Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het is interessant te zien dat Mercedes-Benz heel snel na de lancering van de home battery door Tesla met een bijna identiek product op de markt komt. Things are clearly moving...

In plaats van wagens te gebruiken om het net te balancen, lijken me deze oplossingen gegroepeerd per straat of stroomcabine mijns inziens meer kans op slagen te hebben.

Mee eens. Jammer alleen dat het om modules gaat van maar 2,5 kWh. Dan loopt het wel erg in de papieren (hoewel de prijs niet genoemd wordt op hun site maar ik verwacht dat dat niet veel zal schelen met de Powerwall). Maar hoe meer lokale opslag, hoe beter uiteraard.
 
Mee eens. Jammer alleen dat het om modules gaat van maar 2,5 kWh. Dan loopt het wel erg in de papieren (hoewel de prijs niet genoemd wordt op hun site maar ik verwacht dat dat niet veel zal schelen met de Powerwall). Maar hoe meer lokale opslag, hoe beter uiteraard.

Het is een schaalbaar systeem waar je 1 tot 8 modules van 2,5 kWh bundelt. Ze adviseren met 2 te beginnen:
Recommended power consumption -> 2 modules with 2.5 kWh each (e.g. for power consumption of 4,650 kWh/a)

Wat fantastisch is aan deze ontwikkeling is dat er meer en meer R&D zal plaatsvinden rond batterijtechnologie. Daar kunnen we alleen maar beter van worden. Wat een verdienste van Elon Musk hier aan de grondslag van te liggen.
 
Het is een schaalbaar systeem waar je 1 tot 8 modules van 2,5 kWh bundelt. Ze adviseren met 2 te beginnen:
Recommended power consumption -> 2 modules with 2.5 kWh each (e.g. for power consumption of 4,650 kWh/a)

Wat fantastisch is aan deze ontwikkeling is dat er meer en meer R&D zal plaatsvinden rond batterijtechnologie. Daar kunnen we alleen maar beter van worden. Wat een verdienste van Elon Musk hier aan de grondslag van te liggen.

Het laatste zeker mee eens. Maar met max 8 modules van een prijs die, naar ik verwacht, minimaal op het niveau van de Powerwall ligt heb je maximaal 20 kWh.
8 modules Powerwall geeft 56 kWh, (bruikbaar voor Model S). Daar moet men dus nog aan sleutelen.
 
Ik laad daarom meestal maar tot 80% en begin pas te laden om 4 uur 's ochtends.

Tesla geeft aan da dagelijks laden tot 90% absoluut geen probleem is. Ik doe dat dan ook omdat ik me regelmaat of t echt nodig heb of niet goed weet hoeveel km ik ga maken die dag.

Overigens mogen ze wat mij betreft snel de optie laden met eindtijd ipv starttijd introduceren. Iedere ochtend klaar met laden net voor vertrek lijkt me ideaal.
 
Tesla geeft aan da dagelijks laden tot 90% absoluut geen probleem is. Ik doe dat dan ook omdat ik me regelmaat of t echt nodig heb of niet goed weet hoeveel km ik ga maken die dag.

Overigens mogen ze wat mij betreft snel de optie laden met eindtijd ipv starttijd introduceren. Iedere ochtend klaar met laden net voor vertrek lijkt me ideaal.
+1 met de juiste temperatuur in de auto :biggrin:
 
Tesla geeft nauwelijks informatie. Ik baseer me op de bevindingen van Professor Jeff Dahn.

Elders op het US deel van het Forum, waar deze problematiek ook werd besproken, was al de conclusie dat de 90% van Tesla overeen kwam met een 80% SoC als je op batterijniveau kijkt, en dat er mogelijk nog wel een ruimere marge inzit. Over de (bijna) twee jaar dat ik de auto heb, heb ik ook al allerlei vreemde zaken t.a.v. die berekeningen voorbij zien komen. Er zijn genoeg software variabelen waar ze mee kunnen stoeien, dus in de auto heb je al helemaal geen idee waar je naar zit te kijken. De enige (redelijk) vaste waarde is de range charge, maar conspiracy-denkers gaan er van dat jouw 'resultaat' op basis van je VIN worden berekend. Nadat je eenmaal een aanvaardbare 'hit' in Maxtange hebt genomen, zak je bijna niet meer. Er is geen enkele objectieve manier om het tegendeel te bewijzen. Het is ongeveer dezelfde discussie als hoeveel Wh/Km je weet te halen, ook daar zitten tussen auto's behoorlijke verschillen.

Enfin, as always: YMMV :) (Your Milage May Vary)
 
Elders op het US deel van het Forum, waar deze problematiek ook werd besproken, was al de conclusie dat de 90% van Tesla overeen kwam met een 80% SoC als je op batterijniveau kijkt, en dat er mogelijk nog wel een ruimere marge inzit. Over de (bijna) twee jaar dat ik de auto heb, heb ik ook al allerlei vreemde zaken t.a.v. die berekeningen voorbij zien komen. Er zijn genoeg software variabelen waar ze mee kunnen stoeien, dus in de auto heb je al helemaal geen idee waar je naar zit te kijken. De enige (redelijk) vaste waarde is de range charge, maar conspiracy-denkers gaan er van dat jouw 'resultaat' op basis van je VIN worden berekend. Nadat je eenmaal een aanvaardbare 'hit' in Maxtange hebt genomen, zak je bijna niet meer. Er is geen enkele objectieve manier om het tegendeel te bewijzen. Het is ongeveer dezelfde discussie als hoeveel Wh/Km je weet te halen, ook daar zitten tussen auto's behoorlijke verschillen.

Enfin, as always: YMMV :) (Your Milage May Vary)

Over de maxrange: wellicht is het wel mogelijk iets over batterijdegradatie te zeggen door naar het laadgedrag te kijken: door je auto helemaal leeg te rijden en vervolgens de laadsessie te monitoren om te bekijken hoeveel energie er weer ingaat om 'm helemaal vol te laden... Hoe slechter de batterij hoe minder energie er nodig is om 'm weer vol te krijgen. Dit gaat er dan wel van uit dat de verliezen gelijk blijven. Als de laadverliezen toenemen bij het afnemen van de batterijcapaciteit dan wordt het moeilijker...
(en natuurlijk kan Tesla er gedurende het leven van de batterij voor kiezen om het anti-brick punt steeds lager te leggen, dan werkt bovenstaande ook niet).
Hoe dan ook, als ze al deze truken uithalen is het alleen maar beter, het betekent dat ze er dan alles aan doen om een zo constant mogelijke maxrange te houden gedurende de levensduur van de batterij.

Over Duitse batterijtechniek: ik kan me herinneren dat de Duitse regering een jaar of 2 terug een blik subsidies heeft opengetrokken t.b.v. batterijontwikkeling. Blijkbaar beginnen we daar nu de eerste resultaten van te zien :)
 
Over de maxrange: wellicht is het wel mogelijk iets over batterijdegradatie te zeggen door naar het laadgedrag te kijken: door je auto helemaal leeg te rijden en vervolgens de laadsessie te monitoren om te bekijken hoeveel energie er weer ingaat om 'm helemaal vol te laden... Hoe slechter de batterij hoe minder energie er nodig is om 'm weer vol te krijgen.

Dat is precies wat ik deze week heb gedaan. Leeg gereden tot 0% (1 km rest) en dan aan de SuC (volgens mij minste verliezen) tot 100% geladen. Auto gaf aan 76 kWh geladen. Ik was nog niet aan de "reserve" begonnen en de brick protection was er ook nog. Volgens mij prima resultaat en ik vraag me af of er een teruggang in de batterij is.
 
Dat is precies wat ik deze week heb gedaan. Leeg gereden tot 0% (1 km rest) en dan aan de SuC (volgens mij minste verliezen) tot 100% geladen. Auto gaf aan 76 kWh geladen. Ik was nog niet aan de "reserve" begonnen en de brick protection was er ook nog. Volgens mij prima resultaat en ik vraag me af of er een teruggang in de batterij is.
Enig vergezocht puntje hier is wel dat je bij de supercharger niet zelf de van het net afgenomen kWh kunt meten, je baseert je mening dan nog steeds op wat Tesla je vertelt.
Nu denk ik echt niet dat Tesla ons hier zand in de ogen probeert te strooien dus het is vergezocht :)
 
Elders op het US deel van het Forum, waar deze problematiek ook werd besproken, was al de conclusie dat de 90% van Tesla overeen kwam met een 80% SoC als je op batterijniveau kijkt, en dat er mogelijk nog wel een ruimere marge inzit.

Klopt. Als ik me niet vergis was er iemand in de US in geslaagd het voltage van een cel af te leiden of uit te meten. Hieruit is de conclusie gekomen dat Tesla verhindert dat men de cellen tot 100% kan laden. 100% volgens de wagen zou overeenkomen met 90% SoC op batterij-niveau. Professor Jeff Dahn geeft aan dat je stress in de cellen aanzienlijk kan beperken door een SoC aan te houden tussen 30 en 70%. Wanneer je toch buiten deze range komt moet je zorgen dat deze periode zo kort mogelijk duurt zodat de nadelige chemische processen niet te lang hun gang kunnen gaan.

Gezien 70% SoC op batterij-niveau overeen zou komen met 80% volgens de wagen heb ik mijn dagelijkse lading op 80% ingesteld. Maar ik ben een maximizer, dus ook hier tracht ik die 80% niet onnodig lang aan te houden door pas te starten met laden om 4u 's nachts. Als de wagen langere tijd stil staat (tijdens de dag) is dit zo goed als altijd met een lading van 70% of minder volgens de wagen.

Over de (bijna) twee jaar dat ik de auto heb, heb ik ook al allerlei vreemde zaken t.a.v. die berekeningen voorbij zien komen. Er zijn genoeg software variabelen waar ze mee kunnen stoeien, dus in de auto heb je al helemaal geen idee waar je naar zit te kijken. De enige (redelijk) vaste waarde is de range charge, maar conspiracy-denkers gaan er van dat jouw 'resultaat' op basis van je VIN worden berekend. Nadat je eenmaal een aanvaardbare 'hit' in Maxtange hebt genomen, zak je bijna niet meer. Er is geen enkele objectieve manier om het tegendeel te bewijzen. Het is ongeveer dezelfde discussie als hoeveel Wh/Km je weet te halen, ook daar zitten tussen auto's behoorlijke verschillen.

Enfin, as always: YMMV :) (Your Milage May Vary)

Omdat Tesla geen helder beeld geeft, wat ik begrijp vanuit IP standpunt, ga ik er van uit dat de bevindingen van Professor Jeff Dahn gelden voor de Tesla batterij. Je mag er maw zeker van zijn dat onze Tesla batterij zal sneuvelen na XXXX aantal laadcycli en dat je dat aantal kan beïnvloeden via je laadgedrag. Het is belangrijk te weten dat degradatie in een Li-Ion batterij niet lineair verloopt. Het kan lang heel goed gaan en dan krijg je de "fameuze" knik en is het plots game over. Op basis van wat Elon gisteren heeft gezegd, heb ik het vermoeden dat de Tesla cellen gespect zijn op 4000 cycli. Als je de wagen dus elke dag helemaal leeg zou rijden, zou de batterij na ongeveer 11 jaar sneuvelen. Als je elke dag maar een halve batterij aan range nodig hebt, zou je al richting 20 jaar uitkomen. Voor de meeste mensen is er dus weinig reden tot ongerustheid mbt de levensduur van hun batterij. Voor mij echter geen reden om er niet zorgvuldig mee om te springen.
 
Jan, als maximizer, ben je ook tot een optimale routine gekomen wat de laadsnelheid betreft? Als je de tijd hebt, is het dan beter om 1-fase ipv 3-fasen te laden? 10A ipv 16A? En hoe zit het eigenlijk met de SuperChargers? Is dat elke keer een flinke klap voor de levensduur, of zijn er factoren die die laadmethode relatief gunstiger maken voor levensduur?
 
Jan, als maximizer, ben je ook tot een optimale routine gekomen wat de laadsnelheid betreft? Als je de tijd hebt, is het dan beter om 1-fase ipv 3-fasen te laden? 10A ipv 16A? En hoe zit het eigenlijk met de SuperChargers? Is dat elke keer een flinke klap voor de levensduur, of zijn er factoren die die laadmethode relatief gunstiger maken voor levensduur?

We gaan hier wel erg offtopic zo :)

Lithium kan je beter sneller laden dan langzaam, tot 1C. Degradatie vind vooral plaats door de duur van het laden.

Altijd op 11, 22 of 50kW laden kan prima.
 
We gaan hier wel erg offtopic zo :)

Lithium kan je beter sneller laden dan langzaam, tot 1C. Degradatie vind vooral plaats door de duur van het laden.

Altijd op 11, 22 of 50kW laden kan prima.

Waarschijnlijk een domme vraag, en misschien nog meer off-topic :), maar wat bedoel je met 1C?
De antwoorden die ik van meerdere Tesla medewerkers heb gekregen waren: "langzaam laden is beter voor behoud accu dan snel laden". Maar het is dus precies andersom? :confused:

Is supercharging met 90kW dan beter dan 22kW, 22kW beter dan 11kW, 11kW beter dan 3kW? En maakt het veel uit, denk je, of zijn we hier aan het muggeziften?
 
Waarschijnlijk een domme vraag, en misschien nog meer off-topic :), maar wat bedoel je met 1C?
De antwoorden die ik van meerdere Tesla medewerkers heb gekregen waren: "langzaam laden is beter voor behoud accu dan snel laden". Maar het is dus precies andersom? :confused:

Is supercharging met 90kW dan beter dan 22kW, 22kW beter dan 11kW, 11kW beter dan 3kW? En maakt het veel uit, denk je, of zijn we hier aan het muggeziften?

Een 85kWh accu laden met 85kW is 1C. 170kW is 2C.

Tot 1C kan eigenlijk probleemloos: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation? - YouTube

Laten we hier vooral verder gaan over publieke laadinfra. Start gerust een apart topic over laadsnelheden.