Dylan,
Nadeel van de rode stekker is dat er altijd vol de 3 fasen stroom op staat en dit met kleine kinderen en te nieuwsgierige tieners een risico kan zijn. Wat de laadboxen kunnen is pas de stroom aan zetten als deze zeker weet dat er een auto aan hangt.
Je zou natuurlijk ook naar de workshop kunnen komen over de laders :biggrin:
Workshop: Charging and EVSEs (Europe)
Mogelijk dat als je zelf wat huiverig bent voor de "doe-het-zelf" je mogelijk iemand kan vinden die je helpt..
En een mooi stukje blog van een voorganger
Widodh How I built my 3-phase Open EVSE
Voordeel is wel dat het maken van smart charging oplossingen en meer amperage voeden etc een stuk meer in handbereik liggen dan dat je daar een "commerciële" prijs voor neer legt zeker als ze horen dat het om een Tesla gaat lijkt de prijs zomaar omhoog te springen zonder dat er iets aan de specs veranderd.
Open EVSE Project (wat ook in de workshop besproken gaat worden):
https://code.google.com/p/open-evse/
Een goede kabel in de grond lijkt me een must.
Het vermogen en de afstand kan je opzoeken in een tabel zoals hier:
Met 50 meter zit je in de tweede kolom te kijken. De TesLa is 22Kw, zou je nog net met 10mm2 uit kunnen, al zie je dat het pas echt relevant begint te worden vanaf 250 meter.
Denk dat ik zelf dan voor 16mm2 zou gaan dan zit je er net wat ruimer in en b.v. de KeBa is ook tot 16mm2 rechtstreeks aan te sluiten en je zou tot 80A kunnen gaan met een zelfbouw EVSE.
Zou je met 50 meter met ongeveer €830,- ex graaf kosten klaar zijn voor 50 meter 16mm2 a 16.50 de meter.
Ik heb zelf YMvK 10mm2 kabel (5 aders en mantel) gekocht voor 10 meter te overbruggen gekocht hier:
Gunstige 5 aderige Grondkabel YmVK as - ElectroProducten.nl
ongeveer 11,30 de meter.
De EV-boxen ben ik wat huiverig voor omdat er allerlei abo's aankleven om er wat mee te kunnen... Ik geloof niet dat je zelf handig deze uit kan lezen dat dit alleen maar via een Abo kan...
Die KeContact dozen zijn niet zo heel schreeuwend duur, ik denk dat je even moet kijken waar je hem inkoopt. De Basic met Menekens 2 is €635,- dealer prijs dus laat die er nog 150 bij willen hebben...
Dat is nu ook de route die ik probeer te bewandelen via mijn garage om de box te bestellen. Ik gebruik altijd Conrad als uiterste prijs, mijn ervaring is dat zij altijd ver boven in de markt zitten met hun prijs. Leveranciers die daar nog boven zitten neem ik meestal ook niet meer serieus in hun offertes. Let ook even op dat je wellicht de RFID optie er ook op wil om illegaal laden te voorkomen. Die RFID kaartjes koop je voor minder dan $1,25 in op
Standard 13.56MHz RFID Wireless ID Card with 8Kb Data Storage (ISO14443-A Compliant) - Free Shipping - DealExtreme inclusief verzend kosten.
De KeBa prijslijst kan je vinden hier, dit zijn de kale dealerprijzen:
Bosch catalog - WALLBOX-SERVICE
Succes!!
Wxll
Zou je die prijslijst van EV-Box willen delen widodh?
Ik wil op ons parkeerterrein ook een oplaadpunt laten plaatsen en ben nogal verrast door de hoogte van de investering die hiervoor nodig is. Twijfel enorm of ik niet gewoon een standaard rode 3-fase aansluiting in een kastje op een verkeersbordpaal plaats, wat zo'n 1000 euro goedkoper is dan bijvoorbeeld een kecontact doos. Omdat de afstand naar de meterkast ook nog eens vrij lang is (schat zo'n 50 meter) lopen de kosten al snel op. En als ik dan meteen de juiste kabel in graaf kunnen we altijd die paal vervangen door eentje met een Type 2 aansluiting. Wat zijn de meningen hierover?