Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Erg jammer dat de Maxem tegenwoordig aan een abonnement gekoppeld is. Zou voor mij ook een showstopper zijn.
Voor mij ook, maar het is wel lastig. Het bedrijf verdiend anders alleen aan de eenmalige verkoop en daarna niet meer. Maar we willen wel online portals en software updates.

Ik twijfel ook of Maxem stopt met werken als je je abbo stop zet? Wel kan je dan geen updates meer krijgen.
 
Over abonnementen gesproken; Ik heb een EV-box hier thuis die af en toe een update krijgt (ongevraagd).
Zo ook afgelopen Donderdag nacht. Gevolg de laadsessie wordt gestopt en niet hervat:mad:
Gevolg mijn Tesla de volgende morgen niet (voldoende) geladen.

Zo juist ontdek ik nog een nadeel van de laatste update: voorheen zette ik de EVbox aan en onderbrak de laadsessie door de stekker los te nemen. Bij thuiskomst sloot ik deze weer aan (zonder iets aan de EVbox te doen) en werd de het opladen hervat. Als dan de timer in de Tesla was ingesteld (bij mij om 01:00) dan werd er dus weer opgeladen op dat ingestelde tijdstip. Werkte perfect!

Nu wordt de laadsessie afgebroken als de stekker wordt los genomen. Anders gezegd ik moet nu elke keer de card swipen...
Vergeet je dit een keer te doen dan sta je de volgende morgen mooi te kijken...


Zijn er meer EV box eigenaren die een verschil merken sinds afgelopen donderdag?
 
Waar heb je die software-updates eigenlijk voor nodig? Ik heb thuis sinds ruim 4 jaar een Keba KeContact P20 met vaste kabel. Aan laten sluiten door een elektricien, geen internet-verbinding - nooit update gehad - werkt volstrekt probleemloos al die tijd.. Ik neem eens in de maand een foto van de kWh-teller die de geleverde stroom telt... declareren van privé naar BV...simpel, zou ook jaarlijks kunnen.,
 
  • Like
Reactions: basvk and PaulusdB
Ik had deze update helaas een jaar geleden aan de zaak al ontvangen:(

Ik heb die toen nog terug kunnen draaien, ga maandag weer bellen dat ze het nu weer moeten doen en zeg gelijk het admin abonnement op. (zie hieronder)

Waar heb je die software-updates eigenlijk voor nodig? Ik heb thuis sinds ruim 4 jaar een Keba KeContact P20 met vaste kabel. Aan laten sluiten door een elektricien, geen internet-verbinding - nooit update gehad - werkt volstrekt probleemloos al die tijd.. Ik neem eens in de maand een foto van de kWh-teller die de geleverde stroom telt... declareren van privé naar BV...simpel, zou ook jaarlijks kunnen.,

Ik ga dat in het vervolg ook maar doen op deze wijze. Ik wilde die moeite uitsparen voor die €38,-/jaar met hun facturen maar ben het nu dus echt zat. Ga het echter wel jaarlijks doen (met foto verplicht?) om niet teveel papier-stroom te hebben
 
Afgestemd met mijn accountant - inderdaad met foto. Ik doe het elk kwartaal omdat ik daarmee een beetje zicht hou op de ontwikkeling in gebruik. Ik verreken de opbrengst van 40 zonnepanelen - vandaar. Maar voor de belasting is jaarlijks natuurlijk ook voldoende.
Ik maak ook ieder jaar op 31/12 een fotootje als bijlage bij de declaratie. Ik heb trouwens (nog steeds) een Keba met vaste kabel in de aanbieding ;)
 
Ter info: geen abonnement bij de Fivari-SMART. ;-)
Het lijkt me nog geen compleet product, zowel de website als de video’s geven geen goede indruk.

Ik kan niet opmaken wat ik zou krijgen bij een bestelling voor een vaste opstelling, werkt het ook samen met de Tesla lader ? Hoe zit het als ik zonnepanelen ( dus extra stroom ) tot mijn beschikking heb ?

( kom er net achter dat formulier niet werkt met de iPad waar ik natuurlijk altijd mee op de bank zit )

Heb je hier een antwoord op ?
 
Last edited:
De website heeft voor mij idd niet de eerste prioriteit. Het blijft een werkpuntje voor de nabije toekomst. Nochtans denk ik dat hij informatief wel volledig is en in die zin zelfs wat verder gaat dan sommige andere afgelikte websites die in essentie reclameaffiches zijn. Ik sta open voor concrete suggesties. Welke software zou ik best gebruiken om zo'n techisch-commercieel geheel wat aantrekkelijker te maken?

Het betreft wel degelijk een volledig product: het is lader en intelligentie in één. De vraag of die samenwerkt met de Tesla lader is dan ook niet van toepassing.
De lader beperkt de totale inkomende stroom in elk van de geleiders tot het maximum toelaatbare, bv. 25A bij 3x25A aansluiting. De stroom die door de zonnepanelen wordt gegenereerd, wordt uiteraard op die manier mee in rekening gebracht en zal de stroom naar de auto langer hoog houden. Die stroom gaat immers in mindering van de inkomende stroom.
Voor het declareren van het energieverbruik voor het laden van de auto, kan een afzonderlijke kWh-meter worden ingebouwd.
Beveiligen tegen gebruik door onbekenden, bv. bij gevelmontage, kan eventueel met behulp van een zendertje.
 
  • Informative
Reactions: Riestad
Mijn MS komt “eind nov-dec”, nu op weg naar de boot....
Ben dus ook op zoek. Wat mij weerhoudt van de fivari is het kastje. Bij mij moet-ie 24/7 buiten hangen, onduidelijk of dat n goed idee is en t oogt niet echt mooi/pro.
De rest vraagt 4000+ (40m graven, nieuwe stoppenkast, etc), tja.
Check even de MIA/KIA/VAMIL regelingen (tenminste indien je de auto zakelijk rijdt) voor laadpaal, dat kan de pijn aardig verzachten (aan de andere kant wordt dan ook duidelijk waarom anderen 4000€ vragen).
 
Is idd zakelijk. Geeft samen ongeveer 1/3 netto korting op de prijs. Evengoed lijken de oplaadpalen me erg duur tov gebruikte SMART EVSE componenten. Voelt alsof t aanbod te beperkt is en de prijs kunstmatig hoog door de subsidies.
De Maxem/TWC combi gaat helaas niet door de afstand, communiceert via RS232 ipv 485 (iemand converters r tussen?).

Ps volgens de specs is de high power charger inbegrepen bij de MS. 2k betalen voor vrijschakelen zou dus niet hoeven denk ik?
 
Is idd zakelijk. Geeft samen ongeveer 1/3 netto korting op de prijs. Evengoed lijken de oplaadpalen me erg duur tov gebruikte SMART EVSE componenten. Voelt alsof t aanbod te beperkt is en de prijs kunstmatig hoog door de subsidies.
De Maxem/TWC combi gaat helaas niet door de afstand, communiceert via RS232 ipv 485 (iemand converters r tussen?).

Ps volgens de specs is de high power charger inbegrepen bij de MS. 2k betalen voor vrijschakelen zou dus niet hoeven denk ik?
Wat is groot?
Er wordt een mobiel laadstation, ook wel UMC genoemd, meegeleverd. Niet optimaal om in weer en wind permanent meet te laden. Ik heb m de eerste jaren toen er nog geen vaste Teslalader, HPWC, was zo mee geladen. Max met 3x16A.