Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
  • The type B is required to secure the charger circuit and all UPstream current leakage detectors have to be type B as well, since otherwise these could still be 'blinded' by a DC leakage current.
  • Als de laad oplossing zelf beschermd tegen dc, dan is verder geen type b nodig, maar in het 2de punt zou dat overal upstream wel nodig zijn. Dat spreekt elkaar tegen.
Als er een 5 mA DC lekstroom vloeit vanuit je lader, wordt die niet afgeschakeld door een type B diff, want die reageert pas op 6 mA.
Als je laadinstallatie dan achter de rest van je residentiële installatie hangt, waar eventueel uit andere apparaten ook een DC lekstroom vloeit, kan er een scenario ontstaan waarin je type A diff niet meer reageert. Die lekstroom zorgt echter wel voor een veiligheidsrisico, vandaar de vereiste om zowel het laadcircuit als eventuele stroomOPwaartse diff's te voorzien in type B.

Voor zowel deze als bovenstaande reactie: verbeter me gerust als je betere info hebt. Ik heb geprobeerd het bij de keuringsinstantie en Fluvius na te vragen maar botste op een muur. Dit is wat ik zelf bijeen gezocht heb, in combinatie met wat de keurder die hier was mij vertelde.
 
@wooter, nog een keertje naar je tekening kijkend: ik zou een hoofdschakelaar zetten tussen de meter en de aardlekschakelaars. Dat is in ieder geval in Nederland gangbaar (verplicht zelfs) om de installatie stroomloos te kunnen maken. Dat is dan meteen te gebruiken als verdeelpunt tussen de verschillende aardlekschakelaars. Dat verdeelpunt bevindt zich dan in de groepenkast, waar het hoort.

In Nederland mogen niet meer dan 4 groepen op 1 aardlekschakelaar worden aangesloten waardoor een huis (tegenwoordig) al gauw 12 groepen en dus al 3 aardlekschakelaars heeft.
 
Als er een 5 mA DC lekstroom vloeit vanuit je lader, wordt die niet afgeschakeld door een type B diff, want die reageert pas op 6 mA.
Als je laadinstallatie dan achter de rest van je residentiële installatie hangt, waar eventueel uit andere apparaten ook een DC lekstroom vloeit, kan er een scenario ontstaan waarin je type A diff niet meer reageert. Die lekstroom zorgt echter wel voor een veiligheidsrisico, vandaar de vereiste om zowel het laadcircuit als eventuele stroomOPwaartse diff's te voorzien in type B.

Voor zowel deze als bovenstaande reactie: verbeter me gerust als je betere info hebt. Ik heb geprobeerd het bij de keuringsinstantie en Fluvius na te vragen maar botste op een muur. Dit is wat ik zelf bijeen gezocht heb, in combinatie met wat de keurder die hier was mij vertelde.

Lijkt me sterk dat een DC lekstroom van een andere groep (die daar sowieso al niet vandaan kan komen) ook door andere groepen loopt. Ik denk dat je keurder de elektriciteitsleer met iets te veel fantasie bekijkt. De lekstromen gaan naar aarde, en niet eerst door een andere ALS. Het risico is derhalve 0.
 
Het schema van Wooter in #8824 klopt, maar volgens de keurder van BTV die ik hier over de vloer had, zal Fluvius nooit 2 uitgaande kabels vanaf de meterkast willen aansluiten. Je kan proberen de parallel verbinding te realiseren aan de meter-kant van de kabel tussen meterkast en primaire diff van je huis-installatie, maar dan hangt het van de keurder af.
De man die hier langskwam stelde voor om meterkast -> diff type B -> hierachter parallel een automaat richting laadpaal en een automaat richting binnenhuis installatie -> Type A voor binnenhuis zoals het al was.
(hiervoor moet je dus een zekeringkast voorzien tussen de meterkast en je huisinstallatie met een type B.
Dan heb je dus twee Type B's nodig.

Wat ik dacht te doen was aan de inkomende kant van de bestaande Type A een kabel naar een nieuwe Type B te voorzien. Je sluit dus niet recht aan op de meterkast, maar takt af van de inkomende kant van de Type A.

@wooter, nog een keertje naar je tekening kijkend: ik zou een hoofdschakelaar zetten tussen de meter en de aardlekschakelaars. Dat is in ieder geval in Nederland gangbaar (verplicht zelfs) om de installatie stroomloos te kunnen maken. Dat is dan meteen te gebruiken als verdeelpunt tussen de verschillende aardlekschakelaars. Dat verdeelpunt bevindt zich dan in de groepenkast, waar het hoort.
Er zit al een schakelaar in de meterkast. Dat is ook de schakelaar die af slaat telkens het stroomverbruik te hoog oploopt (een ladende Tesla, een oven, een fornuis, etc...)
 
Dank je voor de verduidelijking.

Enige waar ik nu mee zit is dat mijn enige laadpunt in de garage is bevestigd. Wilt dit zeggen dat als ik een tweede laadpunt wil maken, ik een tweede keer een kabel moet trekken van meterkast naar garage? Of kan ik vanaf de meterkast een aftakking maken naar de garage, en daar 2 type B aardlekschakelaars voorzien? Dwz een geschatte 20 meter van kabel tussen meterkast en aardlekschakelaars.

Zitten die twee laadpunten bij elkaar? Dan zou ik gewoon een secundaire meterkast plaatsen met 2 nieuwe groepen mits de huidige bekabeling natuurlijk voldoende dikke kernen heeft.
 
Voor mij onderbreekt en type B pas vanaf 30mA DC lekstroom. Anders zou een B na een A of AC geen probleem zijn.
Als ik een dubbel laadstation lever, zijn er voor mij twee oplossingen: ofwel is er al een differentieel aanwezig en voorzie ik per laadpunt een 6mA DC beveiliging ofwel is er op de lijn geen differentieel aanwezig (maar uiteraard wel een zekering) en voorzie ik in de dubbele lader een enkele type B. Ik kan me geen scenario voorstellen waarbij dit gevaar oplevert. Mochten beide laadpunten en lekstroom ondervinden dan zou eventueel de aardlek type B onnodig eens kunnen ingrijpen.
 
De lekstromen gaan naar aarde, en niet eerst door een andere ALS. Het risico is derhalve 0.

Het probleem is juist dat de lekstromen op de fases zitten en niet op aarde. Deze lekstroom zit dus op alle groepen die deze fase delen waardoor je dus een DC + AC op de aders krijgt wat behoorlijk ongewenst is. Daarom wil je deze ook per lader en niet één voor alle laders.

Verder is het allemaal een theoretisch verhaal want zover ik weet zijn de laders in een Tesla galvanisch gescheiden en is er dus geen DC lekstroom mogelijk.
 
Er worden per definitie geen groepen gedeeld, dat mag niet en is het punt. Hoe wil je de galvanische scheiding realiseren in Tesla? (Ik geloof er geen hout van dat die galvanisch gescheiden kan zijn).

16 A door een optocoupler sturen? Een DC scheidingstrafo? :p
 
Lijkt me sterk dat een DC lekstroom van een andere groep (die daar sowieso al niet vandaan kan komen) ook door andere groepen loopt. Ik denk dat je keurder de elektriciteitsleer met iets te veel fantasie bekijkt. De lekstromen gaan naar aarde, en niet eerst door een andere ALS. Het risico is derhalve 0.
Theoretisch klopt het verhaal dat @WimW zegt wel. Maar inderdaad, waar moet die extra DC stroom vandaan komen? Normaal is de voedingsbron het net, dus AC. Dan heb je niet echt mogelijkheid tot substantiele DC lekstromen door de voedingsdraden. Bij een EV is deze extra bepaling er neem ik aan in gekomen vanwege de DC spanning uit de batterij, die theoretisch weer terug op de leidingen in huis kan komen en ook de AC lekstroombeveiliging kan verblinden. Als er andere 'speciale' installaties zijn in huis, waaruit ook een DC lekstroom kan komen, dan heeft de NEN1010 daar waarschijnlijk ook zijn speciale bepaling voor (er zijn er een hoop).

Ik weet niet hoe het in de AREI staat, want daar heb ik geen toegang toe. Tot de NEN1010 wel, en daarin staat:

----quote
Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor
aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector
die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen
DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte
maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de
voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.
----end quote

Ik lees dit als:
1. iedere laadinrichting moet zijn eigen beveiliging type B (of andere waarborging van uitschakeling van de voeding) bevatten. Dus niet gezamenlijk onder 1 type B (eerste zin).
2. ik lees niets over waaraan beveiligingen verder stroomopwaarts aan moeten voldoen. Iets verderop staat nog wel wat over selectiviteit , ook mbt aardlek, waar dat nodig is voor bedrijfszekerheid, maar dat is dus optioneel en iets anders.

Dit vind ik zelf ook wel hout snijden. Dat eerder genoemde theoretische punt over de combi van DC lekstromen van elders in de huisinstallatie is (zoals uitgelegd) nihiel lijkt me. Wat niet nihiel is (ook kleine, maar wel groter) is de kans dat er in geval van 2 EV laadinrichtingen bij beide laadinrichtingen iets mis is, waardoor er een DC lekstroom van de ene naar de andere stroomt. Dit zou door een gezamenlijke DC aardlekbeveliging (type B verder stroomopwaarts) gemist kunnen worden. Let wel: het hele nut van aardlekbeveiligingen is niet dat die aardlekstromen zelf zo gevaarlijk zijn. Het zijn immers maar mA-s. Nee, die aardlekstromen zijn een indicatie dat er ergens een voeding (AC normaal, DC ook mogelijk bij batterijen in EV's) enigszins tegen aarde ligt en dat er dus een (normaal op aardpotentiaal verkerend) metalen deel op een te hoge spanning kan staan. Dat gevaar is hetgeen beveiligd moet worden.
 
Er worden per definitie geen groepen gedeeld, dat mag niet en is het punt. Hoe wil je de galvanische scheiding realiseren in Tesla? (Ik geloof er geen hout van dat die galvanisch gescheiden kan zijn).

16 A door een optocoupler sturen? Een DC scheidingstrafo? :p
Grappig genoeg zitten er in de lader van de Tesla (M3) wel trafo's. Zie:
bij ongeveer 1:14 min. Daar is dus wel een galv. scheiding. Ook dat kan natuurlijk in principe stuk gaan, waardoor de DC er vervolgens weer wel door kan, maar in principe is het dus gescheiden. Ik heb een keer ergens anders gelezen dat dit bij gegenoeg alle EV's zo is, behalve bij de ZOE, omdat die de inverter ook op een slimme manier voor de tractie gebruikt.

Maar dit alles natuurlijk ter zijde, want beveiliging gaat over situaties die anders zijn dan ze zouden moeten zijn.
 
  • Informative
Reactions: horta
Dank voor de NEN1010 quote, die kan ik rechtstreeks doorsturen naar onze bouwer, die alamats genoeg vindt, net als 2,5 mm2 bekabeling (voor 3 fase voldoende in theorie, maar niet voor 32 A enkelfase laders zoals wij hebben).
You're welcome. Nee, er moet zeker ergens DC aardlek beveiliging aanwezig zijn. Ik heb het zelf onlangs in mijn laadpaal zelf erbij gezet. Ik heb de kWh meter eruit gehaald in in de meterkast gezet, zodat ik binnen gemakkelijk kan kijken wat de laadstroom is (en de meter neemt dan gelijk ook het verlies van de kabel naar de paal mee, handig in geval je kunt verrekenen bij de baas ;-) , maar dat is niet veel natuurlijk). Daardoor was er weer plaats vrijgekomen voor een type B aardlek in de paal zelf.

Over verliezen gesproken, als je 3-fase 16A gaat laden of zeker indien daarboven zou ik gewoon altijd 4mm2 of liever 6mm2 kabel laten leggen. Gelijk 3 fasig uitleggen ook. Als de kabel nog gelegd moet worden, altijd ruim nemen. De kosten van de kabel zelf wegen vaak niet op tegen de moeite van het graven e.d. En vroeg of laat wil je toch van 1 naar 3 fase of van 16A naar 20,25 of 32A.
En ook een paar UTp kabeltjes er gelijk bij. In mijn geval is er nodig: internetconnect (1 utp), RJ-11 connectie naar slimme meter (utp nr 2) en nog wat adertjes voor uitlezing kWh meter. Bij mij ligt er helaas maar 1 utp en als je weet welke pinnen je moet hebben kun je het daar ook allemaal wel in kwijt, maar dat is gehannes waar niet iedereen op zit te wachten wellicht.
 
Ook de 4 mm2 hebben we al doorgegeven, en inderdaad 3 fasig, net als utp kabels. Maar het is verontrustend hoe weinig kennis er bij installateurs is.
Wij hebben een Zappi met stroomtrafo's, daar gebruiken we de utp voor. De tweede laadpaal is helaas een EVBox die rechtstreeks met de leasemaatschappij praat en verbruik doorgeeft. Kabellengte is redelijk beperkt, niet meer dan een meter of 12.

Bericht naar de aannemer is verzonden, de opmerking dat de installatie gaat worden afgekeurd en gaat worden hersteld op hun kosten komt in tweede aanleg als ze dit niet willen snappen. De installateur roept ijskoud dat type facultatief is en helemaal niet nodig. Hij doet het altijd zo.... Arme klanten...

De installateur van de huidige installatie heeft ook maar aan zitten prutsen met de ALS. Geen type B en gewoon gecombineerd met andere groepen.