Dus stilgevallen met nog zo'n 10km autonomie over? Kan je de omstandigheden uitleggen,
@wooter? Koud weer, spurtje trekken de laatste kilometers, etc.?
Lijkt me steeds in bijzondere omstandigheden te gebeuren, en die zijn echt wetenswaardig. Ikzelf ben vorige maand (voor de tweede keer in zes jaar) even 'onder nul' moeten gaan (zo'n 10 km -als een slak- gereden op 0 km autonomie, om aan een laadpaal te geraken, natuurlijk wegens eigen idiotie), maar heb er anderzijds al dikwijls (al zeker dertig keer of zo) een sport van gemaakt om met 1 km of zelfs 0 km autonomie aan een laadpaal aan te komen, al was het maar om medepassagiers van range-anxiety af te helpen.
Dus er moet 'iets' zijn waardoor dit niet altijd werkt. Dat 'iets' moeten we achterhalen!
Heb het ergens anders al uit de doeken gedaan...
Ik had tevoren al een paar keren tot 1% en 0% gereden, dus toen de boordcomputer aangaf dat ik met 6% op bestemming ging arriveren en ik met 1% ging thuis komen, was ik niet overdreven bezorgd. Ja, ik had een ommetje langs een nabijgelegen supercharger kunnen doen, maar niet wachten op laden is nog altijd beter dan omrijden en wachten met laden.
Mijn auto, een Model X van 2017 met HW2.0 en MCU1.0, had met TeslaFi continu aan moeite gekregen om tot 100% te laden. Bij 94% hield ie er vaak thuis mee op, en aan 90% had ik elke ochtend een indicatie dat de regeneratie beperkt was. Ik was wat gaan zoeken en had gelezen dat TeslaFi de auto ook 's nachts wakker liet, en het Battery Management System gehercalibreerd moest worden. Dit wordt blijkbaar gedaan terwijl de auto 'slaapt', wat ie dus niet deed door TeslaFi.
Ik stelde TeslaFi dus in om de auto te laten slapen, en per email werd ik op de hoogte gehouden van of de auto effectief in slaap valt. En inderdaad, dat deed ie, en sindsdien kon ik lekker tot 100% terug laden wanneer ik dat nodig vond, en had ik 's ochtends bij 90% terug de volle regeneratie. Maar ik had met die BMS hercalibratie dus nog niet tot minder dan 5% gereden.
Ik reed dus op 18 maart van dit jaar naar Brussel, en daar was de CHAdeMO lader nabij de klant waar ik werkte niet beschikbaar. Op terugweg moest ik een pakketje afleveren en daar zou ik dus arriveren met 6%. Toen ik daar arriveerde was mijn batterijniveau al terug gelopen tot 5%, maar de boordcomputer gaf aan dat ik met 1% ging thuis geraken, dus een beetje rustig op de pedaal en dat ging wel lukken.
Met een buitentemperatuur van 11 tot 9ºC was het niet apart koud, maar ook niet aangenaam warm. Volgens TeslaFi zat ik aan een gemiddeld verbruik van 308Wh/km voor deze rit wat ik niet opvallend veel vind om aan 127 km/u met 22" wielen op de snelweg te rijden met een Model X, of ik ben er tenminste al
gewoon aan geworden dat dat het verbruik is.
Laat je niet misleiden door wat lijkt een plotse terugval van de accu; de auto was soms niet bereikbaar voor TeslaFi en daarom zijn er datapunten niet opgenomen in de grafiek. De grafiek trekt de niet gelezen datapunten niet uit, maar laat ze gewoon weg.
In de details zie je hoe op korte termijn de accu terugvalt naar 3%:
Op dat moment kreeg ik ook de melding op het display dat de auto zich ging uitzetten. Als ik nu een beetje wakker was geweest, had ik gestopt bij een huis en gevraagd voor een verlengkabel, maar ik bleef natuurlijk koppig door rijden en belandde midden in de velden.
De auto heeft 12V nodig om de deuren en scherm te activeren, dus na 5 minuten in de auto zitten vielen ook alle systemen uit want de 12V batterij was ook leeg.
Na de garantieperiode komt de mobility service van Tesla niet meer tussen, maar kunnen ze je wel doorverwijzen naar een takeldienst om je dan cash op te halen. Ik zat zoals je ziet net voorbij de 80000km en ik had dus pech. De volgende dag via mijn verzekeringsmakelaar dan ook maar een eigen reisbijstand laten afsluiten om zo een kosten in de toekomst te voorkomen.