Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal mee eens. Naast Tesla heeft Fastned dit ook dik in orde, zij begrijpen ook echt hoe je een goed en betrouwbaar netwerk neer zet. Denk aan oa de autostart met CCS auto’s e.d.

Wat ik eerder aan gaf, ik heb het idee dat de mensen achter deze netwerken zelf vaak geen EV rijden en geen flauw idee hebben van hoe en wat.
 
Herkenbaar, je ziet dat terug in alle overbodige en onzinnige informatie in Apps over laadpunten... wel de interne codes, maar geen info over laadsnelheid bv.. de software in de I-Pace maakt er ook een zooitje van... helaas geen foto van, maar je kan filteren op alle mogelijke zinnige (en meer nog onzinnige) opties... de mensen de dit functioneel ontworpen hebben, hebben geen idee waar ze mee bezig waren... en van EV-rijders kan je al helemaal niet verwachten dat ze dit begrijpen...

dit vond ik ook zo'n absurd scherm in de I-Pace: "Half-snel opladen"... AC op 1ph 7 kW...

IMG_3193 (1).jpg
 
De vooruitgang ivm de beginperiode 2014 is zeer groot. Ook wie met een Zoe, zelfs die met de 22 kWh, of een Leaf een reis wil maken, komt probleemloos op zijn bestemming. Er is hooguit wat tijdverlies omwille van het laden. Zelf was ik al verscheidene keren in Dusseldorf, het Zwarte Woud, Friesland en de Eiffel. De laadpalen brengen je op plaatsen waar je normaal niet zou komen.
Er zijn bestemmingen die met een Zoe wat uitdagender maar niet onmogelijk zijn, zoals de Noordkaap. Mijn eerste klant speelde het klaar. En er zijn bestemmingen die ik zelfs met een Tesla niet aanraad. Momenteel zijn we op rondreis in Griekenland. Veel succes aan wie dat met een elektrische auto wil klaarspelen.
 
Momenteel zijn we op rondreis in Griekenland. Veel succes aan wie dat met een elektrische auto wil klaarspelen.

Ik zag juist vanmiddag een post van iemand die onderweg is.
Als ik de tijd had gehad had ik van de zomer ook een ronde door Griekenland gedaan.
Niet gedachtenloos maar met het nodige vooronderzoek zijn de hoofdroutes denk ik te doen.

upload_2018-8-22_16-10-42.png
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ok, maar wie in Patras met de veerboot aankomt, kan moeilijk beweren dat hij met de wagen naar Griekenland is gekomen. Voor hem blijft er enkel wat lokaal rondrijden over.
Maar ook dan wordt het niet eenvoudig: op heel de Peleponesos zijn er 5 laadpalen, in heel Griekenland zijn er 3(!) snellaadpalen waarvan trouwens 1 in Patras.
 
Last edited:
Ok, maar wie in Patras met de veerboot aankomt, kan moeilijk beweren dat hij met de wagen naar Griekenland is gekomen. Voor hem blijft er enkel wat lokaal rondrijden over.
Maar ook dan wordt het niet eenvoudig: op heel de Peleponesos zijn er 5 laadpalen, in heel Griekenland zijn er 3(!) snellaadpalen waarvan trouwens 1 in Patras.

als je niet bang bent van pionierswerk , kom je overal.
Zoek eens op het forum naar TTT , of RRR.
Trips die @LastNLSig gereden heeft naar Turkije en Rusland, Zwarte Zee vua Oekraïne .
Je vindt dan wel moeilijk laadpalen, maar fabrieken zijn er overal. En die hebben vermogen. Met een goede mobiele lader;) kom je overal, ook buiten de laadpalen-wereld.


hier (Juli 2015 !)
Tesla Turkey Tour
en hier (juli 2016)
Renewable Road to Russia (RRR)

hulde aan Daan !
 
De vooruitgang ivm de beginperiode 2014 is zeer groot. Ook wie met een Zoe, zelfs die met de 22 kWh, of een Leaf een reis wil maken, komt probleemloos op zijn bestemming. Er is hooguit wat tijdverlies omwille van het laden. Zelf was ik al verscheidene keren in Dusseldorf, het Zwarte Woud, Friesland en de Eiffel. De laadpalen brengen je op plaatsen waar je normaal niet zou komen.
Er zijn bestemmingen die met een Zoe wat uitdagender maar niet onmogelijk zijn, zoals de Noordkaap. Mijn eerste klant speelde het klaar. En er zijn bestemmingen die ik zelfs met een Tesla niet aanraad. Momenteel zijn we op rondreis in Griekenland. Veel succes aan wie dat met een elektrische auto wil klaarspelen.

Op Levkas: een Noorse S gespot. Dapper en allenig.
 
Vanavond druk geweest met verbruikstest met 2 x Model S, 1 x Model X en Jaguar i-Pace.
Daar volgt natuurlijk een bericht over maar voor nu even aanhaken op eerdere posts hier.

Na afloop naar Van der Valk in Eindhoven gegaan naar het inmiddels beroemde laadplein. 3 Tesla's aan de Supercharger en de Jag naar de zwaar gesubsidieerde Allego palen waar zoveel ophef over is geweest.

Fluitje van een cent dachten we. Maar geen van de drie laders deed het. Na een half uur in de wacht iemand van Allego aan de telefoon.
Toen bleek: Lader 1 had geen Internet dus geen connectie, Lader 2 kampte met een softwarefout en bleef zich resetten, Lader 3 deed het niet door een "onbekende fout". Daar stond hij dan tamelijk sneu met op de achtergrond de gebruikelijke bedrijvigheid bij de 24 werkende Tesla stalls.
Inmiddels liepen de Tesla's al kans op de idle fee :) Uiteindelijk de Jag geëscorteerd naar een Fastnedstation aan de A2 richting Den Bosch en daar, zoals we ook verwachtten, probleemloos geladen.

Heel goed van Fastned. Ze geven ook het gevoel van zekerheid dat je er terecht kunt en op zo'n moment besef je weer eens heel goed dat vertrouwen om te kunnen laden de achilleshiel van elektrisch laden is.

IMG_2603.jpg
IMG_2608.jpg
 
Last edited:
Wat een fiasco die Allego laders zeg !

En overigens:
Toen bleek: Lader 1 had geen Internet dus geen connectie,
Tsja.. wat ik niet begrijp is dat Allegro dit niet pro-actief oplost
Dit is ook de reden waarom bij Tesla kritische zaken niet door de laders worden gecommuniceerd:
- of oude Tesla's wel of niet mogen Superchargen is een instelling in de auto, niet iets wat door de lader wordt gecommuniceerd
- het verbruik aan kWh's door de nieuwere auto's zonder onbeperkt Superchargen wordt door de auto bijgehouden en aan het moederschip doorgegeven.
 
Eigenlijk zouden laders/snelladers die geen internetverbinding hebben gewoon het laden moeten starten zodra je er een laadpas langs haalt. En dat wel de gegevens van de laadsessie worden opgeslagen en dat ze dan maar zien of het te factureren is aan de hand van de info van de RFID pas. De kans dat mensen met een niet-geactiveerde pas gaan proberen te laden is toch vrij klein lijkt mij. Daar kun je niet op vertrouwen als EV berijder, dus daar ga je echt geen lange ritten mee maken.

Volgens mij voorkomt dit al heel veel problemen met de laadstations.
 
Eigenlijk zouden laders/snelladers die geen internetverbinding hebben gewoon het laden moeten starten zodra je er een laadpas langs haalt. En dat wel de gegevens van de laadsessie worden opgeslagen en dat ze dan maar zien of het te factureren is aan de hand van de info van de RFID pas. De kans dat mensen met een niet-geactiveerde pas gaan proberen te laden is toch vrij klein lijkt mij. Daar kun je niet op vertrouwen als EV berijder, dus daar ga je echt geen lange ritten mee maken.

Volgens mij voorkomt dit al heel veel problemen met de laadstations.

Je zou ook de gegevens van de geactiveerde passen kunnen uploaden naar een laadpaal.
Niet geactiveerde passen gaan dan niet werken maar geactiveerde passen wel. De laadsessie van de geactiveerde passen downloaden als er weer internet is.
Alleen als een paal langere tijd geen internet heeft en de beheerder is laks, dan kunnen er slimmeriken zijn die een geactiveerde pas welke weer gedeactiveerd is alsnog gebruiken en zou een recent geactiveerde pas niet kunnen werken.
 
Je zou ook de gegevens van de geactiveerde passen kunnen uploaden naar een laadpaal.
Het OCPP protocol heeft inderdaad een voorziening om lokaal een whitelist van kaarten op te slaan.
Maar ik heb nog nooit gemerkt of gelezen dat dat gebruikt wordt. Lijkt me ook ondoenbaar om dat op alle laadpalen te onderhouden.

upload_2018-8-23_13-23-44.png


Des te meer ik erover nadenk en des te meer ik van die storingen voorbij zie komen des te meer denk ik dat dat hele concept zoals die publieke laadpalen nu werken op de schop moet. Veels te veel storingsgevoelig en overbodig voor die paar kleine centen die men eraan wil verdienen. En waarvan de business case sowieso al verschrikkelijk lastig is.

Ik weet dat Fastned op de een of andere manier laadsessies toch kan starten ook al is er geen connectie tussen laadpaal en backoffice systeem (zoals laatst tijdens een internetstoring).
 
Je zou ook de gegevens van de geactiveerde passen kunnen uploaden naar een laadpaal.
Niet geactiveerde passen gaan dan niet werken maar geactiveerde passen wel. De laadsessie van de geactiveerde passen downloaden als er weer internet is.
Alleen als een paal langere tijd geen internet heeft en de beheerder is laks, dan kunnen er slimmeriken zijn die een geactiveerde pas welke weer gedeactiveerd is alsnog gebruiken en zou een recent geactiveerde pas niet kunnen werken.
Dit klinkt eigenlijk niet onmogelijk. Deze post van Fastned bijvoorbeeld wekt wel de indruk dat aanbieders van laadpassen lijsten met actieve passen verstrekken aan de aanbieders van laadpalen:
Maingau laadpas ervaringen
 
Vandaag een bezoekje gebracht aan Bobbejaanland en heel positief verrast over de laadinfrastructuur daar.

Meerdere laadpalen aan de ingang, geen extra kosten en laden aan een degelijke snelheid. Eerst 33km/u (32A op 240V) en daarna aan 25km/u (25A), wrss gedeeld vermogen.

Heeft me een bezoekje aan de suc uitgespaard. Zo hoort het overal te zijn op parkings waar je moet betalen om te mogen staan.