Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
idd Hans! Ben bezig met 220 zonnepanelen en 40-50 kW accupakket (om te beginnen uiteraard, Accu's moeten voor grotere capaciteit stukken lager)...... Zeg hier intern dat het met name tbv kostenbesparing en milieu is... maar eerlijk? Gaat mij toch ook vooral om het leuke ervan.... beetje "spielerij", kijken of het 0% emissie gaat zijn.

Ik ben ook zeer geinterresseerd in een accubank om te bufferen, zal helaas nog wel even gaan duren. Zomaar een gedachtespinsel, ga je de accu's direct laden vanuit de zonnepanelen, en de tesla direct vanuit de accubank, of direct vanaf de panelen? Een supercharger levert ook DC, mijn zonnepanelen leveren rond de 400v DC, dit is hetzelfde als een SuC. Zou weer wat omvormers schelen met alle verliezen die dat meebrengt.
 
Ik ben ook zeer geinterresseerd in een accubank om te bufferen, zal helaas nog wel even gaan duren. Zomaar een gedachtespinsel, ga je de accu's direct laden vanuit de zonnepanelen, en de tesla direct vanuit de accubank, of direct vanaf de panelen? Een supercharger levert ook DC, mijn zonnepanelen leveren rond de 400v DC, dit is hetzelfde als een SuC. Zou weer wat omvormers schelen met alle verliezen die dat meebrengt.
Daarvoor moet je eerst het dc laad protocol reverse engineeren, of de auto modificeren om direct bij de DC aansluitingen te kunnen...
 
Ik ben ook zeer geinterresseerd in een accubank om te bufferen, zal helaas nog wel even gaan duren. Zomaar een gedachtespinsel, ga je de accu's direct laden vanuit de zonnepanelen, en de tesla direct vanuit de accubank, of direct vanaf de panelen? Een supercharger levert ook DC, mijn zonnepanelen leveren rond de 400v DC, dit is hetzelfde als een SuC. Zou weer wat omvormers schelen met alle verliezen die dat meebrengt.

We zijn bezig om DC naar de accu te laten gaan en dan naar de CHAdeMO lader via de adapter DC in de Tesla aan 44kW.... Als het gaat werken hebben we een semi-SuC erbij voor Tesla;) doelstelling is nog steeds om gratis te laten laden...met kopje koffie uiteraard
 
klinkt als een goed plan, Paul. CHAdeMO is wel een openbaar protocol?

Wat zou moeten werken:
Zonnepanelen leveren DC, dit gaan normaliter naar een DC naar AC Converter en dan je eigen net en het teveel opgewekte naar het hoofdnet. Wat wij gaan proberen te realiseren:
Zonnepanelen leveren DC -> gaat direct de DC Accu in (uiteraard met een controller ertussen) DC uit de accu naar de CHAdeMO. Hier moeten we nog goed naar kijken. Normaliter gaat AC naar de CHAdeMO lader, en die zet het weer om naar DC. We moeten dus een manier zien te vinden om direct DC te leveren aan de CHAdeMO. Middels de CHAdeMO adapter naar Tesla zou je dan zonder (meerdere) conversies direct DC moeten kunnen leveren. Alles wat te veel is zal dan na de accu (of al ervoor) worden aangeboden aan de DC-AC converter en het net ingaan.
 
Dan heb je alsnog een zware DC-DC converter nodig die het voltage van de accubank omzet in een bruikbaar voltage voor de Tesla. Weet niet wat zo'n geintje kost maar lijkt mij nooit een kostendekkende oefening.
Wel erg interessant dat dan weer wel :)

Tenzij natuurlijk de accubank zo gekozen wordt dat de spanning ervan overeenkomt met wat de Tesla aanvaard als laadspanning.
 
Zonder omvormer wordt lastig, want je kunt dan niet alle energie uit de accubank overgepompt krijgen in de tesla. (Vergelijk het met de wet van de communicerende vaten en zie de dc-dc converter als een pomp tussen die vaten)

Daar zijn we dus nu onderzoek naar aan het doen. DC opwekken en via regulator (niet converter, blijft DC) naar accu en direct in de Tesla + Accu -> Tesla zou mogelijk moeten zijn.

- - - Updated - - -

Dan heb je alsnog een zware DC-DC converter nodig die het voltage van de accubank omzet in een bruikbaar voltage voor de Tesla. Weet niet wat zo'n geintje kost maar lijkt mij nooit een kostendekkende oefening.
Wel erg interessant dat dan weer wel :)

Haha, als ik het alleen voor de kostenbesparing zou moeten doen, had ik al afgehaakt..... Maar ik ga hier echt niet verkondigen dat ik het alleen vanuit een milieu oogpunt allemaal doe... Naar mijn mening heeft het diverse direct tastbare, en ook niet tastbare of niet goed uit te rekenen voordelen. Imago, kosten besparing, Milieuaspect, noodstroomvoorziening moet ik toch nog hebben (keuze kleinere accu + dieselgagegraat met alle gedoe van vergunningen, dieselopslag, risico van dien of volledig accu's) Groot dak net opnieuw laten bedekken. Vol zetten met zonnepanelen geeft minder onderhoud dak, lichtstraten op dak moeten vervangen worden, nu zet ik er zonnepanelen overheen. LED verlichting verbruikt minder dan die oppervlakte oplevert. Boven vergaderzalen zou ik dure glazen lichtstraten moeten plaatsen, boven magazijnen kunststof maar wel met een hogere r waarde. (isolatie).... Ok, hele riedeltje opgenoemd welke ik ook intern heb gebruikt hier..... maar eigenlijk is het gewoon leuk ;)

En serieus, we kunnen het gelukkig doen vanuit het bedrijf, en dan ben ik van mening dan moet je het ook zoveel mogelijk proberen. Energie neutraal worden, alle auto's op den duur elektrisch, overal LED verlichting....
 
..... maar eigenlijk is het gewoon leuk ;)

En serieus, we kunnen het gelukkig doen vanuit het bedrijf, en dan ben ik van mening dan moet je het ook zoveel mogelijk proberen. Energie neutraal worden, alle auto's op den duur elektrisch, overal LED verlichting....

Wel grappig dat jullie hond nog steeds relativerend "stilstaat" bij het verschijnsel "opladen":)
 
Een mooie aanbieding voor iedereen die nog een betaalbare type B aardlekschakelaar zoekt:

Ik vond webshop laadpaal24.nl bereid om onderstaande schakelaar aan te bieden met 10% korting voor TMC-ers voor een superscherpe prijs:

Specificaties:
Code:
Merk/type:                  [B]Eaton FI-40/4/003-B[/B] 
Aantal polen                4  
Nom. (meet)spanning         400 V
Nom. (meet)stroom           40 A
Nom. foutstroom             0.03 A
Montagewijze                DIN-rail (DRA)  
Type lekstroom              B  
Selectieve bescherming      Nee  
Kortsluitvastheid (Icw)     10 kA
Stootspanningsvastheid      5 kA
Frequentie                  50 Hz  
Nevenapparaat mogelijk      Ja  
Beschermingsgraad (IP)      IP20  
Maat (conform DIN 43880)    1  
Breedte in module-eenheden  4  
Inbouwdiepte                69.5 mm
Kortstondigvertraagd type   Ja

Prijs: EUR 300,- ex BTW (incl korting en verzending binnen NL, naar BE 10 euro)
Kortingscode: TeslaMotorClubKorting
(code alleen te gebruiken voor dit artikel, niet voor het hele assortiment. 1 stuks per bestelling/klant met korting)
Link naar het artikel: Eaton aardlekschakelaar B-karakteristiek, 40A, 4pol, 30mA Laadpaal24

Disclaimer: Heb geen banden met de site, en krijg ook geen provisie ;-)

Nog even dubbelchecken met jullie vooraleer ik er effectief aan ga beginnen:

ik heb momenteel een standaard aansluiting, éénfasig 40A met neuter (dat zie ik in de kast en kan ik ook meten aan stopcontacten). Dat ga ik voorlopig zo houden en ik wil een Keba-laadstation plaatsen (van electric fuel) dat ik instel op éénfasig 32A om 's nachts te laden.

Als me dat goed meevalt, laat ik alles zo. Mocht het tegenvallen na een tijdje dan laat ik mijn installatie omschakelen naar drie fasen en stel ik mijn Keba-laadstation in op 3-fasig 16A of 32A.

Als ik het goed snap dient zo'n type B aardlekschakelaar om af te slaan als er een verlies aan gelijkstroom wordt gedetecteerd (komende van de batterij van de tesla). Klopt het dan:

1. dat op de kabel die vertrekt vanuit mijn elektriciteitskast richting laadstation deze type B aardlekschakelaar moet staan?
2. dat deze type B aardlekschakelaar ook werkt met een éénfasige aansluiting? (staat niet expliciet vermeld in de beschrijving)

Alvast bedankt voor jullie advies
 
Nog even dubbelchecken met jullie vooraleer ik er effectief aan ga beginnen:

ik heb momenteel een standaard aansluiting, éénfasig 40A met neuter (dat zie ik in de kast en kan ik ook meten aan stopcontacten). Dat ga ik voorlopig zo houden en ik wil een Keba-laadstation plaatsen (van electric fuel) dat ik instel op éénfasig 32A om 's nachts te laden.

Als me dat goed meevalt, laat ik alles zo. Mocht het tegenvallen na een tijdje dan laat ik mijn installatie omschakelen naar drie fasen en stel ik mijn Keba-laadstation in op 3-fasig 16A of 32A.

Als ik het goed snap dient zo'n type B aardlekschakelaar om af te slaan als er een verlies aan gelijkstroom wordt gedetecteerd (komende van de batterij van de tesla). Klopt het dan:

1. dat op de kabel die vertrekt vanuit mijn elektriciteitskast richting laadstation deze type B aardlekschakelaar moet staan?
2. dat deze type B aardlekschakelaar ook werkt met een éénfasige aansluiting? (staat niet expliciet vermeld in de beschrijving)

Alvast bedankt voor jullie advies

Ik heb hem vandaag laten installeren, maar wel op een 3F+N. Iemand anders zal moeten bevestigen of je hem ook kan gebruiken met 1F+N. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen. Dit is de setup die ik gebruik vanaf de tellerkast:

300mA Type A verliesstroomschakelaar -> 30mA Type B verliesstroomschakelaar -> 32A automaat C karakteristiek -> kWh teller -> 5G6 F2 kabel -> CEE32 stopcontact

Vanaf deze setup kan ik alle richtingen uit. Dus zowel Tesla UMC, als mobiel laadstation als vast laadstation. Voor de UMC moet ik wel nog een verloopkabeltje van CEE32 naar CEE16 voorzien.
 
Ik heb hem vandaag laten installeren, maar wel op een 3F+N. Iemand anders zal moeten bevestigen of je hem ook kan gebruiken met 1F+N. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen. Dit is de setup die ik gebruik vanaf de tellerkast:

300mA Type A verliesstroomschakelaar -> 30mA Type B verliesstroomschakelaar -> 32A automaat C karakteristiek -> kWh teller -> 5G6 F2 kabel -> CEE32 stopcontact

Vanaf deze setup kan ik alle richtingen uit. Dus zowel Tesla UMC, als mobiel laadstation als vast laadstation. Voor de UMC moet ik wel nog een verloopkabeltje van CEE32 naar CEE16 voorzien.

Waarvoor dient die 32A automaat C karakteristiek precies?
 
Als ik het goed snap dient zo'n type B aardlekschakelaar om af te slaan als er een verlies aan gelijkstroom wordt gedetecteerd (komende van de batterij van de tesla).

dat is niet helemaal juist: het gaat erom dat als er een (verder niet gevaarlijke) gelijkstroom door de aardleiding loopt, een type A aardlek niet meer afslaat in geval van een werkelijke aardfout (ongeacht of die aardfout door de auto of elders in huis wordt veroorzaakt, de juiste werking wordt verhinderd/gestoord door die gelijkstroom). Een type B aardlek blijft dan wel correct werken.

Klopt het dan:

1. dat op de kabel die vertrekt vanuit mijn elektriciteitskast richting laadstation deze type B aardlekschakelaar moet staan?
correct. Maar, alleen datgene wat achter dat aardlek type B zit is dan beveiligd.
2. dat deze type B aardlekschakelaar ook werkt met een éénfasige aansluiting? (staat niet expliciet vermeld in de beschrijving)

Alvast bedankt voor jullie advies

Ja, die werkt ook met 1fase, zolang als neutraal en aarde maar correct aangesloten zijn.

@jpet: jouw installatie heeft een type A aardlek voor je type B. Dat type A zal dus niet afschakelen bij gelijkstroom door de aardleiding. Alle andere groepen die op het type A aardlek zitten zijn dan dus niet meer veilig als er een gelijkstroom van minder dan 30mA door de aardleiding loopt (te laag om het type B af te laten slaan, genoeg om de spoel van je type A te verzadigen waardoor die niet meer afslaat).
Ik zou je type B aardlek direct aan de hoofdschakelaar hangen zonder een ander aardlek ertussen (in feite dus parallel of naast je type A, niet in serie of achter de type A). Daarmee is het geheel ook vanaf de hoofdschakelaar of meter volledig gescheiden van de rest van je installatie (en blijft de auto laden als in huis de type A aardlek om andere reden afslaat :) )
Andere mogelijkheid is om de type A te vervangen door de type B (mits het maximale amperage van de type B hoog genoeg is).

- - - Updated - - -

Waarvoor dient die 32A automaat C karakteristiek precies?

Ook wel stop of zekering genoemd, niet verwarren met aardlek/verliesstroom schakelaar. De C karakteristiek zegt iets over hoe snel die doorslaat bij overbelasting. Om het nog verwarrender te maken: je hebt ook nog gecombineerde zekeringen met aardlek, en die noemen ze hier aardlekautomaten...
 
@jpet: jouw installatie heeft een type A aardlek voor je type B. Dat type A zal dus niet afschakelen bij gelijkstroom door de aardleiding. Alle andere groepen die op het type A aardlek zitten zijn dan dus niet meer veilig als er een gelijkstroom van minder dan 30mA door de aardleiding loopt (te laag om het type B af te laten slaan, genoeg om de spoel van je type A te verzadigen waardoor die niet meer afslaat).
Ik zou je type B aardlek direct aan de hoofdschakelaar hangen zonder een ander aardlek ertussen (in feite dus parallel of naast je type A, niet in serie of achter de type A). Daarmee is het geheel ook vanaf de hoofdschakelaar of meter volledig gescheiden van de rest van je installatie (en blijft de auto laden als in huis de type A aardlek om andere reden afslaat :) )
Andere mogelijkheid is om de type A te vervangen door de type B (mits het maximale amperage van de type B hoog genoeg is).

Goede opmerking maar ik denk niet dat dit mag in België. De Type A verliesstroomschakelaar van 300mA is de verzegelde die bij ons verplicht aan de ingang van het hoofdbord moet gebruikt worden. Achter deze verliesstroomschakelaar volgen de automaten en/of extra (gevoelige) verliesstroomschakelaars. Er moet ook nog minstens 1 verliesstroomschakelaar van 30mA aanwezig zijn als extra beveiliging voor vochtige ruimtes of toestellen (wasmachine en zo). De automaat van 32A voor het CEE32 stopcontact van de Tesla heb ik dus laten voorafgaan door een Type B verliesstroomschakelaar van 30mA.
 
Wij kregen de vraag van een Tesla rijder of het mogelijk was om een Model S met monolader achteraf om te bouwen naar een duolader ivm de wens voor smart charging. Een goede vraag, dus wij zijn er in gedoken. Na een gesprek met Tesla blijkt het inderdaad mogelijk. Het kost "slechts" €3300 ex. btw en een dag een leentesla, maar dan kun je wel 2x zo snel laden.

We hebben er nog een kort blogje aan gewijd: http://www.cohere.eu/upgrade-je-tesla-model-s-van-mono-naar-duolader/
 
Ik heb een duo lader achteraf laten monteren bij Tesla. Kostte me iets van 1400 euro. (hetzelfde als in de optie lijst..)

Wij kregen de vraag van een Tesla rijder of het mogelijk was om een Model S met monolader achteraf om te bouwen naar een duolader ivm de wens voor smart charging. Een goede vraag, dus wij zijn er in gedoken. Na een gesprek met Tesla blijkt het inderdaad mogelijk. Het kost "slechts" €3300 ex. btw en een dag een leentesla, maar dan kun je wel 2x zo snel laden.

We hebben er nog een kort blogje aan gewijd: http://www.cohere.eu/upgrade-je-tesla-model-s-van-mono-naar-duolader/
 
Volgens mij heb je hem laten monteren tegelijkertijd met de 16A/32A hardware aanpassing. Dan moest de achterbank en de distributie kast toch al open.
Ik heb een duo lader achteraf laten monteren bij Tesla. Kostte me iets van 1400 euro. (hetzelfde als in de optie lijst..)
@Michaelc Hoe zit het met de selectiviteit die je moet aanhouden bij een 25A huisaansluiting, 32A lader aansluiting en b.v. 16A aan PV panelen?