Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
@Phil V ik ben er langs gereden, maar ben niet op de parking gereden omdat er veel file was en ik dan liever op een ander moment eens stop. Zal foto maken dan en mogelijks eens testen.

Ik ben dus wel degelijk eens gestopt een tijdje geleden @Phil V . Laadpunt is uitgebaat door Allego en te gebruiken via TNM kaart. Er staat 1 "bak" die verschillende aansluitingen heeft terwijl de andere een specifieke Tesla paal is.

IMG_0160.JPG
 
Het varieert. De palen van bluecorner zijn, voor TheNewMotion, externe laadpalen waarvoor het tot einde maand duurt vooraleer de laadbeurt in de lijst komt.
Maar ik laadde onlangs met de TNM-pas op bij Ikea Heerlen en ook verder in Duitsland in Bad Neunahr, ook met de TNM, en die laadbeurten stonden enkele minuten later al in het overzicht.

Ondertussen is de laadsessie verschenen in mynewmotion. Ik kan echter nergens zien hoeveel die laadsessie me gekost heeft. Komt dat dan enkel zichtbaar als de factuur er is?

Ik ben niet echt geneigd dit nog te gaan doen alvorens ik weet way het me gaat kosten.
 
Ondertussen is de laadsessie verschenen in mynewmotion. Ik kan echter nergens zien hoeveel die laadsessie me gekost heeft. Komt dat dan enkel zichtbaar als de factuur er is?

Ik ben niet echt geneigd dit nog te gaan doen alvorens ik weet way het me gaat kosten.

Op je dashboard binnen my.thenewmotion krijg je nooit te zien wat je betaalt of zal betalen. De facturen uit het verleden zijn er ook niet terug te vinden.
Je krijgt binnen enkele dagen een factuur van de afgelopen maand die, bij mij althans automatisch geïnd wordt. De afrekening bestaat uit een transactiekost (0,35€) en het doorrekenen van de laadkost. Dat laatste gebeurt volgens de methode van de provider waarbij geladen werd. Voor Bluecorner is dat per tijdseenheid waarvan het tarrief afhangt van het vermogen. In de App staat dat tarrief nu systematisch aangegeven.

vb factuur:
upload_2017-3-10_14-43-58.png
 
  • Disagree
Reactions: ebullio
Op je dashboard binnen my.thenewmotion krijg je nooit te zien wat je betaalt of zal betalen. De facturen uit het verleden zijn er ook niet terug te vinden.
Je krijgt binnen enkele dagen een factuur van de afgelopen maand die, bij mij althans automatisch geïnd wordt. De afrekening bestaat uit een transactiekost (0,35€) en het doorrekenen van de laadkost. Dat laatste gebeurt volgens de methode van de provider waarbij geladen werd. Voor Bluecorner is dat per tijdseenheid waarvan het tarrief afhangt van het vermogen. In de App staat dat tarrief nu systematisch aangegeven.

vb factuur:
View attachment 217916
Oei, dat is een behoorlijke prijs per kWh of was het een snellader?
 
Toen en eigenlijk nog altijd had de Belgische kust een 20-tal laadpalen waarvan in het seizoen zowat de helft bezet door ICE of defect. Die van Blankenberghe heeft me nooit in de steek gelaten.
Het is een typische bluecornerpaal met een nutteloze schuko en een type 2 @22 kW.

Voor vermogens tussen 11 en 22 kW bedraagt het tarief thans 8€/u. Aanvaardbaar voor 22 kW maar erg duur voor 11 kW.
Toen was het nog een tarief per kWh: nl 0,65€/kWh. En dan zijn de uitbaters verbaasd dat de bezettingsgraad zo laag ligt.

Voor wie niet thuis of gratis kan laden is er inderdaad geen "terugverdieneffect" bij elektrisch rijden. Dit kost meer dan benzine verbranden. Gelukkig hoef ik maar af en toe betalend publiek te laden.
Een blik op chargemap, om te huilen:
upload_2017-3-10_15-35-12.png
 
En omdat niet alles kommer en kwel is in België.
Ik stapte ruim anderhalf jaar geleden in het pilootproject van Bio-planet, deel van de Corluytgroep. Het project loopt einde van de maand ten einde en de deelnemers ontvingen recent een bericht met als belangrijkste informatie:


40 extra laadpalen onder de vlag van DATS 24 in 2017

Het einde van deze testfase betekent meteen ook de start van een commercieel netwerk laadpalen onder de vlag van DATS 24. Boven op het aantal bestaande laadpalen worden dit jaar een 40-tal extra winkelparkings van Colruyt Group met een laadpaal uitgerust. Zo kunnen nog meer mensen elektrisch laden tijdens hun boodschappen. En dat is goed nieuws!

Bovendien garanderen we u 100% groene en Belgische stroom aan de DATS 24-laadpalen.

Vanaf 1 juli betalen klanten met een DATS 24-laadpas een maandelijkse abonnementskost van € 1,00 en een kleine vergoeding van € 0,25/kWh aan de DATS 24-laadpalen. Dit komt overeen met het gemiddelde thuistarief.

Laden tijdens de boodschappen is de perfecte combinatie. Voor mij zouden ze dan ook gratis kWh kunnen koppelen aan de klantenkaart, afhankelijk van het aankoopgedrag.
 
Ik ben dus wel degelijk eens gestopt een tijdje geleden @Phil V . Laadpunt is uitgebaat door Allego en te gebruiken via TNM kaart. Er staat 1 "bak" die verschillende aansluitingen heeft terwijl de andere een specifieke Tesla paal is.

View attachment 217913
die 'specifieke Tesla' is enkel een adapter om te gebruiken op de andere voor wie geen type 2 lader heeft.
 
Vandaag een nieuwsbrief van Fastned: vóór het eind van het jaar gaan ze een aantal laadstations upgraden naar 150kW.

Wordt het tijd voor een CCS-adapter?
Geen slecht idee. Ik heb het idee dat Chademo het lastig gaat krijgen door het geduw van de Duitse industrie op CCS. Naast Nissan blijft er niet zo veel support voor chademo meer over. Tesla is trouwens lid van Charin, de club achter CCS.
 
En VW gaat in California nog voor het einde van het jaar 350kW CCS uitrollen. Dat voert de druk bij Tesla misschien wat op om sneller met zo'n adapter te komen! En bij de andere merken om echt snelladen te gaan ondersteunen.

Ik vraag mij af wat hier de waarde van is, anders dan dat het leuk klinkt. Tesla is tot op vandaag de dag de partij met de meest ontwikkelde EV en zelfs bij Tesla, kun je maar zeer korte tijd op zeer hoog vermogen laden. Puur om de kwaliteit en lbetrouwbaarheid van de battery pack in stand te houden. Misschien dat je voor nog kortere tijd er nog meer in kunt pompen, maar welk voordeel behaal je dan nog.
 
Ik vraag mij af wat hier de waarde van is, anders dan dat het leuk klinkt. Tesla is tot op vandaag de dag de partij met de meest ontwikkelde EV en zelfs bij Tesla, kun je maar zeer korte tijd op zeer hoog vermogen laden. Puur om de kwaliteit en lbetrouwbaarheid van de battery pack in stand te houden. Misschien dat je voor nog kortere tijd er nog meer in kunt pompen, maar welk voordeel behaal je dan nog.
Inderdaad, daarnaast lijkt het ook een beetje op die aankondigingen en concept cars...