Ik heb ondertussen de kans gekregen om enkele metingen uit te voeren bij klanten met een netwerk zonder neuter.
Dirk heeft al aangegeven dat een van de fasen dienst doet als neuter. Ik geef even de volledig uitleg en val wat in herhaling.
De Tesla kan bij zo'n netwerk niet driefasig laden. In de plaats daarvan wordt 1 van de drie fasen als neuter gebruikt. Je krijgt dus tussen fase1 en de valse neuter 230V en tussen fase2 en de valse neuter ook. En in elk van die koppels gaat een stroom vloeien.
De opgelegde maximale stroom vanwege het laadstation en de kabel is 32A. Fase1 stuurt 16A naar de valse neuter, fase2 ook. De som van beide geeft in de valse neuter 32A, of het maximum.
Met de stroomtang mat ik in de valse neuter inderdaad een stroom die het dubbele is van die in de fasen.
Het vermogen is 2 keer 16A x 230V of 7360W. Dat is even snel als bij enkelfasig laden aan 32A. Maar tweefasig laden geeft het voordeel dat het netwerk meer verdeeld belast wordt.
Bij enkelfasig laden @ 32A heb je twee fasen die 32A stroom voeren en 1 fase die geen stroom voert. Bij tweefasig laden heb respectievelijk 16A, 16A en 32A.
Anders dan wat ik vroeger dacht, heb je bij 2-fasig laden dus geen hoger vermogen voor een 16,5 kW lader dan bij een enkelvoudige lader (11 kW) die een tijdje de standaard was omdat in beide gevallen bij 7360W de 32A in de valse neuter bereikt wordt.
Bij echt driefasig laden, voert de neuter in principe geen stroom omdat de som van de drie stromen uit de drie fasen, door de hoekverdraaiing 0 is.
De Tesla weet met tweefasig laden geen raad. Hij geeft op de display de stroom in de meest belaste geleider (32A, dus dat klopt), maar voelt dat het geen enkelfasig laden is, maar herkent het ook niet als tweefasig laden. Hij gaat er dan maar van uit dat het driefasig laden betreft en geeft het vermogen dat overeenkomt met 3fasig laden bij 32A
Anderzijds voelt hij wel correct de toename van de lading in de batterij en geeft correct het aantal km/u.