Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het niet geruststellend dat Tesla daar geen definitieve antwoord op kan geven. Lijkt mij wel essentieel om te weten voor ik er een kan bestellen want prijsverschil tussen dit en (bv) installeren van een laadpaal valt niet te onderschatten in de business case...
 
Is nog niets over bekend. Maar hij voegt in principe niets toe, een 22kW 32A Keba met vaste kabel bied het zelfde zonder het Tesla logo.

Ik denk niet dat Tesla er heel druk mee bezig is aangezien er genoeg op de markt is.
De HPWC zou het klepje automatisch laten openen, dat vind ik wel aantrekkelijk. Maar door Tesla werd me vorige week verteld dat de HPWC zeker niet in oktober beschikbaar zal zijn, advies om zelf een laadstation te regelen.
 
Moeten we nog eens zien of we voor zo'n Keba of Mennekes Home Comfort een group buy kunnen proberen - met wat meer korting dat de meeste installateurs geven (de mijne komt bij TU niet verder dan 10%) ?

ik ga zelf denk ik die Mennekes C22 of zo met vaste kabel doen - EUR 1.041+ btw
Hallo,

Hier mijn eerste post. Ben al maanden fanatiek volger van het forum, diverse EV twitter accounts en youtube (waarschijnlijk ook besmet met Tesla virus).
Heb nr. P2850 levering mid okt/nov. Betreft een model S, 85kwh, zwart, leer, met reeks opties (zie google doc voor de details).
ik ben ook al een tijdje druk bezig met uitzoeken van de juiste laadeenheid en heb via SPX solutions in kerkrade bijgaande link ontvangen voor KEBA types.

Bosch catalog - EV Wallbox tethered cable Typ2 32 A EV Wallbox tethered cable Typ2 32 A EH00011A

Zijn volgens mij wel concurrerend geprijsd
Verwacht deze week ook nog een offerte voor mennekes C22 te krijgen. Als deze interessant is zal ik dit nog melden.
 
Ik overweeg dezelfde aanpak (ook bij mij 3x25) - kabel voorbereid op 22kw eventueel voor later en voor terugmelding tbv smart charging. Vraag me alleen nog af of in de tussentijd ik risico loop van overbelasting (afwasmachine, oven, inductiekoken, wasmachine). Ben verre van deskundig - de een geeft aan van wel, de ander niet. Is het iets waar jij naar gekeken hebt ? Wat is jouw beeld daarbij ?
Ik heb nog met de Autoriteit Consument en Markt gesproken en een case laten maken voor het verplichten van Stedin om een tweede aansluiting te maken op mijn adres, maar heb het opgegeven want dat gaat toch te lang duren. Zo veel km rijd ik nou ook weer niet, en op 5 minuten rijden van m'n huis komt een Fastnet punt en zit een van der Valk met DC laden (waarvan ik niet weet of dat werkt met de S).
Ik heb thuis ook een inductiekookplaat op twee groepen, maar ga toch 's-nachts opladen.
De hoofdzekering zal eruit klappen als je te veel gaat vragen, da's niet fijn, dus gewoon opletten hoeveel je met de S gaat trekken.
Smart charging heb ik ook laten lopen omdat Cohere dat (nu nog) alleen met de EV-box gaat aanbieden en ik voor de Keba met vaste kabel ga.
 
Nu heb je alleen nog een Supercharger om de hoek nodig -;) - volgens Elon Musk vanavond is West Europa volgend jaar voorzien.. (maar ja, Telsa heeft wel meer toegezegd ...)
..heb bij ons zelfde punt met Stedin. Opteer overigens ook voor de Keba P20 met kabel - kan ik altijd alsnog netaansluiting uitbreiden. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van een beetje inplannen - zeker als je niet veel km maakt. Ik kom doorgaans ook niet verder dan max 100 dagelijks. Ik laat het wel vast zo installeren dat ik later altijd nog naar 22kW kan gaan, met terugmelding voor smart charging.
 
Even checken bij de experts hierzo.

Ik heb een offerte van de netwerkbeheerder voor het maken van een nieuwe 3 x 63A aansluiting (zegt me niks, maar ze noemen een max van 45 kVA) op mijn semi-publieke parkeerterrein. Valt best mee qua kosten, minder dan € 1K excl BTW.

Mijn vraag is of ik hier 4 laadpunten mee kan voeden, twee dubbele palen, zeg maar. Tenminste 2 punten met de max wat ik in mijn Tesla kan pompen met de twincharger (22 kW, denk ik) en desnoods twee minder zware laadpunten van 11 kW.

Eigenlijk wacht ik nog op het laadpuntenmannetje, waarvan Lester beloofde dat hij deze maand contact met me zou opnemen. Maar ik ben, net zoals de meeste anderen hier, natuurlijk erg ongeduldig.
 
Nu heb je alleen nog een Supercharger om de hoek nodig -;) - volgens Elon Musk vanavond is West Europa volgend jaar voorzien.. (maar ja, Telsa heeft wel meer toegezegd ...)
..heb bij ons zelfde punt met Stedin. Opteer overigens ook voor de Keba P20 met kabel - kan ik altijd alsnog netaansluiting uitbreiden. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van een beetje inplannen - zeker als je niet veel km maakt. Ik kom doorgaans ook niet verder dan max 100 dagelijks. Ik laat het wel vast zo installeren dat ik later altijd nog naar 22kW kan gaan, met terugmelding voor smart charging.
Je kan de Keba initieel gewoon op 3x16A instellen. Dat is ruim voldoende voor bijna alle behoefte.

Even checken bij de experts hierzo.
Oeh, we stijgen in niveau!

Ik heb een offerte van de netwerkbeheerder voor het maken van een nieuwe 3 x 63A aansluiting (zegt me niks, maar ze noemen een max van 45 kVA) op mijn semi-publieke parkeerterrein. Valt best mee qua kosten, minder dan € 1K excl BTW.

Mijn vraag is of ik hier 4 laadpunten mee kan voeden, twee dubbele palen, zeg maar. Tenminste 2 punten met de max wat ik in mijn Tesla kan pompen met de twincharger (22 kW, denk ik) en desnoods twee minder zware laadpunten van 11 kW.
Nee, dan kom je met 3x63A tekort.

Een Model S die maximaal vermogen naar binnen toe trekt is 22kW, ofwel 3x32A. Doe de rekensom, 32*2 = 64, je kan met een 63A zekering dus nét geen twee Model S'en op vol vermogen voeden.

De volgende stap is dan 3x80A, alleen kost dat wel 2k per jaar aan vastrecht.

Als je 4 oplaadpunten wil voeden kijk je naar 2 palen waar elk 22kW (3x32A) naar binnen gaat en vervolgens twee aansluitingen levert met 11kW (3x16A).

Eigenlijk wacht ik nog op het laadpuntenmannetje, waarvan Lester beloofde dat hij deze maand contact met me zou opnemen. Maar ik ben, net zoals de meeste anderen hier, natuurlijk erg ongeduldig.
Bij Cohere denk ik? Daar ben ik Vrijdag nog geweest, die zijn behoorlijk (understatement) druk met alle aanvragen.
 
Dat gaat helaas niet lukken. Voor het laden met 22 kW heb je 3*32A nodig. Met een hoofdaansluiting van 3*63A kun je dus maximaal 1 laadpaal van 3*32 en 1 laadpaal van 3*16A tegelijkertijd bedienen.

Met vriendelijke groet,

Daniel

Ps: ik ben advocaat, ik sta dan ook op geen enkele wijze in voor de juistheid van dit antwoord ;-)
 
Dat gaat helaas niet lukken. Voor het laden met 22 kW heb je 3*32A nodig. Met een hoofdaansluiting van 3*63A kun je dus maximaal 1 laadpaal van 3*32 en 1 laadpaal van 3*16A tegelijkertijd bedienen.

Met vriendelijke groet,

Daniel

Ps: ik ben advocaat, ik sta dan ook op geen enkele wijze in voor de juistheid van dit antwoord ;-)

Ik denk dat 2 laadpalen van 22 kW nog net zal gaan. Ofwel 4 laadpalen van 3 x 16A (11 kW) .. Ofwel 1 van 22 kW en 2 van 11 kW.
 
... Ofwel 1 van 22 kW en 2 van 11 kW.
Dit gaat 'm dan worden, lijkt me. Samen 44 kW (< 45 kVA). Bedankt voor het meedenken van Widodh en de anderen, ook.

@Widodh: geen idee of het Cohere of een ander wordt via Tesla, had zelf al ooit contact met The New Motion, maar dat vlotte niet zo. Uiteindelijk zit ik via hen en BAM nu rechtstreeks bij Stedin.
 
Ik heb een Voicemail van 'THE new motion' ivm mijn laadpunt voor de model
s, hadden ze doorgekregen via tesla
(had bij bestellen elektricien/laadpunt aangevinkt). Zij lijken dus de geprefereerde supplier
te worden (niet cohere?). Is iemand anders al gebeld?
Raar, ik dacht dat het Cohere was.

Afijn, pas op met The New Motion. Je wil GEEN Lolo Smart met een Model S. Die levert maximaal 1x16A ofwel 3.6kW. Dat is 24 uur laden met een Model S. Nice!
 
Ik heb de info geprobeerd een klein beetje te centraliseren.

http://joenix.be/blog/tesla-model-s-charging-your-battery

@Wido, zou jij het toch eens willen nalezen om te zien of er geen al te grote stommigheden instaan?

Mooi overzicht. Volgens mij gaat laden met Superchargers (helaas) niet zo snel als jij hebt berekend. Volgens de Tesla website (Supercharger | Tesla Motors) duurt 80% laden van 85 kWh batterij 40 minuten en 100% 75 minuten. Dit komt doordat je niet tot 100% met het volledige vermogen van 120 kW kunt laden.