect the 4 wires N, L1, L2 and L3 to the differential switch.


As you have seen, they can only tell you what the maximum amount of power is they deliver to you. They do not have any insight in your local installation.

A knowledgeable electricity specialist can help you out.

13A single phase is the normal output on a wall socket. You need a dedicated wall charger, properly wired to three phases, to reach 11kW or higher.

OK, great, thanks. I can see they charge €530 for the wall charger. Any idea what an electrician would charge for installing it? another €500? More?
Oplaadinstallatie voor thuis

You decided its not necessary?

Thanks again.
 
Dank je voor de verduidelijking.

Enige waar ik nu mee zit is dat mijn enige laadpunt in de garage is bevestigd. Wilt dit zeggen dat als ik een tweede laadpunt wil maken, ik een tweede keer een kabel moet trekken van meterkast naar garage? Of kan ik vanaf de meterkast een aftakking maken naar de garage, en daar 2 type B aardlekschakelaars voorzien? Dwz een geschatte 20 meter van kabel tussen meterkast en aardlekschakelaars.
Als je dat doet, volgens NEN1010 mag dat en ik vermoed ook volgens de Belgische normen, dan heb je dus een stuk kabel dat niet is beschermd door een aardlekschakelaar. Is in mijn optiek niet aan te raden, ik zou een tweede kabel trekken. Zo doe ik het in ieder geval wel voor ons nieuwe huis. Ook in ons bestaande huis werd aangeraden om vanaf de meterkast twee kabels voor de laders te trekken en dat is dan ook gebeurd.
 
  • Like
Reactions: wooter
OK, great, thanks. I can see they charge €530 for the wall charger. Any idea what an electrician would charge for installing it? another €500? More?
Oplaadinstallatie voor thuis

You decided its not necessary?
I have the Tesla wall charger and as you can see the installation is not that complicated. Obviously, and as you can see, a certified and trained electrician can probably do it smarter and better, but they're not free either. I don't know how much an electrician costs. My experience has been very difficult to even get quotes for this kind of work, let alone find anyone to do this in a reasonable amount of time.
 
Als je dat doet, volgens NEN1010 mag dat en ik vermoed ook volgens de Belgische normen, dan heb je dus een stuk kabel dat niet is beschermd door een aardlekschakelaar. Is in mijn optiek niet aan te raden, ik zou een tweede kabel trekken. Zo doe ik het in ieder geval wel voor ons nieuwe huis. Ook in ons bestaande huis werd aangeraden om vanaf de meterkast twee kabels voor de laders te trekken en dat is dan ook gebeurd.
Daarom ook dat ik de vraag stelde ;)

Er is natuurlijk wel het gegeven dat je meterkast gevoed wordt door meters aan kabel van straatkant waar ook geen bescherming op zit.

In ons huis is de meterkast ook bij de inkom geplaatst, maar staat de aardlekschakelaar aan de keldertrap. Daar zit dus ook al een afstand op.
 
Daarom ook dat ik de vraag stelde ;)

Er is natuurlijk wel het gegeven dat je meterkast gevoed wordt door meters aan kabel van straatkant waar ook geen bescherming op zit.

In ons huis is de meterkast ook bij de inkom geplaatst, maar staat de aardlekschakelaar aan de keldertrap. Daar zit dus ook al een afstand op.
Ouder huis zeker?

Hier zit alles bij elkaar, net boven de hoofdschakelaars en de meter (beide eigendom en verantwoordelijkheid van het energiebedrijf). De kabel van het energie bedrijf krijg je niet zo maar kapot. ;)
 
Ik weet ook niet waarom iedere auto apart beveiligd moet worden (misschien tegen elkaar?) maar het geldt ook voor Nederland volgens diverse experts.

Sterker nog: bij 2 enkelfase ladende auto's mag je die niet via 1 3 fase type B ALS beveiligen. Weird or what?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Ik weet ook niet waarom iedere auto apart beveiligd moet worden (misschien tegen elkaar?) maar het geldt ook voor Nederland volgens diverse experts.

Sterker nog: bij 2 enkelfase ladende auto's mag je die niet via 1 3 fase type B ALS beveiligen. Weird or what?
Ik denk dat dit sterk te maken heeft met het waarborgen van het ene circuit terwijl er iets mis is met het andere. Vergeet niet dat, in het geval van een EV, het gevaar ook van de batterij van de auto kan komen. Vandaar ook die bescherming tegen DC.
Wat ik wel raar vind is dat wordt genoemd als geldige optie:
  • Aardlekschakelaar type A met bijkomende apparatuur die uitschakeling van de voeding garandeert in geval van DC-componenten met meer dan 6mA in de foutstroom

  • en op een ander punt:


  • The type B is required to secure the charger circuit and all UPstream current leakage detectors have to be type B as well, since otherwise these could still be 'blinded' by a DC leakage current.

  • Als de laad oplossing zelf beschermd tegen dc, dan is verder geen type b nodig, maar in het 2de punt zou dat overal upstream wel nodig zijn. Dat spreekt elkaar tegen.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
disclaimer: de onderstaande uitleg geldt voor de Belgische regelgeving
Ik ga niet beginnen quoten, want dan wordt het een soep...
Het schema van Wooter in #8824 klopt, maar volgens de keurder van BTV die ik hier over de vloer had, zal Fluvius nooit 2 uitgaande kabels vanaf de meterkast willen aansluiten. Je kan proberen de parallel verbinding te realiseren aan de meter-kant van de kabel tussen meterkast en primaire diff van je huis-installatie, maar dan hangt het van de keurder af.
De man die hier langskwam stelde voor om meterkast -> diff type B -> hierachter parallel een automaat richting laadpaal en een automaat richting binnenhuis installatie -> Type A voor binnenhuis zoals het al was.
(hiervoor moet je dus een zekeringkast voorzien tussen de meterkast en je huisinstallatie met een type B.

"Elk laadpunt moet individueel met een aardlekschakelaar type B en een automaat beveiligd worden"
Dat lijkt me alleen interessant als een fout op 1 laadpaal geen invloed mag hebben op de rest van de laadpalen. Als je er thuis al 2 hebt, denk ik niet dat je nog een keer die 190€ in een 3-fasige type B gaat investeren. Ik heb niet direct toegang tot de echte AREI tekst, dus weet niet of dit een interpretatie is of de letterlijke tekst. (ik probeer dit na te kijken)

Over de beveiligingen op kabels:
Als de schakelaar in je meterkast beveiligt teven overstroom (voor een gemakkelijk begrip: kortsluiting), en de kabel in de straat is op dezelfde manier beveiligd, dan is het voornaamste risico voor die specifieke kabel afgedekt.
Deze gaat namelijk richting een installatie die zijn eigen specifieke beveiligingen heeft, zijnde de differentieel schakelaar. Je moet de fout altijd zo snel mogelijk afzonderen, vandaar de 'kleinschaligheid'.
In het geval je de kabel tussen meterkast en je eigen aardlekschakelaar ernstig zou beschadigen, moet het al een raar geval zijn waarin dit als lekstroom en niet als kortsluiting wordt gedetecteerd. Vanaf dat de geleider bloot ligt en de aarde raakt (desnoods via een omweg) heb je een stroom die de overstroombeveiliging (de automaat) in werking doet treden.