Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Privacy mbt voertuigdata

This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van mijn klacht over de minder-dan-beloofde range van mijn Tesla, kreeg is afgelopen vrijdag een email. Ze hadden geprobeerd data uit mijn auto te lezen, maar dat was nog niet gelukt.

Ben ik de enige die het gek vind dat dat zomaar gedaan wordt, zonder vooraf toestemming te vragen? Ik bedoel; Als ik een huis heb laten bouwen en ik heb na er een paar weken gewoond te hebben klachten, dan kan de aannemer toch ook niet zonder toestemming naar binnen voor een diagnose?

Ik begin me nu een beetje zorgen te maken over wat er met mijn data gebeurd. Is dit nog nooit eerder ter sprake gekomen?
 
Last edited by a moderator:
Op het moment dat je remote access optie activeert, heb je je ziel aan Elon verkocht.. Zonder gekheid, mij werd het van te voren gevraagd. En uiteraard ga je dan akkoord. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het ooit geweigerd heeft. Het is toch fantastisch dat ze je op de manier kunnen helpen?
 
image.jpg
 
Ik heb gisteren ook Tesla aan de lijn gehad voor problemen met mijn bandenspanningsensoren. Ze kunnen de status van de wagen uitlezen, maar locatiegegevens kunnen ze niet zien. Dus aan de foutcodes en sensoren kunnen ze aan maar aan de GPS locatie niet.

Als het zo geregeld is kan ik daar best mee leven
 
Privacy ? Helaas een verloren zaak op veel gebieden.

Het uitlezen van de auto is iets wat we allemaal wisten dat het kon en gebeurt. Ik heb er ook geen probleem mee zolang de data die ze eruit halen niet persoonsgebonden is (vb data qua verbruik, niet gekoppeld aan een ID). Helaas is dit laatste weer een mes dat aan 2 kanten snijdt.

We hebben hier te maken met een amerikaans bedrijf en iedereen weet ondertussen wel hoe nauw de amerikanen het met privacy nemen.

Toch is het netjes en eigenlijk ook verplicht (tenminste in Nederland) om toestemming te vragen indien er persoongebonden data wordt gehaald uit jouw auto.
Informatie zoals een bandenspanning die niet goed is, een algemeen alarm dat afgaat kan persoongebonden zijn; echter is het ook een vorm van beveiliging om ervoor te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren etc.

Bij velen is de alarmcentrale thuis ook voorzien met een meldkamer elders...
 
Ik heb gisteren ook Tesla aan de lijn gehad voor problemen met mijn bandenspanningsensoren. Ze kunnen de status van de wagen uitlezen, maar locatiegegevens kunnen ze niet zien. Dus aan de foutcodes en sensoren kunnen ze aan maar aan de GPS locatie niet.

Als het zo geregeld is kan ik daar best mee leven

En heb je daar een bewijs van?
Sowieso staat er in de koopovereekomst ook iets van in. (al ken ik het niet meer van buiten)

+

Als je niet gevolgd wordt met je auto dan doen ze het wel via de smartphone... :mad:
Hetgeen ik geen goede evolutie vind.
 
Ik vrees dat privacy iets uit t verleden is:cool:
Onverschilligheid is de bijl aan de wortel van de privacy. Onverschilligheid heeft ertoe geleid dat het zo ver heeft kunnen komen en onverschilligheid - al dan niet gebaseerd of fatalisme - zal ertoe leiden dat het nog veel verder gaat. De oorverdovend stille verontwaardiging over de recentelijk aan het licht gekomen afluisterpraktijken zijn opmerkelijk. Niet van politici, want die hebben allemaal boter op het hoofd, dat blijkt wel aan het gebrek van een passende reactie van 'terrorisme verdachte' Merkel.

Dus, nog één keer:

"Ik heb niets te verbergen", wordt vaak gezegd. Dat klink heel open en vriendelijk, maar het heeft u er ook geen bezwaar tegen dat iedereen alles van u weet? Welke genre p*rno u gedownload heeft, of welk fetishisme u heeft? Of misschien heeft u wel eens psychologisch hulp gezocht. Zou u het niet vervelend vinden als dat op een sollicitatiegesprek ter sprake wordt gebracht? Of kent u geen schaamte?

"Ik doe niets verkeerd", wordt ook wel eens gezegd. Dat mag volgens uw eigen rechtsgevoel wel zo zijn, maar kent u de wet goed genoeg om daar helemaal zeker van te zijn? Als men wil is gooien van een waxinelichthouder al voldoende om u bijna twee jaar van de straat te houden, op basis van allerlei obscure wetten en handelingen achter het gordijn.

Informatie die over u verzameld wordt zal altijd in het belang van de verzamelaar worden ingezet. Het zal dus uitsluitend tegen u gebruikt worden, nooit voor u, al was het maar omdat u zelf geen beschikking heeft over die data. Dit maakt u chantabel.
 
Onverschilligheid is de bijl aan de wortel van de privacy. Onverschilligheid heeft ertoe geleid dat het zo ver heeft kunnen komen en onverschilligheid - al dan niet gebaseerd of fatalisme - zal ertoe leiden dat het nog veel verder gaat. De oorverdovend stille verontwaardiging over de recentelijk aan het licht gekomen afluisterpraktijken zijn opmerkelijk. Niet van politici, want die hebben allemaal boter op het hoofd, dat blijkt wel aan het gebrek van een passende reactie van 'terrorisme verdachte' Merkel.

Dus, nog één keer:

"Ik heb niets te verbergen", wordt vaak gezegd. Dat klink heel open en vriendelijk, maar het heeft u er ook geen bezwaar tegen dat iedereen alles van u weet? Welke genre p*rno u gedownload heeft, of welk fetishisme u heeft? Of misschien heeft u wel eens psychologisch hulp gezocht. Zou u het niet vervelend vinden als dat op een sollicitatiegesprek ter sprake wordt gebracht? Of kent u geen schaamte?

"Ik doe niets verkeerd", wordt ook wel eens gezegd. Dat mag volgens uw eigen rechtsgevoel wel zo zijn, maar kent u de wet goed genoeg om daar helemaal zeker van te zijn? Als men wil is gooien van een waxinelichthouder al voldoende om u bijna twee jaar van de straat te houden, op basis van allerlei obscure wetten en handelingen achter het gordijn.

Informatie die over u verzameld wordt zal altijd in het belang van de verzamelaar worden ingezet. Het zal dus uitsluitend tegen u gebruikt worden, nooit voor u, al was het maar omdat u zelf geen beschikking heeft over die data. Dit maakt u chantabel.
+1 Mindbender! Maar ik ben bang dat S-19910 gelijk krijgt cq heeft.....:mad:
 
Informatie die over u verzameld wordt zal altijd in het belang van de verzamelaar worden ingezet. Het zal dus uitsluitend tegen u gebruikt worden, nooit voor u, al was het maar omdat u zelf geen beschikking heeft over die data.

Dit klopt niet helemaal. Je kan verschillende oplossingen vinden die je toelaten telemetrie gegevens van de wagen ZELF op te slaan.
Wat ik trouwens momenteel zelf doe voor 3 wagens (niet alle 3 van mij - voor alle duidelijkheid).
Zoek maar op het forum op 'API' of 'telemetry', of vraag me om meer (technische) details.
 
Dit klopt niet helemaal. Je kan verschillende oplossingen vinden die je toelaten telemetrie gegevens van de wagen ZELF op te slaan.
Wat ik trouwens momenteel zelf doe voor 3 wagens (niet alle 3 van mij - voor alle duidelijkheid).
Zoek maar op het forum op 'API' of 'telemetry', of vraag me om meer (technische) details.

In die gevallen zal de Tesla eigenaar daar zelf toestemming voor moeten geven. Ik denk dat MindBender bedoeld dat als het zonder jouw medeweten wordt gedaan, je er aan kunt twijfelen of het ook altijd in jouw belang gebeurd.
 
In die gevallen zal de Tesla eigenaar daar zelf toestemming voor moeten geven.
Inderdaad. Maar toch wordt er te pas en te onpas op mijn auto ingelogd, zonder dat mij vooraf te vragen. Na mijn laadproblemen in Duitsland vorige week, had ik een voicemailtje op mijn telefoon staan waarin Tesle Service Duitsland aangaf dat ze zagen dat mijn auto weer aan het laden was en dat ze daarmee aannamen dat mijn probleem was opgelost. Ik vind dat kwalijk.

Ik denk dat MindBender bedoeld dat als het zonder jouw medeweten wordt gedaan, je er aan kunt twijfelen of het ook altijd in jouw belang gebeurd.
Precies: De hele binnenstad hangt vol met camera's en de eerste parkeerboetes zijn al via deze camera's uitgedeeld. Maar als mijn auto of fiets gestolen is, blijken daar nooit camerabeelden van te zijn. Nu bezit ik gelukkig geen fiets, maar het punt is dat verzamelde informatie nooit verzameld wordt in mijn belang, maar altijd in het belang van de verzamelaar. Tesla zal verzamelde voertuigdata altijd aanwenden om zichzelf tegen eventuele claims te verdedigen. Deze data zal nooit gebruikt kunnen worden om uw claim te onderbouwen.

Je hoeft helemaal niet paranoide te zijn om te denken dat je bespioneerd wordt. En gelukkig begint dat dankzijn Dhr. Snowden langzaamaan duidelijk te worden.

Wie een kleurenlaserprinter bezit moet dit maar eens lezen:
https://www.eff.org/issues/printers
 
Inderdaad. Maar toch wordt er te pas en te onpas op mijn auto ingelogd, zonder dat mij vooraf te vragen. Na mijn laadproblemen in Duitsland vorige week, had ik een voicemailtje op mijn telefoon staan waarin Tesle Service Duitsland aangaf dat ze zagen dat mijn auto weer aan het laden was en dat ze daarmee aannamen dat mijn probleem was opgelost. Ik vind dat kwalijk.

Precies: De hele binnenstad hangt vol met camera's en de eerste parkeerboetes zijn al via deze camera's uitgedeeld. Maar als mijn auto of fiets gestolen is, blijken daar nooit camerabeelden van te zijn. Nu bezit ik gelukkig geen fiets, maar het punt is dat verzamelde informatie nooit verzameld wordt in mijn belang, maar altijd in het belang van de verzamelaar. Tesla zal verzamelde voertuigdata altijd aanwenden om zichzelf tegen eventuele claims te verdedigen. Deze data zal nooit gebruikt kunnen worden om uw claim te onderbouwen.

Je hoeft helemaal niet paranoide te zijn om te denken dat je bespioneerd wordt. En gelukkig begint dat dankzijn Dhr. Snowden langzaamaan duidelijk te worden.

Wie een kleurenlaserprinter bezit moet dit maar eens lezen:
https://www.eff.org/issues/printers
Helemaal eens met dat (toegang tot) gegevens alleen maar in het belang van de verzamelaar zal worden gebruikt. Ik denk dat dat ook de reden is dat Athlon zelf een third-party track-and-trace systeem laat inbouwen in iedere Tesla. Want hoewel ik om de haverklap lees dat mensen denken dat als hun Tesla gejat is ze die met één telefoontje naar Tesla kunnen laten lamleggen, betwijfel ik ten zeerste of Tesla dat wil, kan en mag.
 
Helemaal eens met dat (toegang tot) gegevens alleen maar in het belang van de verzamelaar zal worden gebruikt. Ik denk dat dat ook de reden is dat Athlon zelf een third-party track-and-trace systeem laat inbouwen in iedere Tesla. Want hoewel ik om de haverklap lees dat mensen denken dat als hun Tesla gejat is ze die met één telefoontje naar Tesla kunnen laten lamleggen, betwijfel ik ten zeerste of Tesla dat wil, kan en mag.
Laat ik het zo stellen: Mocht je ooit nog van plan zijn om iemand om te leggen, gebruik dan vooral niet je Model S om je naar die plek te vervoeren.
 
Wel redelijk off-topic. Maar het is algemeen geweten dat ook in gerechtelijke onderzoeken geprinte teksten kunnen getraceerd worden uit welke printer de tekst kwam en op die manier extra bewijsmateriaal verzameld wordt.
Het met forensische technieken een bij een verdachte in beslag genomenen printer kunnen linken aan het gepleegde feit is iets heel anders dan alle printers heimelijk hun serienummer (en weet ik wat voor meer aan informatie of jouw computer, netwerk, etc.) op elk velletje output te zetten. Heimelijk, in de hoop dat niemand het vind. Als het gewoon leesbaar op de achterkant van elke afdruk zou staan, zou vlam al lang in de pan geslagen zijn. Afgezien van het onpraktische aspect natuurlijk. En inderdaad, off-topic, maar het was een praktisch voorbeeld.