Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Dan moet ik nog eens zoeken naar het scherm met betaalmogelijkheden.
Bedankt alvast.

Edit:
Gevonden. Je moet het inlogscherm skippen en op zoek gaan naar de paal waar je bij staat en die dan activeren en bijbehorende betaalmogelijkheid selecteren.

En "intercharge" daar iemand ervaring mee?
 
Last edited:
Is er eigenlijk iemand die ervaring heeft met het laden aan een openbare paal van RWE in Duitsland?
Heb dit namelijk gisteren voor de aardigheid (en voor het vrouwke) eens willen proberen maar blijkbaar heb je een klantencontract (as in "elektriciteitslevering" zoals ik het interpreteer) nodig bij hen om te kunnen laden.

Ter info: de sms-dienst om te kunnen laden stopt per 31 maart.
Kan met de sleutel en de app van Plugsurfing. Ik heb dit in Trier en een aantal aantal andere plaatsen in het Moezelgebied in Duitsland gedaan.
 
Ga het een van de komende dagen nog eens proberen.
Je kan zelfs, verderop in het programma, de laadstroom instellen. De afrekening gebeurt per tijdseenheid, maar die eenheidsprijs is afhankelijk van de maximale laadstroom. Voor 16A (11 kW) betaal je 4,95€/h; voor 32A (22 kW) betaal je 7,95€/h. Je moet ook vooraf de laaadtijd instellen.
Screenshot_20160331-085116.png
Bijkomende feature van die laadpalen zou kunnen zijn (maar is niet geïmplementeerd) dat de laadpaal de kabel vrijgeeft na de ingestelde laadtijd. Zo komt de paal beschikbaar van zodra het laden stopt.
 
Is maar hoe je het bekijkt. Aan elke lantaarnpaal zo'n kastje met twee aansluitingen betekent heel wat. Tenslotte staat een auto bijna altijd stil, ook een (PH)EV.
6A is echt heel weinig. Het was ook nog eens gedeeld met de tweede plaats volgens mij (daar stond een golf toen ik wegreed). Ik heb ruim anderhalf uur daar gestaan en had 6 km extra bereik.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Voor jou is dat in deze situatie weinig, OK. Maar als iemand er op die manier 15 uur kan staan, dan is dat 60 km en dat is voor heel veel mensen genoeg. En op de bestemming laden komt daar nog bij.

Dit zal het nooit worden. Zo werd geredeneerd in de tijd dat alles draaide om mini EV's als de Leaf en Zoe en PHEV's. Met de komst van echte EV's met snelle laadmogelijkheid komt ook de vraag naar, wanneer nodig, kort bijladen aan hoge snelheid op plaatsen waar men toch moet zijn zoals bij winkelcentra e.d. met vaste kabel en niet aan het straatbeeld vervuilende langzaamladen. Om eerlijk te zijn vind ik een auto aan een stoeppaaltje, ook als het een Tesla is, een wat sneu gezicht. Fijn ook als het regent en je de vieze kabel terug moet leggen in je auto. Met dit vooruitzicht schrik je toekomstige EV rijders behoorlijk af. Langzaam laden is alleen iets voor thuis, en dan ook minimaal 11 kW of gereguleerd op parkeerterreinen bij appartementencomplexen e.d.
Helaas werken beleidsmakers nog met notities van een paar jaar terug toen de EV leuk was voor korte ritjes en de PHEV de toekomst was en deze maar zoveel mogelijk paaltjes moest krijgen om in een werkdag met 3,7 Kw weer genoeg te hebben om half thuis te komen. Klinkt wat negatief maar de nieuwe EV rijders zijn geen idealisten maar zoeken een praktische invulling. Laat Fastned intensief fastchargers neerzetten in de stad of ga gewoon zo door en wordt rechts ingehaald door Tesla die zelf hun netwerk zullen intensiveren met binnenkort veel destination chargers en waarschijnlijk ook straks een tussenvorm. Andere fabrikanten zien dan maar wat ze doen, Tot nu toe is de laadinfra geen item bij hun beleid.
 
Last edited:
Dit zal het nooit worden. Zo werd geredeneerd in de tijd dat alles draaide om mini EV's als de Leaf en Zoe en PHEV's. Met de komst van echte EV's met snelle laadmogelijkheid komt ook de vraag naar, wanneer nodig, kort bijladen aan hoge snelheid op plaatsen waar men toch moet zijn zoals bij winkelcentra e.d. met vaste kabel en niet aan het straatbeeld vervuilende langzaamladen. Om eerlijk te zijn vind ik een auto aan een stoeppaaltje, ook als het een Tesla is, een wat sneu gezicht. Fijn ook als het regent en je de vieze kabel terug moet leggen in je auto. Met dit vooruitzicht schrik je toekomstige EV rijders behoorlijk af. Langzaam laden is alleen iets voor thuis, en dan ook minimaal 11 kW of gereguleerd op parkeerterreinen bij appartementencomplexen e.d.
Helaas werken beleidsmakers nog met notities van een paar jaar terug toen de EV leuk was voor korte ritjes en de PHEV de toekomst was en deze maar zoveel mogelijk paaltjes moest krijgen om in een werkdag met 3,7 Kw weer genoeg te hebben om half thuis te komen. Klinkt wat negatief maar de nieuwe EV rijders zijn geen idealisten maar zoeken een praktische invulling. Laat Fastned intensief fastchargers neerzetten in de stad of ga gewoon zo door en wordt rechts ingehaald door Tesla die zelf hun netwerk zullen intensiveren met binnenkort veel destination chargers en waarschijnlijk ook straks een tussenvorm. Andere fabrikanten zien dan maar wat ze doen, Tot nu toe is de laadinfra geen item bij hun beleid.

Dat ben ik niet helemaal met je eens Hans.
Zelf ben ik aangewezen op publiek laden, omdat ik in het centrum van Den Haag geen eigen parkeerplek heb. Als ik geen laadmogelijkheid bij huis meer zou hebben, zou ik (hoe fijn elektrisch rijden ook is) weer terug gaan naar een ICE. Zelfs als de laadtijd van snelladen tot zeg 5 min. zou zijn teruggebracht. Want dat zou voor mij betekenen dat ik (bijna) iedere dag ergens 5 minuten zou moeten gaan laden. Met een 100 kWh batterij misschien om de dag, maar dat is nog te veel om structureel te doen.
Bijkomend probleem met de batterij is dat je deze niet helemaal leeg kunt rijden zonder direct daarna op te laden, maar ook niet helemaal vol kunt laden zonder direct te gaan rijden. Het voordeel van laden in/bij je woning is dat je helemaal leeg kunt aankomen en dat je vlak voor vertrek nog even 100% kunt laden. Dit zorgt bij koude ook meteen dat je batterij is voorverwarmd en regeneratief remmen beschikbaar is.
Mijn gemiddelde laadsnelheid bij de laadpalen in de buurt van mijn huis is 1,9 kW, waarbij 90% van de laadsessies onder de 3,6 kW blijft. Een hybride oplossing waarbij er veel (mooi weggewerkte) 3,6 kW punten beschikbaar zijn en hier en daar een 11 of 22 kW paal lijkt mij in binnensteden juist ideaal voor de korte en middellange termijn. Over 10 a 20 jaar is de situatie misschien zo sterk veranderd (zelfrijzende auto's bijv.) dat een andere oplossing dan beter is.
 
Mijn gemiddelde laadsnelheid bij de laadpalen in de buurt van mijn huis is 1,9 kW, waarbij 90% van de laadsessies onder de 3,6 kW blijft. Een hybride oplossing waarbij er veel (mooi weggewerkte) 3,6 kW punten beschikbaar zijn en hier en daar een 11 of 22 kW paal lijkt mij in binnensteden juist ideaal voor de korte en middellange termijn. Over 10 a 20 jaar is de situatie misschien zo sterk veranderd (zelfrijzende auto's bijv.) dat een andere oplossing dan beter is.

1,9 kW ?? Wat zijn dat voor een laadpalen dan ? Ik dacht dat het gros van de laadpalen toch wel 11kW was.