Natuurlijk een heerlijk tendentieus stuk, maar wel met argumenten die ook al bij mij door mijn hoofd schoten. Wanneer nu 225k omzet wordt gedraaid en 4.5M verlies, dat is het een hele klus om de boel boven water te houden.
Hoe mooi de stations ook zijn en hoe handig wanneer je toch de "pomp" strategie moet hanteren en je niet de "laden waar je telefoon laadt" mogelijkheid hebt...toch denk ik niet dat dit bedrijf gezond gaat worden.
Een vertienvoudiging van de markt (toename EV's) en een benodigde ver50voudiging van de omzet. Dat gaat scheef. Bovendien is het maar de vraag of, en hoe snel de EV markt gaat groeien en hoe de EV rijders gaan laden.
Voorlopig ziet het ernaar uit dat er voornamelijk Model 3 autos op de weg gaan komen in het "goedkopere" segment (20-25 duizend in 2018 en daarna...5 duizend per jaar?). In 2020 waarschijnlijk rond de 30-40k stuks van Model 3 en 5-6k van de S en X. De overige merken halen die aantallen nooit voor 2020 gezien de huidige productieplanning van bijvoorbeeld; Hyundai, VW, GM/Opel.
Met de wind mee geredeneerd zouden er naast de huidige 12000 BEV's nog t/m 2020:
- max 50.000 Tesla's bijkomen
- max 10.000 Ampera-e's (erg positieve inschatting)
- max 5.000 overige modellen
Zouden we uitkomen op 65.000 stuks nieuwe BEV in 2020 (77.000 in totaal). Is een toename van 4.5x. Niet een factor 10-20 waarmee Fastned rekent en dus is het onwaarschijnlijk dat de benodigde factor 50 gehaald wordt voor de omzet. Mensen zouden veel vaker naar Fastned moeten gaan dan nu het geval is en daar ook veel meer kWh's gaan ophalen dan nu om deze cijfers te laten werken. Ik vind het stoer dat ze Fastned zijn begonnen en ik hoop dat het een succes gaat worden, maar ik zie de cijfers gewoon niet rond komen. Zeker niet voor 2020.
Ze zijn te vroeg met te langzame laadopties om te werken als "tankstation" en ze mogen te weinig "hospitality" aanbieden (geen) om het laden comfortabeler te maken en extra omzet te genereren. Een BEV is geen ICE en het businessmodel van Fastned gaat uit van EV gebruik als ICE.
[negatieve modus]
Wanneer de CCS 3.0 apparatuur beschikbaar komt, zullen de Shells en BP's van deze wereld deze laadpunten neer gaan zetten en Fastned kapot concurreren op prijs.
Hoe mooi de stations ook zijn en hoe handig wanneer je toch de "pomp" strategie moet hanteren en je niet de "laden waar je telefoon laadt" mogelijkheid hebt...toch denk ik niet dat dit bedrijf gezond gaat worden.
Een vertienvoudiging van de markt (toename EV's) en een benodigde ver50voudiging van de omzet. Dat gaat scheef. Bovendien is het maar de vraag of, en hoe snel de EV markt gaat groeien en hoe de EV rijders gaan laden.
Voorlopig ziet het ernaar uit dat er voornamelijk Model 3 autos op de weg gaan komen in het "goedkopere" segment (20-25 duizend in 2018 en daarna...5 duizend per jaar?). In 2020 waarschijnlijk rond de 30-40k stuks van Model 3 en 5-6k van de S en X. De overige merken halen die aantallen nooit voor 2020 gezien de huidige productieplanning van bijvoorbeeld; Hyundai, VW, GM/Opel.
Met de wind mee geredeneerd zouden er naast de huidige 12000 BEV's nog t/m 2020:
- max 50.000 Tesla's bijkomen
- max 10.000 Ampera-e's (erg positieve inschatting)
- max 5.000 overige modellen
Zouden we uitkomen op 65.000 stuks nieuwe BEV in 2020 (77.000 in totaal). Is een toename van 4.5x. Niet een factor 10-20 waarmee Fastned rekent en dus is het onwaarschijnlijk dat de benodigde factor 50 gehaald wordt voor de omzet. Mensen zouden veel vaker naar Fastned moeten gaan dan nu het geval is en daar ook veel meer kWh's gaan ophalen dan nu om deze cijfers te laten werken. Ik vind het stoer dat ze Fastned zijn begonnen en ik hoop dat het een succes gaat worden, maar ik zie de cijfers gewoon niet rond komen. Zeker niet voor 2020.
Ze zijn te vroeg met te langzame laadopties om te werken als "tankstation" en ze mogen te weinig "hospitality" aanbieden (geen) om het laden comfortabeler te maken en extra omzet te genereren. Een BEV is geen ICE en het businessmodel van Fastned gaat uit van EV gebruik als ICE.
[negatieve modus]
Wanneer de CCS 3.0 apparatuur beschikbaar komt, zullen de Shells en BP's van deze wereld deze laadpunten neer gaan zetten en Fastned kapot concurreren op prijs.