Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Met dank aan Wido voor het 'knutselen' van een rood-naar-blauw adapter kan ik nu op 16A opladen via een blauwe stekker in de jachthaven!

jasevaja.jpg
 
Gisteren is mijn nieuwe huis opgeleverd, ik herken de elektrameter, heb dus blijkbaar een slimme meter, lol!
Bij cohere heb ik een keba besteld met smart charging, is dat laatste dan nog nodig of kan ik dat tussen de Keba en de DSMR meter laten lopen?

De vraag is alleen of je DSMRv4 hebt. Dat wil je wel ivm 3-fase laden.

Baal ervan dat ik toentertijd niet meteen een UTP kabel heb laten ingraven... Had van Cohere begrepen dat draadloos njet stabiel genoeg is?

Draadloos zou wel kunnen, maar UTP is beter. Als je toch gaat graven, doe er dan direct twee.

Eentje voor eventueel ook internet die kant op.

Met dank aan Wido voor het 'knutselen' van een rood-naar-blauw adapter kan ik nu op 16A opladen via een blauwe stekker in de jachthaven!

jasevaja.jpg

Mooi dat het werkt en dat de fase en nul ook goed zit in de CEE :)
 
Dat laatste betwijfel ik, de lader in de Tesla heeft immers 3 aparte circuits, dus je hoeft geen "echte" 3fasen te hebben, als je 3 groepen hebt is het ook goed. De blauwe adapter verspreid immers ook 1x32A over de 3 fase pinnen van de UMC.
Los daarvan vind ik dit een kriebelige discussie, gaat wel erg richting gevaarlijk knutselen zo ;)
 
Dat laatste betwijfel ik, de lader in de Tesla heeft immers 3 aparte circuits, dus je hoeft geen "echte" 3fasen te hebben, als je 3 groepen hebt is het ook goed. De blauwe adapter verspreid immers ook 1x32A over de 3 fase pinnen van de UMC.
Los daarvan vind ik dit een kriebelige discussie, gaat wel erg richting gevaarlijk knutselen zo ;)

Is wel nodig. Als pilot signaal 16A is en de auto meet dat op alle 3 de pinnen de zelfse fase staat, dan gaat de auto laden op 1x16A.

Als hij 3 losse fases detecteert, dan op elke fase 16A.
 
Heb voor onze Zoë een tweede Keba gekocht (gewone 22kw).
Nu wil ik graag de twee keba's slim aansturen. Ik lees in jullie verhalen over smart EVSE alleen geen voorbeelden met 2 laders (en een gewone 3x25A aansluiting).
Is zoiets mogelijk? en hoe kan een geïnteresseerde leek dat eenvoudig aanpakken?
Ik heb een Kamstrup slimme meter met P1 poort, geen idee of dat DSMRv4 is…
Het liefst zou ik een sturing in de meterkast hebben omdat daar ook mijn automaten en tellers zitten, en de laders gewone 'domme' versies zijn….
Wido, Nulwoning, ideeën??
 
Weet een van de Belgen wat de kans is dat ik in Vielsalm (Ardennen) met de UMC aan een huis kan laden?
ik bedoel dus of er iets te vertellen valt over de kans dat ik tegen het neuter probleem aan loop in die regio?
ik heb een foto gemaakt van de meterkast in het huis, maar was er niet met de S en had beter de UMC mee kunnen nemen om te testen...
e8e7eqyp.jpg
 
Last edited:
Heb voor onze Zoë een tweede Keba gekocht (gewone 22kw).
Nu wil ik graag de twee keba's slim aansturen. Ik lees in jullie verhalen over smart EVSE alleen geen voorbeelden met 2 laders (en een gewone 3x25A aansluiting).
Is zoiets mogelijk? en hoe kan een geïnteresseerde leek dat eenvoudig aanpakken?
Ik heb een Kamstrup slimme meter met P1 poort, geen idee of dat DSMRv4 is…
Het liefst zou ik een sturing in de meterkast hebben omdat daar ook mijn automaten en tellers zitten, en de laders gewone 'domme' versies zijn….
Wido, Nulwoning, ideeën??
Ik heb voor Juli de SEM van Cohere (Sem, Coheres Smart Charging Hub) besteld. (Ter info: Juli i.v.m. verhuizing) De contactpersoon die ik destijds hierover sprak had het toen ook over optie om uit te breiden naar een duo laadpaal (als de Model S bevalt, willen we evt. uitbreiden met een Model X in 2015-2016). Wellicht dat je daar kan informeren?
 
Last edited:
Dank je, ziet er veelbelovend uit op de website.

Zijn er al mensen die zelf zoiets gemaakt hebben? (een load balancer voor 2 of meer palen, en met P1 monitoring?)

Ik heb wel twee laadpunten (voor S en Roadster), beide zijn "slim", ze regelen automatisch de stroom naar de EV terug als er in huis een stroomvraag is.
Maar ik heb nog geen load balancing nodig gehad, dit is eventueel met een software upgrade wel toe te voegen aan de SmartEVSE.

Als ik nu de Model S aan het laden ben met max 25A, en ik start het laden van de Roadster, dan weigert deze te laden omdat er geen stroom meer beschikbaar is.
Omdat de Roadster minimaal met 8A moet laden, en geen 3 fase ondersteuning heeft, schiet het niet echt op, en kan ik ze beter na elkaar opladen.
 
Dat is wel intetessant, een 8A request van de roadster wordt dus anders behandeld ten opzichte van bv. een stofzuiger aanzetten. Het lijkt mij wel wenselijk om dat (instelbaar) mogelijk te maken. Werkt het andersom wel?
Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat i.v.m. mogelijke uitbreiding met Model X.
 
Weet een van de Belgen wat de kans is dat ik in Vielsalm (Ardennen) met de UMC aan een huis kan laden?
ik bedoel dus of er iets te vertellen valt over de kans dat ik tegen het neuter probleem aan loop in die regio?
ik heb een foto gemaakt van de meterkast in het huis, maar was er niet met de S en had beter de UMC mee kunnen nemen om te testen...
Het enige wat je uit die foto kan afleiden is dat er inderdaad 3f aansluiting aanwezig is. Vraag even of men de spanning tussen aarding en geleiders wil nameten. Een installatie met neuter, geeft 0V en 230V, een probleeminstallatie geeft twee keer ongeveer 135V. Of je vraagt dat men de foto nog eens neemt met verwijderde afdekking zodat je kan zien of de blauwe geleiders overal aanwezig zijn.