Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk ook dat als je auto's gaat krijgen met een range van +300km, mensen die thuis kunnen laden ook niet de moeite gaan doen om een Qpark of Interpark op te zoeken om daar te laden. Ik denk dat ik voor locaties van 50 tot 100 km van thuis ik niet eens moeite doe om in te pluggen.
Dat zou je eigenlijk ook niet moeten doen, dan blijven de laadvoorzieningen op lokatie nl ook beschikbaar voor diegene die wel MOETEN laden om weer thuis te komen.
 
Ik gebruik publieke palen bijna alleen als ik met de Zoe op stap ben en dan is het een soort loterij of het lukt (afwisselend defecte paal of laadprobleem Zoe). Maar ik denk dat als straks >20% van het wagenpark elektrisch is er voldoende kritische massa is om te zorgen dat er wel een fatsoenlijk publiek AC-laadwerk ontstaat. Snelladen is in principe duurder en kost meer tijd.
 
Dat vermoed ik zelf eigenlijk ook. De accu’s moeten nog iets beter worden en het laden nog een tikje sneller, maar dan is het AC laden wellicht wel ten dode opgeschreven op publieke plekken. Thuis, werk, hotel, daar zal het vast blijven.

Ik wilde vooral aanstippen wat voor een chaos het er soms mee is. De prijzen per minuut jagen mij in ieder geval bij de laadpaal weg.
De tucht van de markt zal het aanbod van commerciële AC laders vanzelf saneren. Geen enkele aanbieder zal gelukkig worden van wegroestende , ongebruikte laders met hun naam erop. De enkeling die zijn zaakjes wel goed voor mekaar heeft, zal hierbij garen spinnen.
 
Ik gebruik publieke palen bijna alleen als ik met de Zoe op stap ben en dan is het een soort loterij of het lukt (afwisselend defecte paal of laadprobleem Zoe). Maar ik denk dat als straks >20% van het wagenpark elektrisch is er voldoende kritische massa is om te zorgen dat er wel een fatsoenlijk publiek AC-laadwerk ontstaat. Snelladen is in principe duurder en kost meer tijd.

Met een accu upgrade vd Zoë naar 300 km bereik kan mijn vrouw de publieke palen voor 99,5% mijden en thuis laden.
 
Ik gebruik publieke palen bijna alleen als ik met de Zoe op stap ben en dan is het een soort loterij of het lukt (afwisselend defecte paal of laadprobleem Zoe). Maar ik denk dat als straks >20% van het wagenpark elektrisch is er voldoende kritische massa is om te zorgen dat er wel een fatsoenlijk publiek AC-laadwerk ontstaat. Snelladen is in principe duurder en kost meer tijd.
Ik deel opzich je mening van het DC laden over de tijd, maar écht veel duurder hoeft het niet te zijn. Kan juist goedkoper zijn.

Maar accu's moeten wel echt véél sneller laden dan de 100kW die we nu onze Model S/X/3(?) in krijgen.

AC palen zijn wel hele dure infra die per 24 uur maar weinig kWh kunnen leveren.

Nu worden er door partijen als Blue Corner en New Motion 'boetes' gezet op je auto er langer laten staan, maar dat jaagt mij juist geheel weg van hun laadpalen. Ik wil niet de stress van de boete omdat ik mijn auto niet bij de laadpaal weg haal.

De tucht van de markt zal het aanbod van commerciële AC laders vanzelf saneren. Geen enkele aanbieder zal gelukkig worden van wegroestende , ongebruikte laders met hun naam erop. De enkeling die zijn zaakjes wel goed voor mekaar heeft, zal hierbij garen spinnen.
Ik denk dat de publieke laadpaal met AC wel een doel heeft, maar dan niet overal. Die langs de straat gaan lastig zijn.

In parkeergarages en bijvoorbeeld hotels is het (en kan het) juist een selling point zijn om voor die parkeergarage te kiezen of dat hotel omdat ze juist het laden aan bieden. Alleen weet ik niet of je dat altijd moet uit besteden aan een externe partij.

In Venlo moet ik nu EUR 0.01/minuut betalen voor dat de auto verbonden is. Maar het is wel een 22kW laadpaal. Ze hadden achter die 3x32A ook 4 laadpalen kunnen hangen die met loadbalancing minimaal 8A en maximaal 32A zouden leveren. Dan kan je 4x zo veel auto's kwijt. Kunnen ook hele domme laadpalen zijn. Dan hoef je mensen minder te bestraffen.

Ik heb het gevoel dat de mensen die zulke laadoplossingen zelf juist niet elektrisch rijden en daarom niet helemaal begrijpen hoe het rijden en laden met een EV écht gaat.
 
Ook hier toch weer een bevestiging voor de keuzes die Tesla heeft gemaakt: ver weggebleven van per kW betaalde AC laadsystemen: geen swipecard of authenticatiemodule benodigd, geen GPRS/G3/andere communicatiemodule nodig -> veel goedkopere laadinfra te maken.
Plaatsen bij hotels/horeca etc is een win-win situatie.
Oh en als de lader in een storing staat dan is er geen noodzaak om een backoffice te moeten bellen; je kan de lader gewoon zelf even resetten.
 
Akkoord, maar...
er is toch iemand die de elrktriciteit moet betalen. Voor een DeC is dat meestal de horecazaak die erachter zit, maar dat kan je van een publieke laadpaal toch niet verwachten.
Er zijn wel enkele steden die laden gratis aanbieden of warenhuizen. Maar ik blijf in "beschikbaarheid voor wie het echt nodig heeft" wel een argument vinden voor betaald laden.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Dit is ook een aardige, Houttuinen in Dordrecht...
upload_2018-8-21_9-7-0.png
 

Attachments

  • Dordt-Houtt31-02.jpg
    Dordt-Houtt31-02.jpg
    516.9 KB · Views: 60
  • Dordt-Houtt31-03.JPG
    Dordt-Houtt31-03.JPG
    123.7 KB · Views: 52
  • upload_2018-8-21_9-6-49.png
    upload_2018-8-21_9-6-49.png
    154.6 KB · Views: 50
Ik heb het gevoel dat de mensen die zulke laadoplossingen zelf juist niet elektrisch rijden en daarom niet helemaal begrijpen hoe het rijden en laden met een EV écht gaat.
Het duurde me een maand voor ik het door had, en ik merk uit de gesprekken met Tesla servicepersoneel dat ze vaak de praktische ervaring missen van het hebben van een EV. Enkel de sales associates die een demo mee naar huis nemen en het geluk hebben om een rode stekker thuis te kunnen gebruiken met de mobiele lader, hebben enige praktische kennis van wat het betekent om driefase thuis te laden.

Qua dealers is de kennis nog erger gesteld, vaak omdat andere auto's met minder performante omvormers worden geleverd in hun hybride of stadswagen met kleine batterij zodat het niet opvalt dat 7kW of zelfs 3kW echt te weinig is als je echt met een BEV met deftige batterij wil gaan rijden.

Soms zie ik een eigenaar van een PHEV trots zijn auto in een snellader pluggen bij een tankstation, en dat vind ik zo zonde van de tijd...
 
En soms zijn ze gewoon niet beschikbaar, terwijl de NewMotion app nog aangeeft dat deze wel beschikbaar is. Waldlaubersheim, 20-08-18.
Je zal er maar staan met je Zoe of I-Pace met een vrijwel lege accu... Betrouwbaarheid van de beschikbare informatie is een eerste voorwaarde voor brede acceptatie van EV's. Op dit vlak loopt Tesla eindeloos voor op de rest. Gisteren 1.200 km naar huis gereden waarbij je je nergens druk over hoeft te maken. Het enige punt was dat op alle drie geprobeerde stalls in Waldlaubersheim ik niet verder kwam dan 50kW laadsnelheid.... Maar dan kan je gewoon beslissen door te rijden en wat eerder in Erfstad te stoppen ipv door te rijden via Venlo.

IMG_4382.jpg
 
En soms zijn ze gewoon niet beschikbaar, terwijl de NewMotion app nog aangeeft dat deze wel beschikbaar is. Waldlaubersheim, 20-08-18.
Je zal er maar staan met je Zoe of I-Pace met een vrijwel lege accu... Betrouwbaarheid van de beschikbare informatie is een eerste voorwaarde voor brede acceptatie van EV's. Op dit vlak loopt Tesla eindeloos voor op de rest. Gisteren 1.200 km naar huis gereden waarbij je je nergens druk over hoeft te maken. Het enige punt was dat op alle drie geprobeerde stalls in Waldlaubersheim ik niet verder kwam dan 50kW laadsnelheid.... Maar dan kan je gewoon beslissen door te rijden en wat eerder in Erfstad te stoppen ipv door te rijden via Venlo.

View attachment 327582

Ik herinner me van de laatste vakantie dat hij, in tegenstelling tot wat ik vroeger meemaakte, na inpluggen niet doorliep naar 117 Kw (ongeveer het hoogste wat die van mij doet) maar doortelde tot 50 Kw of iets in die buurt. Ik heb hem toen gewoon laten staan en na een aantal minuten telde hij wel netjes weer door en ging dik over de 100 Kw. Toen ik dat door had heb ik het zo gelaten en was het bijna elke keer zo. Ik had ook het idee dat hij na de wat tragere start een stuk langer boven de 100 Kw bleef en realiseerde behoorlijk korte laadtijden van soms 20 minuten. Naar mijn idee is er softwarematig iets aan het laadproces veranderd.
 
En soms zijn ze gewoon niet beschikbaar, terwijl de NewMotion app nog aangeeft dat deze wel beschikbaar is. Waldlaubersheim, 20-08-18.
Je zal er maar staan met je Zoe of I-Pace met een vrijwel lege accu... Betrouwbaarheid van de beschikbare informatie is een eerste voorwaarde voor brede acceptatie van EV's. Op dit vlak loopt Tesla eindeloos voor op de rest. Gisteren 1.200 km naar huis gereden waarbij je je nergens druk over hoeft te maken. Het enige punt was dat op alle drie geprobeerde stalls in Waldlaubersheim ik niet verder kwam dan 50kW laadsnelheid.... Maar dan kan je gewoon beslissen door te rijden en wat eerder in Erfstad te stoppen ipv door te rijden via Venlo.

View attachment 327582

Kijk als je zoals wij al een paar jaar Leaf rijdt, tm de Méditerranée aan toe en zo zijn er vele niet-Tesla rijders ( jawel echt waar.. ) , dan kijk je a) altijd eerst even op de Chargemap app bij de comments van zo'n in principe altijd kapotte peáge Sodetrel snellader of ie t wellicht onverhoopt toch doet ( frans en onwaarschijnlijk ) en b) altijd welk bereikbaar alternatief je hebt en het mooiste of er misschien ala Luminus / Q8 nu ineens in Belgié net als bij Fastned wellicht 2 tegelijk staan ( jawel... 2... ). Gewoon een beetje plannen dus, wij hebben nog nooit met een lege accu gestaan, en gaan eigenlijk altijd tot 15% leeg van 30kWh en dat gaat gewoon! Dat is bij onze Leaf 4,5kWhx5 snelwegkm's of x7 regionale langzame km's. :D
 
Kijk als je zoals wij al een paar jaar Leaf rijdt, tm de Méditerranée aan toe en zo zijn er vele niet-Tesla rijders ( jawel echt waar.. ) , dan kijk je a) altijd eerst even op de Chargemap app bij de comments van zo'n in principe altijd kapotte peáge Sodetrel snellader of ie t wellicht onverhoopt toch doet ( frans en onwaarschijnlijk ) en b) altijd welk bereikbaar alternatief je hebt en het mooiste of er misschien ala Luminus / Q8 nu ineens in Belgié net als bij Fastned wellicht 2 tegelijk staan ( jawel... 2... ). Gewoon een beetje plannen dus, wij hebben nog nooit met een lege accu gestaan, en gaan eigenlijk altijd tot 15% leeg van 30kWh en dat gaat gewoon! Dat is bij onze Leaf 4,5kWhx5 snelwegkm's of x7 regionale langzame km's. :D

Ik zie in Chargemap een comment dat de lader sinds 14 Augustus buiten werking is, met foto met tape erbij.

Maar gaat iedereen op basis van die informatie nou:
a) juist toch kijken of hij het onverhoopt toch doet (en rijden er dus elke dag x electrische rijders voor niets naar die laadpaal, oftewel de informatie van Chargemap had er net zo goed niet kunnen zijn), of
b) de lader consequent vermijden, met als gevolg dat niemand dus ooit in Chargemap gaat melden dat hij het weer doet ?

Zonder betrouwbare info van de chargepoint operator wordt het een soort hit-and-miss.
Net als beheerders van publieke AC laadpalen die na het melden van een storing nooit iets terugkoppelen; je moet zelf maar weer uitvinden of en wanneer hij het weer doet :confused:
 
Kijk als je zoals wij al een paar jaar Leaf rijdt, tm de Méditerranée aan toe en zo zijn er vele niet-Tesla rijders ( jawel echt waar.. ) , dan kijk je a) altijd eerst even op de Chargemap app bij de comments van zo'n in principe altijd kapotte peáge Sodetrel snellader of ie t wellicht onverhoopt toch doet ( frans en onwaarschijnlijk ) en b) altnier veel andersijd welk bereikbaar alternatief je hebt en het mooiste of er misschien ala Luminus / Q8 nu ineens in Belgié net als bij Fastned wellicht 2 tegelijk staan ( jawel... 2... ). Gewoon een beetje plannen dus, wij hebben nog nooit met een lege accu gestaan, en gaan eigenlijk altijd tot 15% leeg van 30kWh en dat gaat gewoon! Dat is bij onze Leaf 4,5kWhx5 snelwegkm's of x7 regionale langzame km's. :D

Natuurlijk, dat snap ik ook wel en zelf vind ik dat ook wel leuk om te doen (voorheen reed ik gewoon van A naar B, tegenwoordig verdiep ik me veel meer in waar ik eigenlijk terecht kom) - eind 2013 was het voor Tesla rijders (en dus ook voor ons) niet veel anders...Ik had toneel 15 apps voor laadpalen op m'n telefoon...Voor een reisje naar Davos had ik ook nog wel een plan B en C achter de hand...
Maar voor een brede acceptatie van EV-rijden is dit natuurlijk geen optie. De Enel beheerder in Italië die ik vorige week via mail meldde dat een laadpunt wel werkte, terwijl het op hun site als "maintenance" stond aangegeven wilde mij niet geloven.."anderen hadden juist recent verteld dat de paal niet werkte"...maw - afhankelijk klaarblijkelijk van wat mensen melden.. Dat werkt toch niet! Nl alleen al heeft 40.000 laadpunten oid.. we kunnen dan toch niet afhankelijk zijn van crowdsourcing....
 
Last edited:
  • Like
Reactions: widodh and PaulusdB
Natuurlijk, dat snap ik ook wel en zelf vind ik dat ook wel leuk om te doen (voorheen reed ik gewoon van A naar B, tegenwoordig verdiep ik me veel meer in waar ik eigenlijk terecht kom) - eind 2013 was het voor Tesla rijders (en dus ook voor ons) niet veel anders...Ik had toneel 15 apps voor laadpalen op m'n telefoon...Voor een reisje naar Davos had ik ook nog wel een plan B en C achter de hand...
Maar voor een brede acceptatie van EV-rijden is dit natuurlijk geen optie. De Enel beheerder in Italië die ik vorige week via mail meldde dat een laadpunt wel werkte, terwijl het op hun site als "maintenance" stond aangegeven wilde mij niet geloven.."anderen hadden juist recent verteld dat de paal niet werkte"...maw - afhankelijk klaarblijkelijk van wat mensen melden.. Dat werkt toch niet! Nl alleen al heeft 40.000 laadpunten oid.. we kunnen dan toch niet afhankelijk zijn van crowdsourcing....

@robertvg en @Edi99, zeker zeker met jullie beiden eens.
Onze ervaring is dat vooral bij snelladers de Chargemap comments nu 'vrij betrouwbare info bieden' over beschikbaarheid, je hoort ons niet zeggen dat het 'al ideaal' is. Leaf en Zoe rijders etc ( dus niet-Tesla rijders ) updaten uit eigen belang de Chargemap info nu nog (!) vrij goed. Daarom is een Fastned met zijn fantastische service en uptime ook zo belangrijk.
Alvorens de Sodetrels, Enels en ik ken er zo nog een paar in Frankrijk het niveau van Fastned bereiken zijn we ben ik ook bang wel even verder... Tja! Tot dan blijft een wat avontuurlijke en positieve zero-emission-instelling voor een buitenlandse niet-Tesla-EV-reis ( en tijd.. ) van belang. :mad:
Daarom dus onze M3 reservatie, leuke auto dat is wel duidelijk, fantastische EV range dat is geweldig en dan ook nog eens dat unieke SuC netwerk.... Kost wat maar dan heb je ook wat. :D
 
Precies. De waarde van het SuC netwerk - op de manier zoals Tesla rijders het kennen/cq geïmplementeerd is - wordt nog sterk onderschat. Ook wel hier, maar zeker door (auto) journalisten.Dit geeft Tesla, naast de auto's, een geweldige voorsprong op de concurrenten. Het vormt een onmisbare schakel in de brede acceptatie van EV's. Wat de anderen doen is tot nu toe teleurstellend (op z;'n zwakst gezegd) en niet goed doordacht.
 
  • Like
Reactions: is3 and MusQueTear