Ik vind een nierdialyse of ooglaser net even wat ander dan de meeste consumentenartikelen. Ik ben van mening dat als ik een apparaat gekocht heb dat ik zelf mag weten wat ermee gebeurd. Tegenwoordig lijkt het meer dat je gebruiksrecht koopt i.p.v. dat je eigenaar wordt.
Apple is wel het slechtste voorbeeld in deze (nee, dat is waarschijnlijk John Deere), want die zet ook de gerenommeerde third-party repairshops buiten spel door bizarre eisen te stellen aan het repareren van apparatuur. Feitelijk komt het er op neer dat je niet mag repareren, maar enkel display, accu of logic-board mag vervangen. Daardoor worden veelal eenvoudige reparaties enorm duur. Laat het aan de consument over hoe die zijn bezit laat repareren. Als je het liever door Apple laat doen, dan is dat helemaal prima.
Een eenvoudige voltage-regulator (die vaak kapot gaat) kan niet meer apart vervangen wordt, omdat Apple het heeft veranderd door een ander onderdeel dat niet meer los verkocht wordt. Component protection is ook zoiets. Voor een Touch ID sensor is dat te verdedigen, maar voor een LCD display is het al een stuk lastiger.
Louis Rossmann heeft er genoeg voorbeelden van. Nu is dat ook niet de meest makkelijke figuur, maar hij heeft zeker een punt.
Ik ben alleen van mening dat die voorwaarden niet door de fabrikant moeten worden bepaald, omdat die vaak veiligheid als vals argument gebruiken voor eigen gewin. Het zou beter voor de consument zijn dat right-to-repair standaard is en de uitzonderingen door de EU worden bepaald. Maar ook dan zou het wellicht mogelijk moeten zijn, maar met restricties (bijv. certificering).
Overigens mag ook iedereen "rommelen" met de remmen van je auto. Wellicht nog wel veel gevaarlijker...