Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Even voor de goede orde: om aan een caravanaansluiting te laden, heb ik dus
a) een verloop als deze nodig icm de UMC
b) en ben ik tot 13A beperkt?

CEE caravan plug to earthing contact coupler Black H07RN-F 3G2.5 mm² IP44 from Conrad.com
Ja, dan beperk je jezelf tot 13A terwijl die plug prima 16A aan kan.

Ik heb zelf een Blauwe CEE -> Rode CEE verloop gemaakt. De Model S zal dan één fase zien, maar wel 16A gaan laden. Is toch een paar KM per uur extra.

Voorwaarde is wel dat je de rode adapter hebt voor de UMC (Die nu nogal schaars is....)


Ik heb een apart topic gemaakt voor publieke laadinfra: Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

Dit topic kan dan gaan over verlengkabels en laad infra voor thuis.
 
Voor de belgen, die niet technisch onderlegd zijn, starten binnenkort een aantal gratis infoavonden over thuis elektrisch opladen: http://projects.kahosl.be/DVO/industriële-wetenschappen/thuis-elektrisch-opladen . Of het meer is dan reclame voor de deelnemende organisaties weet ik niet, maar op 1 avond kan je wellicht toch wel wat basisinformatie verwerven.
Heb jij in die van Gent ingeschreven Patrick? Het zou wel leuk zijn om daar met enkele model S'en toe te komen.
 
Dit is mijn eerste post na al een tijd meegelezen te hebben, maar ik ga maar direct to the point.
Op de website van het al eerder besproken wallb-e http://wallb-e.com/shop/ staat nu een nieuw 22kw laadstation voor 599 incl. btw. het zogenaamde wallb eco-e laadstation.
Aan de specificaties te zien is het een mooi laadstation met erg veel functionaliteiten, of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?
Ik vraag me ook af of iemand al ervaring met een laadstation van dit merk heeft.
Er zit ook een distributeur in Nederland: http://www.beerten.net/.
groet vlisie

Heb je ondertussen al meer info gekregen?
Weet iemand anders of dit Duitse product 1 op 1 in NL werkt?

Met teller kost onderstaande configuratie € 950. IP44 is wel een beetje zuinig qua waterdichtheid

Wandladestation wallb-e Home 22kW Ausstattung:


  • 22kW Ladeleistung, 3phasig 32A
  • normkonformes sicheres Laden, Mode 3 nach IEC 61851-1
  • abschließbares Vollmetallgehäuse
  • Typ 2 Steckdose und Schuko Steckdose 230V
  • EIN/ AUS Taster, wahlweise Schlüsselschalter
  • Ethernet Schnittstelle mit integr. Webserver
  • geeignet für Satellitensysteme in Master Slave Konfig.
  • smart grid ready
  • Systemintegration über Modbus/ TCP- Protokoll
  • externe Freigabe
  • Last- Managment über stufenlose Variation des max. Ladestroms
  • Standard Farbe weiß matt (optional Wunschfarbe möglich)
  • Variante mit Zähler ( MID konform)
  • wir verwenden ausschließlich hochwertige Komponenten von Phoenix Contact und Mennekes
  • Made in Ostwestfalen
  • CE konform
  • Abmessung: 35cm x 35cm x 17cm Gewicht: ca. 9kg
  • IP 44
 
Heb je ondertussen al meer info gekregen?
Weet iemand anders of dit Duitse product 1 op 1 in NL werkt?

Met teller kost onderstaande configuratie € 950. IP44 is wel een beetje zuinig qua waterdichtheid

Wandladestation wallb-e Home 22kW Ausstattung:


  • 22kW Ladeleistung, 3phasig 32A
  • normkonformes sicheres Laden, Mode 3 nach IEC 61851-1
  • abschließbares Vollmetallgehäuse
  • Typ 2 Steckdose und Schuko Steckdose 230V
  • EIN/ AUS Taster, wahlweise Schlüsselschalter
  • Ethernet Schnittstelle mit integr. Webserver
  • geeignet für Satellitensysteme in Master Slave Konfig.
  • smart grid ready
  • Systemintegration über Modbus/ TCP- Protokoll
  • externe Freigabe
  • Last- Managment über stufenlose Variation des max. Ladestroms
  • Standard Farbe weiß matt (optional Wunschfarbe möglich)
  • Variante mit Zähler ( MID konform)
  • wir verwenden ausschließlich hochwertige Komponenten von Phoenix Contact und Mennekes
  • Made in Ostwestfalen
  • CE konform
  • Abmessung: 35cm x 35cm x 17cm Gewicht: ca. 9kg
  • IP 44

Een leuk systeem, met ethernet / webserver vast ook geschikt te maken voor smart-laden. Helaas hebben ze geen 3x32A / 22 kW systemen met een vaste kabel. Ik vind het voor thuisladen zo veel handiger om niet iedere keer die kabel uit de auto te moeten pakken en weer in te pakken (als je hem mee wilt nemen.)
Ik begrijp dan ook niet dat de meeste systemen alleen / vooral met connector aangeboden worden.

Update : Me bad. Hebben ze blijkbaar wel met vaste kabel. :)
 
Last edited:
Heb jij in die van Gent ingeschreven Patrick? Het zou wel leuk zijn om daar met enkele model S'en toe te komen.

JoeNe, ik heb me niet ingeschreven. Moet op dit moment ergens een concert spelen. En was ik niet bezet, dan zou ik er wellicht ook niet geweest zijn (vanaf nu tot midden december is het het hoogseizoen voor pensioenspaarders en ik moet voldoende avonden vrijhouden om op vragen te kunnen ingaan). Ik zou trouwens een slechte amabassadeur voor Tesla zijn, want mijn technische kennis is zo laag dat ik wellicht begrippen en termen door elkaar zou haspelen bij vragen of gesprekken.
 
Een leuk systeem, met ethernet / webserver vast ook geschikt te maken voor smart-laden. Helaas hebben ze geen 3x32A / 22 kW systemen met een vaste kabel. Ik vind het voor thuisladen zo veel handiger om niet iedere keer die kabel uit de auto te moeten pakken en weer in te pakken (als je hem mee wilt nemen.)
Ik begrijp dan ook niet dat de meeste systemen alleen / vooral met connector aangeboden worden.

Als ik het goed zie, leveren ze het systeem ook met een 4 meter vaste kabel voor € 920
 
Een leuk systeem, met ethernet / webserver vast ook geschikt te maken voor smart-laden. Helaas hebben ze geen 3x32A / 22 kW systemen met een vaste kabel. Ik vind het voor thuisladen zo veel handiger om niet iedere keer die kabel uit de auto te moeten pakken en weer in te pakken (als je hem mee wilt nemen.)
Ik begrijp dan ook niet dat de meeste systemen alleen / vooral met connector aangeboden worden.

Update : Me bad. Hebben ze blijkbaar wel met vaste kabel. :)

Eh, je kunt de (losse) kabel er toch gewoon in laten zitten? Doe ik ook, en heb een aparte (lange) kabel die in de auto blijft liggen.
 
Op 100 m van m'n huis heeft E-Laad op het Mitchamplein in Hengelo gisteren een laadpaal geplaatst. Zal wel een van hun laatsten zijn. Was bijna geschrapt maar mede door mijn toedoen toch doorgegaan. Zal hem zelf nauwelijks gaan gebruiken want ik laad wel thuis. Zit nu in buitenland dus nog niet live kunnen checken. Aan de foto die mijn vrouw stuurde leid ik af dat er maar 1 stopcontact in zit... Uit het praatje dat zij met de monteurs maakte leidde zij af dat het (tot mijn verrassing) 3 x 32 A is. Dat dan wel weer ;-) Dus als je de binnenstad van Hengelo zou willen aandoen (echt een belevenis!) kun je 22 kW laden :). En bij mij 11 als hij bezet is :)

@PaulW5, vandaag paal getest. Toch 3x16A...
 
widoh: zou het mogelijk zijn om die rode adapter zelf in elkaar te hacken voor degene die zonder zitten of is dat technisch niet haalbaar?
Het is te doen door de stekker van Tesla van je kabel af te knippen, maar dan maak je je UMC wel kapot..

De stekker die Tesla op de adapter gebruikt is namelijk niet vrij te verkrijgen.

Tip: Installeer een Type2 laadpaal, ben je overal vanaf! ;)
 
Het is te doen door de stekker van Tesla van je kabel af te knippen, maar dan maak je je UMC wel kapot..

De stekker die Tesla op de adapter gebruikt is namelijk niet vrij te verkrijgen.

Tip: Installeer een Type2 laadpaal, ben je overal vanaf! ;)

Zelf heb ik een Keba hangen dus geen problemen hier :)

Was alleen nieuwsgierig of er voor al die mensen waar de nood aan de man is niet een andere oplossing is. Gebruik je die adapter voor normaal stopcontacten of alleen krachtstroom stopcontacten? Indien krachtstroom, zou je dan niet een type2 mennekes aan de ene kant en krachtstroom aan de andere kant of zit er nog een stukje laad electronica in? Ben niet electrotechnisch onderbouwd dus mogelijk dat mijn vraag / suggestie teveel fantasyisland is, maar een niet gestelde vraag is erger :)
 
Net getest met de mannen van Cohere bij me thuis, de smart charger werkt!
De opstelling is op basis van een prototype smart charger van Cohere met een EV-box. Het was nog even ongeduldig wachten op de Tesla, maar vanavond konden we aan de slag. En met succes dus, de hardware luistert prima naar de gegeven commando’s.
Met mijn bedrijf (Q42) hebben we er een iOS appje bij gemaakt die het verbruik realtime laat zien, sowieso al leuk wat je dat leert als je door je huis loopt en dingen aan/uit zet :) Deze app gaat later precies laten zien wat er in je huis verbruikt wordt en wat vrij is dan wel naar je laadstation toe gaat.
photo (6).JPG
 
Zelf heb ik een Keba hangen dus geen problemen hier :)

Was alleen nieuwsgierig of er voor al die mensen waar de nood aan de man is niet een andere oplossing is. Gebruik je die adapter voor normaal stopcontacten of alleen krachtstroom stopcontacten? Indien krachtstroom, zou je dan niet een type2 mennekes aan de ene kant en krachtstroom aan de andere kant of zit er nog een stukje laad electronica in? Ben niet electrotechnisch onderbouwd dus mogelijk dat mijn vraag / suggestie teveel fantasyisland is, maar een niet gestelde vraag is erger :)
Je gebruikt die adapter ook voor normale stopcontacten, dus ik zou het niet doen.

Oom een Type 2 stekker er aan zetten gaat niet zo maar.

Net getest met de mannen van Cohere bij me thuis, de smart charger werkt!
De opstelling is op basis van een prototype smart charger van Cohere met een EV-box. Het was nog even ongeduldig wachten op de Tesla, maar vanavond konden we aan de slag. En met succes dus, de hardware luistert prima naar de gegeven commando’s.
Met mijn bedrijf (Q42) hebben we er een iOS appje bij gemaakt die het verbruik realtime laat zien, sowieso al leuk wat je dat leert als je door je huis loopt en dingen aan/uit zet :) Deze app gaat later precies laten zien wat er in je huis verbruikt wordt en wat vrij is dan wel naar je laadstation toe gaat.
Het kan nooit 100% werken, want de Model S schakelt niet naar boven toe bij het Amperage, gisteren nog getest met de 5.8 firmware.

Of jullie moeten stiekem een andere firmware van Tesla hebben :)
 
Kreeg zojuist een mail van Tesla gerelateerd aan smart charging: in firmware versie 6 zal "time-varying duty cycles" supported gaan worden! Die update komt vermoedelijk begin volgend jaar.

Toelichting: op dit moment volgt de Tesla keurig de afname van de hoeveelheid amps als de smart charger dat doorgeeft. Alleen automatisch weer verhogen werkt niet omdat de Tesla dat niet toestaat. Je moet dan handmatig op het paneel de amps zelf weer verhogen. Deze upgrade gaat ervoor zorgen dat ook volautomatische toename mogelijk wordt.

@widodh het ging om een smart charger test waarbij we wisten dat deze beperking er nog is vanuit de Tesla, de 100% werking komt idd na die update.