Dus jij weet dat ze gepland hadden in Q3 investeringen origineel "te activeren"? En dat deze latere activatie ook maar iets te maken had met zaken die in de fabrieken plaatsvonden? En dat dit niet een financiële handeling was die boekhouders nu eenmaal doen?
100M lijkt veel, maar je hebt het over een potentiële orderportefeuille van 16.8 MILJARD dollar (gemiddeld te verwachten verkoopprijs van 42.000 en 400.000 stuks reservering). Tuurlijk...als je 1 onderdeel mist, heb je geen auto. Maar er is nergens gezegd door Tesla dat dit onderdeel invloed heeft op het kritieke pad wat men in de planning heeft uitgestippeld. Er zijn uitsluitend geluiden geweest dat productielijnen volgens planning geïnstalleerd worden en dat de accu-cel productie inmiddels is gestart...ook volgens planning.
Ik ga niet zeggen dat Tesla even 100.000 stuks Model 3 gaat maken in 2017 en 500.000 in 2018. Ik denk ook dat dit erg positief is. Ik zou het al spectaculair vinden wanneer men ergens op de 50-75.000 stuks uitkomt voor dit jaar (25.000 in Q3 en 50.000 in Q4). Maar een wat minder positieve inschatting voor geleverde aantallen auto's is heel wat anders dan stellen dat het model uberhaupt pas halverwege 2018 van de band rolt.
Elon heeft inderdaad steeds gezegd 500.000 stuks IN TOTAAL in 2020 (later versneld naar 2018), maar blijkbaar is er daarna nog nieuwer nieuws geweest dat het 500.000 Model 3's PLUS nog de S en X (100.000 stuks schatting) zou zijn.
Dus de Model 3 komt eigenlijk op zeker dit jaar uit de fabriek rollen en er is op zeker in de lente een onthulling. Hoeveel 3's er dit jaar gemaakt worden, weet helemaal niemand....maar is leuk om over te speculeren...dat is wat anders dan dromen.