Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zin en onzin van 3rd party accu refurbishment

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker weten dat er een toekomst is voor onafhankelijke bedrijven die HV batterijen kunnen repareren. Tesla kiest er voor om de packs centraal (in Tilburg) te herstellen, en dat niet in de sec’s te doen, maar natuurlijk kan het ook anders. Ben benieuwd wat er stuk was aan jou pack en wat er hersteld is, hou ons op de hoogte, interessante materie.
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Daar verschillen de meningen over, het vervangen van alleen kapotte cellen geeft onbalans, en zou geen langdurige reparatie zijn, als je sommige Amerikaanse deskundigen moet geloven. Maar de markt is er, dat is zeker, er komen steeds meer Tesla’s uit de garantie uiteindelijk.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat is wat mij ook huiverig maakt voor reparaties. Morgen kan een cel (of een paar cellen) het begeven en dan is er onbalans en is het hele pack stuk.

In een refurbished pack van Tesla zitten ook gebruikte cellen, die het kunnen begeven.
Als alleen Tesla garantie geeft, dan is dat het enige echte (maar wel erg belangrijke) verschil, er van uitgaande dat deze reparatie vakkundig is gebeurd.
In het geval van deze reparatie kan ik de keuze wel begrijpen: een auto met relatief weinig km.
En wat Huub denkt over de vakkundigheid van deze hersteller is duidelijk.
 
Helemaal eens, het is goed dat de markt zijn/haar werk doet en dat het accupack een beetje van zijn mystiek heeft verloren. Overigens loop ik al langer met de vraag rond hoe dat (straks) gaat met het (structural) accu pack van de model Y. Sandy Munro heeft ooit zo'n pack uit elkaar gehaald en dat was een verschrikkelijke klus. Het pack van de Y zit helemaal volgegoten met schuim en je kunt alleen destructief bij de cellen komen. Ook de modules zijn niet meer per stuk toegankelijk. Als daar ook een paar defecte cellen het pack naar de gallemiezen (sorry voor onze Zuiderburen) kan brengen, heeft Tesla zichzelf verzekerd van een vervangingsmarkt, want daar kunnen de Svens van deze wereld niets mee.

Munro verteld in dat filmpje ook dat de kwaliteit zó hoog is van oa de robotlassen en de hele opzet van dat pack (dus inclusief het schuim) dat hij de kans dat zo’n pack kapot gaat in principe op nul inschat. het schuim heeft absoluut een functie vwb torsiestijfheid, brandvertraging igv een crash en waterdichtheid.

Tesla heeft hier dus repareerbaarheid opgeofferd aan kwaliteit, als een onderdeel niet kapot gaat hoef je het ook niet te repareren. Of dat de juiste keuze is (en Munro gelijk heeft) moet nog blijken inderdaad 😉

Overigens worden de modules van de huidige 3 en Y 2170 packs ook al ingeschuimd:

IMG_6660.jpeg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat is wat mij ook huiverig maakt voor reparaties. Morgen kan een cel (of een paar cellen) het begeven en dan is er onbalans en is het hele pack stuk.
Als dat zo zou zijn dan is er toch iets serieus mis met het product van Tesla?
Dat blijkt overigens ook uit het verhaal van Huub. Ze hadden hem met 18000 euro aan kosten willen opschepen terwijl er een draadje los zat. Dat is iets wat onder garantie zou moeten vallen, want dat is geen slijtage onderdeel.
 
Wanneer zijn die ingevoerd?
Of is dat het type dat in de RWD zit?


Pfff denk al anderhalf jaar geleden? Één produktie lijn in Texas, standard range maar wel AWD.

Produktie is recent (tijdelijk?) gestopt toen de definitieve produktie lijn voor CyberTruck werd gebouwd en er waarschijnlijk 4680 voorraad opgebouwd moest worden daarvoor.

4680 Y’s zijn waarschijnlijk om de nieuwe technieken te field testen.
 
Als dat zo zou zijn dan is er toch iets serieus mis met het product van Tesla?
Dat blijkt overigens ook uit het verhaal van Huub. Ze hadden hem met 18000 euro aan kosten willen opschepen terwijl er een draadje los zat. Dat is iets wat onder garantie zou moeten vallen, want dat is geen slijtage onderdeel.
Als er garantie is, wordt je pack gewisseld binnen garantie.

Als er geen garantie is, moet je 16K neertellen voor een refurbished pack.

Draadje kapot binnen garantie: pack gewisseld op kosten van Tesla.
Draadje kapot buiten garantie: refurb pack bij Tesla, of je gaat bij een beunhaas (hier positief bedoelt) die de tijd neemt om je pack te demonteren en open te gooien.

Ik ken zo een BMW beunhaas die ook de moeite doet om bekabeling en printboards na te gaan en te herstellen, in plaats van bij BMW Parts te bestellen. Prijs is ook navenant.
 
Als dat zo zou zijn dan is er toch iets serieus mis met het product van Tesla?

Dat verhaal geldt voor alle batterijen die uit meer dan 1 cel bestaan. Ik ken ook de verhalen van uit mijn Prius-tijd waar onbalans een pack "defect" maakte, waarna het gerepareerd werd door een cel te vervangen. Gaat een andere cel later stuk, dan kan je weer gaan schroeven.

Natuurlijk kon Tesla aan de buitenkant ook niet zien dat het slechts een los draadje was, maar stel je eens voor dat mijn HV batterij naar Tesla Tilburg was gegaan. Die hadden voor het hele bedrijf taart gehaald! En de kans was best groot geweest dat ik een mindere HV batterij terug had gekregen...

Ik denk dat dat inbegrepen zit bij de prijs- en garantie van "Refurbished". Die staan vast en Tesla neemt het risico dat ze soms een beroerd pakket innemen en de andere keer iets dat zo herbruikbaar is. Ze zullen de ingenomen pakketten sowieso moeten testen op herbruikbaarheid en passende modules bij elkaar moeten zoeken om uiteindelijk die 4 jaar garantie te kunnen geven. Op grote schaal zal dat ook vast de enige werkbare methode zijn. Je kan waarschijnlijk niet ieder SC voorzien van een paar Sven's om tot het gaatje te gaan. Sowieso al niet omdat die Sven dan het grootste deel van de dag bezig moet zijn regulier onderhoud, waardoor die zich gaat vervelen en uiteindelijk voor zichzelf gaat beginnen...

Waarschijnlijk zal het bij andere merken niet anders zijn. Computer sais kapot, so we vervangen het.
 
Het zal inderdaad bij alle grote merken zo gaan. Daarom is het ook goed dat dit soort specialistische bedrijven bestaan, zodat de consument nog wat keuze heeft. Helaas zijn er veel grote bedrijven (Apple voorop) die dit keihard proberen dit te frustreren en onafhankelijke reparateurs buitenspel proberen te zetten. Ik ben dan ook groot voorstander van de right-to-repair beweging en hoop dat de EU hier nog meer werk van gaat maken.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Ik ben dan ook groot voorstander van de right-to-repair beweging en hoop dat de EU hier nog meer werk van gaat maken.

Ligt eraan wat. Met medische apparatuur is dat in de VS al goed mis gegaan, nierdialyse apparatuur die door de eigen TD van een ziekenhuis was verkloot.

Een hoop brandjes met elektrische fietsen is ook gerelateerd aan geknutsel en onoordeelkundige reparaties van accu’s.

In het geval van Tesla HV accu’s ben ik ook huiverig, weinig zin om te staan superchargen naast een hokkiebokkie gerepareerde Tesla, er zal toch een soort waarmerk moeten komen dan, net als Apple tegenwoordig de AMac (geen Apple Store) reparaties laat uitvoeren.

Dus right to repair prima maar onder voorwaarden.
 
Ligt eraan wat. Met medische apparatuur is dat in de VS al goed mis gegaan, nierdialyse apparatuur die door de eigen TD van een ziekenhuis was verkloot.
Ik vind een nierdialyse of ooglaser net even wat ander dan de meeste consumentenartikelen. Ik ben van mening dat als ik een apparaat gekocht heb dat ik zelf mag weten wat ermee gebeurd. Tegenwoordig lijkt het meer dat je gebruiksrecht koopt i.p.v. dat je eigenaar wordt.

In het geval van Tesla HV accu’s ben ik ook huiverig, weinig zin om te staan superchargen naast een hokkiebokkie gerepareerde Tesla, er zal toch een soort waarmerk moeten komen dan, net als Apple tegenwoordig de AMac (geen Apple Store) reparaties laat uitvoeren.
Apple is wel het slechtste voorbeeld in deze (nee, dat is waarschijnlijk John Deere), want die zet ook de gerenommeerde third-party repairshops buiten spel door bizarre eisen te stellen aan het repareren van apparatuur. Feitelijk komt het er op neer dat je niet mag repareren, maar enkel display, accu of logic-board mag vervangen. Daardoor worden veelal eenvoudige reparaties enorm duur. Laat het aan de consument over hoe die zijn bezit laat repareren. Als je het liever door Apple laat doen, dan is dat helemaal prima.

Een eenvoudige voltage-regulator (die vaak kapot gaat) kan niet meer apart vervangen wordt, omdat Apple het heeft veranderd door een ander onderdeel dat niet meer los verkocht wordt. Component protection is ook zoiets. Voor een Touch ID sensor is dat te verdedigen, maar voor een LCD display is het al een stuk lastiger. Louis Rossmann heeft er genoeg voorbeelden van. Nu is dat ook niet de meest makkelijke figuur, maar hij heeft zeker een punt.

Dus right to repair prima maar onder voorwaarden.
Ik ben alleen van mening dat die voorwaarden niet door de fabrikant moeten worden bepaald, omdat die vaak veiligheid als vals argument gebruiken voor eigen gewin. Het zou beter voor de consument zijn dat right-to-repair standaard is en de uitzonderingen door de EU worden bepaald. Maar ook dan zou het wellicht mogelijk moeten zijn, maar met restricties (bijv. certificering).

Overigens mag ook iedereen "rommelen" met de remmen van je auto. Wellicht nog wel veel gevaarlijker...
 
Ik zet het hier maar. Kan ook in het topic Tesla in de pers:
Dit gaat trouwens niet over de packs uit de oude modellen S en X maar over de volgegoten packs van de M3 en MY.
 
Ik zet het hier maar. Kan ook in het topic Tesla in de pers:
Dit gaat trouwens niet over de packs uit de oude modellen S en X maar over de volgegoten packs van de M3 en MY.
Ja en Nee,

Tuurlijk een hele batterij vervangen is duurder dan repareren. Echter zijn de volgende punten ook waar:
- structurele batterijen hebben minder problemen, zie bijvoorbeeld het draadje issue in dit draadje ;)
- reparatie is veel minder nodig door de structurele opzet
- Batterijen worden steeds goedkoper en gaan langer mee waardoor vervanging niet zo duur meer zou zijn.
- Batterijen zijn minder brandgevoelig en daarmee veiliger ( had ik ergens gelezen. Geen idee of het echt waar is)

Blijft natuurlijk wel een dingetje als je in een ongeluk zit.
 
Ik vind een nierdialyse of ooglaser net even wat ander dan de meeste consumentenartikelen. Ik ben van mening dat als ik een apparaat gekocht heb dat ik zelf mag weten wat ermee gebeurd. Tegenwoordig lijkt het meer dat je gebruiksrecht koopt i.p.v. dat je eigenaar wordt.


Apple is wel het slechtste voorbeeld in deze (nee, dat is waarschijnlijk John Deere), want die zet ook de gerenommeerde third-party repairshops buiten spel door bizarre eisen te stellen aan het repareren van apparatuur. Feitelijk komt het er op neer dat je niet mag repareren, maar enkel display, accu of logic-board mag vervangen. Daardoor worden veelal eenvoudige reparaties enorm duur. Laat het aan de consument over hoe die zijn bezit laat repareren. Als je het liever door Apple laat doen, dan is dat helemaal prima.

Een eenvoudige voltage-regulator (die vaak kapot gaat) kan niet meer apart vervangen wordt, omdat Apple het heeft veranderd door een ander onderdeel dat niet meer los verkocht wordt. Component protection is ook zoiets. Voor een Touch ID sensor is dat te verdedigen, maar voor een LCD display is het al een stuk lastiger. Louis Rossmann heeft er genoeg voorbeelden van. Nu is dat ook niet de meest makkelijke figuur, maar hij heeft zeker een punt.


Ik ben alleen van mening dat die voorwaarden niet door de fabrikant moeten worden bepaald, omdat die vaak veiligheid als vals argument gebruiken voor eigen gewin. Het zou beter voor de consument zijn dat right-to-repair standaard is en de uitzonderingen door de EU worden bepaald. Maar ook dan zou het wellicht mogelijk moeten zijn, maar met restricties (bijv. certificering).

Overigens mag ook iedereen "rommelen" met de remmen van je auto. Wellicht nog wel veel gevaarlijker...
Jouw verhaal over Apple en reparaties klopt (bijna) niks van. Toevallig weet ik als hoofd TD bij Apple er alles van. De reden dat wij ervoor kiezen om alleen repairs te accepteren die aan onze hoge eisen voldoen, is omdat je wil dat de beveiliging (zoals Secure Enclave) gewaarborgd blijft. Het liefste geeft Apple de repairs om die reden helemaal niet uit handen maar dat is helaas niet te doen.

Dit is ook een van de redenen waarom Apple zoveel veiliger is dan een Android gebaseerd toestel.

Dat is overigens ook een mooie vergelijking met Tesla: Tesla kiest ervoor om alles in eigen beheer te houden. Daarom draait de software op een Tesla ook op zijn eigen (ik dacht op op Linux gebaseerde) OS. Net zoals dat iOs ook alleen op Apple's devices draait.
 
Jouw verhaal over Apple en reparaties klopt (bijna) niks van. Toevallig weet ik als hoofd TD bij Apple er alles van. De reden dat wij ervoor kiezen om alleen repairs te accepteren die aan onze hoge eisen voldoen, is omdat je wil dat de beveiliging (zoals Secure Enclave) gewaarborgd blijft. Het liefste geeft Apple de repairs om die reden helemaal niet uit handen maar dat is helaas niet te doen.

Dit is ook een van de redenen waarom Apple zoveel veiliger is dan een Android gebaseerd toestel.

Dat is overigens ook een mooie vergelijking met Tesla: Tesla kiest ervoor om alles in eigen beheer te houden. Daarom draait de software op een Tesla ook op zijn eigen (ik dacht op op Linux gebaseerde) OS. Net zoals dat iOs ook alleen op Apple's devices draait.
Waarom kan ik dan het defecte scherm van mijn MacBook Pro niet zelf vervangen. Heeft niets met veiligheid te maken maar nu ben ik verplicht om een chinees vervangscherm te nemen of een zeer dure repair bij Apple te laten doen terwijl het toestel met een extern scherm nog perfect werkt. Ook mijn iMac zal het laatste Apple toestel zijn om die redenen.

Ik vind ook dat ieder consumenten toestel of auto door iedereen moet te repareren zijn en alle originele wisselstukken te koop moeten zijn voor iedereen. Als ik iets koop en ik wil het risico nemen om er zelf aan te knoeien, beunhazen of wat dan ook, wil ik dat kunnen.

Het is tenslotte mijn eigendom.