Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij is het heel simpel: als Tesla zegt dat de auto via een gewoon stopcontact (dat in orde is uiteraard) kan geladen worden dan moet dat ook zo...

Toegestaan effe (kort) mijn situatie schetsen:
ik kocht de auto voor vrije tijd stuff... o.a. Chaletjes / B&B / afgelegen hotelletjes / in de zomer: campings... en bedoeling is wagen daar dan steeds wat te kunnen bijladen via gewoon SK... Als dit niet kan.. en ik telkens in zulke afgelegen streken moet gaan zoeken naar één of andere openbare charger ben ik de pineut en kan ik de wagen niet gebruiken zoals ik van plan was..
Trouwens als twee ingenieurs met hun e-Citroën de wereld rond konden trekken (zelfs via China e.d.)... en hem dus vermoedelijk voor het overgrote deel hebben geladen op gewone stopcontacten.. moet dat toch ook met een S kunnen.. Niet?

Via deze weg is een technische uitleg wat moeilijk.. doch kort geschetst: het probleem heeft ergens te maken met het feit dat de Tesla "mobiele charger" (die bij aflevering mee wordt geleverd) op zoek gaat naar een (geaarde) "neuter"... en deze is (in BE) zo goed als niet zal vinden...
Dus kort gezegd: de Tesla mobile charger is zo goed als niet (in BE) te gebruiken...

Maar geen nood: de oplossing komt er.. effe geduld...

Het klopt dat Tesla een geaarde neuter wil.

Dat is al eerder beschreven. Een scheidingstrafo kan helpen...
Of, voor risico uitsluitend van de gebruiker : er is nog een oplossing.
(juiste werkwijze via pm.)
 
Dat weet ik niet.
Voordat mijn Tesla werd afgevoerd laadde hij bij geen enkel 220 stopcontact op. Nu wel.
Dus het kan toch wel echt aan de Tesla of aan het snoer geleverd door Tesla liggen, neem ik aan.

Probleem lijkt in. België overigens veel prangender dan in Nederland.

Ik heb vorig weekend met spanning jouw verhaal mee gevolgd. En geef toe dat als je nu wel kan laden aan een 220V stopcontact en dat voorheen niet kon, er een probleem met je auto was. Maar dat je maar aan 6km/u kan opladen lijkt me meer een infrastructuur probleem.

De missing Neuter in België lijkt me een infrastructuur probleem, maar dan op eandis niveau. Maar als ik Karl zijn post lees komt er hier ook een oplossing voor. Afwachten dus. Ik ben blij dat er bij mij thuis wel een Neuter ligt.

Ik had hetzelfde probleem thuis. Ik kon hem niet laden in het stopcontact (Schuko). Heel raar want de Tesla Roadster laden ging wel in datzelfde stopcontact. Tesla UMC gaf in sommige stopcontacten 3 en andere 4 keer rood. Stekker omdraaien gaat niet in België.

Dus heb ik even snel een e-mail gestuurd naar Electrabel ([email protected]). En de dag erna kwam Electrabel met een CarPlug (1.380€ incl. BTW). Dat ging in het stopcontact en binnen de minuut werkte het. En dat nog wel aan 19km/hr (16A) wat dubbel zo snel is dan als ik de Tesla UMC rechtstreeks in het stopcontact steek.
PS: de connectie tussen de CarPlug en de Model S is via de standaard Type 2 Mode 3 kabel.
Als je Maarten een emailtje stuurt doe het met mijn groeten ;-) Hij zal goed voor je zorgen... Dat is toch mijn ervaring.

Ik hoop dat je je stopcontact niet oprookt zo. Een nacht opladen aan 16A op een gewone Shuko lijkt me niet zo'n goed idee
 
Ik heb thuis een EV-Box, en dat gaat prima. Maar anticiperend op de weekendjes weg hoop ik toch wel gewoon met de UMC te kunnen laden. Thuis lukt me dat niet rechtstreeks, ik heb een verlengkabel nodig om de auto aan een stopcontact te kunnen krijgen. Over verlengkabels is al het nodige gezegd op dit forum, ik heb er een gekocht die dik genoeg zou moeten zijn, maar het lijkt niet erg te werken. De auto lijkt te gaan laden, ik zie het voltage (niet het amperage, maar het voltage) oplopen en vervolgens hoor je een tikje en dan loopt het weer terug naar nul. En dat steeds achter elkaar. Ik heb inmiddels alle combinaties van de stekkers 180 graden omdraaien al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik moet nog maar eens ergens een geaard stopcontact vinden waar ik met mijn auto dichtbij kan komen zodat de UMC het haalt zonder verlengsnoer. Maar dat verbaast me eigenlijk nog wel, dat Tesla je afraadt om een verlengsnoer te gebruiken en alleen een UMC kabel meelevert van een meter of 6 lang. Nu blijft dit een beetje onzeker, vooral als ik op familiebezoek wil in Belgie als ik de ervaringen van de Belgen hier zo lees. Ik zie me niet aankomen bij mijn zus in La Hulpe met een schroevendraaier in de hand. 'Hallo, ik kom even je polen verwisselen'. IK heb mijn hoop dus gevestigd op de supercharger in Oosterhout, die ligt perfect op de route. Maar liever was ik iets onbezorgder over het gebruik van de UMC, eventueel met een verlengsnoer.
 
Ik heb thuis een EV-Box, en dat gaat prima. Maar anticiperend op de weekendjes weg hoop ik toch wel gewoon met de UMC te kunnen laden. Thuis lukt me dat niet rechtstreeks, ik heb een verlengkabel nodig om de auto aan een stopcontact te kunnen krijgen. Over verlengkabels is al het nodige gezegd op dit forum, ik heb er een gekocht die dik genoeg zou moeten zijn, maar het lijkt niet erg te werken. De auto lijkt te gaan laden, ik zie het voltage (niet het amperage, maar het voltage) oplopen en vervolgens hoor je een tikje en dan loopt het weer terug naar nul. En dat steeds achter elkaar. Ik heb inmiddels alle combinaties van de stekkers 180 graden omdraaien al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik moet nog maar eens ergens een geaard stopcontact vinden waar ik met mijn auto dichtbij kan komen zodat de UMC het haalt zonder verlengsnoer. Maar dat verbaast me eigenlijk nog wel, dat Tesla je afraadt om een verlengsnoer te gebruiken en alleen een UMC kabel meelevert van een meter of 6 lang. Nu blijft dit een beetje onzeker, vooral als ik op familiebezoek wil in Belgie als ik de ervaringen van de Belgen hier zo lees. Ik zie me niet aankomen bij mijn zus in La Hulpe met een schroevendraaier in de hand. 'Hallo, ik kom even je polen verwisselen'. IK heb mijn hoop dus gevestigd op de supercharger in Oosterhout, die ligt perfect op de route. Maar liever was ik iets onbezorgder over het gebruik van de UMC, eventueel met een verlengsnoer.
Ik heb in België al gewoon met de UMC geladen met een verlengkabel geladen, geen probleem.


Gisteren heb ik ook nog 4 uur staan laden met de UMC, geen enkel probleem.

Ik heb er dus nog geen problemen mee gehad op de locaties waar ik stond.
 
beste forummensen,
ik volg dit forum al maanden, maar dit is mijn eerste post daar ik er nog geen nood aan had. Nu wel dus.
Namelijk : is er iemand die al een keba ThuislaadstationKeContact P20 type 2 32 A
aangesloten heeft op een Belgische 230/400V (3x230 )?
Ik lees hier op dit forum allerlei zaken (scheidingstransfo en zo van die zaken) en daarom had ik graag de bevindingen van iemand die dit al aangesloten heeft of toch weet hoe het moet.

Indien er zich iemand geroepen voelt om wat hulp te bieden, graag !
Ikzelf ben in blijde verwachting (levering van eind oktober al verplaatst naar "eerste levering belgie in 2014") van een S85+ met alle opties behalve kinderzitjes
 
Hmppff de gemeente hier is er nog niet uit qua beleid. Toch met ik nu wel e.e.a. in gang gaan zetten.
Maar wat ik ook doe, het blijft naar verwachting een tijdelijke oplossing.

Keuzes!
a) een 3x16A CEE plug aan de buitenmuur (op hoogte/in een kastje) in de hoop dat Tesla midden-December die plug inmiddels kan leveren
b) een laadstation (EV-Box die later evt. op een paal kan) met het risico dat de gemeente ineens toch een openbaar punt gaat regelen?
c) iets anders?
 
beste forummensen,
ik volg dit forum al maanden, maar dit is mijn eerste post daar ik er nog geen nood aan had. Nu wel dus.
Namelijk : is er iemand die al een keba ThuislaadstationKeContact P20 type 2 32 A
aangesloten heeft op een Belgische 230/400V (3x230 )?
Ik lees hier op dit forum allerlei zaken (scheidingstransfo en zo van die zaken) en daarom had ik graag de bevindingen van iemand die dit al aangesloten heeft of toch weet hoe het moet.

Indien er zich iemand geroepen voelt om wat hulp te bieden, graag !
Ikzelf ben in blijde verwachting (levering van eind oktober al verplaatst naar "eerste levering belgie in 2014") van een S85+ met alle opties behalve kinderzitjes
Stiekem denk ik dat de Model S met 3x230V zonder N overweg kan, alleen moet nog iemand het een keertje testen :)

De Model S werkt in Noorwegen namelijk op de zelfde manier.

Wat ik denk dat de Model S stiekem doet wetende dat de laders een voltage van 90 tot 265V kunnen hebben:

* Hij meet of er spanning is tussen de N en L
* Is dat niet het geval dan meet hij of er spanning is tussen L1 en L2
* Is die spanning lager dan 265V en is die er ook tussen L2 en L3?
* Dan schakelen de laders over op een "Delta" configuratie en gaat de Model S zonder N laden

Zo DENK ik dat de laders werken in de Model S om de boel ook werkend te krijgen in Noorwegen, maar een garantie daarvoor heb ik niet.

Ook denk ik niet dat veel mensen binnen Tesla weten of het zo is, want deze situatie krijgen ze denk ik nooit mee te maken.

Hmppff de gemeente hier is er nog niet uit qua beleid. Toch met ik nu wel e.e.a. in gang gaan zetten.
Maar wat ik ook doe, het blijft naar verwachting een tijdelijke oplossing.

Keuzes!
a) een 3x16A CEE plug aan de buitenmuur (op hoogte/in een kastje) in de hoop dat Tesla midden-December die plug inmiddels kan leveren
b) een laadstation (EV-Box die later evt. op een paal kan) met het risico dat de gemeente ineens toch een openbaar punt gaat regelen?
c) iets anders?
Ik zou voor optie A kiezen (Ja, ik ben tegen de CEE op lange termijn) met als opmerking dat je voldoende kabellengte over houdt dat zodra de gemeente er uit is je de CEE kan vervangen door een Keba/EV-Box op het moment dat er wordt besloten dat je er zelf voor moet zorgen.
 
Dat weet ik niet.
Voordat mijn Tesla werd afgevoerd laadde hij bij geen enkel 220 stopcontact op. Nu wel.
Dus het kan toch wel echt aan de Tesla of aan het snoer geleverd door Tesla liggen, neem ik aan.

Probleem lijkt in. België overigens veel prangender dan in Nederland.

Bij mij (In NL) laadde de auto in eerste instantie ook niet op.
Totdat ik de steker 180 gr draaide in de wandcontactdoos!!
Toen laadde hij wel op.
Tesla vond dat logisch; het had te maken met de aarde..
Ik neem nu m'n verlengsnoer mee naar buiten en sluit 'm op de tesla steker aan. Als daar een rood ipv groen lampje gaat branden, draai ik de steker en het laadt als een zonnetje
Wel even opletten dat je rekening houdt met bestaande stroomgebruikers in je huis.
Op het stopcontact laadt m'n auto standaard op 13A. Als er meerdere apparaten thuisdraaien (electrische oven, magnetron, wasdroger, haardroger) kun je daarmee een grens overschrijden. Dan moet je het laadamperage in je tesla eerst omlaagbrengen.
 
Ik loop sinds ik mijn auto vrijdag heb opgehaald een beetje te klooien met het opladen thuis. Ik heb een EV-Box. Als ik mijn auto aansluit en de bijgeleverde laadpas langs de EV-Box haal krijg ik bijna altijd het volgende ritueel: gele ring -> blauwe ring -> rode knipperende ring (storing). En dat binnen enkele seconden. Vervolgens druk ik links en rechts wat knoppen in, auto een keer open en op slot, open charge port, enfin, ik weet niet wat ik allemaal doe, en als ik daarna opnieuw probeer het laden te starten gaat het wel goed. Ik probeer een logica te vinden in mijn handelingen en te achterhalen wat ik de eerste keer fout doe, maar ik ben er nog niet uit.

Herkent iemand dit, en zo ja, wat doe ik fout? Ongetwijfeld doe ik weer ontzettend dom. Ik doe keurig eerst de kabel in het laadpunt, daarna pas in de auto. Ik probeer het laden te activeren met de laadpas, maar ook met 'start charging' op de middenconsole (of de app). Het gekke is dat het gewoon altijd de eerste keer fout lijkt te gaan, en daarna goed. Anyone?

Overigens staat mijn auto nu op die 3 fase 16A en 230V te laden met 60km/hr. Niet gek, ik dacht dat ik niet boven de 50 uit zou komen.

JM71, ik had dit ook een keer, maar toen zat de stekker niet goed in de EV-box. Bel even met EV-box, want de kans dat er een instelling niet goed staat is groot. Bij mij hebben ze drie dingen anders in gesteld toen ik zei dat ik een Tesla model S ging laden aan de paal. Nu kom ik thuis, die klepje open van Tesla, pak mijn kabel uit de kofferbak, doe deze in de auto, dan in de laadpaal (puur logistiek, want de aansluiting in de auto kom ik eerder tegen als de laadpaal). Dan mijn pasje ervoor, groen, blauw, dan geel (want ik laad standaard om 23.30 uur. Om 23.30 springt de led-ring naar blauw. 'S morgens weer geel (auto is vol), dan de verwarming aan via de app. Ring weer blauw, dan naar buiten. Pasje voor de lader, dubbel klikken op keyfob, dan kabel uit lader, dan uit auto en in de kofferbak. Dit gaat altijd goed zo.
 
beste forummensen,
ik volg dit forum al maanden, maar dit is mijn eerste post daar ik er nog geen nood aan had. Nu wel dus.
Namelijk : is er iemand die al een keba ThuislaadstationKeContact P20 type 2 32 A
aangesloten heeft op een Belgische 230/400V (3x230 )?
Ik lees hier op dit forum allerlei zaken (scheidingstransfo en zo van die zaken) en daarom had ik graag de bevindingen van iemand die dit al aangesloten heeft of toch weet hoe het moet.

Indien er zich iemand geroepen voelt om wat hulp te bieden, graag !
Ikzelf ben in blijde verwachting (levering van eind oktober al verplaatst naar "eerste levering belgie in 2014") van een S85+ met alle opties behalve kinderzitjes
Ik heb dan wel geen Tesla S, maar installeerde wel recent een Keba P20 laadstation voor mijn Renault Zoe.
In grote delen van België, waarin ook mijn woonplaats zich bevindt, is er een 3x230V netwerk aanwezig. Er is een nulgeleider, maar die wordt niet tot in de meterkast doorgetrokken. De spanning tussen deze nulgeleider en elk van de fase is 232 is 135V. Met die nulgeleider ben je dus niets.
Zelf koos ik voor een enkelfasige oplossing, maar voor een driefasige oplossing is de methode analoog.
Je moet een artificiële nulgeleider realiseren. Dat kan door een scheidingstransformator te installeren. Zelf vond ik een enkelfasige 6kVA waarmee ik dus tot 25A@230V of 5,75kW kan laden.
De primaire van de transformator worden gevoed door een van de 230V wisselspanning. Van het galvanisch gescheiden, zwevende secundaire net dat na de transfo ontstaat, verbind je een van de twee uitgangen met de aarding. Zo krijg je een eenfasig secundair net met nulgeleider en spanningsverschil van respectievelijk 0V en 230V met de aarding in plaats van het primaire net met een spanningsverschil van 135V met de aarding. Vanaf dan sluit je het laadstation aan alsof je met een netwerk met nulgeleider zit.
Voor het geval dat je driefasige wil laden, heb je een driefasige scheidingstransformator nodig die je secundair in ster schakelt en waarvan je het sterpunt met de aarding verbindt. De nulgeleider wordt eveneens vanaf dat sterpunt naar het laadstation getrokken. Met een Keba P20 laadpunt kan je driefasig, indien de elektrische aansluiting het toelaat, tot 22 kW laden. Dat gaat toch al aardig vooruit.
Stuur maar een pm indien je bijkomende info wenst.
Succes! Filip
 
Ik zou voor optie A kiezen (Ja, ik ben tegen de CEE op lange termijn) met als opmerking dat je voldoende kabellengte over houdt dat zodra de gemeente er uit is je de CEE kan vervangen door een Keba/EV-Box op het moment dat er wordt besloten dat je er zelf voor moet zorgen.

Ik twijfel of ik niet gewoon een Keba op ga hangen.
a) Een CEE-wcd is lastig afsluitbaar of hij moet in een opzichtige kast met slot, dan is een Keba minimaal zo elegant
b) Keba kun je altijd nog doorverkopen als de situatie anders wordt.
 
Heeft iemand het uitgesteld laden al met de KEBA geprobeerd? Anders test ik het naar alle waarschijnlijkheid morgenavond (tenzij de rioleringswerken in de straat daar een stokje voor steken)
Zie geen reden waarom het niet werkt.

Zodra de auto aangesloten is zal de Keba naar de state "Connected" gaan en zodra de auto er om vraagt naar "Charging", daar zit normaliter geen tijdslimiet op.

Ik twijfel of ik niet gewoon een Keba op ga hangen.
a) Een CEE-wcd is lastig afsluitbaar of hij moet in een opzichtige kast met slot, dan is een Keba minimaal zo elegant
b) Keba kun je altijd nog doorverkopen als de situatie anders wordt.
Idd, die Keba ben je denk ik zo weer vanaf.

Wel de beste optie imho.
 
Heeft iemand het uitgesteld laden al met de KEBA geprobeerd? Anders test ik het naar alle waarschijnlijkheid morgenavond (tenzij de rioleringswerken in de straat daar een stokje voor steken)
Hoor 't graag :)
Want:

Idd, die Keba ben je denk ik zo weer vanaf.
Wel de beste optie imho.
Keba/Bosch EV-Wallbox besteld.
En blijkbaar moet je dat doen, want een uur later belde Tesla: 19 december!
 
JM71, ik had dit ook een keer, maar toen zat de stekker niet goed in de EV-box. Bel even met EV-box, want de kans dat er een instelling niet goed staat is groot. Bij mij hebben ze drie dingen anders in gesteld toen ik zei dat ik een Tesla model S ging laden aan de paal. Nu kom ik thuis, die klepje open van Tesla, pak mijn kabel uit de kofferbak, doe deze in de auto, dan in de laadpaal (puur logistiek, want de aansluiting in de auto kom ik eerder tegen als de laadpaal). Dan mijn pasje ervoor, groen, blauw, dan geel (want ik laad standaard om 23.30 uur. Om 23.30 springt de led-ring naar blauw. 'S morgens weer geel (auto is vol), dan de verwarming aan via de app. Ring weer blauw, dan naar buiten. Pasje voor de lader, dubbel klikken op keyfob, dan kabel uit lader, dan uit auto en in de kofferbak. Dit gaat altijd goed zo.
Bedankt Ray. Net even jouw volgorde gehanteerd en nu lijkt het OK. Gewoon een gele ring nu (in afwachting van het laden volgens scheduling om middernacht).
 
Hi Folks

Can anyone point me in the direction of charging infrastructure info in English for Belgium?

I'm kind-of relying on Supercharger roll-out right now and have no idea what other options there might be.

I'm also wondering if the 2nd charger is a useful option in Europe or a complete waste of money...?

Cheers, Dave

Open Charge Map - The global public registry of electric vehicle charging locations

ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles
 
Thanks @jcstp - wish I could run this forum through a translator as I think there's tons of info. Unfortunately my Dutch ain't good enough :redface:

For translating web pages use google translate.

Try this:
1) open a new browser window using google chrome and go to google translate: http://translate.google.com
2) paste the forum URL in the to-be-translated box and hit enter.
3) the forum website opens and you can now choose the source language (dutch) and target language (e.g. english).

It won't be perfect but will help you read the dutch postings here.