Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt mij een hele goede keuze. De heren van TNM hebben goed over de Lolo na gedacht en zo een mooi product gemaakt.

Wel ligt het aan je type slimme meter of je er mee kan Smart Chargen op 3-fase. Je hebt minimaal DSMRv4 nodig. (Dutch Smart Meter Requirements), die kan pas per fase de stroom rapporteren.

Het is inderdaad een mooi stukje techniek wat "volwassen" in elkaar steekt. Zojuist heeft iemand beide laadstation geconfigureerd en alles werkt, met een Model S getest en wel. Op de zaak hebben we een slimme meter van Landis+Gyr, type 350, wat perfect werkt met elkaar. Thuis een slimme meter van Kaifa, type E0026, welke wat minder schijnt te zijn. Vooral omdat we thuis ook al onze domotica willen gekoppeld houden met de meter. Dat ging helaas niet met samen met een simpele modulaire splitter dus heb ik zojuist een p1 poort splitter besteld die hopelijk wel werkt. Dus even wachten tot de splitter binnen is, en hopelijk werkt dan alles perfect en is het wachten op de eigen Model S.
 
Wat zijn de opties zonder slimme meter? Alleen een Maxem of een zelf geknutselde SmartEVSE oplossing?

Ben zelf heel behendig in linux consoles maar elektra blijf ik met m'n handjes van af ;)

De gegeven opties zullen zeker voldoen, maar zijn m.i. wel eiland oplossingen. Mogelijke heb je hier: http://www.loxone.com/dede/smart-home/steuern/energie.html nog wat aan. (als je Keba icm een PV installatie gebruikt)
 
Ik zou voor optie 1 gaan als je hart bij een HPWC ligt.
Evt. overwegen de kast groot genoeg te maken zodat de UMC permanent aangesloten kan blijven om te voorkomen dat het contact slijt....
Ja precies, zo was het idd ook mijn bedoeling bij deze optie. Dus de UMC in de kast monteren en onderaan de kabel eruit laten komen.

Welke afmeting is aan te raden voor de installatiekast om de UMC in aan te sluiten + op te bergen?
30x40cm voldoende? (Zoiets dus bijv.)
 
Last edited:
Ik heb van de week een nieuwe slimme meter laten ivm de lolo pro die ook smart moet worden.

De nieuwe smart meter is uitgerust met versie 4.2

De P1 aansluiting van de meter gaat dan naar de lolo met een meegegraven cat5 kabel.
Binnenkort komt TNM de lolo programeren en aansluiten.
Nu is de lolo nog niet smart
 
Wat zijn de opties zonder slimme meter? Alleen een Maxem of een zelf geknutselde SmartEVSE oplossing?

Ben zelf heel behendig in linux consoles maar elektra blijf ik met m'n handjes van af ;)
Ik geloof dat de Hager Witty ook smart kan regelen met behulp van deze load module: Technische eigenschappen XEV304
Zo zijn er nog enkele fabrikanten, Maxem is niet de enige (Ik heb zelf een Maxem en ben er tevreden over).
 
Het is inderdaad een mooi stukje techniek wat "volwassen" in elkaar steekt. Zojuist heeft iemand beide laadstation geconfigureerd en alles werkt, met een Model S getest en wel. Op de zaak hebben we een slimme meter van Landis+Gyr, type 350, wat perfect werkt met elkaar. Thuis een slimme meter van Kaifa, type E0026, welke wat minder schijnt te zijn. Vooral omdat we thuis ook al onze domotica willen gekoppeld houden met de meter. Dat ging helaas niet met samen met een simpele modulaire splitter dus heb ik zojuist een p1 poort splitter besteld die hopelijk wel werkt. Dus even wachten tot de splitter binnen is, en hopelijk werkt dan alles perfect en is het wachten op de eigen Model S.

Ik heb thuis een soortgelijke situatie:
- 3x25A;
- Landys+Gyr E350, DSMR 4.0 (meet 3 fasen, elke 10 sec.);
- Doepke DFS4EV;
- Lolo 3 met vaste kabel, 'blind' op garagemuur; aan de binnenzijde ook een rode CEE achter een (voor kinderen onbereikbare) werkschakelaar met slot voor noodgevallen;
- EVChargeking-mod op connector;
- iungo P1 splitter (master poort naar Lolo, slave poort naar domoticasysteem).

Werkt perfect! Standaard laden op 3x20A is geen enkel probleem. Als een andere grote verbruiker in huis aan gaat/staat, wordt het laden automatisch teruggebracht om, met maximaal laden, op geen van de 3 fasen boven de 25A uit te komen.
Onderstaand zie je wat er gebeurt als de oven (zit op L3) even vol aan gaat:
20150806_212631_002.jpg
 
Op jouw L3 heeft ie toch 1 à 1,5 min. "te veel" stroom genomen tov. je installatie van 25A.
Ik vind dat een betrekkelijk lange tijd. Ik zou verwachten dat ie binnen enkele seconden reageert. Zoals in de workshop slim laden werd getoond met de Smart EVSE van Fuzzy.
 
Welk Domotica systeem gebruik je?

Als domoticasysteem gebruik ik al jaren HomeSeer i.c.m. Z-wave. De foto is van een dashboard, gemaakt in Emoncms, waarmee de slimme meter gemonitord wordt.

- - - Updated - - -

Op jouw L3 heeft ie toch 1 à 1,5 min. "te veel" stroom genomen tov. je installatie van 25A.
Ik vind dat een betrekkelijk lange tijd. Ik zou verwachten dat ie binnen enkele seconden reageert. Zoals in de workshop slim laden werd getoond met de Smart EVSE van Fuzzy.

Klopt, vind ik zelf ook. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de 10 seconden interval van het P1-bericht (misschien ook nog wel i.c.m. 1, 2 of 3 keer checken door Lolo alvorens voor de eerste keer terug te schakelen).
Ik heb me door de instalateur laten vertellen dat het qua zekering geen probleem moet zijn, een 25A zekering zou "zeker 10 minuten 40A aan kunnen".
Op zich ben ik tevreden zo, het is in de eerste plaats een safety-measure. Laden doe ik voornamelijk 's nachts, als ik zelf ook oplaad.
 
Ja precies, zo was het idd ook mijn bedoeling bij deze optie. Dus de UMC in de kast monteren en onderaan de kabel eruit laten komen.

Welke afmeting is aan te raden voor de installatiekast om de UMC in aan te sluiten + op te bergen?
30x40cm voldoende? (Zoiets dus bijv.)
Ik heb zelf de Eldon Kast 400x400x210mm IP66 (klusspullen.nl), past wel, maar iets groter is handiger (500x400 ofzo). Succes!
 
Ik heb me door de instalateur laten vertellen dat het qua zekering geen probleem moet zijn, een 25A zekering zou "zeker 10 minuten 40A aan kunnen".
Ik heb het laatst een keer opgezocht en dat klopt (afgaande op de technische datasheets van smeltzekeringen). De zekeringen slijten wel hierdoor, vanwege de temperatuursverschillen (de smeltdraad warmt flink op als je bij of boven de nominale stroom komt om vervolgens weer af te koelen bij lagere stroom), dus naarmate de zekering ouder wordt heb je meer kans dat de smeltdraad het toch begeeft. Ik zou wel even nagaan of je installateur de hoofdzekeringen preventief vervangen heeft.
 
Lijkt mij een hele goede keuze. De heren van TNM hebben goed over de Lolo na gedacht en zo een mooi product gemaakt.

Wel ligt het aan je type slimme meter of je er mee kan Smart Chargen op 3-fase. Je hebt minimaal DSMRv4 nodig. (Dutch Smart Meter Requirements), die kan pas per fase de stroom rapporteren.

Ik heb contact gehad bij TNM en mij is doodleuk verteld dat Smart Chargen niet werkt en dat ik maar moet gaan verzwaren. Van Flow Charging heb ik net een offerte binnen en die kunnen het wel, met een EVBox, zonder extra hardware, en nog goedkoper ook. Ik heb ook nog een offerte liggen met een Keba icm Cohere, maar dat is zo veel duurder dat je de meerprijs er ook op lange termijn niet uit krijgt.
 
Ik heb contact gehad bij TNM en mij is doodleuk verteld dat Smart Chargen niet werkt en dat ik maar moet gaan verzwaren. Van Flow Charging heb ik net een offerte binnen en die kunnen het wel, met een EVBox, zonder extra hardware, en nog goedkoper ook. Ik heb ook nog een offerte liggen met een Keba icm Cohere, maar dat is zo veel duurder dat je de meerprijs er ook op lange termijn niet uit krijgt.
Of bedoelt TNM dat zij het niet kunnen leveren? Smart chargen werkt prima in ieder geval.
Vergeet niet gebruik te maken van de EIA en VAMIL voor laadpalen... Dat kan het prijsverschil tussen de verschillende aanbieders behoorlijk dempen.
Praat de EV-Box direct met de slimme meter? Of moet er toch ergens een pickup in de meterkast komen?
 
Ik heb contact gehad bij TNM en mij is doodleuk verteld dat Smart Chargen niet werkt en dat ik maar moet gaan verzwaren

Heb, weliswaar via lokale Electra bedrijf, een TNM Lolo Pro laat plaatsen. Deze wordt door TNM dan ingeregeld voor smart charging.(moet nog gebeuren)
Er ligt uiteraard wel een CAT5/6 kabel van de paal naar de meter en deze wordt dan op de P1 poort aangesloten.
Doel is om 2 * 11Kw laders zonder problemen te kunnen laten werken, en toch een oven/wasmachine echt. te kunnen gebruiken over 3*25Amp.
 
Of bedoelt TNM dat zij het niet kunnen leveren? Smart chargen werkt prima in ieder geval.
Vergeet niet gebruik te maken van de EIA en VAMIL voor laadpalen... Dat kan het prijsverschil tussen de verschillende aanbieders behoorlijk dempen.
Praat de EV-Box direct met de slimme meter? Of moet er toch ergens een pickup in de meterkast komen?

Er is een elektricien bij me langs geweest die naar de meterkast heeft gekeken en het kabelwerk heeft ingeschat voor de gewenste locatie van de laadpaal. Helaas was ik zelf niet thuis maar volgens mijn vrouw maakte hij een zeer capabele indruk. Hij moet toch gezien hebben dat we nog helemaal geen slimme meter hebben. Details over de EV-BOX smart charging implementatie ontbreken vooralsnog, behalve dan dat het pas net uit is.
 
Van Cohere heb ik begrepen dat Smart-Chargen icm EV-box vooralsnog niet werkt. Zij bieden t wel aan icm Keba. Helaas heb ik al een aantal EV-boxen hangen:crying:. Ben dus wel erg benieuwd welke SmartCharge optie wel met EV-box zou werken.

Ik heb via Vebe B.V. een opstelling met een EV-Box (H3321-1001) besteld icm een Maxem. De EV-Box is inmiddels geplaatst en de Maxem wordt waarschijnlijk volgende week geplaatst. Dit zou moeten werken volgens Cohere, met plaatsing van een extra Kwh-meter.

Ik zal mijn bevindingen hier delen zodra de Maxem is geplaatst en de Tesla geleverd (eind Dec).