Ofwel haal je het bij de toeleveranciers van Tesla, ofwel haal je het bij iemand die het namaakt, ofwel haal je het bij Tesla zelf. En Tesla heeft geen enkele verplichting om je de individuele onderdelen los te leveren. Als er voor hun logistiek het logischer is dat bepaalde onderdelen als een pakket worden geleverd, is het aan jezelf om maar een leverancier te vinden die die onderdelen apart kan leveren.
De officiële regel is dat de fabrikanten inderdaad nergens toe verplicht zijn. Er is wél een algemene regel die hen verplicht om, evenals alle overige leveranciers, onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal exemplaren van het product in omloop zijn. In de praktijk zullen de reguliere fabrikanten minstens 10 jaar na productie van de auto onderdelen leveren. Dat is natuurlijk ook een goede regel, anders zou je een auto naar de sloop kunnen brengen als je voorruit kapot gaat en er geen ruit geleverd kan worden. Bij veelvoorkomende modellen zal daarna de aftermarket het overnemen van de OEMs, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Bij Tesla was (of is???) de onderdelenvoorziening inderdaad een probleem. Als schade had kon het zomaar zijn dat je maanden zonder auto zat. Niet veel mensen letten daarop bij aankoop van een auto, maar als dit soort zaken niet op orde zijn, dan kan het erg vervelend worden. Vaak kom je er te laat achter als je de auto al hebt gekocht.
In een supermarkt kan je ook niet eisen dat de individuele ingrediënten van een kant en klare maaltijd ook allemaal apart beschikbaar zijn. Je kan ook niet klagen dat je van Coca Cola niet de siroop kan kopen waarmee je met je eigen kraantjeswater en koolzuurgas je eigen Coca Cola goedkoper zelf kan maken.
Absurd vergelijk. Ik mag toch hopen dat je zelf wel begrijpt dat het vergelijk tussen een flesje cola van 1 euro niet te vergelijken valt met een auto van 100.000 euro?
Je denkt dat je daarmee wint, maar het betekent dat de politiek zich gaat moeien met het ontwerp, wat betekent dat je product altijd benadeeld zal zijn.
Dat lees ik als een populistisch drogredenering. Als de markt zelf niet tot standaarden wil komen, dan moet ze maar gedwongen worden in sommige gevallen.
Er zijn heel veel standaarden die door de overheid zijn bepaald en dat maakt het leven zeker wel eenvoudiger. Dat ieder huis in Nederland een gestandaardiseerd stopcontact heeft maakt het lever echt eenvoudiger. Liever had ik gezien dat die standaard vroeger al Europa-breed was doorgevoerd, dan liep je nu niet te klooien met verschillende stekkers in NL en BE.
Stel je voor dat de EU erin was geslaagd om micro-usb als standaard te maken. Hoe kon USB-C dan nog doorbreken als iedereen verplicht was micro-usb te ondersteunen? En is USB-C een goeie oplossing? De connector is ogenlijk hetzelfde, maar de Apple kabel van €150 is performanter dan een USB-C kabel van Amazon, en zelfs daar heb je verschillen in, tot zover je modellen hebt die zelfs niet ondersteunen dat je ze in 2 richtingen kan monteren. Maar wel volgens de regels van Europa.
De USB-C kabel is inderdaad een goede oplossing voor het opladen van apparaten.. Nu hoef ik nog maar één oplader mee te nemen om mijn iPhone, iPad, spiegelreflex en GPS tracker op te laden. Voor laptops gaat dit volgens mij over 3-4 jaar ook gelden en daar ben ik wel benieuwd hoe dit gaat werken, omdat er ook laptops zijn die met 180W gevoed moeten kunnen worden.
Dat diezelfde fysieke aansluiting ook gebruikt wordt voor Thunderbolt 3/4 (ik neem aan dat je dat bedoelt met een "Apple kabel van €150") staat hier volledig los van. Het is praktisch dat je op die poort een laptop ook kan voeden (bijv. bij een gebruik van een USB-C of Thunderbolt dock). Het enige is dat die poort straks ook gebruikt moet kunnen worden om de laptop op te laden.
Als op termijn de USB-C aansluiting achterhaald is, dan zal de EU waarschijnlijk wel een nieuw voorstel doen en een overgangstermijn hanteren. Een nieuwe aansluiting zal inderdaad enkel doorbreken als die significant veel voordelen heeft.
Stel je voor dat Europa besliste dat Type 2 de stekker voor Europa zou zijn, en men niet aan DC laden zou gaan doen. Of DC laden zou afhandelen met 2 grote extra pinnen. Ja, nu zit je met je CCS2 terwijl men in de VS aan de NACS gaat, en die is ontegensprekelijk handiger dan CCS2.
Ik ben blij met de type 2 stekker voor AC laden, want ik kan bij elke AC laadpaal in Europa terecht. Dat die standaard niet geschikt is voor DC laden en je daardoor een wat lompere CCS2 stekker krijgt is misschien niet ideaal, maar nog altijd vele malen handiger dan lopen klooien met een Chademo adapter, CCS2 adapter, ... Had ik liever NACS gezien? Jazeker, maar het is nu niet zo dat CSS2 zoveel slechter is in de praktijk.
Ik weet niet eens of er één standaard is voor AC laden in de VS, maar voor DC laden had je veel langer meerdere standaarden (en in de praktijk is dat nog steeds zo). Daar hebben ze onlangs pas gekozen en zijn op NACS uitgekomen. Ik weet niet of dat komt omdat Tesla zijn laadnetwerk nu ook open zet voor andere merken.
Kanttekening is dat tweedehands verkopers niet die kost in hun verkoopprijs rekenen, maar de verzekering die ze afsluiten op een mogelijke garantie-herstelling in de verkoopprijs rekenen. Ja, tweedehands verkopers verzekeren zich gewoon tegen garantieclaims.
En wie dacht je wie die verzekering betaald? Dat is toch echt de consument die de auto koopt. Direct of indirect betaal je altijd voor garantie. Ook bij een nieuw product zullen de garantieclaims meegenomen zijn in de prijs.
Verder is het voor de consument voornamelijk gissen of zijn batterij goed is. Met Tesla tooltjes lukt het wat, maar elk merk heeft zijn batterijen en kenmerken, dus als beunhaas moet je jezelf specialiseren in bepaalde merken en batterijen.
Ik weet niet of jij alle niet-Tesla bedrijven rekent tot "beunhazen" (in Nederland een term net een vrij negatieve lading), maar er zijn gewoon specialistische bedrijven die meer kennis hebben van een Tesla accu dan het gemiddelde Tesla SeC. Die zou ik zeker geen beunhazen noemen. Het schijnt dat veel problemen met de accu-pakketten van de Model S/X komen door vocht dat toch in de batterij terecht komt.
En qua energiedichtheid ga je meer en meer zien dat die packs minder eenvoudig te herstellen worden, maar ook betrouwbaarder worden. Er is ook niemand die de individuele cellen uit je smartphone of laptop gaat uit mekaar pielen om een nieuw pack te maken.
Jij maakt steeds de fout dat je zaken vergelijkt die niet te vergelijken zijn. Voor een accu van een paar tientjes loont het zich nooit om die uit elkaar te halen. Voor een accu van 25.000 euro loont zich dat waarschijnlijk wel en daarom is het niet te vergelijken. Als een accupakket in 99,9% van de gevallen heel blijft en enkel -naar verwachting- degradeert, dan is het ook geen probleem dat ze niet repareerbaar zijn. Bij de Model S/X batterijen is dat gewoon niet het geval en veel batterijen begeven het ruimschoots voordat de auto "op" is. Dan is het toch wel wenselijk dat een batterij te repareren is. Dat dit vaak ook kan bewijzen de specialistische bedrijven en ik denk dat we dit enkel kunnen toejuichen.
Als je enkel vertrouwen hebt in Tesla, dan staat het een ieder vrij om naar Tesla te gaan...