Korte update na een paar weken en 3000km MS Plaid TP.
Dit keer wat meer gezeur; pluspunten wennen snel en de s
nags niet
Nog steeds niet gewend aan het ontbreken van de stengels aan de stuurkolom. Rotondes, 10 of meer per dag, zijn een terugkerende irritatie. Je kunt niet goed aangeven dat je de rotonde weer verlaat. De veranderde schermen indeling bevalt me ook matig evenals de gewijzigde functies van de wieltjes op het stuur. Al met al is de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid sterk afgenomen wat mij betreft. Ik wacht met smart op de retrofit van enhauto.com, die zeggen dat ze alle stalks weer gaan terugbrengen. "Indeed we are working on Stalks for all the Tesla Models that are missing them." Schreven ze mij in antwoord op een vraag die ik ze stelde. Ik hoop het en ik hoop dat het werkt.
In de P100D was de bemoeienis van de "hulp"systemen nog enigzins te pruimen, in de Plaid is ie echt onacceptabel. Ik rij nu zonder autosteer omdat je anders de emergency braking niet kan uitzetten. De auto doet anders ridicuul harde ingrepen. Overdreven vroeg en overdreven hard. Al twee keer dat ik dacht dat ik daardoor van achter aangereden zou worden. Ik schrok me kapot. En ga je ietsje over de strepen, alarm, muziek onderbroken. En dan die spycam bij de spiegel! In de P100D liet de AP je lekker doen wat je wilde doen, als je het stuur maar vasthield. Dus nu zet ik voor iedere rit alles uit om niet voortdurend het gezeik van dat irritante systeem te hebben. Waardoor ik echt véél minder AP gebruik dan eerst. Wat ik heel jammer vind.
View attachment 1019760
Het doet me denken aan 2014. Toen was er in de VS een MS in de fik gevlogen omdat er 'debris' (een trekhaak!) in de bodem van een MS was geslagen. Alle MS'en konden toen na een software update de suspension niet meer op
always low zetten. Dat bepaal ikzelf dacht ik en niet jullie, dus ik heb maandenlang iedere dag de update geweigerd. Tot ze me gingen bellen erover. Ze hadden gezien dat. Zou nu wel een AVG dingetje zijn denk ik maar dit terzijde. Het was immers voor mijn eigen veiligheid. Na een bezoek aan een SC (een van de 20+ in mijn Classic, overigens alles onder warranty/goodwill) geëist dat ze m'n niet zouden updaten. Waarvoor ik moest tekenen. Dat zou nu ook een optie moeten zijn.
Hou je d'erbuiten Kok!
Ligt het aan mij dat ik geen bemoeienis wil? Of hebben alle nieuwe auto's dit soort niet (permanent) uitschakelbare electronica? Verschrikkelijk vind ik het.