Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zin en onzin van 3rd party accu refurbishment

This site may earn commission on affiliate links.
Wat klopt er niet aan mijn verhaal? Waarom mag een Belg wel zijn scherm vervangen en een Nederlander niet (self repair)? Waarom werkt een ander (origineel Apple) display niet met true-tone? Ik heb een MBP omdat het voor mijn werk moet, maar na 1,5 jaar scherm kapot (amper gebruikt) en zie een reparatie van 700+ euro tegemoet. Nul coulance en je laptop weken kwijt. Ik vind het niet zo pro.

Ondanks dat Louis Rossmann een aparte vogel is lijkt die me vrij integer en principieel. Het is bizar dat je zelf niets mag met je laptop. Als je een issue hebt met je Logic board ben je al je data kwijt en heb je veel werk. Developers met veel VMs hebben niet zoveel aan iCloud. Het is mooi spul totdat je er wat mee krijgt. Het lijkt wel een Tesla :)
 
Jouw verhaal over Apple en reparaties klopt (bijna) niks van. Toevallig weet ik als hoofd TD bij Apple er alles van. De reden dat wij ervoor kiezen om alleen repairs te accepteren die aan onze hoge eisen voldoen, is omdat je wil dat de beveiliging (zoals Secure Enclave) gewaarborgd blijft. Het liefste geeft Apple de repairs om die reden helemaal niet uit handen maar dat is helaas niet te doen.

Dit is ook een van de redenen waarom Apple zoveel veiliger is dan een Android gebaseerd toestel.

Dat is overigens ook een mooie vergelijking met Tesla: Tesla kiest ervoor om alles in eigen beheer te houden. Daarom draait de software op een Tesla ook op zijn eigen (ik dacht op op Linux gebaseerde) OS. Net zoals dat iOs ook alleen op Apple's devices draait.
De bedrijfspopaganda werkt vrij goed, ik lees vooral een keuze, je kan dit, tegen de juiste effort, veel beter mogelijk maken. HP roept ook nog steeds dat als je niet hun originele toner gebruikt de printer stuk gaat 😂.

Je realiseert je overigens dat dus tesla & Android op Linux gebaseerde systemen zijn? En dat IOS en tesla ook gewoon third party code executeren (javascript in je browser) gesandboxed dat dan weer wel, en in het geval van tesla alleen op auxiliary hardware.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Als je een issue hebt met je Logic board ben je al je data kwijt
Hoe voorkomen ze dan dat je je backup restored op een nieuw apparaat? Als ik iets fijn vind van MacOS is het wel die prima geïntegreerde TimeMachine. Als jij je data alleen op je laptop hebt en nergens anders, is het gewoon wachten op een probleem.

Verder wel helemaal eens met je right-to-repair standpunt. Als het argument daartegen "beunhazerij" is, dan is de oplossing eerder "informatievoorziening" dan het proberen te dwarsbomen van reparaties door anderen. Als iedereen over de informatie kan beschikken die nodig is voor een goede diagnose, loop je ook geen (of veel minder) risico dat er verkeerde beslissingen worden genomen bij reparatiepogingen door derden.
 
Last edited:
Bij een probleem -dat niet gerelateerd is aan je SSD- word je logic-board vervangen en aangezien de SSD is geïntegreerd moet die nodeloos mee vervangen worden (duurzaamheid bij Apple bestaat vooral bij de marketing). Doordat de onderdelen op de logic boards niet apart geleverd worden is vrijwel elke reparatie een logic-board vervanging. Vervangen van onderdelen op het logic-board is sowieso specialistenwerk door de manier van monteren. Uitzonderingen zijn accu, toetsenbord, trackpad en display. Daarbij moet ik wel vaststellen dat Apple fenomenaal is met zijn accu's. Die blijven erg lang heel, waarbij mijn Dell laptops altijd na 1.5 jaar al een dramatisch slechte accu hebben.

Time Machine werkt nog steeds bij mijn weten en is tot mijn verbazing in de standaard-configuratie altijd nog unencrypted. Je kan wel encryptie aanzetten, maar standaard staat het uit! Je MBP is netjes met FileVault 2 versleuteld, waarbij de sleutel helemaal veilig in de secure enclave is opgeslagen. Maar de standaard backup is gewoon door iedereen te lezen op een externe schijf die ergens rondslingerd. Wellicht dat er een reden voor is, maar ik snap hem niet.

Overigens gebruikte ik ook altijd TimeMachine, maar helaas is de Time Capsule al jaren niet meer leverbaar en ben je overgeleverd aan iCloud of een NAS in de meterkast die 24/7 staat te draaien. De meeste mensen hebben niet de dicipline om een externe schijf er elke week even aan te hangen en Time Machine te activeren, dus dat vind ik niet zo'n geweldige optie. Aangezien ik de MBP enkel voor iOS ontwikkeling gebruik en testwerk is een back-up voor mij niet zo zinvol. Alle code staat toch extern in repositories.

Ik heb nooit begrepen waarom Apple niet voor een iCloud-based Time Machine is gegaan (zoiets als BackBlaze doet).

Maar we dwalen wat af volgens mij. ;)
 
  • Like
Reactions: horta
Wij zijn Apple gebruikers van het eerste uur (meerdere iMac’s , laptop‘s en telefoons)en met Apple nog nooit echt een probleem ondervonden, met uitzondering van twee iPhones waar de accu is vervangen en één keer een moederbord van een iMac moeten vervangen. Met windows apparaten zijn we veel vaker tegen een probleem aangelopen. Als je je device door Apple zelf laat vervangen dan krijg je originele onderdelen en de bijbehorende kwaliteit. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.

Om maar weer on-topic te komen….
Zou je je accu-pack willen laten vervangen door een goedkoop Chinees alternatief van Aliexpress?
 
Mensen hebben de eigenschap om veel aannames te doen op basis van onderbuik of verkeerde inschatting. Ik ken de redenen en feiten waarom Apple bepaalde keuzes maakt. Men denk heel snel “Apple doet dit ALLEEN uit financieel oogpunt” maar dat is in dit geval onzin (Ik zeg dus niet dat Apple dat nooit doet, het is een commercieel bedrijf). Steve Jobs zorgde ervoor dat de eerste Macintosh computers al werden dichtgeschroefd met eigen schroeven. Waarom? Omdat de gebruiksvriendelijkheid werd aangetast omdat mensen gingen sleutelen aan ”zijn” computer. Andere voorbeelden zijn: Apple‘s eigen Lightning, installaties alleen vanuit de App Store mogelijk maken…. (Hiervan denken mensen ook dat het alleen uit commercieel oogpunt wordt gedaan. Onzin.)

Uiteindelijk draait bij Apple alles om veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid. En hiermee verdienen ze heel veel geld.

Maar goed: iedereen moet lekker blijven denken wat ze willen denken.
 
Omdat de gebruiksvriendelijkheid werd aangetast omdat mensen gingen sleutelen aan ”zijn” computer.
En daar gaat het mis... Als je iets koopt, dan is het van jou en niet meer van de fabrikant (IMHO). Ik vind het jammer dat je op geen één concreet voorbeeld van mij ingaat, maar enkel afdoet met "discussieren met mensen die toch de feiten en achtergronden niet kennen heeft geen zin". Daarmee sla je elke discussie dood, maar deze discussie hoort inderdaad niet op een Tesla forum.

Wij zijn Apple gebruikers van het eerste uur (meerdere iMac’s , laptop‘s en telefoons)en met Apple nog nooit echt een probleem ondervonden, met uitzondering van twee iPhones waar de accu is vervangen en één keer een moederbord van een iMac moeten vervangen. Met windows apparaten zijn we veel vaker tegen een probleem aangelopen. Als je je device door Apple zelf laat vervangen dan krijg je originele onderdelen en de bijbehorende kwaliteit. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Ik heb drie MacBooks gehad en alle drie dikke issues mee gehad. MBP met slechte soldering van de GPU en het welbekende toetsenbord issue bij de volgende MBP. Het heeft heel lang geduurt voordat Apple erkende dat het een structureel probleem was, voordat ze het alsnog onder garantie gingen vervangen. Bij deze laptop weer schermissues na 2 jaar en dat is blijkbaar (nog???) geen standaardprobleem. Het probleem is niet zozeer dat er wat mee gebeurd, maar de kosten die je moet maken om het weer gerepareerd moet krijgen. Ook biedt men geen mogelijkheid voor next-business-day repair op locatie. Je bent gewoon je laptop een tijd lang kwijt en dat maakt het ook lastig. Ik weet wel dat ik mijn volgende Apple (want die zal er helaas toch moeten komen) gewoon bij een reseller op de hoek haal ipv bij Apple zelf. Dan heb je nog enige vorm van service en menselijkheid.

Overigens vind ik de kwaliteit van juist de iPhone, iPad, ... juist helemaal dikke prima. Met die apparaten juist nooit last gehad en -ondanks de erg hoge prijzen- voor mij wel dubbel en dwars het geld waard. Het is dus niet zo dat ik een probleem heb met Apple producten. Het is vooral de after-sales van Apple waar ik een probleem mee heb en dat was ook het begin van deze discussie. Hetzelfde heb ik met Tesla. De producten zijn fantastisch, maar je moet geen problemen krijgen, want dan wordt het duur, tijdrovend en vaak erg frustrerend.

Zou je je accu-pack willen laten vervangen door een goedkoop Chinees alternatief van Aliexpress?
Apple's self-repair levert ook gewoon originele onderdelen die je zelf kan vervangen. Deze leveren ze alleen niet in Nederland (om voor mij onbekende reden), waardoor je dus of de hoofdprijs moet betalen om het door Apple te laten doen of moet uitwijken naar gewone Chinese alternatieven. Veel mensen zullen het laatste doen en als jij een tweedehands MBP zou kopen, dan is er dus een kans dat er zo'n prulscherm in zit. Ik stuur mijn laptop maar op, want wil gewoon goed spul (zodat ik het ook zonder zorgen kan doorverkopen als het wat ouder wordt).

Zelfs in mijn 12 jaar oude Audi A5 schroef ik enkel originele onderdelen. Ik zou inderdaad niet een AliExpress accupakket in mijn Tesla plaatsen. Maar ik zou wellicht wel een originele accu kopen en die door een bedrijf laten plaatsen waar ik meer vertrouwen in heb dan Tesla. Gezien de blunders die er gemaakt zijn bij eenvoudige herstelwerkzaamheden heb ik geen hoge pet op van sommige Tesla SeC medewerkers. Dan ga ik liever naar een bedrijf toe waar ik weet wie er aan sleutelt en waar ik wel vertrouwen in heb of het zelf doen (alhoewel een accupakket wellicht wat teveel van het goede is).

Daarbij zou TS in dit geval 16K hebben moeten betalen en een vrijwel goede accu in moeten leveren bij Tesla (zover ik weet). Die accu is gewoon nog erg veel geld waard, maar daar zie je amper wat van terug. Daarom vind ik het goed dat er alternatieven zijn. Ik snap ook niet waarom mensen dat een probleem vinden. Als je meer vertrouwen hebt in Tesla, dan laat je het gewoon daar doen.
 
Ik zie overigens het probleem niet. Ja, je koopt een auto (of laptop) en je hebt er alle recht toe om alles te doen om het ding zelf te repareren. Buiten garantie. Want in garantie kan de fabrikant natuurlijk regels opleggen (ze gaan niet meuk die je zelf hebt gemonteerd of beschadigd moeten in garantie oplossen).

En dat kan toch? Ja, de nieuwe batterijen in een Model 3 en Y zijn een gepriel om ze uit de schuim te trekken, maar het right to repair betekent niet dat de fabrikant het ook makkelijk moet maken voor jou om individuele componenten te wisselen. Dat zou een iPhone ook dikker maken als er naast de normale behuizing ook nog een aparte behuizing rond de batterij moet, en dan gaat er ook geen 80kWh meer passen in het door de gebruiker makkelijk te wisselen en te openen battery pack, en de koeling en verwarming zal ook navenant zijn.

Wat je overigens ziet is dat de packs tot 90kWh in de S en X nog wel eens open gemaakt worden, maar ik weet nog niet van 3 en Y packs die door beunhazen open geprield moeten worden om een herstel goedkoper uit te voeren. Misschien net door die schuim dat er minder defecten aan zijn. Maar anderzijds is er nog geen enkele Model 3 8 jaren oud, en het aantal die al boven de kilometerlimiet zitten zal ook wel meevallen.
 
De producten zijn fantastisch, maar je moet geen problemen krijgen, want dan wordt het duur, tijdrovend en vaak erg frustrerend.
En dat is toch een relatief grote bedreiging.
Stel dat er op een bepaald ogenblik een terugroepactie moet komen, niet voor de soft maar voor het gebruik van een slecht onderdeel dat systematisch faalt. Kan je er dan op hopen dat die enkele SECs dit gaan kunnen bolwerken?
Je kan natuurlijk volhouden dat Tesla totaal onfeilbaar is, maar zoals blijkt uit de LED-dagverlichting van de S kan ook Tesla problemen niet helemaal uitsluiten. Tesla weigerde dan gewoon zo'n terugroepactie en liet/laat de eigenaars voor een deel zelf opdraaien voor de herstelling. Maar ooit komt het moment dat er zich een probleem voordoet dat wel zo'n terugroepactie vergt.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik zie overigens het probleem niet. Ja, je koopt een auto (of laptop) en je hebt er alle recht toe om alles te doen om het ding zelf te repareren. Buiten garantie. Want in garantie kan de fabrikant natuurlijk regels opleggen (ze gaan niet meuk die je zelf hebt gemonteerd of beschadigd moeten in garantie oplossen).

En dat kan toch? Ja, de nieuwe batterijen in een Model 3 en Y zijn een gepriel om ze uit de schuim te trekken, maar het right to repair betekent niet dat de fabrikant het ook makkelijk moet maken voor jou om individuele componenten te wisselen. Dat zou een iPhone ook dikker maken als er naast de normale behuizing ook nog een aparte behuizing rond de batterij moet, en dan gaat er ook geen 80kWh meer passen in het door de gebruiker makkelijk te wisselen en te openen battery pack, en de koeling en verwarming zal ook navenant zijn.

Wat je overigens ziet is dat de packs tot 90kWh in de S en X nog wel eens open gemaakt worden, maar ik weet nog niet van 3 en Y packs die door beunhazen open geprield moeten worden om een herstel goedkoper uit te voeren. Misschien net door die schuim dat er minder defecten aan zijn. Maar anderzijds is er nog geen enkele Model 3 8 jaren oud, en het aantal die al boven de kilometerlimiet zitten zal ook wel meevallen.
Ik snap niet waarom een externe partij voor jou een beunhaas is. Er zijn genoeg vakkundige firma’s die momenteel ruilmotoren, generatoren, radiatoren etc voor ICE voertuigen leveren. Deze demonteren ook een motor, reviseren ze en dan zijn ze soms nog beter als origineel. Ik heb ooit met de originele motor 150.000km gedaan en dan met de inruil er nog 250.000 bovenop. En de motor en zelf in en uit gehaald. Dus ben ik ook een beunhaas.

Waarom zou dit niet kunnen voor batterijen. Of ze nu opgeschuimd zijn of niet. Beter voor het milieu en de portefeuille.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik zie overigens het probleem niet. Ja, je koopt een auto (of laptop) en je hebt er alle recht toe om alles te doen om het ding zelf te repareren. Buiten garantie. Want in garantie kan de fabrikant natuurlijk regels opleggen (ze gaan niet meuk die je zelf hebt gemonteerd of beschadigd moeten in garantie oplossen).
Dat is juist het probleem. Je hebt wellicht wel alle recht om zelf iets te repareren, maar dat wordt onmogelijk gemaakt door de fabrikant, omdat die de benodigde onderdelen niet levert. Als Tesla geen accu's, accu-cellen, main-fuses, ... levert dan heb je geen andere mogelijkheid dan bij Tesla aan te kloppen en voor de hoofdprijs. En stel dat je het batterijpakket wel kan kopen bij Tesla, maar dat ze supercharging onmogelijk maken bij een accu die niet door Tesla is geïnstalleerd (ik noem maar wat), dan heb je feitelijk ook geen andere keuze dan het door Tesla te laten doen.

Overigens heb ik begrip voor beperkingen voor gratis supercharging. Anders wordt misbruik wel heel makkelijk, want dan bouw je het systeem om dat je ook kan terugleveren en kan je tot in lengte van jaren je huis gratis van energie voorzien. Twee keer in de week naar de SuC rijden en verder lekker stoken op kosten van ome Elon. ;)
En dat kan toch? Ja, de nieuwe batterijen in een Model 3 en Y zijn een gepriel om ze uit de schuim te trekken, maar het right to repair betekent niet dat de fabrikant het ook makkelijk moet maken voor jou om individuele componenten te wisselen. Dat zou een iPhone ook dikker maken als er naast de normale behuizing ook nog een aparte behuizing rond de batterij moet, en dan gaat er ook geen 80kWh meer passen in het door de gebruiker makkelijk te wisselen en te openen battery pack, en de koeling en verwarming zal ook navenant zijn.
Voor telefoons gaat volgens mij binnen een paar jaar de regel in dat de accu door de consument te vervangen moet zijn. Dat mag best wel een beetje werk zijn, maar een ingeschuimde en verlijmde accu zal een no-go worden met de nieuwe regels. Voor auto's geldt een dergelijke regel volgens mij nog niet.

Wat je overigens ziet is dat de packs tot 90kWh in de S en X nog wel eens open gemaakt worden, maar ik weet nog niet van 3 en Y packs die door beunhazen open geprield moeten worden om een herstel goedkoper uit te voeren. Misschien net door die schuim dat er minder defecten aan zijn. Maar anderzijds is er nog geen enkele Model 3 8 jaren oud, en het aantal die al boven de kilometerlimiet zitten zal ook wel meevallen.
Voor de acceptatie van de EV is het goed dat accu's voor redelijke prijzen te repareren zijn. Ik zou niet graag een EV kopen waarbij de accu uit garantie is en die al de nodige ervaring heeft. Vaak is het ook lastig om te achterhalen hoe goed de accu nog is. De huidige EV kopers kopen veelal nieuwe auto's en dan is dat niet zo'n probleem. Die hebben garantie en vaak iets meer te besteden als het misgaat. De tweedehandskoper heeft minder te besteden en als je dan wordt opgezadeld met een kostenpost van 15K omdat je accu kapot gaat, dan ben je wel zuur. Ook zijn tweedehands verkopers verplicht 1 jaar garantie te geven en die zullen deze potentiële kosten ook verrekenen in de prijs.

Zorgen dat EV accu's te repararen zijn is duurzamer en ook gewoon noodzakelijk voor de acceptatie van de EV op langere termijn. De huidige situatie is dat een kapotte accu je minstens 15K kost en dat is een risico dat de gemiddelde consument niet graag neemt. Een ICE motor kan natuurlijk ook kapot gaan, maar is vaak goedkoper te reviseren.

En dat is toch een relatief grote bedreiging. Stel dat er op een bepaald ogenblik een terugroepactie moet komen, niet voor de soft maar voor het gebruik van een slecht onderdeel dat systematisch faalt. Kan je er dan op hopen dat die enkele SECs dit gaan kunnen bolwerken?
Dat geldt natuurlijk altijd voor terugroepacties. Kijk naar Audi met hun 1.8/2.0 TFSI motoren (2008-2012) die na een paar jaar allemaal ernstige problemen kregen en een revisie voor de kiezen kregen die meestal 5-8K moest kosten. Dat is heel lang tegengehouden door de importeur, terwijl het probleem in de rest van de wereld al erkent werd. Audi garages hebben maandenlang die auto's lopen herstellen en uiteindelijk krijgen ze dat wel voor elkaar. Bij Tesla verwacht ik ook dat het zo zal gaan. Pas bij heel kritische veiligheidsissues zal er een probleem ontstaan (bijv. Boeing 737 Max) en staat de vloot stil.

De houding is van fabrikanten/importeurs is toch meestal dat ze blijven ontkennen, totdat ze echt niet meer anders kunnen en er juridische uitspraken zijn. Dat is tenminste wel mijn ervaring bij problemen bij computers en auto's die de fabrikant serieus veel geld kosten. Er zijn maar weinig fabrikanten die hun verantwoordelijkheid nemen en het meteen netjes oplossen.

Ik snap niet waarom een externe partij voor jou een beunhaas is.
Sterker nog... Ik heb meer vertrouwen in een specialistische club die afhankelijk is van zijn naam en reputatie, dan van een multinational waar je maar moet afwachten wie er aan je auto sleutelt. De gemiddelde Teslarijder koopt de auto nieuw en ruilt hem in tegen een nieuwe na een paar jaar. Dat een consument die een tweedehands auto koopt niet naar Tesla gaat voor onderhoud kan ik goed inkomen. Met een werkplaatstarief van meer dan 160 euro/uur (incl. BTW) is dat gewoon veel te duur. Helemaal voor de kwaliteit die geleverd wordt...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik snap niet waarom een externe partij voor jou een beunhaas is. Er zijn genoeg vakkundige firma’s die momenteel ruilmotoren, generatoren, radiatoren etc voor ICE voertuigen leveren. Deze demonteren ook een motor, reviseren ze en dan zijn ze soms nog beter als origineel. Ik heb ooit met de originele motor 150.000km gedaan en dan met de inruil er nog 250.000 bovenop. En de motor en zelf in en uit gehaald. Dus ben ik ook een beunhaas.

Waarom zou dit niet kunnen voor batterijen. Of ze nu opgeschuimd zijn of niet. Beter voor het milieu en de portefeuille.
Check de betekenis van beunhaas nog eens. Het is niet noodzakelijk negatief. Meer nog, de omschrijving past perfect bij de vakman die met minder uitrusting en niet onder de officiële vlag als vakman een lager tarief vraagt.
 
Dat is juist het probleem. Je hebt wellicht wel alle recht om zelf iets te repareren, maar dat wordt onmogelijk gemaakt door de fabrikant, omdat die de benodigde onderdelen niet levert. Als Tesla geen accu's, accu-cellen, main-fuses, ... levert dan heb je geen andere mogelijkheid dan bij Tesla aan te kloppen en voor de hoofdprijs. En stel dat je het batterijpakket wel kan kopen bij Tesla, maar dat ze supercharging onmogelijk maken bij een accu die niet door Tesla is geïnstalleerd (ik noem maar wat), dan heb je feitelijk ook geen andere keuze dan het door Tesla te laten doen.
Ofwel haal je het bij de toeleveranciers van Tesla, ofwel haal je het bij iemand die het namaakt, ofwel haal je het bij Tesla zelf. En Tesla heeft geen enkele verplichting om je de individuele onderdelen los te leveren. Als er voor hun logistiek het logischer is dat bepaalde onderdelen als een pakket worden geleverd, is het aan jezelf om maar een leverancier te vinden die die onderdelen apart kan leveren.

In een supermarkt kan je ook niet eisen dat de individuele ingrediënten van een kant en klare maaltijd ook allemaal apart beschikbaar zijn. Je kan ook niet klagen dat je van Coca Cola niet de siroop kan kopen waarmee je met je eigen kraantjeswater en koolzuurgas je eigen Coca Cola goedkoper zelf kan maken.
Voor telefoons gaat volgens mij binnen een paar jaar de regel in dat de accu door de consument te vervangen moet zijn. Dat mag best wel een beetje werk zijn, maar een ingeschuimde en verlijmde accu zal een no-go worden met de nieuwe regels. Voor auto's geldt een dergelijke regel volgens mij nog niet.
Je denkt dat je daarmee wint, maar het betekent dat de politiek zich gaat moeien met het ontwerp, wat betekent dat je product altijd benadeeld zal zijn.

Stel je voor dat de EU erin was geslaagd om micro-usb als standaard te maken. Hoe kon USB-C dan nog doorbreken als iedereen verplicht was micro-usb te ondersteunen? En is USB-C een goeie oplossing? De connector is ogenlijk hetzelfde, maar de Apple kabel van €150 is performanter dan een USB-C kabel van Amazon, en zelfs daar heb je verschillen in, tot zover je modellen hebt die zelfs niet ondersteunen dat je ze in 2 richtingen kan monteren. Maar wel volgens de regels van Europa.

Stel je voor dat Europa besliste dat Type 2 de stekker voor Europa zou zijn, en men niet aan DC laden zou gaan doen. Of DC laden zou afhandelen met 2 grote extra pinnen. Ja, nu zit je met je CCS2 terwijl men in de VS aan de NACS gaat, en die is ontegensprekelijk handiger dan CCS2.


Voor de acceptatie van de EV is het goed dat accu's voor redelijke prijzen te repareren zijn. Ik zou niet graag een EV kopen waarbij de accu uit garantie is en die al de nodige ervaring heeft. Vaak is het ook lastig om te achterhalen hoe goed de accu nog is. De huidige EV kopers kopen veelal nieuwe auto's en dan is dat niet zo'n probleem. Die hebben garantie en vaak iets meer te besteden als het misgaat. De tweedehandskoper heeft minder te besteden en als je dan wordt opgezadeld met een kostenpost van 15K omdat je accu kapot gaat, dan ben je wel zuur. Ook zijn tweedehands verkopers verplicht 1 jaar garantie te geven en die zullen deze potentiële kosten ook verrekenen in de prijs.

Zorgen dat EV accu's te repararen zijn is duurzamer en ook gewoon noodzakelijk voor de acceptatie van de EV op langere termijn. De huidige situatie is dat een kapotte accu je minstens 15K kost en dat is een risico dat de gemiddelde consument niet graag neemt. Een ICE motor kan natuurlijk ook kapot gaan, maar is vaak goedkoper te reviseren.
Kanttekening is dat tweedehands verkopers niet die kost in hun verkoopprijs rekenen, maar de verzekering die ze afsluiten op een mogelijke garantie-herstelling in de verkoopprijs rekenen. Ja, tweedehands verkopers verzekeren zich gewoon tegen garantieclaims.

Verder is het voor de consument voornamelijk gissen of zijn batterij goed is. Met Tesla tooltjes lukt het wat, maar elk merk heeft zijn batterijen en kenmerken, dus als beunhaas moet je jezelf specialiseren in bepaalde merken en batterijen. En qua energiedichtheid ga je meer en meer zien dat die packs minder eenvoudig te herstellen worden, maar ook betrouwbaarder worden. Er is ook niemand die de individuele cellen uit je smartphone of laptop gaat uit mekaar pielen om een nieuw pack te maken.
 
Ofwel haal je het bij de toeleveranciers van Tesla, ofwel haal je het bij iemand die het namaakt, ofwel haal je het bij Tesla zelf. En Tesla heeft geen enkele verplichting om je de individuele onderdelen los te leveren. Als er voor hun logistiek het logischer is dat bepaalde onderdelen als een pakket worden geleverd, is het aan jezelf om maar een leverancier te vinden die die onderdelen apart kan leveren.
De officiële regel is dat de fabrikanten inderdaad nergens toe verplicht zijn. Er is wél een algemene regel die hen verplicht om, evenals alle overige leveranciers, onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal exemplaren van het product in omloop zijn. In de praktijk zullen de reguliere fabrikanten minstens 10 jaar na productie van de auto onderdelen leveren. Dat is natuurlijk ook een goede regel, anders zou je een auto naar de sloop kunnen brengen als je voorruit kapot gaat en er geen ruit geleverd kan worden. Bij veelvoorkomende modellen zal daarna de aftermarket het overnemen van de OEMs, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.

Bij Tesla was (of is???) de onderdelenvoorziening inderdaad een probleem. Als schade had kon het zomaar zijn dat je maanden zonder auto zat. Niet veel mensen letten daarop bij aankoop van een auto, maar als dit soort zaken niet op orde zijn, dan kan het erg vervelend worden. Vaak kom je er te laat achter als je de auto al hebt gekocht.

In een supermarkt kan je ook niet eisen dat de individuele ingrediënten van een kant en klare maaltijd ook allemaal apart beschikbaar zijn. Je kan ook niet klagen dat je van Coca Cola niet de siroop kan kopen waarmee je met je eigen kraantjeswater en koolzuurgas je eigen Coca Cola goedkoper zelf kan maken.
Absurd vergelijk. Ik mag toch hopen dat je zelf wel begrijpt dat het vergelijk tussen een flesje cola van 1 euro niet te vergelijken valt met een auto van 100.000 euro?

Je denkt dat je daarmee wint, maar het betekent dat de politiek zich gaat moeien met het ontwerp, wat betekent dat je product altijd benadeeld zal zijn.
Dat lees ik als een populistisch drogredenering. Als de markt zelf niet tot standaarden wil komen, dan moet ze maar gedwongen worden in sommige gevallen.

Er zijn heel veel standaarden die door de overheid zijn bepaald en dat maakt het leven zeker wel eenvoudiger. Dat ieder huis in Nederland een gestandaardiseerd stopcontact heeft maakt het lever echt eenvoudiger. Liever had ik gezien dat die standaard vroeger al Europa-breed was doorgevoerd, dan liep je nu niet te klooien met verschillende stekkers in NL en BE.

Stel je voor dat de EU erin was geslaagd om micro-usb als standaard te maken. Hoe kon USB-C dan nog doorbreken als iedereen verplicht was micro-usb te ondersteunen? En is USB-C een goeie oplossing? De connector is ogenlijk hetzelfde, maar de Apple kabel van €150 is performanter dan een USB-C kabel van Amazon, en zelfs daar heb je verschillen in, tot zover je modellen hebt die zelfs niet ondersteunen dat je ze in 2 richtingen kan monteren. Maar wel volgens de regels van Europa.
De USB-C kabel is inderdaad een goede oplossing voor het opladen van apparaten.. Nu hoef ik nog maar één oplader mee te nemen om mijn iPhone, iPad, spiegelreflex en GPS tracker op te laden. Voor laptops gaat dit volgens mij over 3-4 jaar ook gelden en daar ben ik wel benieuwd hoe dit gaat werken, omdat er ook laptops zijn die met 180W gevoed moeten kunnen worden.

Dat diezelfde fysieke aansluiting ook gebruikt wordt voor Thunderbolt 3/4 (ik neem aan dat je dat bedoelt met een "Apple kabel van €150") staat hier volledig los van. Het is praktisch dat je op die poort een laptop ook kan voeden (bijv. bij een gebruik van een USB-C of Thunderbolt dock). Het enige is dat die poort straks ook gebruikt moet kunnen worden om de laptop op te laden.

Als op termijn de USB-C aansluiting achterhaald is, dan zal de EU waarschijnlijk wel een nieuw voorstel doen en een overgangstermijn hanteren. Een nieuwe aansluiting zal inderdaad enkel doorbreken als die significant veel voordelen heeft.

Stel je voor dat Europa besliste dat Type 2 de stekker voor Europa zou zijn, en men niet aan DC laden zou gaan doen. Of DC laden zou afhandelen met 2 grote extra pinnen. Ja, nu zit je met je CCS2 terwijl men in de VS aan de NACS gaat, en die is ontegensprekelijk handiger dan CCS2.
Ik ben blij met de type 2 stekker voor AC laden, want ik kan bij elke AC laadpaal in Europa terecht. Dat die standaard niet geschikt is voor DC laden en je daardoor een wat lompere CCS2 stekker krijgt is misschien niet ideaal, maar nog altijd vele malen handiger dan lopen klooien met een Chademo adapter, CCS2 adapter, ... Had ik liever NACS gezien? Jazeker, maar het is nu niet zo dat CSS2 zoveel slechter is in de praktijk.

Ik weet niet eens of er één standaard is voor AC laden in de VS, maar voor DC laden had je veel langer meerdere standaarden (en in de praktijk is dat nog steeds zo). Daar hebben ze onlangs pas gekozen en zijn op NACS uitgekomen. Ik weet niet of dat komt omdat Tesla zijn laadnetwerk nu ook open zet voor andere merken.

Kanttekening is dat tweedehands verkopers niet die kost in hun verkoopprijs rekenen, maar de verzekering die ze afsluiten op een mogelijke garantie-herstelling in de verkoopprijs rekenen. Ja, tweedehands verkopers verzekeren zich gewoon tegen garantieclaims.
En wie dacht je wie die verzekering betaald? Dat is toch echt de consument die de auto koopt. Direct of indirect betaal je altijd voor garantie. Ook bij een nieuw product zullen de garantieclaims meegenomen zijn in de prijs.

Verder is het voor de consument voornamelijk gissen of zijn batterij goed is. Met Tesla tooltjes lukt het wat, maar elk merk heeft zijn batterijen en kenmerken, dus als beunhaas moet je jezelf specialiseren in bepaalde merken en batterijen.
Ik weet niet of jij alle niet-Tesla bedrijven rekent tot "beunhazen" (in Nederland een term net een vrij negatieve lading), maar er zijn gewoon specialistische bedrijven die meer kennis hebben van een Tesla accu dan het gemiddelde Tesla SeC. Die zou ik zeker geen beunhazen noemen. Het schijnt dat veel problemen met de accu-pakketten van de Model S/X komen door vocht dat toch in de batterij terecht komt.

En qua energiedichtheid ga je meer en meer zien dat die packs minder eenvoudig te herstellen worden, maar ook betrouwbaarder worden. Er is ook niemand die de individuele cellen uit je smartphone of laptop gaat uit mekaar pielen om een nieuw pack te maken.
Jij maakt steeds de fout dat je zaken vergelijkt die niet te vergelijken zijn. Voor een accu van een paar tientjes loont het zich nooit om die uit elkaar te halen. Voor een accu van 25.000 euro loont zich dat waarschijnlijk wel en daarom is het niet te vergelijken. Als een accupakket in 99,9% van de gevallen heel blijft en enkel -naar verwachting- degradeert, dan is het ook geen probleem dat ze niet repareerbaar zijn. Bij de Model S/X batterijen is dat gewoon niet het geval en veel batterijen begeven het ruimschoots voordat de auto "op" is. Dan is het toch wel wenselijk dat een batterij te repareren is. Dat dit vaak ook kan bewijzen de specialistische bedrijven en ik denk dat we dit enkel kunnen toejuichen.

Als je enkel vertrouwen hebt in Tesla, dan staat het een ieder vrij om naar Tesla te gaan...
 
Check de betekenis van beunhaas nog eens. Het is niet noodzakelijk negatief. Meer nog, de omschrijving past perfect bij de vakman die met minder uitrusting en niet onder de officiële vlag als vakman een lager tarief vraagt.

VanDale:
beun·haas (de; m/v/x; meervoud: beunhazen) (Nederland)
1 iem. die zonder de vereiste kennis of bevoegdheid zwart een vak uitoefent

Daar lees ik helemaal niets positiefs in. Geen vakman want niet de vereiste kennis.