Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Insurance

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen mbt de verzekering.
mag ik vragen of van de mensen die nu al een auto geleverd hebben er bij zijn die gebruik gemaakt hebben van de CBDS aanbieding waar ook Telsa naar verwijst. Zijn er behalve verzekeringnemer kwestie nog andere aandachtspunten?
 
Ik heb de auto sinds vorige week, en qua verzekering alles prima gelopen met CBDS. Verzekeringsbewijs op tijd ontvangen, telefonisch prima contact.

Op het verzekeringsbewijs staat behalve Wildschut CBDS ook een Belgische agent, fijn voor ons Belgen.

Een factuur kreeg ik ook, die dekt de periode tot 31/12/2013. Best wel handig voor de boekhouding.
 
Net bericht gekregen van mijn verzekeraar: Allianz is ondertussen toch bereid Model S te verzekeren

Kris,

Heb mij misschien niet goed uitgedrukt. Allianz had me nooit gezegd geen individuele klanten te willen verzekeren. Wel waren ze niet geïnteresseerd om een speciaal tarief voor alle Belgische Teslarijders te bestuderen.

Over de Affinitygroep die ik in het vooruitzicht gesteld heb, heb ik momenteel geen verder belangrijk nieuws.

Ik polste gisteren mijn contactpersoon omdat het wel erg lang stil blijft en kreeg volgende mail (uittreksel) .... Ik voer communicatie waar nodig. Uw dossier ligt deze namiddag opnieuw op tafel .... moest ik mij nog dienen bezighouden met het uitsturen van "stand van zaken" dan zou dit 's nachts dienen te gebeuren. ... met dank voor uw persoonlijk & bedrijfsmatig begrip hiervoor ....".

Wordt hopelijk spoedig vervolgd, want ik kreeg net bericht dat My Tesla op 4 november geleverd wordt. Is vorige week maandag van de band gerold.
 
Ik was tot voor kort onder de indruk van de CB aanbieding van €750+extras+21% assurantiebelasting. Maar als ik naar de ANWB kijk (veel schadevrije jaren en ledenkorting) dan kom ik met het meest uitgebreide pakket op slechts €798/jaar inclusief belastingen. CB belde zojuist om te vragen of ik al had besloten. CB stelt dat de ANWB een limiet stelt aan het uit te keren bedrag maar dat lijkt onzin. Ik ben niet de eerste die de ANWB aanbieding heeft gezien. Is iemand al met ANWB in zee gegaan?
 
Ben zelf ook aan het kijken voor een verzekering, en dat van de ANWB klopt inderdaad:

2. als de auto total loss is of bij diefstal van de gehele auto:
a. als de auto nog geen jaar oud is:
1. de nieuwwaarde bij een cataloguswaarde tot maximaal € 75.000,-;
2. de marktwaarde als de cataloguswaarde hoger is dan € 75.000,-, maar nooit minder dan de dagwaarde en nooit meer dan de cataloguswaarde;

Te lezen op https://www.anwb.nl/binaries/pdf/verzekeringen/polisvoorwaarden/autoverzekering/autoverzekering-voorwaarden.pdf

Nummer 2 is een beetje vreemde voorwaarde waar het merendeel van de MS onder valt. Dit kan betekenen dat als de cataloguswaarde meer dan 75k is, en je dagwaarde na 11 maanden bijvoorbeeld maar 65k, je dat bedrag maar terug krijgt. Terwijl een auto met een cataloguswaarde van 74k dan gewoon de cataloguswaarde krijgt uitgekeerd…

Ik heb ook een offerte bij Univé opgevraagd, dat kon niet online. Ze moesten het gaan uitzoeken hoe ze met volledig elektrische auto's omgaan. Moest mevrouw 3x uitleggen dat het geen hybride auto was…
 
Ben zelf ook aan het kijken voor een verzekering, en dat van de ANWB klopt inderdaad:

2. als de auto total loss is of bij diefstal van de gehele auto:
a. als de auto nog geen jaar oud is:
1. de nieuwwaarde bij een cataloguswaarde tot maximaal € 75.000,-;
2. de marktwaarde als de cataloguswaarde hoger is dan € 75.000,-, maar nooit minder dan de dagwaarde en nooit meer dan de cataloguswaarde;

Te lezen op https://www.anwb.nl/binaries/pdf/verzekeringen/polisvoorwaarden/autoverzekering/autoverzekering-voorwaarden.pdf

Nummer 2 is een beetje vreemde voorwaarde waar het merendeel van de MS onder valt. Dit kan betekenen dat als de cataloguswaarde meer dan 75k is, en je dagwaarde na 11 maanden bijvoorbeeld maar 65k, je dat bedrag maar terug krijgt. Terwijl een auto met een cataloguswaarde van 74k dan gewoon de cataloguswaarde krijgt uitgekeerd…

Ik heb ook een offerte bij Univé opgevraagd, dat kon niet online. Ze moesten het gaan uitzoeken hoe ze met volledig elektrische auto's omgaan. Moest mevrouw 3x uitleggen dat het geen hybride auto was…

Bedankt Dylan voor de tip. Ik heb het meteen nagevraagd bij de ANWB. Die grens van 75k klopt, maar met en twist. Zodra de dagwaarde onder die grens komt, wordt dat het uit te keren bedrag. Tussen 95k aanschaf en 75k grens zit een flink gat, maar ik kan de auto ook ex btw verzekeren omdat ik die toch terug krijg. Dat was bij CB ook het geval. Dan is het gat al grotendeels gedicht. De premie komt dan het 1e jaar op €668/jaar exbtw. Daarna op €756. Nog steeds niet slecht voor zo'n dure auto.

- - - Updated - - -

Over de premie exbtw: dat zal ex assurantiebelasting zijn. Die is volgens mij niet terug te vorderen.
 
Ha Fred, dat is op zich wel te doen, mijn auto zit namelijk op 78k ex btw.

Kreeg namelijk net een quote van Univé (8 schadevrije jaren) met een premie van € 3100,- inclusief ass.belasting. Idioot bedrag. Wel onder (veel) betere voorwaarden overigens, 3 jaar nieuwwaarde, geen eigenrisico etc.

Ik wil echter niet verplicht zijn om bij totalloss een nieuwe tesla terug te nemen omwille van fiscale regels die aan verandering onderhevig zijn. Hoe denk jij hierover?
 
Dylan, ik kreeg zojuist de offerte van de ANWB, maar daar wordt een belangrijke uitzondering gemaakt:
De offerte is akkoord gegeven maar wel onder de volgende voorwaarden:


De auto moet een SCM alarm klasse 4 hebben en de auto mag niet voor 3 jaar aanschafwaarde garantie verzekerd worden. Dit is maar voor 1 jaar. Maar dan houden we ook weer aan de dagwaarde + 10%. Zakt de waarde van de auto na het eerste jaar onder de 75000 dan keren we de dan geldende waard uit.
Daarmee diskwalifeert ANWB zich weer.

Dan zijn weer terug bij CB. Op korte en middellange termijn is een bijtelling van 4% (zoals het er nu naar uit ziet) wel te behappen (leuker kunnen we het niet maken, en zal het ook niet worden). De eerste 3 jaar rijd je dan wel weer een nieuwe Model S. Ik moet toegeven dat ik de kleine lettertjes van CB nog maar eens ga lezen.
 
Contact gehad met Centraal beheer dealer services (hadden follow-up gegeven aan de offerte) en daar 2 vragen neergelegd welke inmiddels beantwoord zijn en leek me goed deze te delen:

2. Geen uitkering maar nieuwe auto bij total-loss en is wellicht niet wenselijk ivm MIA-EIA/WAMIL en bijtelling.
Jouw vraag hebben wij intern even voorgelegd en uitgezocht. Onderstaande reglement is van kracht voor investeringen in combinatie met schade.

Desinvesteringsbijtelling?
Binnen vijf jaar. Als u bedrijfsmiddelen waarop u investeringsaftrek heeft gekregen, binnen vijf jaar vervreemdt, krijgt u te maken met de desinvesteringsbijtelling.
Uit grondig uitgezochte oude rechtspraak is af te leiden dat diefstal in dit opzicht niet gezien wordt als “vervreemden”, omdat er geen sprake is van vrijwilligheid. U krijgt dus geen desinvesteringsbijtelling voor uw kiezen (LJN: AX9802,18.09.1961)
Tip Dat geldt ook als u een eventuele schadevergoeding ontvangen van de verzekering. Voor een exacte vertaling naar uw situatie verwijzen wij u door naar uw accountant of belastingadviseur.
Nog even hier op terug komen:

Kan dit toch niet helemaal goed plaatsen.
Ik heb 28% KIA, 36% MIA, VAMIL.
Stel dat na 2 jaar: (je kan dan al 149% in aftrek hebben gebracht) en de auto gaat verloren. Bij ANWB krijg je 75K terug…en dat zonder fiscale gevolgen, terwijl je al ± 120K in aftrek hebt gebracht = ruim 53K netto voordeel. De auto koste je 80K (ex btw).
Dus onder aan de streep ben je dan ruim 58K wijzer.
Kan toch niet waar zijn.

Ook in geval van CB (waar je dus een nieuwe Tesla krijgt) vraag ik me af hoe het echt zit. Dat je onder 4% bijtelling gaat kan ik me wel voorstellen (nieuwe registratie). Maar hoe zit het dan met de KIA/MIA/VAMIL, loopt die fiscale afschrijving gewoon door? Je doet immers geen nieuwe investering.
 
Hoe je iets op je balans afschrijft heeft niet zoveel te maken met de werkelijke waarde.
Je mag de auto op je balans in 2 jaar afschrijven (vamil) dat wil niet zeggen dat de waarde na 2 jaar nul is.
 
Martijn, jij moet bij de belasting gaan werken onder het motto: kan het ook makkelijker? NOT ;-)

Als ik dit aan mijn accountant voorleg, ben ik waarschijnlijk een kapitaal kwijt, want dit weet hij vast niet zonder nader onderzoek. Het lijkt me dat je in het gunstigste geval de KIA/MIA/VAMIL mag behouden, maar een nieuwe aanvragen zit er niet meer in. KIA en VAMIL worden afgeschaft voor personenauto's na 2013. MIA wordt beperkt.
 
Dylan, ik kreeg zojuist de offerte van de ANWB, maar daar wordt een belangrijke uitzondering gemaakt:

Daarmee diskwalifeert ANWB zich weer.

Dan zijn weer terug bij CB. Op korte en middellange termijn is een bijtelling van 4% (zoals het er nu naar uit ziet) wel te behappen (leuker kunnen we het niet maken, en zal het ook niet worden). De eerste 3 jaar rijd je dan wel weer een nieuwe Model S. Ik moet toegeven dat ik de kleine lettertjes van CB nog maar eens ga lezen.

Centraal Beheer heeft op dit moment wel de beste aanbieding. Ik ga nog even verder rondshoppen, zodra ik een andere aanbieding heb zal ik deze hier laten horen.

- - - Updated - - -

Nog even hier op terug komen:

Kan dit toch niet helemaal goed plaatsen.
Ik heb 28% KIA, 36% MIA, VAMIL.
Stel dat na 2 jaar: (je kan dan al 149% in aftrek hebben gebracht) en de auto gaat verloren. Bij ANWB krijg je 75K terug…en dat zonder fiscale gevolgen, terwijl je al ± 120K in aftrek hebt gebracht = ruim 53K netto voordeel. De auto koste je 80K (ex btw).
Dus onder aan de streep ben je dan ruim 58K wijzer.
Kan toch niet waar zijn.

Ook in geval van CB (waar je dus een nieuwe Tesla krijgt) vraag ik me af hoe het echt zit. Dat je onder 4% bijtelling gaat kan ik me wel voorstellen (nieuwe registratie). Maar hoe zit het dan met de KIA/MIA/VAMIL, loopt die fiscale afschrijving gewoon door? Je doet immers geen nieuwe investering.


Je hebt niet te maken met een desinvesteringsbijtelling onder bijvoorbeeld MIA als je de auto total loss rijdt of wordt gestolen. Het genoten voordeel behoudt je gewoon. Daarnaast heb je geen 28% KIA op het bedrag van een tesla, maar waarschijnlijk 15k als je totale som van investeringen tussen de 55 en 102k blijft in dat jaar.

Je kan de auto binnen 5 jaar wel tot 0 afschrijven in de boeken, maar dat heeft zoals The Froq al zei niets te maken met de waarde. Wanneer je de auto verkoopt moet dat tegen een realistische marktwaarde zijn, en dat zorgt voor boekwinst (uiteindelijk weer belast op de een of andere manier).
 
Juist feedback gekregen van enkele verzekeringen (België) :
De context : 85 kw model, 77.000 euro EXCL btw. Huidige B.M = -2

Voorstel Vivium : BA : 456,83 ; rechtsbijstand 57,06, Omnium : 1457 euro : Vrijstelling is 2,5% ==> 1971 euro incl taksen. Ik krijg van mijn agent nog 5% als ik mijn 2de wagen mee verzeker.
Voorstel Centraal Beheer : 1970 incl taksën (directe verzekeraar :mad:, maar betere vrijstelling :smile:)
Voorstel agent (ken maatschappij niet) : 2084 euro incl taksen ; Engelse vrijstelling van 750 euro (schade > als 750 euro dan geen vrijstelling)


Ik twijfel tussen de eerste en de laatste : ik verkies namelijk een agent, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
 
Heeft iedereen hier de security package genomen? Zit er eigenlijk standaard een bepaalde klasse alarm systeem op de MS?
Ik heb hem niet genomen. Een basisalarm is al aanwezig en je kunt sowieso de auto op afstand volgen. Ik weet niet of er een (SCA?) kwalificatie is afgegeven. Volgens mij niet. Maar is voor Centraal Beheer in ieder geval niet nodig, en mij lijkt dat met andere verzekeraars ook wel afspraken te maken zijn dat ze de auto zo accepteren.