Voor de nieuwkomers hier post ik nogmaals mijn ervaringen en over het systeem dat ik gebruik voor 'Slim Laden'. Ik heb destijds heel wat rondgekeken en kwam tot mijn oplossing tijdens een zeer interessante dag over EV laden die destijds in 2013 door een aantal forum leden georganiseerd was in Delft. Bij deze nogmaals mijn dank voor de organisatoren van destijds.
Ik gebruik nu al ruim een jaar een eenvoudige doch 'slimme' lader opgebouwd rond de SmartEVSE module van forum lid FuzzyLogic.
Dit is een elegant en universeel systeem dat gebruik maakt van drie sensors (kleine stroomtrafo's) in de meterkast waarmee gemeten wordt wat op dat moment de stroomsterkte is op de meest belaste fase. Daarna wordt zal de laadmodule automatisch de maximaal beschikbare laadstroom doorgeven aan de auto, binnen de maximale 3x 25A van mijn huisaansluiting. Meestal kan ik met circa (3x) 22A / 23A laden, tot aan het moment dat er in huis iets wordt aangezet dat veel stroom trekt, denk aan de oven, waterkoker of stofzuiger die elk al snel meer dan 1 kW trekken. Op dat moment zal de lader de laadstroom naar de auto direct aanpassen. Zodra er in huis weer minder stroom gevraagd wordt gaat de laadstroom naar de auto automatisch weer omhoog tot het maximum.
Ik heb geen omkijken naar het systeem en niemand hoeft hier thuis te checken of ik niet toevallig op dat moment aan het laden ben. Geen gesprongen zekeringen en toch maximale beschikbare laadstroom voor mijn Model S.
He systeem is universeel en stand-alone zonder koppeling met de (niet-zo-heel-) Smart Energiemeter. Het enige dat nodig is is een dunne kabel (4 dunne draadjes) tussen lader en de sensorinterface bij de meterkast en het installeren van de drie kleine stroomsensors. Ik zie geen reden waarom het systeem niet zou werken met 1-fase systemen, maar dat heb ik niet getest.
Een compleet systeem zit net boven de Euro 500,-- aan onderdelen. Ik ben er nu weer een in elkaar aan het zetten, wat op zich eenvoudig is, maar gezien de stroomsterkten waarmee gewerkt wordt wel kennis en ervaring met de basis installatietechniek vraagt !
Graag deel ik mijn ervaringen met geinteresseerden en wil ook best assisteren. Je kunt ook informatie vinden op de webpagina's van de ontwerper van deze (open Source) laadmodule op
Smart EVSE | Open Source EV charging