Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Auto zette zichzelf uit bij nog 3% accu over... Volgens de boordcomputer had ik thuis nog gehaald...

Haha. Net zoals ik tegen m’n partner riep in de ochtend; red je makkelijk. Tis n Volvo, superbetrouwbare benzinemeter/boordcomputer. En toen met nog 20km bereik volgens de computer stond ze stil en werd ze met zo’n heel grote oplegger naar t allerdrukste benzinestation gebracht..:rolleyes:
 
Vandaag exact zes jaar achter het stuur van een Tesla :)
Toen kreeg je nog echt aandacht bij de delivery en daarna ...

Aflevering 15nov..jpg
 
Dus stilgevallen met nog zo'n 10km autonomie over? Kan je de omstandigheden uitleggen, @wooter? Koud weer, spurtje trekken de laatste kilometers, etc.?

Lijkt me steeds in bijzondere omstandigheden te gebeuren, en die zijn echt wetenswaardig. Ikzelf ben vorige maand (voor de tweede keer in zes jaar) even 'onder nul' moeten gaan (zo'n 10 km -als een slak- gereden op 0 km autonomie, om aan een laadpaal te geraken, natuurlijk wegens eigen idiotie), maar heb er anderzijds al dikwijls (al zeker dertig keer of zo) een sport van gemaakt om met 1 km of zelfs 0 km autonomie aan een laadpaal aan te komen, al was het maar om medepassagiers van range-anxiety af te helpen.

Dus er moet 'iets' zijn waardoor dit niet altijd werkt. Dat 'iets' moeten we achterhalen!
Heb het ergens anders al uit de doeken gedaan...

Ik had tevoren al een paar keren tot 1% en 0% gereden, dus toen de boordcomputer aangaf dat ik met 6% op bestemming ging arriveren en ik met 1% ging thuis komen, was ik niet overdreven bezorgd. Ja, ik had een ommetje langs een nabijgelegen supercharger kunnen doen, maar niet wachten op laden is nog altijd beter dan omrijden en wachten met laden.

Mijn auto, een Model X van 2017 met HW2.0 en MCU1.0, had met TeslaFi continu aan moeite gekregen om tot 100% te laden. Bij 94% hield ie er vaak thuis mee op, en aan 90% had ik elke ochtend een indicatie dat de regeneratie beperkt was. Ik was wat gaan zoeken en had gelezen dat TeslaFi de auto ook 's nachts wakker liet, en het Battery Management System gehercalibreerd moest worden. Dit wordt blijkbaar gedaan terwijl de auto 'slaapt', wat ie dus niet deed door TeslaFi.

Ik stelde TeslaFi dus in om de auto te laten slapen, en per email werd ik op de hoogte gehouden van of de auto effectief in slaap valt. En inderdaad, dat deed ie, en sindsdien kon ik lekker tot 100% terug laden wanneer ik dat nodig vond, en had ik 's ochtends bij 90% terug de volle regeneratie. Maar ik had met die BMS hercalibratie dus nog niet tot minder dan 5% gereden.

Ik reed dus op 18 maart van dit jaar naar Brussel, en daar was de CHAdeMO lader nabij de klant waar ik werkte niet beschikbaar. Op terugweg moest ik een pakketje afleveren en daar zou ik dus arriveren met 6%. Toen ik daar arriveerde was mijn batterijniveau al terug gelopen tot 5%, maar de boordcomputer gaf aan dat ik met 1% ging thuis geraken, dus een beetje rustig op de pedaal en dat ging wel lukken.

upload_2019-11-15_10-57-48.png


Met een buitentemperatuur van 11 tot 9ºC was het niet apart koud, maar ook niet aangenaam warm. Volgens TeslaFi zat ik aan een gemiddeld verbruik van 308Wh/km voor deze rit wat ik niet opvallend veel vind om aan 127 km/u met 22" wielen op de snelweg te rijden met een Model X, of ik ben er tenminste al gewoon aan geworden dat dat het verbruik is.

Laat je niet misleiden door wat lijkt een plotse terugval van de accu; de auto was soms niet bereikbaar voor TeslaFi en daarom zijn er datapunten niet opgenomen in de grafiek. De grafiek trekt de niet gelezen datapunten niet uit, maar laat ze gewoon weg.

In de details zie je hoe op korte termijn de accu terugvalt naar 3%:
upload_2019-11-15_11-1-35.png


Op dat moment kreeg ik ook de melding op het display dat de auto zich ging uitzetten. Als ik nu een beetje wakker was geweest, had ik gestopt bij een huis en gevraagd voor een verlengkabel, maar ik bleef natuurlijk koppig door rijden en belandde midden in de velden.

De auto heeft 12V nodig om de deuren en scherm te activeren, dus na 5 minuten in de auto zitten vielen ook alle systemen uit want de 12V batterij was ook leeg.

Na de garantieperiode komt de mobility service van Tesla niet meer tussen, maar kunnen ze je wel doorverwijzen naar een takeldienst om je dan cash op te halen. Ik zat zoals je ziet net voorbij de 80000km en ik had dus pech. De volgende dag via mijn verzekeringsmakelaar dan ook maar een eigen reisbijstand laten afsluiten om zo een kosten in de toekomst te voorkomen.
 
Kan er niet een aangepaste indeling op ons Be/Ne-forum komen?
Oftewel een splitsing tussen een algemeen deel (met sticky deel), een S deel, een X-deel en een 3-deel?
Bij mij is zo langzamerhand die behoefte wel ontstaan.
Het wordt er in ieder geval denk ik wat beter 'behapbaar' door.

Nog maar even een bump t.b.v. @Right_Said_Fred ?
 
Vandaag exact zes jaar achter het stuur van een Tesla :)
Toen kreeg je nog echt aandacht bij de delivery en daarna ...

View attachment 477153

Dag Peter!

Wij hebben het voor elkaar gekregen :)D) in deze 6 jaar 6 Tesla’s te kopen. Daarmee hebben wij een bestendige lijn kunnen waarnemen in afleverservice. Met als dieptepunt de ontvangst van onze 3 performance: op een gure grote parkeerplaats in weer en wind na zonsondergang zonder noemenswaardige verlichting...

De auto zelf is goed, dat wel.

Heb je de SZ nog?
 
Kan er niet een aangepaste indeling op ons Be/Ne-forum komen?
Oftewel een splitsing tussen een algemeen deel (met sticky deel), een S deel, een X-deel en een 3-deel?
Bij mij is zo langzamerhand die behoefte wel ontstaan.
Het wordt er in ieder geval denk ik wat beter 'behapbaar' door.

Kan niet, ze (moderators van US TMC) hebben gekozen om dit niet te doen(ik had in pb met een moderator van het US gedeelte enige tijd terug met voorstel om te kijken naar andere indeling, (dus zonder vervolg)

Een van de punten is dat het BE/NL gedeelte niet meer opgesplits kan worden met sub-forums zoals het US gedeelte. Of dit technisch of organisatorisch niet kan laat ik dan even in midden.
 
Nog maar even een bump t.b.v. @Right_Said_Fred ?
Kan niet, ze (moderators van US TMC) hebben gekozen om dit niet te doen(ik had in pb met een moderator van het US gedeelte enige tijd terug met voorstel om te kijken naar andere indeling, (dus zonder vervolg)

Een van de punten is dat het BE/NL gedeelte niet meer opgesplits kan worden met sub-forums zoals het US gedeelte. Of dit technisch of organisatorisch niet kan laat ik dan even in midden.

Met één post van bump naar bummer.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Kan niet, ze (moderators van US TMC) hebben gekozen om dit niet te doen(ik had in pb met een moderator van het US gedeelte enige tijd terug met voorstel om te kijken naar andere indeling, (dus zonder vervolg)

Een van de punten is dat het BE/NL gedeelte niet meer opgesplits kan worden met sub-forums zoals het US gedeelte. Of dit technisch of organisatorisch niet kan laat ik dan even in midden.
Subforums van subforums zal waarschijnlijk niet gaan in de huidige opzet.
Uiteraard zijn er andere methoden om het wel te bewerkstelligen, zoals bijv. een nieuw forum optuigen speciaal voor NL/BE waarin alle bestaande posts worden geïmporteerd. Ik denk dat de daarmee gemoeide tijd en kosten een barrière vormen...
 
Is dat niet normaal Wooter? Bij dit weer heb ik die indicatie altijd, als ik rustig met 100 over de snelweg rijd kan het wel tot 50 km lang duren voordat die weg is.. Hoort dat niet?
Met warm weer niet.
Ja hoor, volkomen normaal. 50 km is een beetje lang, maar als je rustig rijdt warmt de accu weinig op. Helemaal bij een Model 3 waarbij de accu geen eigen verwarming heeft, maar de warmte van de motor(en?) gebruikt.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Vanmorgen had ik nog steeds gele streepjes na 50 km. Op 60km waren ze weg. Overgang moet ertussen gelegen hebben. Ik was nochtans onderweg naar de SuC die op 80km lag, batterijvoorverwarming zou moeten aan gestaan hebben.

Batterij verwarming gaat meen ik pas aan op moment dat SuC in navigatie is geselecteerd en dan pas op de laatste 20-25 km voor bereiken bestemming? (bij M3)
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Een aantal van de eerste Schipholtaxi's spant een geding aan tegen Tesla. Het gaat over de bekende twistpunten onredelijk veel mankementen aan de auto, geschipper met garantieregelingen en betalen voor superchargen, maar nieuw is de vermelding dat ze ook het afknijpen van de laad- en batterijcapaciteit per software update aanklagen. Ik heb geen flauw idee of ze een zaak hebben, maar de klachten klinken wel bekend.
Ik zet de popcorn alvast klaar.
Zal wel voor een groot deel een gevalletje ondernemersrisico worden ben ik bang (voor de hard werkende taximannen).
Anyway laten we dit voor een ander draadje reserveren ;)
 
Ik zet de popcorn alvast klaar.
Zal wel voor een groot deel een gevalletje ondernemersrisico worden ben ik bang (voor de hard werkende taximannen).
Anyway laten we dit voor een ander draadje reserveren ;)

Opvallend in het verhaal is dat het bedrijf met eigen werknemers nergens last van heeft maar de auto's na 3 jaar heeft vervangen en dat 4 ZZP'ers na 5 jaar rijden een ontbinding van de koop eisen omdat ze na 5 jaar rijden ineens niet zo tevreden zijn.:confused:
 
Opvallend in het verhaal is dat het bedrijf met eigen werknemers nergens last van heeft maar de auto's na 3 jaar heeft vervangen en dat 4 ZZP'ers na 5 jaar rijden een ontbinding van de koop eisen omdat ze na 5 jaar rijden ineens niet zo tevreden zijn.:confused:
Tja, dat is precies het verschil tussen ZZP zijn en voor een baas rijden. De ZZPer voelt elke tegenslag direct in de portemonnee, de werknemer voelt dat als gewoon wat minder werk of meer pauze.
De ZZPer is ws. niet kapitaalkrachtig genoeg geweest om op tijd de auto in te ruilen (of is aan contracten gebonden), het bedrijf met eigen werknemers blijkbaar wel.

Ik verwacht eigenlijk dat de 4 taxichauffeurs op een enkel puntje wellicht wel gelijk gaan krijgen bij de rechter, maar dat het schadebedrag heel erg laag zal zijn. Waarschijnlijk niet de moeite van een rechtzaak, maar goed, we zullen het zien.
 
Tja, dat is precies het verschil tussen ZZP zijn en voor een baas rijden. De ZZPer voelt elke tegenslag direct in de portemonnee, de werknemer voelt dat als gewoon wat minder werk of meer pauze.
De ZZPer is ws. niet kapitaalkrachtig genoeg geweest om op tijd de auto in te ruilen (of is aan contracten gebonden), het bedrijf met eigen werknemers blijkbaar wel.

Ik verwacht eigenlijk dat de 4 taxichauffeurs op een enkel puntje wellicht wel gelijk gaan krijgen bij de rechter, maar dat het schadebedrag heel erg laag zal zijn. Waarschijnlijk niet de moeite van een rechtzaak, maar goed, we zullen het zien.

Ik zeg ook niet dat ze geen schade hebben gehad maar om na 5 jaar rijden een ontbinding te eisen, dan heb je ze niet helemaal op een rijtje.
Ze eisen volgens sommige berichten het volledige aankoopbedrag terug.... en dat na 5 jaar gebruik...

De reden dat ze dit zo in de media brengen is dat ze zelf ook wel weten dat ze hierop geen schijn van kans maken en dat ze via de media hopen op een schikking die hoger is dan dat elke rechter ooit zou toekennen.

Dat de accu degradatie zal hebben dat was ook bij aankoop al aangegeven. Met het intensieve gebruik als taxi is volgens de berichten zelfs aangegeven dat deze bij ca. 250.000km vervangen moest worden en deze km-stand zijn ze al voorbij en ze rijden nog steeds maar met minder bereik.

Eigenlijk is alles gerepareerd onder coulance of garantie en voor het gratis laden bij de SuC's hebben ze al gelijk gekregen.
Wanneer je een Mercedes E koopt en 3 jaar gebruikt als taxi dan ben je ook ca. € 9.000 kwijt aan onderhoud en reparaties buiten de zaken die onder garantie zijn gerepareerd. Als ze die auto hadden gekocht dan waren ze helemaal zuur geweest.