Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Er zit geen 48 amp lader in een M3, er zitten 3 16 ampere laders in. Tot 32 ampere enkel fasig kun je wat mee. Dat wordt dan door de auto verdeeld over 2 of 3 laders. Wil je meer dan 32 ampere, dan zul je naar 3 x 16 ampere over moeten. En dan kun je 48 ampere (oftewel 11 kW) halen.

Ha DutchTM3. Even een dubbel check. Laad jij 32A enkelfase met model 3?

Ik heb zelf een 40A huisaansluiting (ja 40A afgezekerd, niet 35A zoals je vaak ziet) en wil de TWC dan ook op een enkelfase groep 32A aansluiten. Ik krijg veelal het advies om de huisinstallatie te laten ombouwen naar een 3x 25A aansluiting, maar ik vind de laadsneldheid van 7,4 kW thuis voldoende en het ombouwen kost me zo'n beetje 450 euro extra (verzwaring netaansluiting en 3 fase aardlek beveiliging).

Ik zou graag alleen een bevestinging van iemand in de praktijk krijgen die inderdaad enkelfase 32A laadt thuis, voordat ik de huisinstallatie laat uitbreiden met een extra groep en het later toch moet laten aanpassen. Thanks!
 
35 A is gebruikelijk als je nog ouderwetse smeltveiligheden hebt. bij automaten is 40 A gebruikelijk. Geen antwoord op je vraag, maar verduidelijking. ;)

Je zult hoe dan ook een extra groep moeten maken, 32 A is niet toegestaan op 1 groep vziw, en 2 aders van 16 A gebruiken in verband met selectiviteit (!)
 
Last edited:
Ha DutchTM3. Even een dubbel check. Laad jij 32A enkelfase met model 3?

Ik heb zelf een 40A huisaansluiting (ja 40A afgezekerd, niet 35A zoals je vaak ziet) en wil de TWC dan ook op een enkelfase groep 32A aansluiten. Ik krijg veelal het advies om de huisinstallatie te laten ombouwen naar een 3x 25A aansluiting, maar ik vind de laadsneldheid van 7,4 kW thuis voldoende en het ombouwen kost me zo'n beetje 450 euro extra (verzwaring netaansluiting en 3 fase aardlek beveiliging).

Ik zou graag alleen een bevestinging van iemand in de praktijk krijgen die inderdaad enkelfase 32A laadt thuis, voordat ik de huisinstallatie laat uitbreiden met een extra groep en het later toch moet laten aanpassen. Thanks!

Ik zou gewoon 2 groepen van 16 pakken, zo een "fornuisgroep" deze telt dan mee als 1 groep achter de aardlek. Neem aan dat je per aardlek max 4 groepen hebt. (NEN regels, 4 automaten achter de aardlek) Als je een 32 amp gaat nemen dan moet je rekening houden met de kabeldikte, een aardlek apart voor de 32 amp.

En ik denk niet dat de M3 op 1x32 kan. Ik kan het morgen wel even testen, ik kan 2 fases uitzetten en forceren om 1x32 aan te bieden via een laadpaal. Dit doen wij ook met de Opel Amperá's. Dan zetten we de fase 1 uit aan één kant van de duopaal, om te voorkomen dat er 2 tegelijk op fase 1 staan te lurken. De 2 duo palen ernaast zijn namelijk allemaal anders aangesloten qua fases. Paal 1 = 1=1, 2=2, 3=3 / Paal 2 = 1=2, 2=3, 3=1 / Paal 3 = 1=3, 2=1, 3=2.

Edit/update: Wat hierboven staat van @horta klopt niet, je mag wel een 32 amp na een 40 amp gezekerde aansluiting plaatsen als je ook met 16 amp automaten werkt, als je maar zoals ik aangeef een aardlek per soort automaat hebt met een maximum van 4 per aardlek. Ook denk ik niet dat het klopt wat hij aangeeft qua soort zekeringen. 35 amp is smelt, 40 amp is automaat. Ik denk dus dat jij een 40 amp automaat hebt, wat overeenkomt met een 35 amp smelt. Een smelt zekering kan makkelijk zonder schade 20% overbelast worden met continue belasting. Dus waar ze vroeger 35 amp smelt gebruikte doen ze nu 40 automaat en noemen ze het 35 amp aansluiting bij de netbeheerder. Of ik heb het helemaal mis met jouw situatie...
 
Last edited:
Ha DutchTM3. Even een dubbel check. Laad jij 32A enkelfase met model 3?

Ik heb zelf een 40A huisaansluiting (ja 40A afgezekerd, niet 35A zoals je vaak ziet) en wil de TWC dan ook op een enkelfase groep 32A aansluiten. Ik krijg veelal het advies om de huisinstallatie te laten ombouwen naar een 3x 25A aansluiting, maar ik vind de laadsneldheid van 7,4 kW thuis voldoende en het ombouwen kost me zo'n beetje 450 euro extra (verzwaring netaansluiting en 3 fase aardlek beveiliging).

Ik zou graag alleen een bevestinging van iemand in de praktijk krijgen die inderdaad enkelfase 32A laadt thuis, voordat ik de huisinstallatie laat uitbreiden met een extra groep en het later toch moet laten aanpassen. Thanks!

Ik heb een 3 x 25 ampere aansluiting, dus ik kan niet hoger dan zo'n 24 ampere. Maar dat werkt prima op één fase. Laad dan met ruim 5 kW. Zou niet weten waarom 32 ampere niet zou werken. Volgens Tesla moet dit ook gewoon werken. Ze de regel voor 7.4 kW (Oplaadinstallatie voor thuis):

upload_2019-7-15_18-25-54.png
 
@pvh, je hebt gedeeltelijk gelijk, post is aangepast.
Ik kan mijn post niet meer aanpassen, nu staat het er een beetje stom :), had ik maar moeten Quoten... Afijn, je deel van automaat en smelt is dus nu correct..

De selectiviteit zou een probleem kunnen zijn, maar hoeft niet. Afhankelijk van de karakteristiek van de hoofdzekering en kabeldikte (maar meestal rails) kan een 32 B achter een 40 D bijvoorbeeld... Maar meestal is 50 B/C -> 32 B gebruikelijk. De factor 1.6 is niet de norm, maar wordt vaak door elektriciens gebruikt om niet na te hoeven denken.. Dus 32 x 1.6 = 50 amp zekering.Maar er zijn dus in de NEN1010 tabellen en berekeningen die wel 40 amp toestaat.. Maar.. Dan is dus een fornuisgroep/kookgroep gewoon safe en de beste oplossing. Geen gedoe en zal gewoon als 1x16 worden gezien voor de NEN1010 als telling max automaten en ook voor de selectiviteit berekening.
 
Ik zou gewoon 2 groepen van 16 pakken, zo een "fornuisgroep" deze telt dan mee als 1 groep achter de aardlek. Neem aan dat je per aardlek max 4 groepen hebt. (NEN regels, 4 automaten achter de aardlek) Als je een 32 amp gaat nemen dan moet je rekening houden met de kabeldikte, een aardlek apart voor de 32 amp.

En ik denk niet dat de M3 op 1x32 kan. Ik kan het morgen wel even testen, ik kan 2 fases uitzetten en forceren om 1x32 aan te bieden via een laadpaal. Dit doen wij ook met de Opel Amperá's. Dan zetten we de fase 1 uit aan één kant van de duopaal, om te voorkomen dat er 2 tegelijk op fase 1 staan te lurken. De 2 duo palen ernaast zijn namelijk allemaal anders aangesloten qua fases. Paal 1 = 1=1, 2=2, 3=3 / Paal 2 = 1=2, 2=3, 3=1 / Paal 3 = 1=3, 2=1, 3=2.

Edit/update: Wat hierboven staat van @horta klopt niet, je mag wel een 32 amp na een 40 amp gezekerde aansluiting plaatsen als je ook met 16 amp automaten werkt, als je maar zoals ik aangeef een aardlek per soort automaat hebt met een maximum van 4 per aardlek. Ook denk ik niet dat het klopt wat hij aangeeft qua soort zekeringen. 35 amp is smelt, 40 amp is automaat. Ik denk dus dat jij een 40 amp automaat hebt, wat overeenkomt met een 35 amp smelt. Een smelt zekering kan makkelijk zonder schade 20% overbelast worden met continue belasting. Dus waar ze vroeger 35 amp smelt gebruikte doen ze nu 40 automaat en noemen ze het 35 amp aansluiting bij de netbeheerder. Of ik heb het helemaal mis met jouw situatie...
Denk dat een M3 gewoon op 32 ampere kan. Zie mijn verwijzing naar de info van Tesla zelf. Maar dubbel checken kan natuurlijk nooit kwaad ;-)

Ik snap dat beide helften van een kookgroep achter één en dezelfde aardlek moeten. Maar of hij dan ook maar als één groep telt? De logica hiervan ontgaat mij eerlijk gezegd? Maar los daarvan, voor een TWC moet je, zoals inmiddels vaak voorbij is gekomen, sowieso een aardlek van Type A in EV variant of van Type B toepassen, dus het hele idee dat je spullenboel achter een bestaande aardlek kan lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Tsja, en dan het verhaal van 2 x 16 ampere in plaats van 32 ampere? Daar snap ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Ja, in het geval van een elektrisch fornuis dat, naar ik meen te hebben begrepen, feitelijk uit twee apparaten in één kast bestaat, snap ik het wel. Kortsluiting in het ene deel van het fornuis betekent niet gelijk ook kortsluiting in het andere deel. En zodra de kortsluitstroom (in die ene helft) boven de 16 ampere uit komt, klapt de kookgroep er uit -> hoofdzekering gered. Maar in het geval van de M3? Aan het eind van die 2 x 2 dunne draden komt alles gewoon weer bij elkaar in twee dikkere draden en in één apparaat. Bij kortsluiting in dat deel of in de laadkabel of in de lader van de M3 kan er tot 32 ampere aan stroom door de kookgroep gaan, zonder dat die afslaat. Hoezo is dat selectiever dan een enkele 32 a zekering? Misschien dat het in de regels zo staat, maar natuurkundig zie ik echt het verschil niet (Behalve dan dat per zekering de stroom door de fase wel eens grote of kleiner zou kunnen zijn dan de stroom door de 0, en of zekeringen daar op ontworpen zijn? Ik weet het niet.).

De enige toepassing die ik engiszins 'begrijpelijk' zou vinden is wanneer je via die kookgroep twee van de drie laders van de M3 aan zou sluiten. Maar die configuratie gaat niet werken niet bij de M3.

En wat win je er mee als je dubbele draden moet trekken in plaats van enkele dikkere draden?
 
Last edited:
Denk dat een M3 gewoon op 32 ampere kan. Zie mijn verwijzing naar de info van Tesla zelf. Maar dubbel checken kan natuurlijk nooit kwaad ;-)

Ik snap dat beide helften van een kookgroep achter één en dezelfde aardlek moeten. Maar of hij dan ook maar als één groep telt? De logica hiervan ontgaat mij eerlijk gezegd? Maar los daarvan, voor een TWC moet je, zoals inmiddels vaak voorbij is gekomen, sowieso een aardlek van Type A in EV variant of van Type B toepassen, dus het hele idee dat je spullenboel achter een bestaande aardlek kan lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Tsja, en dan het verhaal van 2 x 16 ampere in plaats van 32 ampere? Daar snap ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Ja, in het geval van een elektrisch fornuis dat, naar ik meen te hebben begrepen, feitelijk uit twee apparaten in één kast bestaat, snap ik het wel. Kortsluiting in het ene deel van het fornuis betekent niet gelijk ook kortsluiting in het andere deel. En zodra de kortsluitstroom (in die ene helft) boven de 16 ampere uit komt, klapt de kookgroep er uit -> hoofdzekering gered. Maar in het geval van de M3? Aan het eind van die 2 x 2 dunne draden komt alles gewoon weer bij elkaar in twee dikkere draden en in één apparaat. Bij kortsluiting in dat deel of in de laadkabel of in de lader van de M3 kan er tot 32 ampere aan stroom door de kookgroep gaan, zonder dat die afslaat. Hoezo is dat selectiever dan een enkele 32 a zekering? Misschien dat het in de regels zo staat, maar natuurkundig zie ik echt het verschil niet (Behalve dan dat per zekering de stroom door de fase wel eens grote of kleiner zou kunnen zijn dan de stroom door de 0, en of zekeringen daar op ontworpen zijn? Ik weet het niet.).

De enige toepassing die ik engiszins 'begrijpelijk' zou vinden is wanneer je via die kookgroep twee van de drie laders van de M3 aan zou sluiten. Maar die configuratie gaat niet werken niet bij de M3.

En wat win je er mee als je dubbele draden moet trekken in plaats van enkele dikkere draden?

Je aardlek is over het algemeen B en anders kost dat zo een 30 euro, ook van een bekend merk.

NEN1010 schrijft dit gewoon voor, 4 automaten achter 1 aardlek, een kookgroep van 2x16 mag worden geteld als 1. Let wel, dus niet 2 aparte groepen maar een combigroep. Dus als je kortsluiting hebt knalt het geheel uit, het is niet zo dat de helft van je fornuis blijft werken. Dus ook vandaar, telt als 1.

Neen, dat is dus precies het omgekeerde. De Tesla heeft 3x een 16 amp lader (dus 3 laders van elk 16 amp), niet een 3x16 lader. Iedere fase is afzonderlijk, dus je hebt geen draden die bij elkaar komen. Overigens al zouden ze dit doen, op zo een korte afstand (binnen 10 cm) mag je zelfs 120 amp op een 10mm kabel aansluiten. Dus, je hebt juist wel 2 van de 3 dan via de kookgroep. In de S werkt het wel zo, ik heb een fase uitval gehad en hij ging vrolijk op 2x32 laden. Met een fase uitval bij een 3x32 lader doet de gehele lader het gewoon niet.

En je kan gewoon 3 fase kabel trekken, de nul en de aarde deel je...
 
Last edited:
Je aardlek is over het algemeen B en anders kost dat zo een 30 euro, ook van een bekend merk.
Volgens mij ben je in de war, wellicht met de B kar van de installatie automaat? Standard is denk ik juist type A.

NEN1010 schrijft dit gewoon voor, 4 automaten achter 1 aardlek, een kookgroep van 2x16 mag worden geteld als 1. Let wel, dus niet 2 aparte groepen maar een combigroep. Dus als je kortsluiting hebt knalt het geheel uit, het is niet zo dat de helft van je fornuis blijft werken. Dus ook vandaar, telt als 1.
Ik snap wat een kookgroep is ;). Maar aardlekschakelaars gaan niet over kortsluiting, aardlekschakelaars gaan over lekstromen. Waarom zou een voorliggende aardlekschakelaar anders omgaan met de gecombineerde lekstrook van één kookgroep dan met de gecombineerde lekstroom over twee losse automaten? Want die aardlekschakelaar ziet m.i. het verschil niet, enkel door een bruggetje over die twee automaten te plaatsen.

Neen, dat is dus precies het omgekeerde. De Tesla heeft 3x een 16 amp lader (dus 3 laders van elk 16 amp), niet een 3x16 lader.
Ik heb nooit anders beweerd ;)

Iedere fase is afzonderlijk, dus je hebt geen draden die bij elkaar komen. Overigens al zouden ze dit doen, op zo een korte afstand (binnen 10 cm) mag je zelfs 120 amp op een 10mm kabel aansluiten.
Ik mag toch hopen dat je het over 'twee groepen' hebt en niet over 'twee fasen'?

Dus, je hebt juist wel 2 van de 3 dan via de kookgroep. In de S werkt het wel zo, ik heb een fase uitval gehad en hij ging vrolijk op 2x32 laden. Met een fase uitval bij een 3x32 lader doet de gehele lader het gewoon niet.
Zoals ik zelf heb ervaren en aan mij is bevestigd door Tesla (en ik ook al eerder hier gemeld heb): je kunt een M3 niet met 2 x 16 A laden. Wel met 1 x 32 A waarbij de auto zelf de stroom over meer dan één lader verdeeld. Dus je zult de twee groepen voor de TWC weer samen moeten voegen. Waarmee je effectief een enkele 32 A groep hebt gecreëerd. Waar blijf je dan met je selectiviteit?

En je kan gewoon 3 fase kabel trekken, de nul en de aarde deel je...
OMG!!! Je bent je er toch wel van bewust dat de vraagsteller een enkel fase aansluiting heeft?

Plus, je kan ook gewoon een enkelfase 4mm kabel trekken. Ik zit het verschil niet.
 
Model 3 laad gewoon op 1-fase 32A (hij schakelt intern 2 laders "aan elkaar").
Maar zoals al aangegeven, 3-fase kabel erin en juiste aardlek.

2-fase laden heb ik eigenlijk nog niet gedaan, denk dat die gewoon laad (kan het eens testen, mijn lader werkt op 1,2 of 3 fases....maakt niet uit of er een uit ligt).
 
  • Informative
Reactions: pvh
@DutchTM3

pff. Dat multi Quote is best lastig voor mij

... Ik geef maar even zo antwoord....

Niet in de war, ook aardlek hebben karakteristieken en ik zie ze eigenlijk altijd als B, want je kan achter een 32 amp B 4x een 16 amp A karakteristiek hangen. 4x 16 is overbelasting van de 32, zo ook met de aardlek. Ik heb liever een hogere karakteristiek voor de verdeling.

Een aardlek alleen voor lekstroom??? Het is een extra beveiliging die de stroom uitschakelt bij storingen, bescherming geeft bij kortsluiting en het onbedoeld onder spanning staan van apparaten voorkomt.. (dus bijvoorbeeld lekstroom)

Ik interpreteerde jouw tekst als wel zodanig, Met name de opmerkingen
"De enige toepassing die ik engiszins 'begrijpelijk' zou vinden is wanneer je via die kookgroep twee van de drie laders van de M3 aan zou sluiten. Maar die configuratie gaat niet werken niet bij de M3 " en "Aan het eind van die 2 x 2 dunne draden komt alles gewoon weer bij elkaar in twee dikkere draden en in één apparaat.
gaven mij dit idee

Jij hebt het over 2 draden die bij elkaar komen aan het eind in één apparaat... Dus hypothetisch geef ik aan dat als alles in één apparaat bij elkaar al zou komen dan maakt een korte afstand ook dunnen draden toepasbaar voor hogere stromen...

Dat van die 32 amp ga ik morgen voor je testen...

Ik heb het over de kabel, niet over de installatie... En je mag juist weer niet 2x1 fase over één kabel gooien.. Alleen de nul... dus al trek je een 10mm ader, je mag niet de 16 amp doorlussen aan elkaar op 1 ader... Hence.. trek een 4/5 aderige kabel... (met os zonder mantel) Dan heb je voor iedere fasé een aparte ader en hou je er één over...
 
Aardlek schakelaar is per definitie ter detectie van lekstromen en schakelt om die reden af. Voor een meerfase aansluiting is een Type B verplicht (omdat Type A in verzadiging kan gaan en dan niet afschakelt terwijl dat wel moet).

Let op dat Karakteristiek A of B iets heel anders is dan Type A of B!!!!
 
Aardlek schakelaar is per definitie ter detectie van lekstromen en schakelt om die reden af. Voor een meerfase aansluiting is een Type B verplicht (omdat Type A in verzadiging kan gaan en dan niet afschakelt terwijl dat wel moet).

Let op dat Karakteristiek A of B iets heel anders is dan Type A of B!!!!

Ja, beetje wazig van mij.... je kan beter een aardlekautomaat B karakteristiek type B gebruiken... type B ivm ook de gelijkstromen en B karakteristiek ivm langere overbelasting mogelijkheid.

En lekstromen ja. Maar kortsluiting is ook lekstroom. Gaat wat erin gaat en eruit komt...

Maar we gaan steeds verder in de materie. Ging over de installatie van Julius..
 
@Niet in de war, ook aardlek hebben karakteristieken en ik zie ze eigenlijk altijd als B, want je kan achter een 32 amp B 4x een 16 amp A karakteristiek hangen. 4x 16 is overbelasting van de 32, zo ook met de aardlek. Ik heb liever een hogere karakteristiek voor de verdeling.

Een aardlek alleen voor lekstroom??? Het is een extra beveiliging die de stroom uitschakelt bij storingen, bescherming geeft bij kortsluiting en het onbedoeld onder spanning staan van apparaten voorkomt.. (dus bijvoorbeeld lekstroom)
Heb je het soms over een ALAMAT (gecombineerde aardlekschakelaar / installatie automaat)?


Ik interpreteerde jouw tekst als wel zodanig, Met name de opmerkingen
"De enige toepassing die ik engiszins 'begrijpelijk' zou vinden is wanneer je via die kookgroep twee van de drie laders van de M3 aan zou sluiten. Maar die configuratie gaat niet werken niet bij de M3 " en "Aan het eind van die 2 x 2 dunne draden komt alles gewoon weer bij elkaar in twee dikkere draden en in één apparaat.
gaven mij dit idee

Jij hebt het over 2 draden die bij elkaar komen aan het eind in één apparaat... Dus hypothetisch geef ik aan dat als alles in één apparaat bij elkaar al zou komen dan maakt een korte afstand ook dunnen draden toepasbaar voor hogere stromen...
Inderdaad, ik heb het over "twee van de drie laders", dus dan moeten er drie zijn ;)

Met dat "aan het eind bij elkaar komen" bedoelde ik nog vóór de TWC, omdat ik weet / wist dat je wel 1 x 32 A kunt bieden maar niet 2 x 16 ampere.

Jij hebt het over 2 draden die bij elkaar komen aan het eind in één apparaat...
Ik had het over 2 draden die bij elkaar komen in één dikke draad en (uiteindelijk dus) in één apparaat. Nogmaals, omdat ik weet / wist dat je wel 1 x 32 A kunt bieden maar niet 2 x 16 ampere.

Ik heb het over de kabel, niet over de installatie... En je mag juist weer niet 2x1 fase over één kabel gooien.. Alleen de nul...
Ja, in een 3 fase situatie. Maar hier gaat het overduidelijk om een één fase aansluiting. Je mag wel degelijk 2 x dezelfde fase over (twee aders van) dezelfde kabel gooien als je ook maar twee twee aders als 0 gebruikt.

Ik heb het over de kabel, niet over de installatie... En je mag juist weer niet 2x1 fase over één kabel gooien.. Alleen de nul... dus al trek je een 10mm ader, je mag niet de 16 amp doorlussen aan elkaar op 1 ader... Hence.. trek een 4/5 aderige kabel... (met os zonder mantel) Dan heb je voor iedere fasé een aparte ader en hou je er één over...
Nogmaals, er is maart één fase.
 
Model 3 laad gewoon op 1-fase 32A (hij schakelt intern 2 laders "aan elkaar").
Maar zoals al aangegeven, 3-fase kabel erin en juiste aardlek.

2-fase laden heb ik eigenlijk nog niet gedaan, denk dat die gewoon laad (kan het eens testen, mijn lader werkt op 1,2 of 3 fases....maakt niet uit of er een uit ligt).
Direct van de bron:

upload_2019-7-15_22-45-33.png

en

upload_2019-7-15_22-42-44.png
 

Attachments

  • upload_2019-7-15_22-44-24.png
    upload_2019-7-15_22-44-24.png
    178.2 KB · Views: 35
Ja, beetje wazig van mij.... je kan beter een aardlekautomaat B karakteristiek type B gebruiken... type B ivm ook de gelijkstromen en B karakteristiek ivm langere overbelasting mogelijkheid.
Precies wat ik bedoelde met ALAMAT. Maar dan zijn we inmiddels heel ver verwijderd van het oorspronkelijke 'idee' om de groep achter een bestaande aardlek te hangen.