Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Fastned heeft tientallen miljoenen per jaar nodig van beleggers

Quotes uit het ING rapport betreffende de gang van Fastned naar de beurs:
- komende jaren €40 mln per jaar aan extern kapitaal nodig.
- waarde zou tussen €250 mln en €330 mln. zijn (nu op NXchange: 175 mln)
- ING denkt dat de omzet jaarlijks ongeveer verdubbelt, waardoor deze in 2023 is gestegen naar meer dan €68 mln.
Daarmee komt volgens de begeleidende bank winstgevendheid in zicht.
- Verder rekent de bank er op dat grote oliebedrijven als Shell en BP te bureaucratisch zijn om een bedreiging te vormen.
 
Ik weet het zeker. Zojuist bij Fastned Bloemheuvel langs de A12 bij Veenendaal de 175kw lader geprobeerd. Eerst weer gewoon normaal ingeplugd -> comm error. Daarna goed naar boven gehouden terwijl hij de handshake deed -> voila. Met 120kw aan het laden.

Dank voor het testen en de terugkoppeling! Het zou inderdaad goed kunnen dat het ondersteunen van de kabel sommige problemen met de Model 3 kan oplossen. Dit zal ook een beetje afhangen van hoe de auto geparkeerd staat en hoe de kabel loopt.

Er zijn echter een aantal laders waar dat helaas niet helpt dus daar is wat anders aan de hand. Ik ga je tip wel doorgeven aan mijn collega's van de klantenservice. Ik vermoed namelijk dat de problemen op laders die het soms wel/niet doen hiermee opgelost kunnen worden. Op die manier krijgen we een helderder beeld van de resterende probleemgevallen.
 
Het enige dat ik me dan afvraag: ok, je krijgt het aan de praat door de kabel te ondersteunen, maar hoe goed blijft de communicatie tijdens het laden zonder de kabel te ondersteunen en welk risico bestaat er dat de auto niet de stroomafgifte van de lader voldoende kan verminderen met eventuele risico's van beschadiging van de accu of nog erger. Misschien dat een techneut daar wat over kan roepen.

Of stopt het laden zodra de lader geen goed contact meer heeft met de auto? Wat ik me kan voorstellen uit veiligheidsoverwegingen.
 
Nu snap ik dit soort foto’s beter. ;)
 

Attachments

  • F3204D32-0913-446B-A2CF-4B891DE571A7.png
    F3204D32-0913-446B-A2CF-4B891DE571A7.png
    1.9 MB · Views: 89
Of stopt het laden zodra de lader geen goed contact meer heeft met de auto? Wat ik me kan voorstellen uit veiligheidsoverwegingen.

Als er ook maar iets niet 100% in orde is zal het laden afgebroken worden. Dus mocht het contact om wat voor reden ook verloren gaan dan zal het laden gestopt worden. We hebben dit soms bij de AC kabel die nogal zwaar is t.o.v. de aansluiting in de auto.
 
  • Informative
Reactions: Fralamjo
Dank voor het testen en de terugkoppeling! Het zou inderdaad goed kunnen dat het ondersteunen van de kabel sommige problemen met de Model 3 kan oplossen. Dit zal ook een beetje afhangen van hoe de auto geparkeerd staat en hoe de kabel loopt.

Er zijn echter een aantal laders waar dat helaas niet helpt dus daar is wat anders aan de hand. Ik ga je tip wel doorgeven aan mijn collega's van de klantenservice. Ik vermoed namelijk dat de problemen op laders die het soms wel/niet doen hiermee opgelost kunnen worden. Op die manier krijgen we een helderder beeld van de resterende probleemgevallen.

FN Portland / Rhoon - 175kW laadtestje met de Model 3...
Helaas pindakaas
de @Janssen_Ronald 'aandrukmethode' werkte nu net dus niet. Net zoals het 22 Maart ook al 2x niet lukte om te laden. Auto stond nu wel meteen 'goed' naast de 175kW lader, dus kabel niet te krap etc etc.... 3 keer is scheepsrecht geprobeerd! :( Steeds een ..comm.error...
 
Last edited:
FN Portland / Rhoon - 175kW laadtestje met de Model 3...
Helaas pindakaas
de @Janssen_Ronald 'aandrukmethode' werkte nu net dus niet. Net zoals het 22 Maart ook al 2x niet lukte om te laden. Auto stond nu wel meteen 'goed' naast de 175kW lader, dus kabel niet te krap etc etc.... 3 keer is scheepsrecht geprobeerd! :( Steeds een ..comm.error...

We moesten even zoeken samen met leverancier ABB, maar de oorzaak van het probleem is gevonden. Afgelopen week is op Den Ruygen Hoek-West en Portland een aanpassing gedaan waardoor het laden met een Model 3 weer soepel moet verlopen. Komende week zal dit ook op De Watering gedaan worden. Als het goed zijn de gerapporteerde problemen daarmee verholpen.
 
Ik hoop dat ze blijven bestaan (of iemand ze koopt), ze hebben een mooie infrastructuur.
Bedrijfsmodel is niet echt om over naar huis te schrijven. En als het ophalen van nieuwe kapitaal niet lukt........ hoe gaan ze dan de rente betalen (laat staan aflossen) en doorgroeien?
 
Ben wel benieuwd naar de cijfers van Fastned van Q2. Voorheen zag ik bij Fastned zelden een auto staan als ik langs reed. Af en toe een verdwaalde Leaf of Zoe. Nu zie ik er toch bijna altijd wel een Model 3 staan.
Niet zo gek gezien de mogelijkheid tot 145kW laden met je CCS Tesla.
En met Maingau nog steeds 30ct per kWh dacht ik.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
FastNed is denk ik zelf te klein om zelfstandig verder te kunnen. Ik zie RD ze ooit overnemen.
Zelf maak ik ook zelden gebruik van. Zijn in verhouding te duur. Waarom kan het via een omweg wel voor 30 cent en hier in Nederland moet je 59 cent voor betalen.
Voor 30 cent krijgen ze denk ik wat meer klanten maar neemt verlies ook verder toe.
Hun concept is goed en herkenbaar.
 
FastNed is denk ik zelf te klein om zelfstandig verder te kunnen. Ik zie RD ze ooit overnemen.
Zelf maak ik ook zelden gebruik van. Zijn in verhouding te duur. Waarom kan het via een omweg wel voor 30 cent en hier in Nederland moet je 59 cent voor betalen.
Voor 30 cent krijgen ze denk ik wat meer klanten maar neemt verlies ook verder toe.
Hun concept is goed en herkenbaar.

FYI: 30ct/kWh bij Fastned als je gewoon je Maingau pasje gebruikt... is inmiddels al bijna een jaar zo! (* Dus geen FN abbo nodig etc etc.
Happy charging..! :cool: En zoals al vaak opgemerkt op dit forum FN ligt echt direct ad snelweg... Dus snel laden ( zeker de 175kW stations ) en ook weer snel weg.

(* Oh ja was ook nog een poosje als promo van Maingau zelfs maar 5ct/kWh ook bij Fastned, dat feest was tot 1 Feb/Maart jl meen ik.