Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Met het risico te vragen naar de bekende weg, ik zit te twijfelen tussen Lolo icm een slimme meter via The New Motion of een Keba P20 icm een Maxem via Cohere. In mijn geval komt het laadpunt binnen in de garage en aangezien mijn Tesla een mono lader is, is 11kw voldoende. Wat ik belangrijk vind is dat smart charging ondersteund wordt. ik wil de auto zodra ik thuis kom, kunnen inpluggen en me niet druk hoeven te maken over de inductiekookplaat...;-). TNM zegt over de Lolo dat smart charging ondersteund wordt, maar dat dit nog niet helemaal goed gaat. Wat dit precies betekent is mij onduidelijk. Cohere zou vanaf dag 1 moeten werken maar is duurder. Wat zijn jullie ervaringen?

Dit is trouwens mijn eerst post, ik heb mijn model S drie weken geleden besteld en moet nog even geduld hebben.... Gelukkig kan ik op het forum bijblijven ;-)
 
Met het risico te vragen naar de bekende weg, ik zit te twijfelen tussen Lolo icm een slimme meter via The New Motion of een Keba P20 icm een Maxem via Cohere. In mijn geval komt het laadpunt binnen in de garage en aangezien mijn Tesla een mono lader is, is 11kw voldoende. Wat ik belangrijk vind is dat smart charging ondersteund wordt. ik wil de auto zodra ik thuis kom, kunnen inpluggen en me niet druk hoeven te maken over de inductiekookplaat...;-). TNM zegt over de Lolo dat smart charging ondersteund wordt, maar dat dit nog niet helemaal goed gaat. Wat dit precies betekent is mij onduidelijk. Cohere zou vanaf dag 1 moeten werken maar is duurder. Wat zijn jullie ervaringen?

Dit is trouwens mijn eerst post, ik heb mijn model S drie weken geleden besteld en moet nog even geduld hebben.... Gelukkig kan ik op het forum bijblijven ;-)
Via de slimme meter lijkt mij robuuster en simpeler. Het probleem is dat de DSRM v4.0 meters elke 10 seconde rapporteren wat het gebruik op elke fase is.

De DSRM v5.0 meters (komen er aan) gaan elke seconde rapporteren en daar kan het laadstation dus sneller op reageren.

DSRM staat voor Dutch Smart Meter Requirements.
 
Via de slimme meter lijkt mij robuuster en simpeler. Het probleem is dat de DSRM v4.0 meters elke 10 seconde rapporteren wat het gebruik op elke fase is.

De DSRM v5.0 meters (komen er aan) gaan elke seconde rapporteren en daar kan het laadstation dus sneller op reageren.

DSRM staat voor Dutch Smart Meter Requirements.

widodh, bedankt voor de snelle reactie! Als ik het goed begrepen heb is de Maxem een eigen interpretatie van cohere van een slimme meter, waarom denk jij dat een reguliere slimme meter handiger is? En heb je enig idee op wat voor termijn in mijn geval Liander dan de v5.0 meters gaat leveren?
 
widodh, bedankt voor de snelle reactie! Als ik het goed begrepen heb is de Maxem een eigen interpretatie van cohere van een slimme meter, waarom denk jij dat een reguliere slimme meter handiger is? En heb je enig idee op wat voor termijn in mijn geval Liander dan de v5.0 meters gaat leveren?

Correct, Maxem meet zelf het verbruik/gebruik van de installatie omdat zij ook inzien dat 1x per 10 seconde niet snel genoeg is. Je zekering kan dan al gesprongen zijn.

Je wil die informatie gewoon elke seconde hebben. Al doe ik het thuis met mijn home-brew systeem elke 30 seconde en dat gaat ook prima.

Volgens mij gaat DSRM v5 ergens volgend jaar komen, maar dat verschilt per netbeheerder.
 
Cohere zou vanaf dag 1 moeten werken maar is duurder. Wat zijn jullie ervaringen?

Dit is trouwens mijn eerst post, ik heb mijn model S drie weken geleden besteld en moet nog even geduld hebben.... Gelukkig kan ik op het forum bijblijven ;-)


Allereerst welkom op het forum!

Ik heb de maxem en ben daar erg tevreden over. Ze hebben zojuist een nieuwe webinterface geimplementeerd waarmee je echt volledig inzicht hebt in je actuele gegevens (tot en met de ampere's per fase)

Ik weet niet de exacte prijs van de Lolo maar bedenk dat je bij TNM waarschijnlijk elke maand ook nog een abbonement moet afsluiten waardoor hij misschien over x aantal jaar wel duurder is ;)
 
Dag iedereen,

binnen een dikke maand is het zover, levering van MS 85D.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik (1) het plaatsen van charging infrastructuur tot nu heb uitgesteld en (2) dat ik een absolute leek
ben op het vlak van elektriciteit.

Heb al tientallen pagina's van deze thread overlopen maar blijf toch met een aantal vragen zitten. Kleine stand van zaken:

- MS 85D met dual chargers.
- 3X25A
- Woon relatief dicht bij 2 SC's en maak vooral korte ritten dus charging rate van +- 50km/h volstaat.


Als ik het goed begrijp is het plaatsen van een 'rode stekker' noodzakelijk maar moet dit relatief eenvoudig te plaatsen zijn
aangezien ik wel aan 50km/h kan komen met 16A. Klopt dit of maak ik hier al een eerste fout?

Wat is dan verder het voordeel van een charging station zoals bv. één van deze (3-fase
) ?
Veiliger, sneller,... ?

Alvast bedankt voor de hulp, hopelijk heb ik geen te domme vragen gesteld maar zoals eerder gezegd is dit compleet 'out of my comfort zone' :smile:
 
Voor de nieuwkomers hier post ik nogmaals mijn ervaringen en over het systeem dat ik gebruik voor 'Slim Laden'. Ik heb destijds heel wat rondgekeken en kwam tot mijn oplossing tijdens een zeer interessante dag over EV laden die destijds in 2013 door een aantal forum leden georganiseerd was in Delft. Bij deze nogmaals mijn dank voor de organisatoren van destijds.


Ik gebruik nu al ruim een jaar een eenvoudige doch 'slimme' lader opgebouwd rond de SmartEVSE module van forum lid FuzzyLogic.

Dit is een elegant en universeel systeem dat gebruik maakt van drie sensors (kleine stroomtrafo's) in de meterkast waarmee gemeten wordt wat op dat moment de stroomsterkte is op de meest belaste fase. Daarna wordt zal de laadmodule automatisch de maximaal beschikbare laadstroom doorgeven aan de auto, binnen de maximale 3x 25A van mijn huisaansluiting. Meestal kan ik met circa (3x) 22A / 23A laden, tot aan het moment dat er in huis iets wordt aangezet dat veel stroom trekt, denk aan de oven, waterkoker of stofzuiger die elk al snel meer dan 1 kW trekken. Op dat moment zal de lader de laadstroom naar de auto direct aanpassen. Zodra er in huis weer minder stroom gevraagd wordt gaat de laadstroom naar de auto automatisch weer omhoog tot het maximum.

Ik heb geen omkijken naar het systeem en niemand hoeft hier thuis te checken of ik niet toevallig op dat moment aan het laden ben. Geen gesprongen zekeringen en toch maximale beschikbare laadstroom voor mijn Model S.

He systeem is universeel en stand-alone zonder koppeling met de (niet-zo-heel-) Smart Energiemeter. Het enige dat nodig is is een dunne kabel (4 dunne draadjes) tussen lader en de sensorinterface bij de meterkast en het installeren van de drie kleine stroomsensors. Ik zie geen reden waarom het systeem niet zou werken met 1-fase systemen, maar dat heb ik niet getest.

Een compleet systeem zit net boven de Euro 500,-- aan onderdelen. Ik ben er nu weer een in elkaar aan het zetten, wat op zich eenvoudig is, maar gezien de stroomsterkten waarmee gewerkt wordt wel kennis en ervaring met de basis installatietechniek vraagt !

Graag deel ik mijn ervaringen met geinteresseerden en wil ook best assisteren. Je kunt ook informatie vinden op de webpagina's van de ontwerper van deze (open Source) laadmodule op Smart EVSE | Open Source EV charging
 
Last edited:
Dit klinkt als een heel goed en betaalbaar idee. Ik heb het verhaal op de site nu een paar keer gelezen maar vraag me af of het voor een leek als mijzelf wel haalbaar is....
Zou wel geïnteresseerd zijn in een "info" dag over EV laden..
Als ik maar aan een elektricien kan uitleggen wat er moet gebeuren..
 
Voor de nieuwkomers hier post ik nogmaals mijn ervaringen en over het systeem dat ik gebruik voor 'Slim Laden'. Ik heb destijds heel wat rondgekeken en kwam tot mijn oplossing tijdens een zeer interessante dag over EV laden die destijds in 2013 door een aantal forum leden georganiseerd was in Delft. Bij deze nogmaals mijn dank voor de organisatoren van destijds.


Ik gebruik nu al ruim een jaar een eenvoudige doch 'slimme' lader opgebouwd rond de SmartEVSE module van forum lid FuzzyLogic.

Dit is een elegant en universeel systeem dat gebruik maakt van drie sensors (kleine stroomtrafo's) in de meterkast waarmee gemeten wordt wat op dat moment de stroomsterkte is op de meest belaste fase. Daarna wordt zal de laadmodule automatisch de maximaal beschikbare laadstroom doorgeven aan de auto, binnen de maximale 3x 25A van mijn huisaansluiting. Meestal kan ik met circa (3x) 22A / 23A laden, tot aan het moment dat er in huis iets wordt aangezet dat veel stroom trekt, denk aan de oven, waterkoker of stofzuiger die elk al snel meer dan 1 kW trekken. Op dat moment zal de lader de laadstroom naar de auto direct aanpassen. Zodra er in huis weer minder stroom gevraagd wordt gaat de laadstroom naar de auto automatisch weer omhoog tot het maximum.

Ik heb geen omkijken naar het systeem en niemand hoeft hier thuis te checken of ik niet toevallig op dat moment aan het laden ben. Geen gesprongen zekeringen en toch maximale beschikbare laadstroom voor mijn Model S.

He systeem is universeel en stand-alone zonder koppeling met de (niet-zo-heel-) Smart Energiemeter. Het enige dat nodig is is een dunne kabel (4 dunne draadjes) tussen lader en de sensorinterface bij de meterkast en het installeren van de drie kleine stroomsensors. Ik zie geen reden waarom het systeem niet zou werken met 1-fase systemen, maar dat heb ik niet getest.

Een compleet systeem zit net boven de Euro 500,-- aan onderdelen. Ik ben er nu weer een in elkaar aan het zetten, wat op zich eenvoudig is, maar gezien de stroomsterkten waarmee gewerkt wordt wel kennis en ervaring met de basis installatietechniek vraagt !

Graag deel ik mijn ervaringen met geinteresseerden en wil ook best assisteren. Je kunt ook informatie vinden op de webpagina's van de ontwerper van deze (open Source) laadmodule op Smart EVSE | Open Source EV charging
Ik beheer Smartevse.nl en als je wat extra informatie daar kwijt wil: graag!

Ik kom er zelf niet aan toe. Ik moet mijn Open EVSE nog steeds vervangen door Smart EVSE thuis, maar dat zeg ik ook al een jaar tegen mijzelf...
 
@GGS, welkom. "rode stekker" gebruik ik ook. Heb m in een kast met de UMC gemonteerd zodat er geen kinderen bij kunnen. Ik laad meestal op de zaak met een laadstation, dat is veiliger. Thuis zul je niet sneller kunnen laden met een laadstation tenzij je meer aanpassingen doet. Gezien jou situatie zou ik ook voor een rode stekker kiezen.
 
@GGS als je de rode stekker en UMC binnen (bijv. in je garage) kunt hebben, dan is dat prima. Op 3x16A ga je inderdaad ongeveer 50 km/u laden. Zo ongeveer elke elektricien kan wel een rode stekker voor je aanleggen. Zeker als je al 3x25A hebt in je woning is dat vrij makkelijk.

Een ander verhaal wordt het als het allemaal buiten zit. De rode stekker en UMC zijn eigenlijk niet bedoeld voor buiten. In dat geval is het beter om voor een laadstation te gaan.

Ik heb zelf thuis een rode stekker en UMC in mijn garage. De Tesla staat altijd buiten voor de garage (want in de garage staat al een oldtimer) dus ik doe de kabel vanaf de UMC naar buiten toe. Maar de UMC en rode stekker zitten dus wel droog.

Enige punt verder bij 3x25A is dat je moet opletten dat je tijdens het laden niet teveel stroom gaat gebruiken. Als je op 3x16A gaat laden kan bijvoorbeeld een wasdroger al teveel zijn voor die fase. In dat geval zou ik zelf de laadsnelheid iets terugzetten in de Tesla (bijv. naar 13A). In de praktijk rijd je de accu toch niet helemaal leeg en zit hij dan dus nog steeds wel vol na een nachtje laden. Het alternatief is dat je 3x35A neemt, maar dat is een stuk duurder.
 
Ik doe t met 3x25. Standaard gaat de auto laden om 2300 (3x16). Vaatwasser, droger, wasmachine laat ik in de nacht ergens starten. Heeft nog nooit problemen opgeleverd. Met 9ampere over per zekering heb je ook nog best wel wat vermogen over tenslotte. Heb t wel erg netjes verdeeld toen ik de laadpaal heb laten aansluiten.
 
Ik heb de UMC daarom in een kast aan de buitenmuur gemonteerd. Laad slechts af en toe op. Altijd op 16A nog geen problemen gehad met droger, wasmachine quooker ed. Vraag altijd wel even wat er allemaal aanstaat als ik binnen kom. Als t veel is laad ik m wat later bij.
Dat is ook wel een goed idee inderdaad :) Ik moet nu steeds mijn garage in om de kabel naar buiten te trekken, moet daar nog een keer wat op bedenken.

Ik heb hier de droger, wasmachine en rest van het huis wel allemaal op losse fasen aan laten sluiten, maar voor de zekerheid zet ik het laden toch maar op 13A. Aansluitwaarde is dacht ik 10A van de wasmachine, dus in theorie is 16A laden dan teveel want dan zit ik net op 26A op die fase, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat dat ding de 10A aantikt.
 
maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat dat ding de 10A aantikt.
Kun je dat ergens zien dan? Ben al 2 jaar opzoek naar een eenvoudige(lees goedkope) oplossing om de belasting per fase te kunnen zien. Op het moment en liefst ook een aantal dagen/weken terug om te zien of er momenten zijn waarbij ik tegen de grens aan zit.

- - - Updated - - -

Ik heb de UMC daarom in een kast aan de buitenmuur gemonteerd. Laad slechts af en toe op.
Zo dus.
IMG_4347.JPG
 
widodh said:
Kom ik even zeuren hoor!

Volgens de elektrische code's is deze installatie niet toegestaan. De CEE aansluiting zit op zijn "kop" waardoor de theoretisch gezien de aansluiting in kan lopen. Vocht en vuil blijft er ook in staan en valt er dus niet uit door de zwaartekracht.

De CEE moet je dus eigenlijk andersom monteren.
Ook in een waterdichte behuizing die wel ventileert en kabel uitgang aan de onderzijde heeft?

Bij de montage van XFrank regent t wel in natuurlijk:rolleyes:.

Hij is op mijn verzoek zo geplaatst omdat ik de UMC met klittenband tegen de achterzijde had gemonteerd. Als ik op reis ga wil ik hem wel mee kunnen nemen natuurlijk.