Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je er toch iets over wil zeggen, zeg dan "spanning ;). Stroom gaat pas lopen als er spanning is en een gesloten circuit. We zijn bang dat we tijdens de werkzaamheden 'per ongeluk' een circuit sluiten en er daardoor een stroom gaat lopen. De manier om dat tegen te gaan is de spanning er af halen.

Nooit van vlambogen gehoord? Energie is de veel betere benadering, want dat kan alleen als er een spanning staat en er een stroom loopt.

Dus nee, een gesloten circuit is te beperkt, zie de vlamboog. Die ontstaat vanzelf als je te dicht bij komt, zeker bij 230 V.

Het lijkt me toch niet nodig om de hoofdschakelaar om te zetten en je hele huis spanningsloos te maken? Gewoon de 4 polige zekeringautomaat omzetten of de bijbehorende aardlekschakelaar laten trippen. Dan kan je vrouw tijdens de werkzaamheden nog gewoon koffie voor je zetten.
Inderdaad. :p

Zorg er wel voor dat je alle verbindingen goed aandraait en overtuig jezelf er van dat er een goede en stabiele verbinding is op alle aders. Overgangsweerstand zo laag mogelijk.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Als je er toch iets over wil zeggen, zeg dan "spanning ;). Stroom gaat pas lopen als er spanning is en een gesloten circuit. We zijn bang dat we tijdens de werkzaamheden 'per ongeluk' een circuit sluiten en er daardoor een stroom gaat lopen. De manier om dat tegen te gaan is de spanning er af halen.


Het lijkt me toch niet nodig om de hoofdschakelaar om te zetten en je hele huis spanningsloos te maken? Gewoon de 4 polige zekeringautomaat omzetten of de bijbehorende aardlekschakelaar laten trippen. Dan kan je vrouw tijdens de werkzaamheden nog gewoon koffie voor je zetten.
Is ook veiliger. Stel dat je vrouw geen koffie kan zetten en ondertussen alles weer inschakelt.
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Ik heb sinds een tijdje problemen als ik thuis wil laden. Automatisch in de nacht lujkt goed te gaan maar als ik ad hoc overdag wil laden krijg ik allerlei meldingen als sluit laadpoort, controleer energiebron, etc.

ik heb een Alfen Eve laadpunt icm een Maxem. Ik heb ook in de connector gekeken en het kleine pinnetje rechtsboven is een stuk korter dan het pinnetje linksboven
F9D60D78-DC8E-4FD3-AB35-8F437B936FE5.jpeg
AED78FFD-0A57-4A34-8F19-10D5C534DC16.png
F9D60D78-DC8E-4FD3-AB35-8F437B936FE5.jpeg
AED78FFD-0A57-4A34-8F19-10D5C534DC16.png
in de connector. Hoort dat?
 
Dank Janc

de kabel zit vast aan de Alfen Eve. Vervangen gaat dus niet eenvoudig. Het werkt nu wel weer. Zit hem ergens in de Eve of de Maxem. Er brandde
5A4DD720-A962-42EB-9061-F3B93FFD67BD.png
ook een rood lampje op de Eve. De zekering maar even aan en uitgezet en nu is hij blauw. Weet overigens niet wat se kleuren blauw geoen en rood betekenen. Het beheer van het laadpunt loopt via laadpunt.nl. Zou dat beheer wel zelf willen doen om
Eventuele foutmeldingen te kunnen uitlezen. Zal ze eens bellen.

edit: te vroeg gejuicht Weer melding van laadpoort open... zucht
 
Dank Janc

de kabel zit vast aan de Alfen Eve. Vervangen gaat dus niet eenvoudig. Het werkt nu wel weer. Zit hem ergens in de Eve of de Maxem. Er brandde View attachment 551801 ook een rood lampje op de Eve. De zekering maar even aan en uitgezet en nu is hij blauw. Weet overigens niet wat se kleuren blauw geoen en rood betekenen. Het beheer van het laadpunt loopt via laadpunt.nl. Zou dat beheer wel zelf willen doen om
Eventuele foutmeldingen te kunnen uitlezen. Zal ze eens bellen.

edit: te vroeg gejuicht Weer melding van laadpoort open... zucht

Ik heb dit ook af en toe en verdenk de Maxem. Even de stroom eraf en er weer op en dan gaat het weer lang goed. Ik heb een Tesla lader
 
Ik heb dit ook af en toe en verdenk de Maxem. Even de stroom eraf en er weer op en dan gaat het weer lang goed. Ik heb een Tesla lader

ok. Bedoel je de stroom van de Maxem eraf of van het laadpunt?

ik denk overigens dat dit probleem zich ook s nachts voordoet bij het gepland laden. Maar dat het laadpunt na een onderbreking steeds weer Vanzelf de draad oppakt. En daar heb ik de volgende dag geen weet van
 
Ik heb ook in de connector gekeken en het kleine pinnetje rechtsboven is een stuk korter dan het pinnetje linksboven
f9d60d78-dc8e-4fd3-ab35-8f437b936fe5-jpeg.551636

Die 2 kleinere pinnen klopt helemaal hoor! dit is de communicatie lijn, deze communicatielijn wordt dus als laatste gesloten en als eerste geopend, het zal dus hierdoor nooit gebeuren dat je de stekker onder spanning eruit haalt (in het geval dat de stekker niet vast zit, deze zit normaal dus wel vast.

het is dus een extra maar logische systeem/beveiliging, de kans op het loshalen 'onder spanning' is nihil te noemen, de auto is zelf voorzien van systeem wat de stekker vast houdt, dus ook soort beveiligd, je kan de stekker niet los maken op moment dat de auto aan het laden is.