Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wxll : bedankt voor je reactie.

Ik heb ook nog eens gekeken bij de installatievoorschriften van Keba en heb nog volgende gevonden : Blijkbaar wordt het type aardlekschakelaar niet bepaald door het laadstation, maar door de auto (lader in auto?) (zie p.4 van FAQ).
We moeten blijkbaar TESLA vragen welk type we moeten installeren. Ik lees in de handleiding van Tesla niets over de aardlekschakelaar, en vermits jullie (Nederland) blijkbaar type A installeren, zal dat voor ons (Belgen) ook wel voldoende zijn?

http://www.kecontact.com/en/downloads/
 

Attachments

  • FAQ kecontact p4.jpg
    FAQ kecontact p4.jpg
    406.8 KB · Views: 540
  • FAQ kecontact p4.doc
    145 KB · Views: 80
Website www.oplaadpalen.nl is aangepast. Je kan nu voertuig invoeren en verschil 11 en 22 kW palen zien. Ziet tevens dat er weinig 22kW palen zijn.
Nice! Toch wel handig om er op te kunnen filteren.

Het blijft alleen knudde dat alle landen hun eigen databases hebben en eigen pas systemen.

De website openchargemap.org probeert een internationale database aan te leggen met laadpunten, maar dat gaat nog maar moeizaam helaas.
 
Vraagje aan de Belgen onder ons, enig idee waarom er in de Ardennen geen paal te vinden is? In driehoek Maastricht - Namen - Luxemburg lijken er geen palen te zijn : http://www.oplaadpalen.nl/ , althans volgens oplaadpalen. Zit de kaart er naast, of is elektrisch rijden gewoon wat minder in trek in die regio? Ik ga in de herfst altijd graag een weekje naar het gebied. Vreemd genoeg lukte het laden van de Ampera vorig jaar ook niet aan het vaste net op een aantal plaatsen.
 
Vraagje aan de Belgen onder ons, enig idee waarom er in de Ardennen geen paal te vinden is? In driehoek Maastricht - Namen - Luxemburg lijken er geen palen te zijn : http://www.oplaadpalen.nl/ , althans volgens oplaadpalen. Zit de kaart er naast, of is elektrisch rijden gewoon wat minder in trek in die regio? Ik ga in de herfst altijd graag een weekje naar het gebied. Vreemd genoeg lukte het laden van de Ampera vorig jaar ook niet aan het vaste net op een aantal plaatsen.
De total in Namen heeft een 22kW laadpunt.


Betreffende de workshop: Workshop: Charging and EVSEs (Europe)
 
Vraagje aan de Belgen onder ons, enig idee waarom er in de Ardennen geen paal te vinden is? In driehoek Maastricht - Namen - Luxemburg lijken er geen palen te zijn : http://www.oplaadpalen.nl/ , althans volgens oplaadpalen. Zit de kaart er naast, of is elektrisch rijden gewoon wat minder in trek in die regio? Ik ga in de herfst altijd graag een weekje naar het gebied. Vreemd genoeg lukte het laden van de Ampera vorig jaar ook niet aan het vaste net op een aantal plaatsen.
Nederlands antwoord :wink:: onvolledige database. Op ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles staan er wel een aantal, maar veel is het niet.
 
JanMW

Boeiend he.. Dank je voor je Quote, ik ben nog eens verder gaan spitten en kwam de installatie manual tegen van Keba ( attached als PDF)
Ik heb de installatie manual van KeBa ook beetje zelfde betoog gevonden. Ik neem zelf aan dat Tesla de zaak wel zo op orde zal hebben dat we met een standaard aardlek wel uit kunnen, alleen de Renault had wat eisen eraan.

2013-09-13_12-42-06.png

Wxll : bedankt voor je reactie.

Ik heb ook nog eens gekeken bij de installatievoorschriften van Keba en heb nog volgende gevonden : Blijkbaar wordt het type aardlekschakelaar niet bepaald door het laadstation, maar door de auto (lader in auto?) (zie p.4 van FAQ).
We moeten blijkbaar TESLA vragen welk type we moeten installeren. Ik lees in de handleiding van Tesla niets over de aardlekschakelaar, en vermits jullie (Nederland) blijkbaar type A installeren, zal dat voor ons (Belgen) ook wel voldoende zijn?

http://www.kecontact.com/en/downloads/

- - - Updated - - -

Top! Dank je voor het oppakken!
 

Attachments

  • 431396-an-01-nl-INSTALL_HEIMLADESTATION_KEC_P20_TYP1_32A.pdf
    2.7 MB · Views: 186
Betreffende aardlekschakelaars type A of B ben ik mij toch maar eens wat gaan inlezen.

Ik heb zeer sterk de indruk dat een Type-B wel eens een heel goed idee zou kunnen zijn.. en waarschijnlijk ook wel eens conform de voorschriften verplicht zou kunnen zijn.
Een duidelijke uitleg vond ik hier : http://www.installmedia.nl/71009/Impuls-mei-Alle-soorten-lekstroom-onder-controle.pdf
De opbouw van de AC / DC converter in de Tesla is waarschijnlijk iets als configuratie 10 op bladzijde 2

Als dat zou is zou een type A genoeg zijn INDIEN er ergens in de auto een galvanische isolatie voor DC zou zijn. Er zit zeker geen 22kW scheidingstafo in de Tesla.. Nu zijn er andere lichtere / kleinere galvanische scheidingen denkbaar.. Ik reken daar echter niet op.


Een type A aardlekschakelaar is bij velen wel bekend.. File:DifferentialSwitch.png - Wikimedia Commons (via Aardlekschakelaar - Wikipedia)

Probleem met Type A aardlekschakelaars is dat indien er iets of bijvoorbeeld een gelijkrichter defect gaat er een DC stroom door de AC leiding kan gaan lopen. Deze zal de detector / spoelen in de aardlekschakelaar type-A verzadingen, waardoor deze een stoomlek van 30 mA niet meer zal detecteren. Ook lijkt mij 400V DC terug naar je meterkast en je 220V groepen in huis 'niet wenselijk'.

Ik las op veel plaatsen dat Type-B aardlek schakelaars erg duur zijn, boven Euro 1.000,-- Echter ik zag er al een paar rond Euro 700,-- en ook een geschikte (3 fase tot 40A) voor Euro 510,-- hier : Bestellen Sie FI-Schutzschalter FI-Schutzschalter 4-polig 40A/30mA Siemens 5SM33444 online bei RS fchsten Tag.

Ik ga mij nog wat verder inlezen.. en er zijn wellicht nog goedkopere Type-B aardlekschakelaars te vinden. Maar ik heb hoe dan ook graag Euro 500,- om te zorgen dat mijn aardlekschakeaar ook werkt bij enig defect.


Gerard.
 
Website www.oplaadpalen.nl is aangepast. Je kan nu voertuig invoeren en verschil 11 en 22 kW palen zien. Ziet tevens dat er weinig 22kW palen zijn.

Bedankt voor de tip! Het lijkt wel of oplaadpalen er nog mee bezig is. De titels van de filters (hover maar eens met je muis eroverheen) komen niet overeen met de labels.
Ene Martijn houdt op Google maps een kaartje van 22kW en 43kW laadpunten bij. Zoals jullie kunnen zien zijn het er nog niet zoveel. :frown:
 
Vandaag bij de BMW I3 preview met een "specialist" elektrisch rijden gesproken en hij vertelde dat alle snelladers in 2014 aan Europese standaard moeten voldoen. Dat bestaande snelladers wo chademo omgebouwd gaan worden. Hier niet eerder van gehoord.

Weet iemand van jullie hier meer van?
 
Vandaag bij de BMW I3 preview met een "specialist" elektrisch rijden gesproken en hij vertelde dat alle snelladers in 2014 aan Europese standaard moeten voldoen. Dat bestaande snelladers wo chademo omgebouwd gaan worden. Hier niet eerder van gehoord.

Weet iemand van jullie hier meer van?
Ik heb de BMW i specialisten nog niet kunnen betrappen op veel kennis over elektra. Ik moest die van ons uitleggen welke type oplaadpunten er zijn.... Ik hoop toch echt dat Mennekes 2 de standaard wordt. Frankrijk is nu een groot zwart gat (behalve 14 Ikea's) terwijl er wel veel oplaadpunten zijn.

Ik ga overigens eens proberen om ook een publiek oplaadpunt voor mijn huis te krijgen, maar ik heb geen flauw idee bij welk loket je moet zijn bij de gemeente. De website is er in elk geval angstvallig stil over. (Vianen)
 
Betreffende aardlekschakelaars type A of B ben ik mij toch maar eens wat gaan inlezen.

Ik heb zeer sterk de indruk dat een Type-B wel eens een heel goed idee zou kunnen zijn.. en waarschijnlijk ook wel eens conform de voorschriften verplicht zou kunnen zijn.
Een duidelijke uitleg vond ik hier : http://www.installmedia.nl/71009/Impuls-mei-Alle-soorten-lekstroom-onder-controle.pdf
De opbouw van de AC / DC converter in de Tesla is waarschijnlijk iets als configuratie 10 op bladzijde 2

Als dat zou is zou een type A genoeg zijn INDIEN er ergens in de auto een galvanische isolatie voor DC zou zijn. Er zit zeker geen 22kW scheidingstafo in de Tesla.. Nu zijn er andere lichtere / kleinere galvanische scheidingen denkbaar.. Ik reken daar echter niet op.


Een type A aardlekschakelaar is bij velen wel bekend.. File:DifferentialSwitch.png - Wikimedia Commons (via Aardlekschakelaar - Wikipedia)

Probleem met Type A aardlekschakelaars is dat indien er iets of bijvoorbeeld een gelijkrichter defect gaat er een DC stroom door de AC leiding kan gaan lopen. Deze zal de detector / spoelen in de aardlekschakelaar type-A verzadingen, waardoor deze een stoomlek van 30 mA niet meer zal detecteren. Ook lijkt mij 400V DC terug naar je meterkast en je 220V groepen in huis 'niet wenselijk'.

Ik las op veel plaatsen dat Type-B aardlek schakelaars erg duur zijn, boven Euro 1.000,-- Echter ik zag er al een paar rond Euro 700,-- en ook een geschikte (3 fase tot 40A) voor Euro 510,-- hier : Bestellen Sie FI-Schutzschalter FI-Schutzschalter 4-polig 40A/30mA Siemens 5SM33444 online bei RS fchsten Tag.

Ik ga mij nog wat verder inlezen.. en er zijn wellicht nog goedkopere Type-B aardlekschakelaars te vinden. Maar ik heb hoe dan ook graag Euro 500,- om te zorgen dat mijn aardlekschakeaar ook werkt bij enig defect.


Gerard.
Ik kreeg van EV-Box hun nieuwe prijslijst en zij verkopen een Type 2 aardlek voor 410 euro ex btw.

Doepke Aardlekschakelaar Type B 40A 30

Ik twijfel er ook nog over, ookal is het voor een Model S niet verplicht sluit ik niet uit dat er nog wel eens andere EV's aan mijn laadpunt zullen staan.
 
Zou je die prijslijst van EV-Box willen delen widodh?

Ik wil op ons parkeerterrein ook een oplaadpunt laten plaatsen en ben nogal verrast door de hoogte van de investering die hiervoor nodig is. Twijfel enorm of ik niet gewoon een standaard rode 3-fase aansluiting in een kastje op een verkeersbordpaal plaats, wat zo'n 1000 euro goedkoper is dan bijvoorbeeld een kecontact doos. Omdat de afstand naar de meterkast ook nog eens vrij lang is (schat zo'n 50 meter) lopen de kosten al snel op. En als ik dan meteen de juiste kabel in graaf kunnen we altijd die paal vervangen door eentje met een Type 2 aansluiting. Wat zijn de meningen hierover?
 
Dylan,

Nadeel van de rode stekker is dat er altijd vol de 3 fasen stroom op staat en dit met kleine kinderen en te nieuwsgierige tieners een risico kan zijn. Wat de laadboxen kunnen is pas de stroom aan zetten als deze zeker weet dat er een auto aan hangt.
Je zou natuurlijk ook naar de workshop kunnen komen over de laders :biggrin:
Workshop: Charging and EVSEs (Europe)
Mogelijk dat als je zelf wat huiverig bent voor de "doe-het-zelf" je mogelijk iemand kan vinden die je helpt..
En een mooi stukje blog van een voorganger :cool: Widodh How I built my 3-phase Open EVSE
Voordeel is wel dat het maken van smart charging oplossingen en meer amperage voeden etc een stuk meer in handbereik liggen dan dat je daar een "commerciële" prijs voor neer legt zeker als ze horen dat het om een Tesla gaat lijkt de prijs zomaar omhoog te springen zonder dat er iets aan de specs veranderd.
Open EVSE Project (wat ook in de workshop besproken gaat worden):
https://code.google.com/p/open-evse/

Een goede kabel in de grond lijkt me een must.
Het vermogen en de afstand kan je opzoeken in een tabel zoals hier:
2013-09-15_18-27-34.png


Met 50 meter zit je in de tweede kolom te kijken. De TesLa is 22Kw, zou je nog net met 10mm2 uit kunnen, al zie je dat het pas echt relevant begint te worden vanaf 250 meter.
Denk dat ik zelf dan voor 16mm2 zou gaan dan zit je er net wat ruimer in en b.v. de KeBa is ook tot 16mm2 rechtstreeks aan te sluiten en je zou tot 80A kunnen gaan met een zelfbouw EVSE.
Zou je met 50 meter met ongeveer €830,- ex graaf kosten klaar zijn voor 50 meter 16mm2 a 16.50 de meter.

Ik heb zelf YMvK 10mm2 kabel (5 aders en mantel) gekocht voor 10 meter te overbruggen gekocht hier:
Gunstige 5 aderige Grondkabel YmVK as - ElectroProducten.nl
ongeveer 11,30 de meter.

De EV-boxen ben ik wat huiverig voor omdat er allerlei abo's aankleven om er wat mee te kunnen... Ik geloof niet dat je zelf handig deze uit kan lezen dat dit alleen maar via een Abo kan...
Die KeContact dozen zijn niet zo heel schreeuwend duur, ik denk dat je even moet kijken waar je hem inkoopt. De Basic met Menekens 2 is €635,- dealer prijs dus laat die er nog 150 bij willen hebben...
Dat is nu ook de route die ik probeer te bewandelen via mijn garage om de box te bestellen. Ik gebruik altijd Conrad als uiterste prijs, mijn ervaring is dat zij altijd ver boven in de markt zitten met hun prijs. Leveranciers die daar nog boven zitten neem ik meestal ook niet meer serieus in hun offertes. Let ook even op dat je wellicht de RFID optie er ook op wil om illegaal laden te voorkomen. Die RFID kaartjes koop je voor minder dan $1,25 in op Standard 13.56MHz RFID Wireless ID Card with 8Kb Data Storage (ISO14443-A Compliant) - Free Shipping - DealExtreme inclusief verzend kosten.
De KeBa prijslijst kan je vinden hier, dit zijn de kale dealerprijzen:
Bosch catalog - WALLBOX-SERVICE

Succes!!

Wxll
Zou je die prijslijst van EV-Box willen delen widodh?

Ik wil op ons parkeerterrein ook een oplaadpunt laten plaatsen en ben nogal verrast door de hoogte van de investering die hiervoor nodig is. Twijfel enorm of ik niet gewoon een standaard rode 3-fase aansluiting in een kastje op een verkeersbordpaal plaats, wat zo'n 1000 euro goedkoper is dan bijvoorbeeld een kecontact doos. Omdat de afstand naar de meterkast ook nog eens vrij lang is (schat zo'n 50 meter) lopen de kosten al snel op. En als ik dan meteen de juiste kabel in graaf kunnen we altijd die paal vervangen door eentje met een Type 2 aansluiting. Wat zijn de meningen hierover?
 
Last edited: