Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen voor deze componenten ben je toch al snel 300+200 Euro kwijt? Had je dan toch niet beter een Keba of Mennekes laadpaal geplaatst?
Kast is 80 euro. Aardlekschakelaar had ik ook met bijv. een Keba nodig gehad. Die komt immers in de meterkast op de aparte groep. kWh meter idem, ook bij sommige laadpalen nodig. Kosten van de kWh meter vanaf 5 tientjes.

Totale kosten van m'n Poor Man's HPWC komen op ca. 100,-.

Reden voor mij om het zo te doen: ik kan veilig en comfortabel laden. En over een paar maanden beslissen wat ik doe. Of ik ga voor de HPWC (als die hier uitkomt), of ik ga voor een smart charging oplossing (als dat toch nodig blijkt te zijn of er ineens 2 elektrische auto's voor de deur staan).
 
Last edited:
Kast is 80 euro. Aardlekschakelaar had ik ook met bijv. een Keba nodig gehad. Die komt immers in de meterkast op de aparte groep. kWh meter idem, ook bij sommige laadpalen nodig. Kosten van de kWh meter vanaf 5 tientjes.

Totale kosten van m'n Poor Man's HPWC komen op ca. 100,-.

Reden voor mij om het zo te doen: ik kan veilig en comfortabel laden. En over een paar maanden beslissen wat ik doe. Of ik ga voor de HPWC (als die hier uitkomt), of ik ga voor een smart charging oplossing (als dat toch nodig blijkt te zijn of er ineens 2 elektrische auto's voor de deur staan).

Ah, ik dacht dat je zo'n alumunium-of glasvezelkast met sleutel voor buiten bedoelde.
 
Is het principe ook. Het is deze. Volgens m'n elektricien ook precies het merk dat gebruikt wordt door de netbeheerder voor allerlei installatiekasten. Goed spul dus. En afsluitbaar (dus het deel dat permanent onder spanning staat -- tot en met de CEE stekker -- zit achter slot en grendel).

Dacht dat die +/- 300 Euro kostten.
Maar voor 80 Euro een prima keuze lijkt me.
 
Het mooiste is imho de Tesla HPWC maar die komt pas volgend jaar ergens uit.
(Vandaar dat ik ook ondertussen gewoon met de UMC ga laden).
Daar kan ik idd niet op wachten.
Het mooiste vind ik zelf om buiten een Tesla laadconnector te hebben hangen. Met een type 2 kabel kan ik immers niet automatisch de laadklep openen, right? Is het dan niet veel mooier om een 2de Tesla UMC te kopen en deze vast in m'n meterkast aan te sluiten? Qua kosten maakt het allemaal niet zo veel uit (aanpassen groepenkast+lolo2 versus aanpassen groepenkast+extra kwh meter+Tesla UMC+beschermkastje/beugel).
Zie ik iets over het hoofd? Niet robuust genoeg?
 
Ik heb dat Rittal kastje ook. Komt overigens binnenkort te koop ivm smart evse lader.
Ik heb hem net als Nexus toentertijd laten installeren omdat ik nog niet wist hoe ik zou gaan laden. Werkt prima, UMC past er prima in met Rode CEE aansluiting.
Maar na de workshop slim laden wist ik genoeg! :)
Rittal kastje met rode 16amp CEE aansluiting mag weg voor 50 euro na 6 december.. PM voor interesse.
-verkocht-
 
Last edited:
@ericride als ik je verhaal lees ben je op korte termijn opzoek, de Keba P30 serie komt eraan, en kan je aan de installatiekosten wat lager houden door de MID kWh meter en DC leakage protection:View attachment 101522

Klopt..mag de auto deze vrijdag ophalen. Dus volgens mij ben ik al redelijk aan de late kant om iets van een laadpaal thuis te laten installeren.
Volgens Cohere maakt het niet veel uit of ik voor een keba of een icu compact ga. De icu is wel binnen 7werkdagen te leveren.

Iemand ervaring met die icu compact ?
 
Klopt..mag de auto deze vrijdag ophalen. Dus volgens mij ben ik al redelijk aan de late kant om iets van een laadpaal thuis te laten installeren.
Volgens Cohere maakt het niet veel uit of ik voor een keba of een icu compact ga. De icu is wel binnen 7werkdagen te leveren.

Iemand ervaring met die icu compact ?

Ja, een paar opstartprobleempjes 2 jaar terug, maar sindsdien werkt het prima. De afdichting is niet 100%. Er zit regelmatig vocht aan de binnenkant van het kijkglaasje.
Ik heb gekozen voor gemak van een vaste kabel. Dat besloot ik op het laatste moment en bij nader inzien had de icu in de garage kunnen hangen ipv aan de gevel. Het was mooier geweest als alleen de laadkabel door de muur had gehoeven.
 
Ja, een paar opstartprobleempjes 2 jaar terug, maar sindsdien werkt het prima. De afdichting is niet 100%. Er zit regelmatig vocht aan de binnenkant van het kijkglaasje.
Ik heb gekozen voor gemak van een vaste kabel. Dat besloot ik op het laatste moment en bij nader inzien had de icu in de garage kunnen hangen ipv aan de gevel. Het was mooier geweest als alleen de laadkabel door de muur had gehoeven.

Bedankt voor de reactie. Vandaag maar de knoop doorhakken :)
 
Ik heb dat Rittal kastje ook. Komt overigens binnenkort te koop ivm smart evse lader.
Ik heb hem net als Nexus toentertijd laten installeren omdat ik nog niet wist hoe ik zou gaan laden. Werkt prima, UMC past er prima in met Rode CEE aansluiting.
Maar na de workshop slim laden wist ik genoeg! :)
Rittal kastje met rode 16amp CEE aansluiting mag weg voor 50 euro na 6 december.. PM voor interesse.
-verkocht-

Probeer bij te blijven met alle info, maar krijg m'n vinger er niet echt achter:
Als ik zou kiezen voor:
- een mooie Rittal kast (in kleur van m'n MS)
- met daarin vast gemonteerd een rode CEE en Tesla UMC (zelfs wellicht beide in apart afsluitbaar compartiment)
- eea achter een goede aardlekschakelaar, extra kWh meter, etc in groepenkast,
- vakkundig gemaaakt en geinstalleerd,
wat mis ik dan t.o.v. een Keba, Lolo, etc? Qua geld zal het elkaar niet veel ontlopen.
 
goede feedback hier op het forum en lijkt me een degelijk product. RFID en ethernet aansluiting stond me ook wel aan.

heel veel mensen hier op het forum hebben er zo een en vond het design minder industrieel dan een paar anderen ...

Phil

de andere reden was dat ik een CEE stekker niet veilig vond voor mijn kleine meid .... en geen zin had elke keer in de elektriciteitskast te gaan om alles af te zetten...


dit artikel deed voor mij de rest

charging | Widodh


Phil
 
Probeer bij te blijven met alle info, maar krijg m'n vinger er niet echt achter:
Als ik zou kiezen voor:
- een mooie Rittal kast (in kleur van m'n MS)
- met daarin vast gemonteerd een rode CEE en Tesla UMC (zelfs wellicht beide in apart afsluitbaar compartiment)
- eea achter een goede aardlekschakelaar, extra kWh meter, etc in groepenkast,
- vakkundig gemaaakt en geinstalleerd,
wat mis ik dan t.o.v. een Keba, Lolo, etc? Qua geld zal het elkaar niet veel ontlopen.

De eerder genoemde AE Rittal kast is dan wel waterdicht maar geen outdoor-behuizing.
Bij het maken van gaten zal het staal weer beschermd moeten worden.
IPV de aardlekschakelaar + Installatieautomaat kun je ook kiezen voor een Aardlekautomaat, minder ruimte nodig in je meterkast.

wat je in de toekomst kunt gaan missen is idd smartcharging. Wat is er nou mooier als je (over) productie hebt van je PV installatie, automatisch de laadstroom naar je auto aan te passen.

De volgende generatie Keba geeft op het display het aantal kWh weer. Kan bij meerdere laders in master - slave geconfigureerd worden en de laadstroom controleren.

toekomstige integratie met (je) een SmartHome.
 
Clear, thanks.
Als ik eea dus goed begrijp, ben ik in mijn geval (ik heb geen PV installatie en zal deze ook in toekomst niet hebben), prima af met een goed geconstrueerde en goed gefabriceerde (dubbele) Rittal kast, icm vast gemonteerde CEE en UMC. Kan keuze dus laten afhangen van wat ik mooiste/prettigste vind.