Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Kan de Tesla UMC ook gebruikt worden om andere auto op te laden, zoals de E-Golf? Iemand dat wel eens geprobeerd? Die van de Golf gaat maar tot 10A. Die van Tesla tot 16A?
Daarnaast zijn al die adapters voor bijvoorbeeld krachtstroom ook erg handig. Dat mis ik wel eens bij de Golf.
Ja dat kan.
Hij zal elke auto met een type2-aansluiting laden.
 
Mannen (vrouwen ook), de levering van mijn S is aanstaande. Na veel info mbt de 'laadpaal-infrastructuur thuis' opgeslurpt te hebben toch nog een advies-vraag.

Ik heb 3x25A. Meterkast zit gelijk naast de voordeur. Een TWC is relatief eenvoudig en snel opgehangen, hangt dan nog deels overkapt ook. Nadeel: de laadpoort vd auto zit voor mij aan de verkeerde kant. Een laadkabel van 2,5 meter zal net genoeg zijn (altijd strak parkeren), een van 7,5 meter is eigenlijk veel te lang.

Wat ook een optie zou kunnen zijn om een Fivari lader in de meterkast te hangen en (alleen) de laadkabel middels een gat door de muur naar buiten te voeren. (kan dit eigenlijk?) Het voordeel van de smart lader is natuurlijk dat ik de energieconsumptie van de rest van het huis veilig stel en dat Fivari wellicht flexibeler is als het om de lengte van een laadkabel gaat.

Daar komt bij: Ik voorzie dat mijn vrouw op termijn ook de overstap naar een EV zal maken dus wellicht zal in de toekomst een tweede laadpaal noodzakelijk blijken te zijn.

Kunnen jullie een advies geven? Alvast bedankt!

Onno
 
Mannen (vrouwen ook), de levering van mijn S is aanstaande. Na veel info mbt de 'laadpaal-infrastructuur thuis' opgeslurpt te hebben toch nog een advies-vraag.

Ik heb 3x25A. Meterkast zit gelijk naast de voordeur. Een TWC is relatief eenvoudig en snel opgehangen, hangt dan nog deels overkapt ook. Nadeel: de laadpoort vd auto zit voor mij aan de verkeerde kant. Een laadkabel van 2,5 meter zal net genoeg zijn (altijd strak parkeren), een van 7,5 meter is eigenlijk veel te lang.

Wat ook een optie zou kunnen zijn om een Fivari lader in de meterkast te hangen en (alleen) de laadkabel middels een gat door de muur naar buiten te voeren. (kan dit eigenlijk?) Het voordeel van de smart lader is natuurlijk dat ik de energieconsumptie van de rest van het huis veilig stel en dat Fivari wellicht flexibeler is als het om de lengte van een laadkabel gaat.

Daar komt bij: Ik voorzie dat mijn vrouw op termijn ook de overstap naar een EV zal maken dus wellicht zal in de toekomst een tweede laadpaal noodzakelijk blijken te zijn.

Kunnen jullie een advies geven? Alvast bedankt!

Onno

Hoi Onno,

Ik heb gedaan wat jij omschrijft. De Slimme lader hangt bij mij binnen in de meter kast en de laadkabel gaat door de muur naar buiten naar de auto. (let niet op de rommel..) Werkt prima Ik heb een houder voor de laadkabel aan de muur geschroefd. (Type 2 Plug Female Houder)
EVSE_kast.jpg kabel_buiten.jpg
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Onno and PaulusdB
M

Daar komt bij: Ik voorzie dat mijn vrouw op termijn ook de overstap naar een EV zal maken dus wellicht zal in de toekomst een tweede laadpaal noodzakelijk blijken te zijn.

Kunnen jullie een advies geven? Alvast bedankt!

Onno

Vraag me af of je echt een tweede laadpaal nodig zult hebben met twee BEV's. Wij in ieder geval niet.
Je kan straks met een Tesla 50 tot 70 km (te rijden afstand) per uur laden (afhankelijk van de lader in de auto). Hoeveel km per dag rijd je zelf - idem je vrouw. Welke auto (= welke lader) gaat zij rijden? Hoe lang staat de auto s;avonds & s'nachts naast het huis? Tien tegen 1 dat je tot de conclusie komt dat je kan volstaan met één laadpaal.
 
  • Like
Reactions: Onno and HWS
Als je verwacht dat er een 2e BEV gaat bijkomen zou ik sowieso foor de @fivari-smart gaan! Ofwel blijf je hem alleen gebruiken voor de 2 auto's, ofwel een 2e erbij op een laag vast amperage zodat kan de Fivari-smart zich dan gaat blijft aanpassen aan wat er op overschot is in huis.
Tevens componenten die uitwisselbaar zijn en (in zijn totaliteit natuurlijk :rolleyes:) meeneembaar is op reis waar je met de adapterstukken overal terecht kan (Neuter-probleem, campingstekkers, lage of onstabiele netspanningen,...)
 
  • Like
Reactions: Onno
Vraag me af of je echt een tweede laadpaal nodig zult hebben met twee BEV's. Wij in ieder geval niet.
Je kan straks met een Tesla 50 tot 70 km (te rijden afstand) per uur laden (afhankelijk van de lader in de auto). Hoeveel km per dag rijd je zelf - idem je vrouw. Welke auto (= welke lader) gaat zij rijden? Hoe lang staat de auto s;avonds & s'nachts naast het huis? Tien tegen 1 dat je tot de conclusie komt dat je kan volstaan met één laadpaal.
Precies mijn ervaring. Probeer het eerst eens. Een tweede laadpaal is zonde van het geld als het niet nodig blijkt. Ik heb nog geen moment dit nodig gehad.
 
  • Helpful
Reactions: Onno
Vraag me af of je echt een tweede laadpaal nodig zult hebben met twee BEV's. Wij in ieder geval niet.
Je kan straks met een Tesla 50 tot 70 km (te rijden afstand) per uur laden (afhankelijk van de lader in de auto). Hoeveel km per dag rijd je zelf - idem je vrouw. Welke auto (= welke lader) gaat zij rijden? Hoe lang staat de auto s;avonds & s'nachts naast het huis? Tien tegen 1 dat je tot de conclusie komt dat je kan volstaan met één laadpaal.

Thanks voor je reactie! Auto's staan naast elkaar, dagelijkse km's zijn gering (voor mij is het uit luxe en fun, er worden ook nog km's gemaakt in de aanwezige ICE funbolides), vrouw rijdt meer, maar slechts 3/4 dagen per week. Nu nog Q5, wellicht M3 in de toekomst? (de S moet haar gaan overtuigen;-). Qua capaciteit denk ik ook dat 1 paal voldoende kan zijn, ik zie mij alleen niet s'avonds nog auto's/kabels wisselen... Maar nogmaals dank voor de input, geeft te denken!
 
Inmiddels bij een vriend (rijdt een S classic) zijn situatie bekeken: Heeft een aparte groep aangelegd in de meterkast (was ik sowieso van plan) en zonder tussenkomst van Maxem's oid nog nooit last gehad van doorslaande stoppen e.d. Ik neig er nu naar om gewoon een TWC met 7,5 meter op te halen...
heb net mijn naar 2j en 10 dagen (dus 10dagen buiten garantie) vervangen door een TWC werkt perfect en geen gehannes meer met de losse kabel ....zit ook op een aparte groep met kWh meter ...
 
Geen enkel effect bij een Supercharger - dat is geen wisselstroom (wordt geen gebruik gemaakt van de lader in de auto)
Oplader voor extra hoog vermogen betekent laden op max. 16,5kw - kan je max 81 km/u mee laden. Thuis zou je dan op 24A moeten kunnen laden - maar dat hangt af van je netaansluiting, overig gebruik en je laadpaal.