Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gekozen vr 3x40, zoniet moest ook de aanvoerkabel verzwaard worden.
Facturatie: verzwaring 3 x40 persoonlijk, het laadpunt Mennekes 22 kw-36A op de zaak.

Ik heb momenteel een aanvraag ingediend voor 3x50A.
Een belangrijk deel van de prijs bestaat jammer genoeg uit "studiekosten" die automatisch worden aangerekend vanaf 3x40A.
De dame aan de telefoon scheen in hun database te kunnen zien dat mijn inkomende kabel geschikt zou zijn tot 50 kVA.
Laat ons hopen dat het waar is want anders moet ik idd ook tevreden zijn met 3x40A. Geen zin om de boel hier op te graven. :eek:)
 
Dat is een goeie vraag Cohiba. Ik ben er nog niet uit. De woning en aansluiting staan op mijn privé maar de wagen komt op mijn vennootschap.
Als ze bij Infrax het factuur voor de zwaardere aansluiting op mijn vennootschap kunnen maken laat ik het zo afhandelen.
Idem voor de installatie van het laadstation gezien ik daar subsidie voor heb aangevraagd en de investering dus op de vennootschap moet.

De factuur hoeft daarvoor toch niet noodzakelijkerwijs op naam van je vennootschap? Ik zou menen dat je de kosten vanuit privé kunt declareren aan je vennootschap, nu de verzwaring alleen tot doel heeft te kunnen rijden in de aan jou door de vennootschap ter beschikking gestelde auto. Privé ondervind je geen voordeel van de verzwaring.

Op deze wijze heb ik de laadpaal thuis fiscaal verwerkt (NL).
 
Aldus Daniel, die nu al bijna driekwart jaar wacht op een chademo adapter die "volgend kwartaal" leverbaar wordt.....

Er zouden een aantal "test" chademo verloopstukken in omloop zijn bij Tesla gebruikers. Dit heeft een Tesla medewerker mij vrijdag verteld.
Heeft iemand daar al iets van gehoord?

Zouden dit interne tests zijn (door Tesla medewerkers) of zitten er een paar proefkonijnen tussen de reguliere klanten?

- - - Updated - - -

De factuur hoeft daarvoor toch niet noodzakelijkerwijs op naam van je vennootschap? Ik zou menen dat je de kosten vanuit privé kunt declareren aan je vennootschap, nu de verzwaring alleen tot doel heeft te kunnen rijden in de aan jou door de vennootschap ter beschikking gestelde auto. Privé ondervind je geen voordeel van de verzwaring.

Inderdaad, als er het minste probleem is om het factuur op mijn vennootschap te maken boek ik het wel als privé gemaakte uitgaven. Lijkt me niets mis mee.
Enkel zal ik dan geen BTW aftrek genieten maar er wordt toch maar 6% aangerekend voor een woning ouder dan 5j dus dat valt nog mee.
 
Ik heb momenteel een aanvraag ingediend voor 3x50A.
Een belangrijk deel van de prijs bestaat jammer genoeg uit "studiekosten" die automatisch worden aangerekend vanaf 3x40A.
De dame aan de telefoon scheen in hun database te kunnen zien dat mijn inkomende kabel geschikt zou zijn tot 50 kVA.
Laat ons hopen dat het waar is want anders moet ik idd ook tevreden zijn met 3x40A. Geen zin om de boel hier op te graven. :eek:)

50KVA, dat is flink ! Typfoutje ?


ik heb lang getwijfeld over het aansluitvermogen, omdat ik ook geen zin had om te graven.
uiteindelijk toch (na gouden tip van Jeroen !) beslist om toch ineens voor de 3*63A (45KVA) te gaan.

op D-day 's morgens om 8u klinkers etc opgebroken, en om 15u. was er niets meer te zien, buiten wat wit zand over de klinkers.
en een glimlach op mijn gezicht.

Kan sedertdien op vol vermogen laden (3*32A), terwijl moeder-de-vrouw :wink: tegelijk ook nog kan wassen, afwassen, strijken, koken, ...
 
update laadpaal problemen gemeente

Zoek de verschillen, waarbij opgemerkt dat mijn kabelmat een 'gevaarlijke situatie' oplevert en de kabelmat op de markt (gemeente Veere) al ettelijke jaren op dezelfde plek ligt (1 dag in de week gedurende 3 maanden) en niemand daar problemen mee heeft.
Laden rubber mat.jpg
20140812_121116493_iOS.jpg

Deze vraag ook gesteld aan de betreffende ambtenaar en dit is zijn antwoord:

"Ik vind het jammer dat u ondanks verschillende gesprekken toch nog niet tevreden bent. Het verschil tussen onderstaande situaties zit hem voor ons in de mogelijkheid om het te kunnen verbeteren. Voor een markt is dit haast niet te doen, bij u hebben we een geschikt alternatief gevonden dat zeker veiliger is. Ik snap dat u het ziet als een extra investering, maar hier zijn we vanaf het eerste gesprek dat ik met u had al duidelijk over geweest. Zoals toen is afgesproken willen we u helpen door uw auto tijdelijk te laten parkeren op een plaats die daar niet geschikt voor is. Zoals al aangegeven zijn wij verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en tijdelijk meewerken aan maatwerk voor een individuele burger doen we graag. Dit mag alleen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid voor andere verkeersdeelnemers. Om deze reden verwachten wij dat u voorgeschreven maatregelen spoedig zal uitvoeren."

Kleine toelichting probleem. Laadpaal mag niet op gemeentegrond (al is dat de beste oplossing, heeft niemand last van), kabelmat is gevaarlijk en moet vervangen worden door verholen goot, dit is echter ook maar tijdelijke oplossing, uiteindelijk moet er een 2e oprit gecreëerd worden aan zijkant van het huis!

Op aanraden van forum member gesprek met wethouder aangevraagd maar niet gehonoreerd (half juli). Werd in plaats daarvan door dezelfde ambtenaar gebeld en deze wist me te melden dat hij met de aannemer had geregeld dat het werk (aanleg verholen goot) ipv €750.- excl. btw nu ineens kon voor tussen de €300.- en €500.-(in- of excl. geen idee)??? Een beetje vreemd...
Inmiddels krijg ik weer wat meer tijd en ben dan ook niet van plan om het erbij te laten zitten, al is de afspraak al gemaakt met de aannemer (direct na telefoongesprek met ambtenaar, half juli). Het gaat mij niet zozeer om het geld, maar meer om het feit dat ik het gevoel heb dat mij onrecht aangedaan wordt. Een tijdelijke oplossing die ettelijke honderden euro's kost en die door iets simpels als een kabelmat hetzelfde resultaat geeft. Het kan toch niet zo zijn dat in hetzelfde land in de ene gemeente (Veere) een kabelmat als gevaarlijk wordt gezien maar in een buurgemeente (Middelburg) als prima oplossing!

Hoop dat ik uiteindelijk de laadvoorziening in het gemeenteplantsoen mag plaatsen zodat de gemeente er gratis een publieke laadgelegenheid bijkrijgt. Buren hebben overigens al aangegeven dat ze niet zo blij zijn met aanleg 2e oprit omdat de erfafscheiding dan aanzienlijk zal veranderen (bomen en struiken zullen moeten verdwijnen om plaats te maken). Krijg je dat ook nog eens.
Waarom altijd zo moeilijk als het zo makkelijk kan?

Het valt niet mee om dit verhaal beknopt neer te zetten, is misschien een beetje onsamenhangend, maar mocht er iemand meer info willen dan hoor ik dat wel.

Wordt vervolgd!
 
Hallo tesla-owners en liefhebbers.
Binnen een paar jaar, als de Model III er is wil ik graag ook elektrisch gaan rijden. Nu is mijn probleem dat er gewoon geen één publiek laadpunt is in mijn stad. Voor de deur laden is helaas niet mogelijk wegens geen officiële parkeer plaatsen. Voor mijn huis ligt een voetpad en fietspad en dan gewoon de rijbaan.
Kan ik de stad verplichten een laadpunt aan te leggen of zijn ze verplicht mij toe te laten op het voetpad te staan om te laden als er geen andere mogelijkheden gaan zijn?
Weet dat ik nog ruim de tijd heb, maar vind dat ik beter op tijd kan beginnen met wat politieke druk te zetten en te lobbyen denk ik, want alles duurt wat langer hier.
Wat zouden jullie mij aanraden?
 
50KVA, dat is flink ! Typfoutje ?


ik heb lang getwijfeld over het aansluitvermogen, omdat ik ook geen zin had om te graven.
uiteindelijk toch (na gouden tip van Jeroen !) beslist om toch ineens voor de 3*63A (45KVA) te gaan.

op D-day 's morgens om 8u klinkers etc opgebroken, en om 15u. was er niets meer te zien, buiten wat wit zand over de klinkers.
en een glimlach op mijn gezicht.

Kan sedertdien op vol vermogen laden (3*32A), terwijl moeder-de-vrouw :wink: tegelijk ook nog kan wassen, afwassen, strijken, koken, ...

En ik ben nog altijd aan het twijfelen over een verzwaring van mijn aansluiting. Ik laad nu aan 3x21A op en dat is voorlopig meer dan voldoende. Zelfs met een 2de EV zou dit nog voldoende moeten zijn. Zeker met die smart charging oplossingen. Heb meer zorgen over de elektriciteitsvoorzieningen hier in België. Met de sabotage in Doel 4... Een backup batterij zou handig zijn deze winter ...
 
En ik ben nog altijd aan het twijfelen over een verzwaring van mijn aansluiting. Ik laad nu aan 3x21A op en dat is voorlopig meer dan voldoende. Zelfs met een 2de EV zou dit nog voldoende moeten zijn. Zeker met die smart charging oplossingen. Heb meer zorgen over de elektriciteitsvoorzieningen hier in België. Met de sabotage in Doel 4... Een backup batterij zou handig zijn deze winter ...

een vriend van me is één van de verantwoordelijken bij doel 2 en 3.

hij heeft in ieder geval al enkele jaren een degelijke generator en een voorraad brandstof thuis staan!
 
Doel zijn kerncentrales...

Exact, daarom juist; Parket onderzoekt incident bij Doel 4 : De Tijd

Bij inspectie van de turbine bleek dat de zogenaamde leeglaatafsluiter openstond. Dat is een soort noodluik waarmee de 90.000 liter smeerolie van de turbine kan verwijderd worden. De klep wordt enkel uitzonderlijk gebruik, bijvoorbeeld om de olie te verwijderen bij brand, legt Electrabel-woordvoerster Geetha Keyaert uit.

Voor in je allesbrander. Kun je jaaaren mee voort! ;)
 
En ik ben nog altijd aan het twijfelen over een verzwaring van mijn aansluiting. Ik laad nu aan 3x21A op en dat is voorlopig meer dan voldoende. Zelfs met een 2de EV zou dit nog voldoende moeten zijn. Zeker met die smart charging oplossingen. Heb meer zorgen over de elektriciteitsvoorzieningen hier in België. Met de sabotage in Doel 4... Een backup batterij zou handig zijn deze winter ...

on topic : ik ben toch al enkele keren gelukkig geweest dat ik aan 100km/u kon laden.

off topic : het licht in België kan niet uitgaan, want onze verantwoordelijke staatssecretaris (Melchior Wathelet) heeft het gezegd : hij heeft "Een Plan" ! En dus kan je op je twee oren slapen.
probleem zal zijn dat de winter, de zonnepanelen in het donker, de windmolens zonder wind, de buurlanden en de transmissie-lijnen zich niks gaan aantrekken van onze Melchior zijn plan.
Als we een echte winterprik krijgen over WestEuropa, windstil met strenge vorst, dan is het prijs. Ik heb ook een kleine generator, zodat mijn verwarming blijft werken !

Mijn collega-eindwerk-student werkt intussen ook al bijna 30 op Doel1 en 2, eerst als operations manager nu (na het besluit van de regering om de centrales te sluiten) als 'decommisioning'-manager. ik hoop dat hij nog even wacht met uitschakelen...


Misschien moeten bij een volgende 1st Tuesdays Prof.Dr.Ir. Belmans nog eens uitnodigen (zijn speech werd zeker gesmaakt in Genk), om het probleem van de bevoorrading in België eens verder toe te lichten.
Naast al zijn andere bezigheden is die ook nog Chairman bij Elia, beheerder van het hoogspanningsnet.
http://homes.esat.kuleuven.be/~ronnie/



aanvulling : nog even meegeven dat het Plan van Wathelet een 800MW omhelstte. Doel 3 en Tihange 2, de scheurtjes-centrales (voor de NLers : reactorvat uit Nederland !), en Doel 4 (de smeerpijp) hebben een totaal vermogen van 3068 MW. Ziet er veelbelovend uit !
 
Last edited: