Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt niet mee om dit verhaal beknopt neer te zetten, is misschien een beetje onsamenhangend, maar mocht er iemand meer info willen dan hoor ik dat wel.

Wordt vervolgd!

Ik zou het er eerst maar eens gewoon op aan laten komen. Vraag die ambtenaar naar het beleid in deze en niet naar zijn opvatting, Maw- waar baseert hij zich op. Dat is er natuurlijk niet. En op basis van ambtelijke willekeur kan niet met burgers worden omgegaan. Er zijn genoeg voorbeelden waar dit geen enkel probleem vormt - zelfs zonder mat. Ik moet nog zien dat ze je werkelijk formeel gaan sommeren aktie te ondernemen - en in dat geval moet de gemeente zich op eerder bepaalde regels kunnen beroepen. En kan niet worden volstaan met het denigrerende "hier zijn we vanaf het eerste gesprek dat ik met u had al duidelijk over geweest". alsof je een klein kind aanspreekt. Daarbij "het kan veiliger" is geen steekhoudend argument. Het kan altijd veiliger.. Vraag is of het veilig genoeg is. Ook in Middelburg kan het veliger.. Maar klaarblijkelijk is het veilig genoeg, anders zou het niet worden toegestaan..
 
Een backup batterij zou handig zijn deze winter ...

Verklaar mij paranoia of niet, maar daarom voorzie ik dus in onze komende passiefwoning een ruimte waar ik (Tesla)batterijen kan stapelen en als mogelijke off-gridder op kan teren.

PS: nee, ik heb niet te veel naar "doomsday preppers" gekeken op Nat. Geo.

En als Elon ons de auto niet wil laten gebruiken als backup-batterij, kunnen we nog altijd een Dyno-bank installeren en daar een generator op aansluiten :biggrin:
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/xVmdr5nUArQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
mijn eerste post. Heb al veel gelezen en gezocht maar graag nog bevestigign :
1. neuter : in mijn elektriciteistkast komt de blauwe draad die van straat komt niet aan : die ligt bloot (afgeknipt) en niet aangesloten. Als ik de spanning meet op een stopcontact tussen aarding en een contactpin kom ik telkens aan beide zijden aan 137 V; tussen de twee natuurlijk aan 230V. Duidt dit op het neuterprobleem van de Belgen? De UMC zal niet werken?

2. Wallbox : meest gangbare prijzen lijken me vanaf 1000 euri te zijn (zonder installatie). Deze die ik hier vond op het Franse forum is veel goedkoper.
Is dat iets? (ik kan allicht nog geen links posten, dus zelf URL aanpassen ? wallbox van ve-tronic
Borne de recharge (wallbox)

thx
steven
MS 85 zilver/tan/pano/kinderzitjes/single charger besteld op 14/6 - voorzien oktober.
 
Ik zou het er eerst maar eens gewoon op aan laten komen. Vraag die ambtenaar naar het beleid in deze en niet naar zijn opvatting, Maw- waar baseert hij zich op. Dat is er natuurlijk niet. En op basis van ambtelijke willekeur kan niet met burgers worden omgegaan. Er zijn genoeg voorbeelden waar dit geen enkel probleem vormt - zelfs zonder mat. Ik moet nog zien dat ze je werkelijk formeel gaan sommeren aktie te ondernemen - en in dat geval moet de gemeente zich op eerder bepaalde regels kunnen beroepen. En kan niet worden volstaan met het denigrerende "hier zijn we vanaf het eerste gesprek dat ik met u had al duidelijk over geweest". alsof je een klein kind aanspreekt. Daarbij "het kan veiliger" is geen steekhoudend argument. Het kan altijd veiliger.. Vraag is of het veilig genoeg is. Ook in Middelburg kan het veliger.. Maar klaarblijkelijk is het veilig genoeg, anders zou het niet worden toegestaan..

Totaal geen ervaring met dit soort dingen maar dat is dan ook de reden dat ik mijn jankverhaal hier ventileer in de hoop dat iemand mij misschien kan adviseren.

Mail (zie bijlage) naar wethouder had dus ook niet het gewenste resultaat:

"Geachte heer Melis

Vooropgesteld: ik HAD mijn licht er al over laten schijnen!

Als wethouder milieu ben ik er trots op dat mensen electrisch rijden. In het kader van duurzaamheid is dit een hele goede zaak. Alleen kan dat niet tegen elke prijs.

Ik heb kennis genomen van de mailwisseling tussen u en mijn ambtenaren. Het is door mij op prijs gesteld dat men in overleg met u geprobeerd heeft tot een oplossing te komen. U vindt de aangedragen oplossing niet helemaal naar de zin. En dat mag u vinden. Maar...

Binnen de gemeente is een bepaalde lijn uitgezet hoe we hier mee om moeten gaan. Ook is men in VZG-verband bezig om in de provincie een gezamenlijk beleid te ontwikkelen. Daarin zal de rode draad zijn dat we in de openbare ruimte niet van allerlei oplaadvoorzieningen toe moeten staan.

Alles overziende zou ik het op prijs stellen als u akkoord met het voorgestelde door de gemeente en vertrouw erop dat die maatregelen op korte termijn door u worden uitgevoerd."

Dat pad loopt dus ook dood. Wat zijn nu nog de mogelijkheden? Contact met een raadslid? Een klacht indienen en daarna de ombudsman? of het er maar bij laten zitten en ja en amen zeggen?
 

Attachments

  • Mail wethouder.pdf
    21.3 KB · Views: 99
Zo'n reactie getuigt toch van weinig niveau..-;)
\
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Heb je inderdaad al eens met een van de raadsleden contact gehad, bijvoorbeeld deze man: ken hem niet, maar zag zijn gegevens op de web- site staan: "ondernemer duurzame energie" - wat wil je nog meer
[/FONT]ken de verhoudingen niet in de raad, weet niet wie in oppositie zit.. maar ik zou zeker eerst eens die kant op kijken.. om ook te stellen dat je eerst een goot moet laten leggen, en uiteindelijk een volledige oprit moet realiseren..het lijkt me nogal disproportioneel..
en als ik zijn reactie zie is er helemaal geen beleid "Daarin zal de rode draad zijn dat we in de openbare ruimte niet van allerlei oplaadvoorzieningen toe moeten staan."..


[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Adri Roelse[/FONT]
Partij: Dorpsbelangen en Toerisme Veere
Contact: (0118) 570 383, [email protected]
Molenweg 1, 4361 BV Westkapelle

Lid commissie RO
Werkkring:
- Zelfstandig ondernemer duurzame energie
Nevenfuncties:
- Voorzitter St. Senior Kamerveiling
- Voorzitter Westkapelse ringrijdersvereniging

Totaal geen ervaring met dit soort dingen maar dat is dan ook de reden dat ik mijn jankverhaal hier ventileer in de hoop dat iemand mij misschien kan adviseren.

Mail (zie bijlage) naar wethouder had dus ook niet het gewenste resultaat:

"Geachte heer Melis

Vooropgesteld: ik HAD mijn licht er al over laten schijnen!

Als wethouder milieu ben ik er trots op dat mensen electrisch rijden. In het kader van duurzaamheid is dit een hele goede zaak. Alleen kan dat niet tegen elke prijs.

Ik heb kennis genomen van de mailwisseling tussen u en mijn ambtenaren. Het is door mij op prijs gesteld dat men in overleg met u geprobeerd heeft tot een oplossing te komen. U vindt de aangedragen oplossing niet helemaal naar de zin. En dat mag u vinden. Maar...

Binnen de gemeente is een bepaalde lijn uitgezet hoe we hier mee om moeten gaan. Ook is men in VZG-verband bezig om in de provincie een gezamenlijk beleid te ontwikkelen. Daarin zal de rode draad zijn dat we in de openbare ruimte niet van allerlei oplaadvoorzieningen toe moeten staan.

Alles overziende zou ik het op prijs stellen als u akkoord met het voorgestelde door de gemeente en vertrouw erop dat die maatregelen op korte termijn door u worden uitgevoerd."

Dat pad loopt dus ook dood. Wat zijn nu nog de mogelijkheden? Contact met een raadslid? Een klacht indienen en daarna de ombudsman? of het er maar bij laten zitten en ja en amen zeggen?
 
Totaal geen ervaring met dit soort dingen maar dat is dan ook de reden dat ik mijn jankverhaal hier ventileer in de hoop dat iemand mij misschien kan adviseren.

Mail (zie bijlage) naar wethouder had dus ook niet het gewenste resultaat:

"Geachte heer Melis

Vooropgesteld: ik HAD mijn licht er al over laten schijnen!

Als wethouder milieu ben ik er trots op dat mensen electrisch rijden. In het kader van duurzaamheid is dit een hele goede zaak. Alleen kan dat niet tegen elke prijs.

Ik heb kennis genomen van de mailwisseling tussen u en mijn ambtenaren. Het is door mij op prijs gesteld dat men in overleg met u geprobeerd heeft tot een oplossing te komen. U vindt de aangedragen oplossing niet helemaal naar de zin. En dat mag u vinden. Maar...

Binnen de gemeente is een bepaalde lijn uitgezet hoe we hier mee om moeten gaan. Ook is men in VZG-verband bezig om in de provincie een gezamenlijk beleid te ontwikkelen. Daarin zal de rode draad zijn dat we in de openbare ruimte niet van allerlei oplaadvoorzieningen toe moeten staan.

Alles overziende zou ik het op prijs stellen als u akkoord met het voorgestelde door de gemeente en vertrouw erop dat die maatregelen op korte termijn door u worden uitgevoerd."

Dat pad loopt dus ook dood. Wat zijn nu nog de mogelijkheden? Contact met een raadslid? Een klacht indienen en daarna de ombudsman? of het er maar bij laten zitten en ja en amen zeggen?

Wat edi99 zegt, laat ze maar concreter worden met wat het beleid exact inhoud, en neit alleen vermelden dat 'er een lijn is uitgezet'. Staat vast niet zo heel specifiek vast omlijnd dat kabels in zo'n speciale goot moeten. En dan nog, wat is de juridische waarde van het beleid?
 
Wat edi99 zegt, laat ze maar concreter worden met wat het beleid exact inhoud, en neit alleen vermelden dat 'er een lijn is uitgezet'. Staat vast niet zo heel specifiek vast omlijnd dat kabels in zo'n speciale goot moeten. En dan nog, wat is de juridische waarde van het beleid?

Als iets niet vast staat, als er geen beleid is, dan gaan ze het niet toestaan. Het is niet zo dat als er geen beleid is, dat dan alles maar moet mogen. Het werkt juist andersom. Dus als je ze naar het beleid vraagt zal er uit komen dat een particulier geen dingen (zoals een oplaadpunt) mag plaatsen op openbaar terrein en dat je de veiligheid niet mag verminderen door een kabel of mat over de stoep te leggen.
 
APV moet toch inzicht geven in de feitelijke regelgeving. Hier in Enschede is het zo dat je wel 'dingen' op straat mag plaatsen, mits <24h en hulp diensten niet hinderen. Denk aan mensen die hun caravan van stroom voorzien.

Zo'n mat is prima, maar ik zou hier best zo'n goot voor de deur willen. Scheelt sjouwen met die mat!

Bovendien, op de hele auto en laadpaal is EUR500 natuurlijk peanuts.
 
mijn eerste post. Heb al veel gelezen en gezocht maar graag nog bevestigign :
1. neuter : in mijn elektriciteistkast komt de blauwe draad die van straat komt niet aan : die ligt bloot (afgeknipt) en niet aangesloten. Als ik de spanning meet op een stopcontact tussen aarding en een contactpin kom ik telkens aan beide zijden aan 137 V; tussen de twee natuurlijk aan 230V. Duidt dit op het neuterprobleem van de Belgen? De UMC zal niet werken?

2. Wallbox : meest gangbare prijzen lijken me vanaf 1000 euri te zijn (zonder installatie). Deze die ik hier vond op het Franse forum is veel goedkoper.
Is dat iets? (ik kan allicht nog geen links posten, dus zelf URL aanpassen ? wallbox van ve-tronic
Borne de recharge (wallbox)

thx
steven
MS 85 zilver/tan/pano/kinderzitjes/single charger besteld op 14/6 - voorzien oktober.

voor 1 : je hebt het neuter-probleem. zie antwoorden in het betreffende topic.

voor 2 : ve-tronic is een Tesla-rijder; dat geeft vertrouwen :wink: Maar verder is er geen ervaring met dit laadstation op het B-NL-gedeelte. Probeer eens het FR-gedeelte.
Let wel : je heb absoluut 3*380V nodig voor een laadstation; dus als er geen 380v-kabel in de straat ligt; moet je ook een transfo bestellen. Laat iets weten.
 
Als iets niet vast staat, als er geen beleid is, dan gaan ze het niet toestaan. Het is niet zo dat als er geen beleid is, dat dan alles maar moet mogen. Het werkt juist andersom. Dus als je ze naar het beleid vraagt zal er uit komen dat een particulier geen dingen (zoals een oplaadpunt) mag plaatsen op openbaar terrein en dat je de veiligheid niet mag verminderen door een kabel of mat over de stoep te leggen.

Als het niet zwart op wit staat, wordt het een discussie. En bij blijvende discussie onderling: gang naar de rechter. En die is niet gemeente-specifiek (toch?) dus kun je het op 'redelijkheid' gooien. In die stad met de Markt mag een mat wel, dus op een stoepje waar x mensen over lopen niet? Dat is niet 'redelijk'. Ik zeg: ga er voor!
 
APV moet toch inzicht geven in de feitelijke regelgeving. Hier in Enschede is het zo dat je wel 'dingen' op straat mag plaatsen, mits <24h en hulp diensten niet hinderen. Denk aan mensen die hun caravan van stroom voorzien.

Zo'n mat is prima, maar ik zou hier best zo'n goot voor de deur willen. Scheelt sjouwen met die mat!

Bovendien, op de hele auto en laadpaal is EUR500 natuurlijk peanuts.

Maar dat is nu in feite waar het hier om gaat, ben er inmiddels wel achter dat een laadpaal op gemeentegrond nooit zal worden toegestaan. Maar die goot is geen permanente oplossing, dan zou ik er zeker geen probleem mee hebben, deze wordt gedoogd tot ik een 2e inrit gecreëerd heb en wel voor 2016, al werd ook te verstaan gegeven dat het wel mooi zou zijn als ik er na de zomer al mee zou beginnen!
 
Tsja, daarmee zet de gemeente zichzelf een beetje buitenspel. Ik zou het negeren en lekker de mat gebruiken.

Ik weet dat Zeeland nu niet het meest vooruitstrevende deel van ons land genoemd kan worden (SGP/U, CDA denk ik zo maar..) maar ze kunnen er in 2014 toch echt niet meer onderuit om publieke laadpalen toe te staan. En natuurlijk geen wildgroei, maar dat is het in de rest van Nederland ook niet.. Achterlijk denken zeg maar..

Ik zou er nu maar all the way voor gaan - gewoon meerdere laadpalen in Veere ! Komen we allemaal bij jullie laden !
 
Ik weet dat Zeeland nu niet het meest vooruitstrevende deel van ons land genoemd kan worden (SGP/U, CDA denk ik zo maar..) maar ze kunnen er in 2014 toch echt niet meer onderuit om publieke laadpalen toe te staan.

Publiek allicht wel, maar het gaat in dit geval om een particuliere paal. Ik ken geen voorbeelden waar een gemeente zoiets toestaat. Ik ken wel voorbeelden van oplaadpunten aan de rand van een particulier perceel, zodat op de aangrenzende parkeerplaats geladen kan worden. In feite wat hier ook het geval is, maar dan zonder stoep ertussen.
 
Als het niet zwart op wit staat, wordt het een discussie. En bij blijvende discussie onderling: gang naar de rechter. En die is niet gemeente-specifiek (toch?) dus kun je het op 'redelijkheid' gooien. In die stad met de Markt mag een mat wel, dus op een stoepje waar x mensen over lopen niet? Dat is niet 'redelijk'. Ik zeg: ga er voor!

Een rechter is niet gemeente-specifiek, maar hij houdt wel rekening met lokale regels en beleid. Er is altijd een kans dat je via die weg je gelijk haalt, maar win eerst advies over je kansen bij een advocaat of iemand met meer kennis van zaken.

Disclaimer: IANAL (I am not a lawyer, but I play one on the Internet :).
 
Publiek allicht wel, maar het gaat in dit geval om een particuliere paal. Ik ken geen voorbeelden waar een gemeente zoiets toestaat. Ik ken wel voorbeelden van oplaadpunten aan de rand van een particulier perceel, zodat op de aangrenzende parkeerplaats geladen kan worden. In feite wat hier ook het geval is, maar dan zonder stoep ertussen.

Nee, niet voor een particuliere paal. En dat begrijp ik ook wel. Maar uit de reactie van die wethouder maak ik op dat hij geen enkele paal wil hebben staan - hoe die ook gefinancierd wordt. Ik keek even naar opencharemap.. Veere is nog paal-loos zo te zien.. en dat houden ze toch echt niet lang meer vol.
 
Publiek allicht wel, maar het gaat in dit geval om een particuliere paal. Ik ken geen voorbeelden waar een gemeente zoiets toestaat. Ik ken wel voorbeelden van oplaadpunten aan de rand van een particulier perceel, zodat op de aangrenzende parkeerplaats geladen kan worden. In feite wat hier ook het geval is, maar dan zonder stoep ertussen.

Dit van internet geplukt (zie bijlage):

'Het college van Heusden heeft in de vergadering van 10 september 2013
besloten:
- medewerking te verlenen aan het verzoek van de aanvrager uit de Zuid-Australië in Drunen om een door de aanvrager te financieren laadpaal voor een elektrische auto in de openbare ruimte (Laan van Oceanië) te plaatsen;
- de plaatsing van deze laadpaal te beschouwen als proef en daarom aan andere aanvragen voor een private laadpaal in de openbare ruimte geen medewerking te verlenen;
- in de vesting Heusden vooralsnog geen laadpaal te plaatsen, maar eerst nieuw beleid en een mogelijke (regionale) aanbesteding af te wachten.'

Er zijn dus wel degelijk gemeenten die hier mee bezig zijn, al moet gezegd dat het vooral de grotere zijn. In Utrecht bijv. kun je een formulier invullen en zo een laadpaal aanvragen als je geen mogelijkheid hebt om laadgelegenheid te realiseren op eigen grond (http://www.ikwileenlaadpaal.nl/public/laadpaal/utrecht/Paginas/Home.aspx).

Overigens zojuist een afspraak gemaakt met raadslid, de heer Roelse en de mailwisselingen doorgestuurd zodat hij zich in de zaak kan verdiepen. Kon uit zijn woorden opmaken dat hij er zeker werk van wilde maken. Stemt me al iets vrolijker dat er tenminste iemand wil luisteren:smile:.

Er zijn trouwens verschillende publieke oplaadmogelijkheden in de gemeente en daar word ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Probleem is echter dat deze laadpalen vaak op het beste stukje parkeerterrein staan. Dus is het druk, dan zijn ze nog al eens ge-iced (al is er zeker een verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar). Zet die palen lekker ergens achteraf, krijg je ook geen scheve gezichten, maar dat is weer een ander verhaal.
 

Attachments

  • Aanvragen laadpaal elektrische autos.pdf
    93 KB · Views: 67